Místo poslední záchrany při povodních. ŘVC zvýšilo dalby v Hřensku na rekordních 18 metrů
Hřensko je jediným místem mezi Drážďany a Děčínem, kde se mohou lodě za povodní bezpečně vyvázat.
Ředitelství vodních cest (ŘVC) po více než roce práce završilo modernizaci ochranného přístavu v Hřensku. Vylepšení spočívá především ve zvýšení daleb o necelých pět metrů, čímž se úvazové pilíře dostaly asi tři metry nad úroveň povodňové hladiny z roku 2002. Bezpečně by tak měly udržet rozměrné lodě při velké vodě.
Stání v Hřensku, které se nachází v těsné blízkosti státní hranice s Německem na pravém břehu Labe, je tvořené osmi dalbami. „Tyto dalby byly zvýšeny, aby umožnily ochranu až čtyř plavidel o rozměrech 137 x 11,5 metru, což jsou největší lodě běžně plující po Labi mezi Českou republikou a Německem,“ uvedl šéf ŘVC Lubomír Fojtů.
Dalby v Hřensku podle něj představují poslední místo, kde se mohou lodě za povodní bezpečně vyvázat, pokud při nástupu povodně nejsou schopny doplout proti proudu do nejbližšího ochranného přístavu v Děčíně-Rozbělesích. Mezi Drážďany a Děčínem totiž není žádný ochranný přístav.
Sloupy díky modernizaci dosáhly rekordní výše téměř 18 metrů nad dnem řeky. Dalby jsou v horní části spojeny řetězem o vysoké pevnosti, který je ve směru proti proudu ukotven v železobetonovém bloku ve dně řeky. Řetěz slouží k přenosu zatížení mezi vysokými dalbami.
„Za běžného provozu si u těchto daleb připojuje do vleku remorkér Beskydy nákladní i osobní lodě, aby jim pomohl doplout obtížně splavným úsekem Labe bez zdymadel do Děčína a Ústí nad Labem,“ dodal Fojtů. Stát přitom plánuje v Hřensku i druhou etapu modernizace, v rámci které by měla vzniknout i stání pro malá plavidla.