Místo parní lokomotivy brejlovec. Den železnice v Kralupech bude kvůli suchu bez páry
Brejlovec a karkulka. Autor: České dráhy
Kralupy nad Vltavou čeká v sobotu velký svátek příznivců nejen železniční historie. Do města a okolí se v rámci Středočeského
Aktuálně prošla rozhlasovým zpravodajstvím informace, že výstraha proti nebezpečí vzniku požárů má pro Středočeský kraj skončit dnes (pátek) o půlnoci – tak uvidíme, jak se s tím „úředníci“ vyrovnají: i když je pátek, tak by i na GŘ ČD a i na ROPIDu asi ještě trávit čas v zaměstnání, protože i „klouzavá“ pracovní doba končí většinou obvykle později než ve 14 hodin …
Je otázkou času, než bude tlak okolí natolik veliký, že se upraví příliš striktní předpis a bude možné nasazovat určité parní lokomotivy i při suchu společně s následným požárním vlakem. Je to příliš alibistický a od stolu udělaný předpis.
V současném suchu by nasazení jakékoli parní lokomotivy (snad s výjimkou už dříve zmíněné „mazutky“) bylo skutečným hazardem i při vedení následného „požárního vlaku“: uplynulo ostatně teprve jen několik dní od požáru ve skalách u Libčic nad Vltavou, kvůli němuž se tam nejezdilo vůbec asi 6 hodin, a něco podobného nikdo riskovat nebude. Jinou věcí je, zda v pátek večer skutečně ve středních Čechách zaprší a tak značně, aby to dostatečně pomohlo – i když to zatím na tak příznivou situaci podle informací portálu „chmi.cz“ nevypadá (a i v sobotu má pršet až večer), přesto by na to mohli být… Číst vice »
Taky tam mohli nasadit něco zajímavějšího. Třeba Sergeje.
Vlastně Sergej by teď přes víkend nešel. Jsou na zátěžové zkoušce na mostě přes Hracholusky. Ale mohl by se třeba nasadit na akci Párou Prahou jestli bude zákaz parních jízd. Prostě Sergejem Prahou. 🙂
Nejsem si jistý, jestli by „sergej“ směl do Prokopského údolí, byť je tamní trať po nedávné rozsáhlé rekonstrukci – SŽDC má ovšem co do přechodnosti lokomotiv velice „svérázné“ názory: třeba pod Říp v dávnější minulosti „papoušek“ nikdy nesměl, ale teď tam prý pro změnu nesmí „kremák“, ale „papoušek“ ano …
Na co pára. Rozhodně největším historickým skvostem budou naše motorové vozy 809. 🙂
Jaryne ty seš všude. 🤣
A jak se to sakra dělalo dřív, když jiná než parní trakce nebyla?
V suchých letech bylo víc požárů. Kolem tratí bylo širší pásmo bez stromů, dílem zásluhou traťovky, dílem právě kvůli požárům. Suchá tráva se vypalovala buď cíleně, pod dozorem, nebo spontánně… V době žní se stavěli požární hlídky.
Nemá náhodou pršet?
No jo, ale ten zákaz ad hoc v sobotu ráno nikdo nezruší…
Jan: takže kdyby zapršelo, a riziko požáru se zmenšilo, stejně by se jezdit nesmělo?
Pak vyvstává otázka, jestli je zákaz pro snížení nebezpečí nebo buzerace.
(Neříkám že se má organizátor připravovat na zrušení zákazu a pro jistotu roztápět parní mašiny, jenom že by zákaz měl zrušit)
Teoreticky by byl možný opak, aspoň tu je příklad z loňska (byť tedy z jiné části ČR a tím pádem mj. z hlediska jiného hasičského ředitelství) – do Rožnova pod Radhoštěm měla v sobotu 11. 8. jet v čele parního vlaku zamračená 751.004, ale v noci z předchozího dne na tu sobotu vytrvale pršelo a nakonec v den konání akce vyjel původně plánovaný „Matěj“ 433.002.
Mazutka by jezdit mohla. Z mautky nevypadává horký popel ani kusy žhavého uhlí z komína – to když topič oroštuje „trochu“ příliš. Blbé je, že Mazutky ČSD jsou zlikvidované, jelikož to byl neslavný příběh špatně provedené rekonstrukce.
Na Slovensku jezdí 555.3008.