Doprava ve městě Infrastruktura Mikromobilita Nová mobilita Tramvaje Zprávy

Místo tramvajové tratě promenáda s parkem. Turín prodloužil projekt zatím do září

Park s promenádou na tramvajové trati v Turíně. Pramen: Torino Stratosferica
Park s promenádou na tramvajové trati v Turíně. Pramen: Torino Stratosferica
Lidé na novou promenádu nechodí pouze odpočívat, ale jako dobrovolníci se starají také o čistotu a údržbu.

S nápadem na oživení nevyužitého městského prostoru přišla nezisková organizace z Turína, když proměnila bývalou tramvajovou trať na novou promenádu. Cílem projektu bylo vytvořit pro pandemií zkoušené obyvatele nové místo pro venkovní rekreaci. Měl fungovat jen loni v létě, aktuálně byl ale prodloužen.

Celkem 800 metrů dlouhý zelený pás nevyužívané tramvajové tratě na mostě Regina Margherita předalo město v létě loňského roku místní neziskové organizaci Torino Stratosferica k dočasné revitalizaci. Po úspěšné veřejné sbírce, kterou neziskovka zorganizovala, došlo k vyčištění tratě a k rozmístění nových laviček, květináčů a provizorních piknikových stolků. Mimo to bylo v Precollinear parku, jak zní italský název, otevřeno i informační centrum s barem a pódiem. Promenáda měla fungovat pouze během letních měsících v roce 2020, ale kvůli popularitě je projekt prodloužen zatím do konce září 2021.

Pohled z Precollinear parku na řeku Pád. Pramen: Torino Stratosferica
Pohled z Precollinear parku na řeku Pád. Pramen: Torino Stratosferica

Tramvajová trať, na které se nyní nachází promenáda, byla postavena v 80. letech 20. století a k jejímu uzavření došlo kvůli modernizaci veřejné dopravy. Nové tramvaje (ATM 7000), které v minulosti město zakoupilo, se totiž ukázaly být příliš dlouhé a těžké, což komplikovalo jejich provoz. I přesto, že město postupně modernizovalo svou tramvajovou síť, část tramvajové trati přes řeku Pád se dosud nepodařilo obnovit.

Revitalizace ale není vše, co pro oživení nového veřejného prostoru Torina Stratosferica udělala. Krátce po jeho otevřením se na promenádě začaly organizovat koncerty a menší výstavy, které jsou tematicky spojené s vizí budoucnosti městského prostoru. Lidé na novou promenádu nechodí pouze odpočívat, ale v rámci dobrovolnického týmu se řada návštěvníků stará o čistotu a údržbu. Neziskovka uvádí, že veřejných debat a příprav ohledně finální podoby se účastnilo více než 700 residentů.

Ačkoli pro obyvatele Turína představuje nový park vítanou novinku a zpestření veřejného prostoru, ve světovém kontextu jde o poměrně rozšířený trend, kdy dochází k přestavbě starých vlakových či tramvajových linek. Příkladem může být třeba High Line v New Yorku, Bloomingdale Trail v Chicagu, BeltLine v Atlantě nebo promenáda vznikající na staré benešovské trati přes Strašnice.

25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kolda

I mistr tesař se někdy utne
Mannheim – Ludwigshafen 2008: Po letech velmi slabé vytíženosti tramvajové linky č. 12 došlo v rámci nové koncepce vedení linek k jejímu zrušení. A tím také k uzavření tunelů pro kdysi plánovanou rozsáhlou síť podpovrchové tramvaje. Tunely dnes slouží jako potrubní kolektor.
https://strassenbahn-magazin.de/leseprobe/abschied-einer-u-stra%C3%9Fenbahn-ludwigshafen

vjkm

Pošlete tam Kolovratníka, ten jim dá řád anebo neřád.

medical_examiner

Prodáme ho lacino!
Ještě vám k němu přidáme těch 7 pozdravů od Alstomu, drazí Italové…

A. Mikulka

Myslíš těch sedm aktuálně nejspolehlivějších vozidel ČD, dechový hudební nástroji?

medical_examiner

Hej, apríla už letos bylo, strunný stolní nástroji…

J.Siváček

Tak Itálie je sice Itálie, ale nastudoval jsem si to. Jedná se o krátký 600m úsek z centra přes most a jednu zastávku za mostem. Za mostem se nachází rozsáhlá hustá bloková zástavba, kterou trať v původní podobě nedokáže obsloužit. Po mostě z centra do celé oblasti za řekou tak jezdí i mnoho autobusových linek, které by tam byly stejně. Čili to, že trať není používána nevadí a nedivím se, že ji nechávají nakonec.
Viz: https://mapy.cz/s/fohupuzonu

Jiří Kocurek

Díky za link. Z toho je vidět, že se jedná o poslední kousek trati, ani ne 10 minut chůze od konečné v okrajové čtvrti. Jedná se o východní konečnou linky 13 na této mapě:
https://en.wikipedia.org/wiki/Trams_in_Turin#/media/File:Torino_-_mappa_rete_tranviaria.png

Kubík

Další příspěvek pro elektrizaci dopravy. Místo obnovy zrušení. Koupí za miliony nové tramvaje a nevypočítají si jejich váhu a únosnost tratě. Výborně! Východ nebo Západ, tunel všude stejný.

Kubrt

Itálie je samostatná kapitola, tamních „ne úplně povedených investic do MHD“ by se našlo mnohem více.

Jiří Kocurek

Tak udělai chybu a teď se to znaší napravit. Most ty tramvaje neunese, tak jim poraďte, jak na to.

Jiří Kocurek

JInak si říkám, že takhle to dopadne pokaždé, když se shodí statický posudek ze stolu a praští se rukou do stolu: „Ten starý most to unese!“ „Únavové trhliny se dají opravit, technologie určitě existuje“

medical_examiner

Libeň?

A. Mikulka

Kubík by někoho zavřel, čímž by se most stal únosnějším.

looki

a v Praze už se buduje Drážní promenáda na Praze 10 a ve výhledu je Zelená radiála na Praze 6

MaT

A opravdu už se něco začalo budovat?

mirek

Trhají se koleje a připravuje se terén, můžete to brát jako nultou etapu 🙂

looki

a co taky budovat na drážní promenádě? po úpravách se tam udělají komunikace, osvětlení, usadí mobiliář a hotovo.

Jakub P

Neměly se tam předělávat mosty, aby se dala rozšířit ulice pod nimi?

Leinad

Most přes ulici V Korytech už je zbouraný. Silnice pod ním zůstala stejně široká..

Raddie

Co na to koloběžkáři z magistrátu?

medical_examiner

Hledají elektrickou zásuvku pro ty koloběžky…

Frantisek

Že by i poměrně novou trať už konzervovali na promenádu? Nejsem si jist, zda jde úplně o analogii uvedeného trendu; bylo by to velmi nemilé. Navíc jde onen trend ruku v ruce se zřejmě účelovou tabuizací možného řešení dopravních a souvisejících problémů právě pomocí potenciálně úspornějších kolejových systémů…

Jakub P

Vždyť je to v článku – koupili tramvaje moc těžký na ten most a museli tím pádem vyřešit hromadnou dopravu jinak. Pokud se jim to podařilo bez toho mostu, dobře, pokud bude ten most v budoucnu pro trať opět potřeba a použitelnej, doufám, že ji tam vrátěj. Jak se města a území kolem nich vyvíjí, vždycky se najdou úseky, kde se v minulosti vytvořené tratě stanou nadbytečnými. I ve městech a zemích, která budou kolejovou dopravu podporovat. Může to být klidně stavbou přeložky té tratě, která bude mít lepší parametry… Otevřít taková místa pro obyvatele kolem je často ideální možnost… Číst vice »

medical_examiner

Tak jim tam prodáme T3 nebo T6…

Jiří Kocurek

Opravdu za tím není spiknutí mající za účel tabuizovat tramvaje i VRT v Evropě.