Autobusy Dopravci Železnice Zprávy

Místo parní lokomotivy brejlovec. Den železnice v Kralupech bude kvůli suchu bez páry

Brejlovec a karkulka. Autor: České dráhy
Brejlovec a karkulka. Autor: České dráhy

Kralupy nad Vltavou čeká v sobotu velký svátek příznivců nejen železniční historie. Do města a okolí se v rámci Středočeského železničního dne sjedou historické i moderní vlaky, a také autobusoví veteráni. Jednu šmouhu na kráse ale akce má: kvůli suchu a související výstraze hasičů nebudou k vidění původně přislíbené parní lokomotivy. Sucho se tak podepisuje na sezoně už od samého začátku, loni zákaz páry ve Středočeském kraji přišel až koncem července.

Parní lokomotiva papoušek (477) měla být v čele zvláštního vlaku Sv. Jiří z Prahy přes Kralupy na Řipskou pouť (Ctiněves) a zpět do Kralup. „Soupravu měla podle původních plánů vézt parní lokomotiva, ale kvůli zákazu provozu těchto strojů v souvislosti s aktuálním rizikem vzniku požárů bude nahrazena historickou dieselovou lokomotivou brejlovec v historickém nátěru,“ sdělil Petr Pošta z tiskové oddělení Českých drah. Parní stroje se neukáží ani na paprskovitých jízdách kolem Kralup.

Připraveny ale budou jiné atrakce. Na vybraných osobních vlacích mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou bude nasazena jednotka InterPanter nebo souprava s historickými lokomotivami „bobina“ a „kyklop“, osobní vlaky do Velvar pak zajistí historický motorový vůz „kredenc“. V čele vlaků na hvězdicovitých jízdách z Kralup do Neratovic, Velvar, Lužce nad Vltavou a Kladna bude nasazena motorová lokomotiva „karkulka“. Krátký výlet bude možné podniknout také historickým motorákem „hurvínkem“, který bude pendlovat mezi Kralupy a Nelahozevsí.

Vedle samotných jízd bude v Kralupech nad Vltavou připravený i doprovodný program. Ve stanici se uskuteční výstava kolejových vozidel. Od nádraží budou odjíždět historické autobusy. Ty pojedou po třech linkách a svezou cestující po Kralupech (Karosa ŠD 11) i okolí – do Nelahozevsi a Veltrus (Ikarus 280.10) a do Noutonic (Škoda 706 RTO linkový). V Noutonicích bude možné přestoupit na výletní vlak Cyklohráček.

Podrobnosti k akci a jízdní řády vlaků jsou na stránkách Českých drah.

Historické autobusy. Pramen: ROPID
Historické autobusy.
Pramen: ROPID

Nejde ale o jedinou víkendovou akci pro příznivce železnice. Sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.CZ ve spolupráci se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) a Vyšší odbornou školou a střední školou technickou v České Třebové připravilo pro žáky, studenty i širokou veřejnost interaktivní akci v České Třebové. Akce se uskuteční ve dnech 26. a 27. dubna v železniční stanici v České Třebové a v prostorách VOŠ a SŠT Česká Třebová. V pátek je akce určená žákům a studentům, sobota je otevřená zájemcům z řad veřejnosti.

K vidění bude ukázka lokomotiv dopravců LokoTrain, ČD Cargo, Metrans Rail a SŽDC s prohlídkou kabiny strojvedoucího a komentářem. Lidé také budou moci nahlédnout do řídícího stavědla výpravčích nebo si vyzkoušet simulátor pro výcvik strojvedoucích.

16
Diskuze

avatar
7 Komentáře
9 Reakce na komentáře
11 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
12 Autoři komentářů
RegDinoNova814železničář v důchoduxyzzirecekLeinad Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Aktuálně prošla rozhlasovým zpravodajstvím informace, že výstraha proti nebezpečí vzniku požárů má pro Středočeský kraj skončit dnes (pátek) o půlnoci – tak uvidíme, jak se s tím „úředníci“ vyrovnají: i když je pátek, tak by i na GŘ ČD a i na ROPIDu asi ještě trávit čas v zaměstnání, protože i „klouzavá“ pracovní doba končí většinou obvykle později než ve 14 hodin …

zirecek
Host
zirecek

Je otázkou času, než bude tlak okolí natolik veliký, že se upraví příliš striktní předpis a bude možné nasazovat určité parní lokomotivy i při suchu společně s následným požárním vlakem. Je to příliš alibistický a od stolu udělaný předpis.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

V současném suchu by nasazení jakékoli parní lokomotivy (snad s výjimkou už dříve zmíněné „mazutky“) bylo skutečným hazardem i při vedení následného „požárního vlaku“: uplynulo ostatně teprve jen několik dní od požáru ve skalách u Libčic nad Vltavou, kvůli němuž se tam nejezdilo vůbec asi 6 hodin, a něco podobného nikdo riskovat nebude. Jinou věcí je, zda v pátek večer skutečně ve středních Čechách zaprší a tak značně, aby to dostatečně pomohlo – i když to zatím na tak příznivou situaci podle informací portálu „chmi.cz“ nevypadá (a i v sobotu má pršet až večer), přesto by na to mohli být… Číst vice »

Hodně štěstí
Host
Hodně štěstí

Taky tam mohli nasadit něco zajímavějšího. Třeba Sergeje.

Hodně štěstí
Host
Hodně štěstí

Vlastně Sergej by teď přes víkend nešel. Jsou na zátěžové zkoušce na mostě přes Hracholusky. Ale mohl by se třeba nasadit na akci Párou Prahou jestli bude zákaz parních jízd. Prostě Sergejem Prahou. 🙂

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Nejsem si jistý, jestli by „sergej“ směl do Prokopského údolí, byť je tamní trať po nedávné rozsáhlé rekonstrukci – SŽDC má ovšem co do přechodnosti lokomotiv velice „svérázné“ názory: třeba pod Říp v dávnější minulosti „papoušek“ nikdy nesměl, ale teď tam prý pro změnu nesmí „kremák“, ale „papoušek“ ano …

JarynJarin
Host
JarynJarin

Na co pára. Rozhodně největším historickým skvostem budou naše motorové vozy 809. 🙂

RegDinoNova814
Host
RegDinoNova814

Jaryne ty seš všude. 🤣

Kamui
Host
Kamui

A jak se to sakra dělalo dřív, když jiná než parní trakce nebyla?

Kubrt
Host
Kubrt

V suchých letech bylo víc požárů. Kolem tratí bylo širší pásmo bez stromů, dílem zásluhou traťovky, dílem právě kvůli požárům. Suchá tráva se vypalovala buď cíleně, pod dozorem, nebo spontánně… V době žní se stavěli požární hlídky.

Zapa
Host
Zapa

Nemá náhodou pršet?

Jan
Host
Jan

No jo, ale ten zákaz ad hoc v sobotu ráno nikdo nezruší…

Leinad
Host
Leinad

Jan: takže kdyby zapršelo, a riziko požáru se zmenšilo, stejně by se jezdit nesmělo?
Pak vyvstává otázka, jestli je zákaz pro snížení nebezpečí nebo buzerace.
(Neříkám že se má organizátor připravovat na zrušení zákazu a pro jistotu roztápět parní mašiny, jenom že by zákaz měl zrušit)

xyz
Host
xyz

Teoreticky by byl možný opak, aspoň tu je příklad z loňska (byť tedy z jiné části ČR a tím pádem mj. z hlediska jiného hasičského ředitelství) – do Rožnova pod Radhoštěm měla v sobotu 11. 8. jet v čele parního vlaku zamračená 751.004, ale v noci z předchozího dne na tu sobotu vytrvale pršelo a nakonec v den konání akce vyjel původně plánovaný „Matěj“ 433.002.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Mazutka by jezdit mohla. Z mautky nevypadává horký popel ani kusy žhavého uhlí z komína – to když topič oroštuje „trochu“ příliš. Blbé je, že Mazutky ČSD jsou zlikvidované, jelikož to byl neslavný příběh špatně provedené rekonstrukce.

Kubrt
Host
Kubrt

Na Slovensku jezdí 555.3008.

Partneři