Místo vlaků na úzkokolejce autobusy. Jihočeský kraj se dohodl s ČSAD Autobusy ČB

JHMD, poslední vlak do Obrataně (2. 10. 2022) před pauzou na neurčito. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, poslední vlak do Obrataně (2. 10. 2022) před pauzou na neurčito. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Provoz vlaků stál Jihočeský kraj ročně 32 milionů, s autobusy by kraj ušetřil 20 milionů.

Jihočeský kraj se domluvil s firmou ČSAD Autobusy České Budějovice, že by zajistila autobusovou dopravu v místech, která obsluhovaly vlaky na jindřichohradecké úzkokolejce. Provoz vlaků stál kraj ročně 32 milionů korun, s autobusy by kraj ušetřil 20 milionů. Firma Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), která teď zajišťuje místo vlaků náhradní autobusovou dopravu, podle kraje neplní smlouvu. Krajští zastupitelé projednají návrh, aby hejtmanství firmě smlouvu ukončilo, řekl na dotaz ČTK krajský radní pro dopravu Antonín Krák (ČSSD).

JHMD jsou v úpadku. Firma na sebe podala začátkem září insolvenční návrh, v červnu dlužila přes 160 milionů korun a pohledávky dál přibývají, vyplývá z insolvenčního rejstříku. Firma nemá na splácení, argumentuje tím, že jí Kraj Vysočina neplatil poplatek za použití dopravní cesty. Kraj Vysočina to odmítá a trvá na tom, že postupuje podle platné smlouvy.

Jihočeský kraj dopravu, kterou teď zajišťují JHMD, kontroluje. „Už teď můžeme říci, že nedodržují věci podle smlouvy. Autobusy nejsou správně označené, některé spoje nedodržují přesné časy odjezdů ani příjezdů. Firma neplní smlouvu: ve smlouvě je, že má být drážní doprava, ne že tam budou jezdit autobusy,“ řekl Krák.

Kraj připravil návrh, jak zajistit dopravu. Dohodl se s firmou ČSAD Autobusy České Budějovice, řešení projednal i s obcemi. Krajští zastupitelé projednají návrh na ukončení a vypovězení smlouvy, protože ji firma JHMD neplní, dodal Krák. Podle něj by chtěl kraj ale zachovat letní turistický provoz parních vlaků.

Jihočeský kraj pozastavil 27. září firmě JHMD platby za provoz vlaků. JHMD uvedly, že peníze od Jihočeského kraje jsou zásadní pro to, aby vyplatily mzdy a zajistily provozní financování. S Jihočeským krajem má firma smlouvu do prosince 2024. Hodnota pětiletého kontraktu je 163 milionů korun. Novou autobusovou linku chystá kvůli problémům firmy i Kraj Vysočina.

Krajský soud v Českých Budějovicích rozhodl minulý čtvrtek o úpadku firmy. Soudkyně Pavlína Glaser Hrůzová zároveň zamítla reorganizační návrh. Soud pochybuje, že firma uvedla pravdivé údaje o své finanční situaci. Vyplývá to z informací v insolvenčním rejstříku. Firma zváží odvolání proti tomu, že jí soud zamítl reorganizaci. Firma odmítla názor soudu, že reorganizačním návrhem sledovala nepoctivý záměr. Je připravena dál provozovat náhradní autobusovou dopravu, řekl ČTK v pátek předseda správní rady JHMD Boris Čajánek.

Firma od 3. října nasadila místo vlaků autobusy, protože jí vypršela platnost osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy. Drážní úřad také s firmou obnovil řízení o odnětí licence z důvodu finanční nezpůsobilosti. Další z nutných podmínek je mít osvědčení o bezpečnosti dopravce, které JHMD končí k 16. říjnu. V září JHMD nevyplatila pracovníkům mzdu, protože jí chybí peníze. Má asi 80 zaměstnanců.

Soudem určená insolvenční správkyně, na kterou ohledně dalšího postupu a provozu odkazoval Čajánek, se zatím na dotaz ČTK nevyjádřila.

Firma vlastní a provozuje úzkokolejky z Jindřichova Hradce do Obrataně a do Nové Bystřice. Vlaky vyjely naposledy 2. října.

Deník Zdopravy.cz přinese ve středu ráno k situaci JHMD rozhovor s někdejším dlouholetým šéfem Janem Šatavou. 

Tagy insolvence JHMD JHMD
74 komentářů