Místo vlaků na úzkokolejce autobusy. Jihočeský kraj se dohodl s ČSAD Autobusy ČB
JHMD, poslední vlak do Obrataně (2. 10. 2022) před pauzou na neurčito. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Provoz vlaků stál Jihočeský kraj ročně 32 milionů, s autobusy by kraj ušetřil 20 milionů.
Smutný příběh… A vše vlastně jen díky jednomu člověku, který se jmenuje Ing. Čajánek.
O panu Čajánkovi nic nevím.
Ale skončí spousta lokálek. Nedostatečný zájem platících cestujících, vysoké provozní náklady ve srovnání s busy, malá vytíženost, velmi vysoké investiční náklady na nové vlaky, vysoké úroky.
Teď už jen chybí vytrhat koleje a těleso dráhy může posloužit na cyklostezku. V lepším případě koleje ponechat (aspoň v části tratě) a provozovat tam šlapací drezíny. Obvyklý scénář zkázy tratí, které přežily první i druhou světovou válku i budování světlých socialistických zítřků…smutné.
Autobusy, to se turisti jen pohrnou…
Klimatizace, pohodlnější sedačky, nízkopodlažnost. Pro denní dojíždění v objednávce krajů výrazné zlepšení za méně peněz.
Co se týče turistického provozu, je pravděpodobné, že se najde zájemce o turistický provoz do léta je relativně půl roku na dořešení majetkových poměrů a jarní měsíce na případné opravy tratě a souprav.
Předpokládejme, že provoz turistických vlaků někdo zadotuje . Ďábel se skrývá ve faktu, že bez zařazení do ZDO, si případný provozovatel nesáhne na peníze na údržbu dráhy. Máte představu z čeho by ji platil?
Vzhledem tomu, že parními vlaky jezdilo okolo 100 cestujících ve vlaku a cena byla 500 Kč, tak příjem za jízdu z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice 50 000 Kč, tam i zpět je 66 km. když vezmu, že provozní náklady na cestu jsou cca 20 000 Kč, tak zbyde z každé jízdy 20 000 Kč na obnovu vlaků a 10 000 na trať. Provoz pře prázdniny každý den, od května do září o víkendech k tomu Velikonoce, Vánoce, tak máte cca 80 jízd a 1 600 000 na obnovou vlaků ročně, s čímž už se dá pracovat.
noerf – provozní náklady 20.000,- Kč? To tak možná 5 a více let zpátky. Máte představu, o kolik jen za poslední měsíce naskočila cena uhlí? Prozatím více než trojnásobně… K tomu personální náklady, propagace, atd. atd. Myslím, že nebudu daleko od pravdy, když tipnu náklady na jednu cestu na částku okolo 50 tis. … A jinak povídačky typu „Klimatizace, pohodlnější sedačky, nízkopodlažnost“ nesmíte zapomenout doplnit i o nejistotu, zda se do autobusu vejdete (což je super předpoklad pro dojíždění), jistotu, že se budete mačkat s někým hezky těééélo na těééélo (a ne vždy to bude sympatické děvče), že si neodskočíte… Číst vice »
Na Vysočině a v Jihočeském kraji opravdu nehorzí, že by se někdo nevešel do autobusu. A už se opakuju, ale – představa, že právě v kraji kolem JHMD dojíždí VHD někdo, kdo by mohl přesednout do auta, je důkazem nepochopení, jak uvažují lidé nepraštění kolejnicí. Neboli, kdo má na to a chce dojíždět autem, už tak činí. Ve VHD v Jižních Čechách zůstali ti, co autem nemůžou. A ti do něj tedy nepřesednou.
A kdy jste jel naposledy busem?
Já tedy nejezdím každý den, jen tak 1, 2x týdne ale ve spicce, tam a zpět
90% busu klimatizovaných ( občas klimatizace nejde, ale tím dráha trpí taky). A kdy jsem si naposledy nesedl si nevzpomenu, bude to víc jak 5 let. Jediné minus proti autu je, ze se musim podrit jízdními řadu.
Hele viděl jste někdy zblízka to, co na JHMD reálně jezdilo? Proti tomu má i standardní autobus větší kapacitu (menší riziko nevejití se) a rovněž velmi těsný kontakt se spolucestujícími je méně pravděpodobný….
To, co píšete, platí pro větší vlaky, ale fakt ne pro lokomotivu s jedním Balmem nebo Hašišbednu.
Cena uhlí ale také v minulosti dost klesala, ta dnešní cena není o moc vyšší než byla +- v roce 2010.
Bohužel oproti příšerám M27.0 je i běžný autobus o poznání pohodlnější…
hasisbednu strci do kapsy i rto…
10 000 = 4 (slovy čtyři) dřevěné pražce bez upevňovadel, dopravy a práce . Dobrá, pro rozchod 760 mm to vyjde možná i na 6 kusů. Zkuste vypočítat, kolik jízd se ziskem 10000 bude potřeba pro zajištění alespoň základní údržby trati… Nezapomeňte na plat člověka, který se o dráhu bude fyzicky a papírově starat…
Takže dále tu máme například náklady na mzdy, daně, ale i „detaily“ jako třeba toaletní papír na záchodě…nemluvě o tom, že taková turistická jízda potřebuje pro atraktivitu taky patřičný servis a zajímavé atrakce v okolí, kde vlak zastaví a lidi utratí další peníze…to vše potřebujete nějak zafinancovat a rozhodně na rozjezd takové atrakce potřebujete silnou finanční podporu. Za mě ideál, pokud se toho chopí nějaký miliardář-filantrop.
presne tak, bobesi. i proto jihocesky kraj drzel basu a objednaval zdo i do bystrice, aby si cajan sahnul na sfdi prachy.
jestli tohle padne, neni jak turistickou drahu udrzovat (respektive je – dobrovolnou praci a prispevky, ale na to je strasne dlouha).
No, to je hodně optimistická vize…. Záleží jestli ty opravy a provoz někdo zaplatí a jestli bude vůbec co opravovat… vzhledem k tomu povyku, který okolo zastavení provozu na JHMD je si myslím, že pravděpodobnější je to, že koleje rozeberou spoluobčané a šoutouši, z nihž každý bude chtít mít aspoň kousíček jako suvenýr, dřív než to insolvenční správce nebo zlý Ča.an odvozí do šrotu…. Každopádně chtěl bych vidět toho „pravděpodobného zájemce“, co zaplatí dluhy 160 mil, dá další desítky milionů do oprav a pak tam přes léto vypráví pár vlaků s cenou jízdenky 500,-
V konkurzu nemusí zdaleka zaplatit celých 160 milionů. Stačí nabídnout víc, než za kolik by se to dalo rozprodat po částech.
Jasně, i tak to nebude málo peněz a je velká otázka, jestli by do toho někdo rozumný šel. Ale těch 160 milionů tam rozhodující není.
Myslím si, že všichni zainteresovaní – insolvenční správce a další moc dobře vědí, že jen za prodej všech nádraží a nemovitostí + kolejí do šrotu dostanou možná i víc než těch 160 mil…. Prodej těch budov bude to první co příjde a zapráší se po nich….za takovou rekreační chalupu uprostřed lesů v přírodě, kterou byste dnes už podle platných zákonů (nutnost přístupové cesty, sítí, územního plánu) legálně ani nepostavil daji zájemci z velkých měst třeba i 5 mil. Myslím, že už teď se na to spousta lidí třese. Nějaký druhý Šatava, který by přišel třeba s 50 mil a krásným… Číst vice »
Turisti s kolem, kteří se chtějí vyvézt na kopec se pohrnou, pokud bude mít autobus cyklovlek.
Turisti s batůžkem, pokud nebudou chtít jet autem se pohrnou, pokud jim nový bus zastaví někde poblíž zájmové oblasti.
A dojížděči uvítají, že jim bus zastaví na návsi, bude tišší a někteří třeba uvítají, že víc busů pojede z Kamenice do Pejřimova…
Jo, každý konec je smutný, ale Hašišbeden mi líto nebude. Jel jsem tím jednou ze zvědavosti a do práce bych tím opravdu jezdit nechtěl …
ja bych se urcite pohrnul vic do autobusu nez do hasisbedny, kamarade. v autobuse aspon normalne sedis, vidis ven a nepripadas si jako soucas nejakeho kokotskeho experimentu.
Jaká je šance, že si úzkokolejky převezme jiný dopravce? Třeba na letní provoz? Přeci jen jde o unikátní železniční trať v ČR.
Nějaká bohatá romatická duše se třeba najde.
Ale na seriózní byznys to není. Ono totiž celkově vlaky na vlastní triko asi budou spíše na černé listině. viz nepříjemná zkušenost giganta Serco, který na Caledonian Sleeper prodělal 65 milionů liber během 8 let. A ani rok nebyl v zisku: “lossmaking over the life of the contract”. Takže případnému nadšenému odborníkovi, bez kapitálu, asi nikdo nepůjčí na JHMD.
To je otázka, co to je „převezme“. JHMD jsou v insolvenci, návrh na reorganizaci byl zamítnut, takže co bude následovat? Konkurs? Tam se asi na nějaké „převezme za korunu“ hrát nebude.
„Provoz vlaků stál kraj ročně 32 milionů korun, s autobusy by kraj ušetřil 20 milionů.“
A podobně to dopadne s málokapacitními vlaky ČD, které nebudou hodně obsazeny…viz šéf ČD:
„(…) Proto hledáme spíše změnu systému, jak dostat do vlaků více lidí, nyní je průměrná obsazenost 28 procent. Za mě je tady opravdu co zlepšovat.
Například kde je obsazenost pod deset procent, tak tam budeme spoje redukovat a nahrazovat klidně autobusovou dopravou.“
https://archiv.hn.cz/c1-67112560-jizdne-zdrazime-tak-aby-nenastal-odliv-lidi-zpet-k-autum-slibuje-sef-ceskych-drah
Tož šotouši, nefňukat nad JHMD. Raději nakoupit IN100. A hybaj nafotit máloobsazené vlaky, které brzy budou minulostí.
Vážený pane, vaše téměř totožné a neustále se opakující příspěvky a dementní výzvy se (alespoň pro mně) začínají stávat obtěžujícími.
Zkuste prosím v diskusi přijít s něčím, co by ostatní mohlo zaujmout, pokud tedy lze.
Nelze, pán byl se svými retardovanými komentáři již jednou z diskuzí vykázán. Bohužel se vrátil oknem.
Aha, takže citovat šéfa největšího železničního dopravce, je důkaz o retardaci?
Podle mého je lepší dělat něco pozitivního (fotit dopravu, která skončí), než fňukat nad JHMD.
1. Tak se nám tady pochlubte, kolik jste toho sám už najezdil (na tu vaší doporučovanou In kartu) a nafotil…
2. Nevidím problém v tom, že citujete pana generálního, ale spíše v četnosti použití té citace.
Ještě byste mohl na závěr přidávat formulku: „…já jsem vám to říkal.“ a už byste mi evokoval „Černou kroniku“ z filmu Ať žijí duchové!
https://www.youtube.com/watch?v=O2dNyDr55oA
Proč? Já nefňukám nad JHMD.
Což je divný u vlákna, který je o JHMD..
Podobný osud – konec – bude mít i i řada jiných málo vytížený h zeleznicnich linek. Stalo by za to zvecnit jejich osud. Zvláště pokud se v některých případech ukáže že by bylo lepší reaktivovat neboť náhrada autobusy/auty nefunguje optimálně.
Na příkladu ekonomicky výhodné náhrady autobusů za JHMD je empiricky potvrzeno to, co dopravce ČD tvrdí o jiných linkách
A v podobném smyslu, že je přespříliš hustá železniční doprava, mluví také některé dotační úřady, např. Středočeský kraj. A předpokládám, že podobně budou mluvit i dotační úřady v Ústeckém a v Karlovarském kraji, kde je nadprůměrně hustá železniční doprava. Nechám se překvapit.
Tak zrovna Středočeský kraj by si mohl vyřešit nejdřív návaznosti vlak/bus v Berouně, Zdicích nebo Hořovicích a on by tím pak možná u někdo jel.
Zkuste se zaměřit na méně je někdy více. S těmi příspěvky o ČD je to už jsi kolovrátek, to samé stále dokola.
Jenže to je podstata věci. Dopravce si je vědomý toho, že se blíží lámání chleba. Na vlaky, pokud nejsou vytíženy, totiž nebudou dotace. A proto – v pudu sebezáchovy – chce ČD zkopírovat autobusovou divizi, tak jak funguje v rámci ÖBB, Arrivy, DB Regio či GW. Všimněte si, opakování kolovrátku šotoušů, že kvůli úzkorochodnosti by měly dotace pro JHMD narůst, aby JHMD přežila pod novým vlastníkem. Krom šotoušů, ale úzkorochodnost, téměř nikoho nezajímá. Natož aby za ni chtěl platit. Podobně tomu bude se spoustou jiných linek. A souhlasím, že kdyby fungovalo něco jako DB RegioNetz, vyčleněné z molocha DB Regio,… Číst vice »
Tak zrovna ten Karlovarský kraj se Vám podařil…
Je posuzován společně s Ústecký, Bo NUTS.
A pochopíš i to, že jsou lidé,jako já, kteří cestují vlakem rádi.
Ano buď vlak nebo auto.
Autobus jsem za posledních 20 let zkusil asi 3x a na dalších 20let mám splněno.
Já na dálkové trase taky dávám přednost vlaku. Jenže přijde vlna rušení železnicnich spojů. Čím později, tím méně připravené to rušení bude. Takže místo 10 až 15% se může stát že zrušeno bude 35%. S pozvolným rušení se mělo začít už před lety = výsledky by byly lepší.
P. S. Fandeni železnici obvykle nezaplatí provozní naklady konkrétní linky v ČR. A je téměř vyloučeno aby zaplatilo investice do vagonů, tož drahe/rychle Interjety které se obrovské státní dotace plouží do Chebu, jsou velká chyba.
28% ? to není zas tak hrozný .. kdyz vezmeme, ze celkem velka cást dopravy je ve stylu „ráno tam a vecer zpátky“, čili tak nejak z principu obsazenost vlaků (kdyz se vemou oba dva smery) na těchto tratích nemuze presahnout 50%…
teleportaci prázdných návratových vlaků bohužel ještě nezvládáme.
Citoval jsem šéfa ČD, který není spokojený s 28% obsazeností.
DB Fernverkehr, před čínským virem, hlásil cca 55%.
vtvt zavelí a i procenta budou..
Tak to spíše otázka na ČD proč kupovali rychlé, ale drahé Interjety, Comfortjety. ŽSSK koupilo o 20 % levnější dálkové vagóny.
Možná časem pochopíte rozdíl mezi vagon(k)em a netrakční jednotkou.
Možná časem pochopíte, že plýtvání tu a tam na nesmysly, jako marnotratne používané Interjety, způsobí, že 120x EMU400 za hrubým odhadem 40 miliard se stanou hřebíčkem do rakve i těch venkovských železničních linek které mají smysl
Jihočeský kraj právě zatloukl poslední hřebíček do rakve. Bez jeho „objednávky“ je definitivní konec všech naději, teď snad jen aby to v dražbě nekoupil.nejaky další diletant a neodcizila to všechno do šrotu.
A co jiného měl kraj udělat? V téhle situaci mu akutně nic jiného nezbývá. V dlouhodobém horizontu by to chtělo vymyslet obsluhu daných oblastí na čistě autobusové bázi (bez lpění na trase NAD za úzkokolejku).
Na ten rozhovor s panem Šatavou jsem velice zvědavý. Bude to podcast nebo jen psaný text k otázkám?
Psaný.
Věděl by někdo, jaký byl vývoj vlastnické struktury JHMD a jak vlastně pan Čajánek přišel k té majoritě? Z obchodního rejstříku jsem vykoukal, že původně tam bylo vícero akcionářů s přibližně stejným podílem a v případě prodeje povinnost prodávat zakladatelům všem rovnoměrně. To by ale znamenalo, že i kdyby původní zakladatelé akcie prodávali, podíly Čajánka a Šatavy (a dalších) by rostly zhruba stejně.
Myslím, že podle obchodního rejstříku byla tato podmínka vymazána v listopadu v roce 2007. Ve stejném období došlo k navyšování počtu akcií a snižování jejich ceny.
To je smutné. Nemohlo by v tomto pomoci ministerstvo?
Pomoci komu?
Můžete prosím vaší myšlenku rozvinout?
Nemáte snad na mysli, že by MD iniciovalo „Lex JHMD“?
Další příklad toho, že má p. Borecky pravdu. V budoucnu stejně všude autobusy vlaky na lokalitách nahradí. Jen na ně nebude z dálky tak hezky pohled jako na vlak.
Jasně, necháme jen koridory a zbytek tratí nahradíme busy. Naše silnice vydrží všechno 😀
Těch pár autobusů za den na vesnických silnicích navíc nebude vůbec poznat. A tam lde je sipná taktová doprava nikdo nic rušit nehodlá.
ono je to (at si o tom myslíme cokoli) nejeokomočitější řešení.
no a těch pár autobusů ty silnice fakt nezruší.
Škoda, jistě na ZDD to není, ale autobus jen těžko vynahradí ten turistický potenci v podobě úzkorozchodky tam je
Potenciál = dluhy 160,7 milionu Kč, pokud jsem se dočetl správně.
Libovolnou společnost s libovolným předmětem podnikání lze přivést k zadlužení a úpadku.
Viz zkušenosti hoteliéra, který v České Kanadě provozuje apartmány = Lidi tam jezdí kvůli přírodě. Nikoliv kvůli vlakům a je jedno jestli vlaky jezdí na užších nebo na normálních kolejích. Je jedno vlaky kouří nebo brumlají. Typickým turistům v tom kraji je to šumafuk, neboť od civilizaci si chtějí odpočinout.
https://www.info.cz/podcasty/insider-podcast/zadna-jaderna-elektrarna-se-stavet-nebude-politici-vam-lzou-a-podvadi-rika-investor-snobr
Na tu myšlenku jste přišel sám, nebo vás bylo víc? 😃😃😃
Byli dva, ještě mu pomáhal myslitel Axel.
Já to tušil 😆😆😆
To byla jen jeho rozdvojená osobnost. A axel byl ten dospělejší..
Inu, kdo chce tak si poslechne zkušenosti místního … viz odkaz na rozhovor.
#potenciál!
🙂
#tycestujícíbysitourčitěnašlo
🙂
#hashtag
Trať i vozidla jsou majetkem společnosti, která je v insolvenci a propadly jí potřebný papíry. To znamená, že v nejbližší době tam o vlacích nejde uvažovat a autobus je jediná možnost. Jediná otázka je, čí autobus to bude.
Jestli někdo ten turistický potenciál vlaku uvidí a bude mu věřit natolik, aby to celý koupil a znovu začal, což bude stát hromadu peněz (jak ta koupě, tak uvedení do provozu, provedení potřebných revizí a vyřízení papírů). Třeba jen na jedné z větví a třeba ne v rozsahu celoročního každodenního provozu je otázka na vzdálenější budoucnost.
Upřímně – na rozhovor s panem Šatavou jsem docela hodně zvědavý. Musí to být strašný pocit dočkat se díky Čajánkovu diletantství úpadku JHMD a nemoci nic dělat.
Takže namísto autobusů jedněch nádražáků (JHMD) budou jezdit autobusy jiných nádražáků (ÖBB) ?
Inu je zřejmé jaký názor na perspektivu takovýchto lokálek mají samotní nádražáci.