Místo pilotů automat. Airbus dokončil testování letadla, které vzlétlo i přistálo samo
Pro testování autonomních technologií využil Airbus model A350-1000. Foto: Airbus
Výrobce letadel Airbus úspěšně dokončil program testování nové technologie, díky které letadlo zvládne bez pomoci pilotů pojíždět po zemi, vzlétnout
V životě bych do takového letadla nesedl, i když se to může zdát sebedokonalejší, pořád je to stroj který se může porouchat, a piloti by tam měli být pořád, aby v případě nouze mohli zasáhnout
Kamarad provozoval skolici stredisko pilotu A320 v US. Uz pred peti lety mi rikal, ze automatizace je na takove urovni, ze za dve hodiny by mne naucil jak vzletnout, nekam preletet a pristat. Je to Brazilec, jeho slova vzdy beru jako mirnou nadsazku, ale trend je jasny. Myslim, ze doba, kdy bude v letadle jen jeden pilot neni daleko.
Jako za dvě hodiny Vás to naučí, ale je to jako když Berousek naučil medvěda jezdit na motorce, jako pro nákup či s dítětem do školky by jste ho neposlal, jde o předpisy, management toho letu, komunikaci …. a to nemluvím o nějaké nouzové situaci, kde některé věci proste musíte umět a mít zažité Jako jeden pilot ve velké dopravě je riziko a nejen kvůli incapacity (zdravotní či jiné problémy) pilota, ale i celkové vzájemná kontrola spolupráce dobře fungující posádky utne případný problem, hned v počátku …. možná se za hodně let dočkáme jednoclenne posádky s nějakou žalobou se země… Číst vice »
Upřímně jsem čekal autonomní vlaky dřív než letadlo nebo auto…
Autonomní vlaky už jezdí. Jen ne všude. Kromě mnoha provozů metra i tato trať:
https://www.theguardian.com/travel/2020/jan/09/worlds-fastest-driverless-automated-bullet-train-launches-beijing-china-olympics
Ale to vůbec není autonomní letadlo. Jen se umí držet čáry a odlepit, to je vše, autonomie nula. Neplést automatizaci (stroj přebírá rutinní činnosti) a autonomií (stroj provádí vše sám, rozhoduje o akcích včetně řešení nestandardních situací) a to toto není.
Možná bych se sám měl korigovat, ono se to špatně kategorizuje. Letadlo autonomní není a neumí se samo rozhodovat, ale tento systém umí některé autonomní úlohy. Jako třeba se automaticky (vizuálně) trefit na dráhu bez podpory pozemní technologie, nebo vzlet (držet se dráhy). Je to něco jiného, než se chápe autonomie v pozemní dopravě. I tak je to zajímavé.
Pilotům má umožnit více se zaměřit na důležitější činnosti během letu.
Trochu si rýpnu, ale myslí tím snad diskuzi o koronaviru?
Bez pilotů letadla létat nebudou a ani lodě nepoplují. Důvod je jednoznačný: proměnlivost vnějšího prostředí. V Evropě se lítá přes bouřky hlava nehlava, protože už není/nebylo kam uhnout. V Americe si člověk zase připadá jak na rodeu, když piloti oblétávají radéji každý trochu podezřelý mrak. Pilot vždy bude nejvyšší autoritou. A je to jen dobře. Třeba ing. Veselý potopil Jednomotorovým letem celou Šimáně Gruppu. Automat by hned točil podle protokolu zpátky nebo na skutečně nejbližší letiště. A Šimáně bychom se nezbavili nikdy. Teď je přece jenom šance, že ing. Veselý povzbudil WIZZ, Ryana a LOT, aby páně Šimáně rozebrali na… Číst vice »
Ačkoliv to člověka instinktivně trochu děsí, manuální pilotáž je u velkých letadel nejspíš na vymření. Manuálně se dnes přistává a vzlétá, ale naprostá většina letových hodin mezi tím je na autopilota. Toto už je jen poslední logický krok k automatizaci celého odvětví.
Na zemi se odehráv podobný vývoj. Tesla tvrdí, že podle jejích dat je řízení s autopilotem bezpečnější než bez něj: https://electrek.co/2020/05/02/tesla-record-safety-autopilot-improvement/
Tesla uz toho natvrdila…
Ostatne, Electrek to sam v clanku pise (odstavec Electrek’s Take).
Teslu samozřejmě brát s rezervou, ale logický smysl to dává. Jestliže lidi nejčastěji zapínají autopilota na dlouhé dálniční úseky, snižuje se počet nehod způsobených mikrospánkem nebo obecně únavou z monotónní jízdy. Výkon počítače se mnohahodinovým „hleděním na asfalt“ nesnižuje.
Coz se prokazalo v nedavne dobe. jen ten naves nastorc dalnici byl jaksi navic.
Jde hlavne o to, ze Tesla porovnava neporovnatelne veci.
Jaké porovnání byste považoval za nejpřesnější? Jde to vůbec?
Když se nad tím člověk zamyslí, musel by kontrolovat minimálně následující parametry:
* denní dobu,
* věk řidiče,
* hustotu aktuálního provozu,
* momentální počasí
aby z toho srovnání vyškrtal aspoň některé „biasy“.
Nejde o presnost porovnani, jde o porovnatelnost. Pokud budu mit doma sedm paru bot od znacky A (botasky, pohory, holinky, zabky, sandaly…) ruzneho stari, a ruzneho pouziti a pak nove polobotky od znacky B, ktere nepouziju jinde nez za sucha na zpevnenem povrchu, tak z toho tezko muzu vyvozovat, ze boty od znacky B jsou lepsi, protoze mi do nich nikdy nenateklo, neuklouzl jsem na bahne nebo mi nohu neodrel pisek na plazi. Sdeleni Tesly je jen cisty reklami sum, ze ktereho maji do prostoru vycuhovat slova „Tesla“ a „lepsi“. Nic vic, nic min. Pokud se uz nebudu vracet ke… Číst vice »
A kolik už jich hořelo 😆
Tesla tomu sice rika autopilot, ale je to jen asistent, nikoliv autonomni rizeni. Ridic je za nej stale zodpovedny a musi byt kdykoliv pripraven prevzit rizeni
Tak praví zákon a instruktážní příručka, ale v praxi musejí počítat s tím, že hodně lidí po přehození na asistenta stejně duševně vypne, i když vlastně nesmí, a že ani v případě nouze se nevzpamatují dříve než za několik sekund. To znamená, že musejí mít nějaké „rezervy“.
Ono je to dané mnoha aspekty, ale je třeba si uvědomit, že dřívější mnohočlenné posádky byly skrouhnuty na dva a ti dva borci mají na starost vše. Řízení, komunikaci, navigaci. Ruční pilotáž podle přístrojů jednoho pilota zcela „ochromí“ a není schopen vykonávat mnoho dalšího, přitom „kroutit berany“ autopilot umí výborně. Takže na mechanickou otročinu je tam stroj a ti dva se dělí o další nutné činnosti, na což jim zbývá dostatek kapacity. Úplné automatizaci podle mě brání to, že co první dělají dnešní stroje je že „vypínám autopilota“ „nekonsistentní údaje“, „piloti snažte se“. Ač to zní cool a komplikovaně, pořád… Číst vice »
ad Úplné automatizaci podle mě brání to, že co první dělají dnešní stroje je že „vypínám autopilota“ „nekonsistentní údaje“, „piloti snažte se“.
A delaji to proto, ze ve slozitejsich pripadech si neumi poradit.
Ano. Hlavně proto, že nemají rozhodovací logiku – údaje nesedí, tedy neví čím se řídit a dá se to člověku s mozkem, který na něco musí přijít (diagnostikovat, najít v postupech atp.).
Ano a nemaji ji, protoze to neni zas takova brnkacka.
Což se vlaku stát nemůze, protože ani vlak není „autonomní“, ale je řízený na dálku z dispečinku. Což se zatajuje. Letadlo, loď a ani auto z dispečinku řídit nepůjde, protože systém je minimálně kvůli byť jen počasí, nevyzpytatelně otevřený. V Japonsku, když přijde terremotto, zastaví se automaticky všechny Shikanseny do 3 vteřin, jako když na autodromu na Matějský vypadne proud. Během 9/11 trvalo uzemní letadel desítky hodin. Autonomní řízení půjde jen na dálnicích a ještě ztuha. Bude stačit nouzové přistání letadla na dálnici a dojde ke krváku. Stejně tak, pokud spadne přes svodidla strom nebo vypadne náklad z kamionu či… Číst vice »
Zatajuje se… 😀 To je jak od Okamury
Autonomní vlaky se skutečně testují (ne dálkově řízené) a bezobslužné vlaky metra jsou opravdu zcela autonomní. Nikdo je neřídí ani na dálku. Dostanou souhlas a dál jedou podle sebe. Nicméně je to velmi očištěné prostředí.
Šinkanseny nezastaví do 3 s, do 3 s automatické seizmografy vydávají povel k zastavení vypnutím trakčního napájení (na tom není nic šokantního, je to jen propracované) a vlak pak 3 km nouzově brzdí. Nijak to nesouvisí s autonomními systémy. Ty musí řešit jiné problémy.
Pilot je postradatelný a chybující článek.
A pak jednou kiksne technika a pilot s tim rachne o zem, protoze bude mit odkrouceno nekolik tisic hodiny a skoro zadne rucni pristani jako onehdy Korejci v SF.
Jenže oni s tím řízli z jiného důvodu. Zácvik nového pilota na typu (měl jen pár desítek hodin) ve vizuálním přiblížení místo navádění ILS (VFR se opravdu u velkých bestií příliš nepoužívá) a se špatnou asociací co mohou a nemohou různé kombinace režimů autopilota (v tomto případě autothrottle). A když jim došlo, že je něco špatně, motory potřebují dlouhé sekundy na akceleraci do výkonu. Celé od normálu do katastrofy to trvalo asi 10 s.
Samozrejme, protoze byli zvykli (resp. kapitan, pokud si vzpominam), ze se jim o to stara elektronika. No a pak se jim jednou nepostarala…
Ano, byl to kapitán. Ale není to proto „že se běžně stará elektronika“, ale proto, že autopilot lze nastavit „tisíci a jedním způsobem“ podle toho v jakém je režimu. Manuálně letěli výborně, jen ji jaksi nevšimli, že jim nic neřídí tah motorů (což bylo specifické pro daný režim) a jim to nebylo zjevné, takže nevzali za páky motorů dokud nebyli na pádovce.. takže to není o tom neumět, ale jak to u komplexních a komplikovaných zařízení bývá, nepochopit „co se to sakra děje“.
To nezpochybnuju, jde o to, ze kdyby pristavali kompletne „rucne“, tak by nemuseli v casovem presu resit „co se to sakra deje“. Jenze na to jaksi nebyli zvykli.
A tam je to uskali (kdyz se vratim na zacatek). Pilot bude sedet, automatika bude pristavat, pak k necemu dojde a takhle blizko k zemi uz na ono „co se to sakra deje“ nebude cas. Viz MAXy.
P.S. kdyz uz budeme presni, u Korejcu stacilo, aby druhy pilot nebyl Korejec a houknul na kapitana, ze neco dela spatne, misto toho, aby poslusne sedel…
Tak jistě že to bylo špatně, jinak by éro nerozbili. 🙂 Mylná představa je, že bez autopilota neumějí létat. Autoland se pořád používá minoritně (za hodně špatné viditelnosti) a na ruku přistávají běžně. Autopiloty jsou v letadlech už půl století a je to dobře, odstraňují pro člověka vyčerpávající a při tom pro stoj snadnou činnost, kterou je let podle přístrojů. Lidi se často ošklíbají nad schopnostmi dnešních „počítačových“ pilotů, ale nezlomným faktem je, že nehod v poměru k množství dopravy mají řádově méně než měli „poctivě volanty kroutící gerojové“. Situace „co se to sakra děje“ situace k historii letectví patří… Číst vice »
Jaké jsou důležitější fáze letu než vzlet a přistání?
Já vidím hlavní výhodu pro staré piloty, budou moci létat daleko déle, výhodnější budou zkušenosti a klidná rozvaha, naopak rychlost a ostrý zrak přestanou být důležité.
Mě napadl takový ten okrajový scénář, jak zkoušeli, zda-li by s letadlem byl schopný přistát i nepilot v nouzové situaci pomocí rad ze země. Tímhle způsobem by to už asi šlo.
Jenomže to zase bude takové kombo, že člověk bude půl hodiny mlátit do počítače, aby to celé nachystal a laik, který nenajde ani čudlík na to, aby odvysílal zprávu přes rádio, bude stejně naprosto v lese.
Otázka je, zda to je vůbec potřeba. Dokud máte spojení s letadlem natolik kvalitní, že byste mohl radit nepilotovi, můžete přece to letadlo rovnou řídit na dálku.
V poslední době scházeli piloti a jednomužné pilotování nových strojů mělo být logickým vývojem letecké techniky i dopravy… a asi to tak i tímto krokem bude, bo ostré vymazání pilotů z kokpitu společnost nedá, ale s jedním pilotem, jako nadřízenou autoritou, se dá dál takový systém testovat a rozvíjet.
A že pilotům ubyde práce, to jim nepřeju a ani se o jejich práci nebojím. Bude lítat více menších strojů z více letišť a práce bude dost…ale až tak za pět let. Teď to bude bolet 🙁
Souhlasím. Jen to chce 100% eliminovat labilní piloty, kteří by to sami v kabině chtěli pálit střemhlav do hor…
To se časem podá, to letadlo bez živého pilota. Před sto lety bylo nepředstavitelné, že by byl výtah bez liftboye, před padesáti lety bylo nepředstavitelné, že by byl vlak bez strojvedoucího. Obojí tu dnes je a nikomu to nepřijde divné.
zasadni rozdil je v tom, ze kdyz vam prestane vlak nebo vytah fungovat – zastavi na miste a pocka na pomoc, letadlo tuhle moznost nema.
A to je ten zasadni rozdil co si lidi neuvedomujou, kdyz nevite co… nemuzete jentak zastavit u krajnice.
Autopilot a automatizace je moc pekna vec, ale divil byste se jak casto nefunguje tak jak ma. Dobrej sluha, zlej pan.
Je tu jeden zásadní rozdíl. Výtah holt počká na hasiče, vlak zastaví nouzovou brzdou a počká až to někdo přijde pořešit, ale co s letadlem co musí letět, musí bezpečně přistát, řešit všechny druhy závad (automatiky to obvykle vzdávají jako první). Nejdůležitější na práci pilota není to, aby uměl rutinu, ale aby zvládal mimořádné situace.
Namísto dvou pilotů bude v kokpitu jeden a jako zástup školená letuška – tak to kdysi říkal O´Leary – a ono to k tomu fakt směřuje.
To by mohlo být – letuška by byla proškolená že v případě indispozice pilota by spustila nouzové procedury a automat by letadlo navedl na nouzové přistání. V hustém regionálním provozu, kde je letiště pořád v dosahu asi použitelné, na mezikontinentálním letu někde nad Atlantikem nevím…
To už teď.
A skláři nebudou mít co žrát!
Topiči taky pomřeli hlady. Víte, kolil formanů by se uživilo, kdyby se všechno muselo vozit povozem, jako za starých dobrých časů?