Místo šrotace zpět do oblak. Do flotily ČSA se vrací airbus, který měl být rozebrán

Airbus A319 OK-MEL s polepem SK Slavia Praha. Foto: archiv ČSAAirbus A319 OK-MEL s polepem SK Slavia Praha. Foto: archiv ČSA

Malý letecký happy-end zažívá Airbus A319 registrace OK-MEL. Ještě před měsícem ho čekal odlet ke šrotaci na velšském letišti St.

39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Letec

A co ten přelet přinese tedy za úspory? Proč oblétávali Německo? Umí to někdo vysvětlit?

Jen tak

To se musíte zeptat smartwingsu … třeba nedostali povolení přeletu přes německo, protože to éro má propadlou nějakou revizi (technické přelety je možné dělat za určitých podmínek i s letadlem, které není v úplném pořádku)…. a proč s tím vůbec šaškovali až na druhý konec evropy? bůh sud.. to letadlo koupili angláni, prodával ho b aircraft … a smartwings si ho pronajmul právě od toho anglického kupce. .. je klidne mozne, ze pokud by to letadlo zustalo v cechach, a rovnou letelo pro csa/smartwings, tak by financak v anglii delal tomu šrotišti problemy (danove ulevy, dph, …) protoze by to… Číst vice »

Y.K.

To není o úspoře, ale o legalitě obchodu. Děje se to poměrně často. Občas i při dodávkách nových letadel. Zřejmě to souvisí s nějakou podmínkou v džunglích zákonů, že předmět obchodu se musí nacházet na území daného státu, aby transakce platila (nevím, tyhle zákony neznám). Většinou jsou to jen formální zastávky pro letadla a ouřadům to evidentně stačí.

Vít Jůza

Šrotace …. no přece z latinského šrotatio, podobně jako všechna podobná skoročeská slova na -ace.

Jindra

ČSA v minulosti uznávaná letecká společnost,dnes se ,,hrabe,, v odpadcích.

Jen tak

tohle je taková česká „sebefantazie“ .. že čsa byla uznávaná společnost…

.. fakt nebyla.

Pája

Tak oproti Travel Service měla alespoň nějaké renomé. Teď jsme dosáhli stavu, kdy už nemáme nic, co by nás nějakým důstojným způsobem reprezentovalo.

Zdeněk

Uznávaná?? Jak od koho. Od některých českých cestujících ano, většinou od těch, kteří moc nelétali, tak jednou za rok do Bulharska na dovču. Ve srovnání s ostatními společnostmi zemí RVHP nejhorší nebyly…V té době však byly cestujícími ze Západu posměšně nazývány Chicken and Salami Airllines, pro jednotvárné občerstvení na palubě (co bychom za to dnes, v době úporného šetření a osekávání čehokoli až na dřeň, dali:-) …). Jisté však je, že její renomé bylo rozhodně vyšší, než dnes, kdy je prakticky nulové.

Jen tak

mate naprostou pravdu 🙂

Pako

No nevim, nekolikrat jsem ldysi mel vepro-zeli-lnedlik nebo svickovou.

Tom

Umi to, prosím, nekdo vysvětlit?
Děkuji.

Johnny998

Hádal bych, že jde o nedostatečné plánování kapacit a vytížení strojů na straně SW. Řada plánů nevychází, mj. třeba přesun B738 do flotily ČSA, byť jde spíš jen o formální krok…

Ondra

Když nemáš letadla se kterými si počítal tak můžeš mít jakékoliv plány

Y.K.

Johnny asi nepochytil detaily o tom, kolik letadel SW má a nemůže s nimi létat (jako spousta jiných aerolinek) protože musí stát na zemi ač jsou fungl nová. Takže SW plánoval dobře, ale dopadlo to jinak.

Jen tak

co je na tom k nepochopení? málo letadel (kvůli uzemněným maxům), tak se berou letadla, kde se dá.

Picasso

Čím více čtu tvé příspěvky, tím více jsem přesvědčený, že jsi zaměstnanec největší a „nejlepší“ letecké společnosti v ČR QS. Ty nejsi schopen si ani zjistit z veřejně dostupných zdrojů, třeba z zdoperavy.cz základní a podstatné informace, proto aby tvůj příspěvek nevyzněl jako s prominutím max. blbost. Pan Sůra koncem dubna píše o osudu všech A319, tedy i o OK-MEL. A teď pro tebe hádanka, „Kdy došlo k uzemnění B737 MAX posledním leteckým úřadem , tedy FAA ?“ Já ti napovím, bylo to v půlce března. Bohužel management QS asi předpokládal, a jako obvykle špatně, že tak závažný problém, kterému… Číst vice »

Martin

Často to tak vypadá, že pan všeználek kope za jedny barvy.

Jen tak

Dekuji za sahodlouhe vysvetleni, ktere je ale jen snuskou podivnych spekulaci … Jak proboha souvisi to, ze MAXy byly uzemneny v breznu s tim, ze si smartwings/csa zpetne pronajaly jeden airbus na zacatku kvetna? a s tim, ze airbusy byly vyrazeny postupne v prubehu brezna / dubna? sice to asi nechapete, ale takoveto veci (leasing, prodej, ukonceni leasingu) se neresi „ze dne na den“, ale jsou to takova… rekneme trosku komplikovanejsi zalezitosti (to šotouš asi nepochopi). navic – zcela zjevne byla snaha smrtwingsu nahradit vypadek maxu srovnatelnymi letadly (kapacitne, typove) – cili boeingy -800. a kdyz se mu toto nepovedlo… Číst vice »

Picasso

No, tak na to, že nepracuješ v leteckém „průmyslu“, tak používáš ve svém příspěvku docela dost výrazů z letecké byznysu: kapacita, typovka, rotace, atd.

Jen tak

Vis, to ze se clovek pohybuje ve zcela jine oblasti, jeste neznamena, ze neni fanda letadel, ze sam nema pilotni prukaz a ze se v danem oboru nemuze celkem slusne orientovat.

Most

Ty A319 nepatřily ČSA ale Bank of China. Tipuju, že jejich prodej na náhradní díly měl nějakou uzavřenou smlouvu a plán, takže vypovědět to a vrátit je do provozu na popud ČSA (tj. nevlastníka letadel) nebylo otázkou hodin či dnů.

Jen tak

Bank of china to nebyla. Onu leasingovku tak nejak vymyslel stat s letistem praha , a vlastnikem bylo a je letiste praha.

(Akce na zachranu csa)

Tomáš

Marnost nad marnost! Denně posloucháme apely na snížení emisí CO2 kvůli záchraně klimatu a tady si zřejmě úplně zbytečně letadlo zaletí jen tak do Walesu a zpátky kvůli nějaké úspoře daní.
A proč se vlastně vyhýbalo německému vzdušnému prostoru?

Jiří Kocurek

A přesně tohle se bude dít ve velkém, když zachraňovači planety prosadí vsokou spotřební daň na palivo za účelem omezit počet leteckých cestujících.
Počet pasžérů opravdu klesne, protože aerolinky zdraží. Ovšem paliva se dost možná spálí víc než před zavedením „všespásné“ regulace. Právě kvůli daňovým přeletům. A samozřejmě nebude chyba v aktivistech, ale ve zlé buržoazní pavědě.

VS

Vážený pane Kocurku,

mohl byste mi, prosím, vysvětlit, proč si myslíte, že zbytečných (daňových) přeletů bude (nebo může být) více? Mně ze ze zdražení paliva plyne, že by úspora na (jiných) daních musela být vyšší než dnes, aby se (v budoucnu o daň na palivu dražší) přelet vyplatil. Který další faktor do toho vstupuje a způsobí, že bude stačit uspořit méně (a daňové přelety by se tedy vyplatily častěji než dnes)?

Děkuji předem za vysvětlení a přeji hezký den!

Jiří Kocurek

Myšlenka je taková, že vysoká spotřební daň z leteckého paliva nebude všude stejná a tak se vyplatí zaletět pro levnější palivo jinam, klidně mimo EU. Třeba takové Maroko po cestě přes Atlantik se přímo nabízí. Nebo budou aerolinky tankovat v Abú Zabí tak, aby Abú Zabí – Paříž – Abú Zabí vyšlo na jedno tankování. Povezou tedy více paliva, aby bylo na cestu z EU ven.
EU asi těžko vnutí státům na blízkém východě vysokou spotřební daň. V tom je ten vtip. O Ukrajině, Turecku, Bělorusku, Alžírsku a nebo i Švýcarsku (to není v EU) platí totéž.

VS

Vážený pane Kocurku,

děkuji za obě odpovědi; určitě to může hrozit. Posoudit, vyplatí-li se to (přelety i cesta s příliš velkým množstvím paliva též něco stojí, a u letadla více než u pozemních vozidel), neumím, a asi by to ukázala až budoucnost, jak píše pan Nstmbk.

Přeji hezký den!

Y.K.

Schválně si na internetech najděte co je to MTOW a jak se plánuje plaivo. Drtivá většina destinací se nedá letět s palivem pro cestu tam a zpět. Dálkové ani náhodou.

Jiří Kocurek

Mám totiž v živé paměti, že díky nižší spotřební dani se vyplatilo zajet za hranice ČR. A hádám, že lidé z okolí Kravař jezdí pro palivo do Polska dodneška – je tam o poznání levnější, po přepočtu kurzu mi vychází cena 29,90 za litr.

Nstmbk

Podobný princip funguje i dnes, jmenuje se Fuel tankering. Jen se týká výběru plnění paliva pro zpáteční let standardně v destinaci nebo již na letišti odletu. Do jaké míry se však vaše popisovaná situace bude vyskytovat uvidíme až v praxi

Ondra

A kolik km a času projedou aby se to vyplatilo ?

Y.K.

Akorát že v letadle nelze naplnit nádrže po špunty na další 4 cesty. :-/ Auta jsou přeci jen jiný svět, hmotnost je zase tak moc nebere.

Jonáš

Co znamenají ty daňové důvody? Díky.

tomáš

Balík peněz se vyhodí z okna, aby se ještě větší balík ušetřil. Vítejte v dnešním světě.

Jiří Kocurek

Triviálně: Karton cigaret stojí v bezcelní zóně o 350 Kč míň. Francek sedne na Pionýra a zajede si do bezcelní zóny, ikdyž je to o 10 km dál než do obchodu na návsi. Sice cestou spálí litr benzínu, procestuje půl hodiny, ale i tak ušetří přes 300 Kč.

Y.K.

Akorát že letadla se nelízují na krámě, že. A ceny jsou o 6 nul a více delší. 🙂 A to letadlo už v Praze měli. Prostě to bude proto, že nějaký zákon vyžaduje, aby předmět obchodu byl v dané zemi (jinak není platný), otázky registrací, daní a pod jsou někdy šílené.

Martin V.

Taky by mě to zajímalo. Nákup zboží v místě s nižší daní (cigarety, benzín, chlast) chápe snad každý. Ale tady firma B. Aircraft vlastní olétané letadlo s českou registrací, prodá ho firmě Aero Capital Solutions a vyplatí se jim, aby si s dočasnou registrací 2-ACSC (ostrov Guernsey) zaletělo do Walesu a zpátky (ale nejspíš nesmí přes Německo, kdežto Polsko a Dánsko – taky členové EU nevadí?) a nakonec bude mít zase českou registraci.

Jaké daně by platili, kdyby si to prodali přímo v Praze na letišti? A jaké potom platí (či neplatí) při této šarádě?

Jirka

Jj, hlavně že máme EET …

Ondra

Tak to s tím má fakt hodně společného 🤣