posily_do_teamu

Místo obřího zářezu půlkilometrový tunel. Přerov vyhrál boj o vedení vysokorychlostní trati

Lokomotiva řady 362 ČD na přerovském nádraží. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýLokomotiva řady 362 ČD na přerovském nádraží. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Kompromis prodraží stavbu o zhruba půl miliardy korun.

Přerov po více než roce dosáhl shody se Správou železnic na vedení vysokorychlostní železnice Praha – Brno – Ostrava v oblasti Čekyňského kopce. Město požadovalo původně kompletně tunelovou variantu, nakonec bude trať zakrytá částečně.

O výsledku jednání informoval Přerov na stránkách města, výsledek označilo vedení města za průlom. „Zástupci Správy železnic potvrdili, že se zabývají už pouze městem požadovanou variantou tunelu. Krajina v oblasti Čekyňského kopce a chráněného území Popovického kopce tak nebude nenávratně zdevastována,“ uvedlo město na svých stránkách. Podle původní varianty měla vysokorychlostní trať u Přerova vést v až 13 metrů hlubokých a 70 metrů širokých zářezech Čekyňským a Popovickým kopcem.

Studie proveditelnosti již dříve doporučila prověřit, jestli je v této lokalitě vhodné budovat široký a poměrně hluboký otevřený zářez, nebo zda je výhodnější v místě zářez překrýt. Při zpracování projektové dokumentace byly technicky i ekonomicky prověřeny obě varianty. Obě posoudili také odborníci v zadané studii krajiny. Výsledkem je shoda na překrytí zářezu v blízkosti vrcholu Čekyňského kopce,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Ke změně názoru přispěla krajinářsko-technická studie, kterou si nechalo zpracovat ministerstvo dopravy. V ní se mimo jiné uvádí, že občané ve zvýšené míře využívají tuto oblast pro městskou rekreaci a lokalita by byla zářezovou variantou znehodnocena. Tunel stavbu prodraží o zhruba půl miliardy.

Tunel má být zhruba půl kilometrů dlouhý, vybudován by měl být hloubenou metodou. „Umístěn bude v prostoru od krajské komunikace vedoucí do Čekyně směrem k Vinarům. Tato varianta, na rozdíl od zářezů, zachovává rekreační potenciál místa,“ vysvětlil vedoucí rozvoje města Pavel Gala.

U Přerova trasa prochází mezi místními částmi Čekyně a Vinary, kde je vedena okolo zahrádkářské kolonie, kolem závodiště Přerovská rokle a následně se odklání směrem na Olomouc.

Zvažovaná varianta VRT přes Čekyňský kopec v zářezu.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýTrasa VRT kolem Přerova. Foto: prerov.euTrasa VRT kolem Přerova. Foto: prerov.euTrasa VRT kolem Přerova. Foto: prerov.euTrasa VRT kolem Přerova. Foto: prerov.euTrasa VRT kolem Přerova. Foto: prerov.euTrasa VRT kolem Přerova. Foto: prerov.euTrasa VRT kolem Přerova. Foto: prerov.euTrasa VRT kolem Přerova. Foto: prerov.eu
Tagy Přerov Správa železnic VRT Moravská Brána
14 komentářů