Místo tramvajové tratě promenáda s parkem. Turín prodloužil projekt zatím do září
Lidé na novou promenádu nechodí pouze odpočívat, ale jako dobrovolníci se starají také o čistotu a údržbu.
S nápadem na oživení nevyužitého městského prostoru přišla nezisková organizace z Turína, když proměnila bývalou tramvajovou trať na novou promenádu. Cílem projektu bylo vytvořit pro pandemií zkoušené obyvatele nové místo pro venkovní rekreaci. Měl fungovat jen loni v létě, aktuálně byl ale prodloužen.
Celkem 800 metrů dlouhý zelený pás nevyužívané tramvajové tratě na mostě Regina Margherita předalo město v létě loňského roku místní neziskové organizaci Torino Stratosferica k dočasné revitalizaci. Po úspěšné veřejné sbírce, kterou neziskovka zorganizovala, došlo k vyčištění tratě a k rozmístění nových laviček, květináčů a provizorních piknikových stolků. Mimo to bylo v Precollinear parku, jak zní italský název, otevřeno i informační centrum s barem a pódiem. Promenáda měla fungovat pouze během letních měsících v roce 2020, ale kvůli popularitě je projekt prodloužen zatím do konce září 2021.
Tramvajová trať, na které se nyní nachází promenáda, byla postavena v 80. letech 20. století a k jejímu uzavření došlo kvůli modernizaci veřejné dopravy. Nové tramvaje (ATM 7000), které v minulosti město zakoupilo, se totiž ukázaly být příliš dlouhé a těžké, což komplikovalo jejich provoz. I přesto, že město postupně modernizovalo svou tramvajovou síť, část tramvajové trati přes řeku Pád se dosud nepodařilo obnovit.
Revitalizace ale není vše, co pro oživení nového veřejného prostoru Torina Stratosferica udělala. Krátce po jeho otevřením se na promenádě začaly organizovat koncerty a menší výstavy, které jsou tematicky spojené s vizí budoucnosti městského prostoru. Lidé na novou promenádu nechodí pouze odpočívat, ale v rámci dobrovolnického týmu se řada návštěvníků stará o čistotu a údržbu. Neziskovka uvádí, že veřejných debat a příprav ohledně finální podoby se účastnilo více než 700 residentů.
Ačkoli pro obyvatele Turína představuje nový park vítanou novinku a zpestření veřejného prostoru, ve světovém kontextu jde o poměrně rozšířený trend, kdy dochází k přestavbě starých vlakových či tramvajových linek. Příkladem může být třeba High Line v New Yorku, Bloomingdale Trail v Chicagu, BeltLine v Atlantě nebo promenáda vznikající na staré benešovské trati přes Strašnice.