Místo papíru displej. Správa železnic začne testovat eVývěsku
Pilotní provoz bude v deseti stanicích.
Správa železnic (SŽ) chystá v prvních deseti stanicích náhradu papírových vývěsek s informacemi pro cestující elektronickými nástěnkami. Současný model je podle Správy železnic nevyhovující.
Kvůli tomu už vypsala Správa železnic předběžné tržní konzultace, ve kterých chce zjistit, jaká je nabídka na trhu. „Cílem tohoto projektu je dosažení nového jednoduchého, moderního a uživatelsky přijatelného nástroje pro zveřejňování povinně zveřejňovaných informací a informací o závadách v provozu na tratích provozovaných SŽ elektronickou formou,“ uvedla Správa železnic.
Podle Správy železnic současný způsob přináší nutnost tisknout pro každou stanici informace zvlášť. „Při poškození výlepové plochy nebo samotné informace není vždy okamžitá informace o poškození a nutnosti náhrady. Není možnost poskytnutí informace o aktuálním stavu v oblasti závad v provozu infrastruktury. U informací týkajících se plánované výlukové činnosti nelze operativně měnit informace v závislosti na vývoji výlukové činnosti. Je nutno změny provádět opětovným ‚výlepem‘,“ uvedla Správa železnic.
Kromě úspory nákladů má podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy přinést elektronická vývěska snížení množství výlepových ploch (klaprámů) ve stanicích. „V rámci projektu se bude zároveň řešit možnost zobrazení dalších informací nejen provozovatele dráhy, ale i dopravců, objednatelů dopravy nebo municipalit. Dynamické zobrazování aktuálních informací bude znamenat i vyšší komfort pro cestující,“ řekl Gavenda.
Nejméně dva displeje do stanice
Odpadnou také kontroly a nahrazování poškozených letáků a jejich odstraňování po ukončení platnosti. „Během pilotního projektu se rovněž prověří možnost instalace dotykové technologie pro ovládání elektronického vyhledávače spojení a posoudí se možnosti a vhodnost zobrazování informací místního charakteru,“ dodal.
Zobrazovací jednotky budou mít diagnostické nástroje. Případnou závadu identifikují a umožní bezprostředně přijmout nezbytná opatření pro jejich opětovné zprovoznění. „V každé stanici budou minimálně dvě zobrazovací jednotky, takže v případě poruchy bude informace poskytovat druhá vývěska. Pokud by došlo k výpadku dodávky proudu, bude informování cestujících probíhat podle místních opatření (přenosnými vývěsními plochami, akustickým hlášením apod.),“ upřesnil Gavenda.
Plán počítá s nasazením v pilotním provozu v Olomouci, Brně, Pardubicích, Hradci Králové, Kolíně, Ostravě, Plzni, Českých Budějovicích, Ústí nad Labem a Karlových Varech.