Místo obřího zářezu půlkilometrový tunel. Přerov vyhrál boj o vedení vysokorychlostní trati
Lokomotiva řady 362 ČD na přerovském nádraží. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Kompromis prodraží stavbu o zhruba půl miliardy korun.
To je dobře, možní si vzpomněli, že podobně řešili problém jejich předchůdci před pár lety kousek vedle ve Slavíči
První co mě napadlo bylo: Cože? 70 x 13 metrů? Proč tak široký zářez?
Ale pak jsem si to spočítal, 70 m zářez minus 10 m vlastní trať, to děleno 2 jelikož svah vlevo a vpravo. Takže dostaneme 30 m šířka svahu, děleno 13 m výška a máme poměr 1:2,3 což je pro zeminu celkem odpovídající s ohledem na stabilitu svahů.
Samozřejmě zakrytí tak hlubokého zářezu a udělat to jako tunel dává smysl.
A když bude ten tunel, tak by nemusel být ten ekodukt kousek vedle?
To by srnky neběhaly přes pole ale přes obec (což neudělají). Biokoridor, úplně jiná problematika
Na jednu stranu jsem rád za vítězství Přerova v této kauze, jako přerovský rodák dotčená místa znám, a dovedu si představit tu spoušť v případě varianty se zářezem. Ale jinak mi hlava nebere, proč SŽ tak tlačí na pilu s tímto úsekem VRT. Bez pokračování na Brno, které se dle SŽ „zvažuje“, se mi to celé jeví jako X miliard oknem, za něž dostaneme to, že vlaky od Olomouce nepojedou mezi Brodkem a Prosenicemi k napojení na VRT Moravská brána cca 15 km po „staré“ trati přes Dluhonickou spojku rychlostí 160 km/h, ale o pár kilometrů méně (odhadem 11 km)… Číst vice »
Nedělal tvůj otec v Pivovaru ZUBR?
Já to v té mapce nevidím, bude tedy koridor na 200km/h Přerov-Brno napojen na VRT Moravská Brána bez propadu, nebo se bude projíždět Přerovským nádražím?
V článku zmíněná část se napojí na konvenční trať do Olomouce, druhá část u Prosenic se napojí směr přerovské nádraží. Do doby, než bude VRT až do Brna.
Trať do Přerova povede (ne až tak překvapivě) do Přerova. Mimo Přerov by mohla v nějaké daleké budoucnosti vést hypotetická VRT Haná https://vrtky.cz/hana, ale to my už tady nebudeme 😉
Úsek Prosenice – Brodek u Přerova je nový úsek VRT, který umožní vyhnutí se Přerovu pro vlaky na Prahu jedoucí přes Českou Třebovou. Výhledově to je spojka na VRT Haná, jak bylo zmíněno výše. VRT Haná je zatím spíše chiméra, protože dalších 20 – 30 let bude kapacitě dostačovat zdvojkolejnění Brno – Přerov a Brodek u Přerova bude využíván jen konvenčními vlaky nebo spíše nelze očekávat, že by dopravce poslal vysokorychlostní jednotku na Českou Třebovou kvůli pár km. VRT Moravská brána.
Mezi Vídní a Varšavou by VRT jednotka, třeba ty Polské Pendolína na 250km/hm, určitě dávala smysl, proto je velká škoda, že mezi Ostravo a Brnem nebude trať 200/320, ten propad Přerovským nádražím to dost kazí.
Brno-Přerov i Břeclav-Brno má trvat každé cca 30 minut. Za hodinu jezdí Přerov-Břeclav už dnes konvenční vlaky (např. Porta Moravica) přes Otrokovice…
To jezdí, ale ne přes Brno, kde je to ec záhodno.
Zvolená varianta je dobrým kompromisem technickým, ale zejména z hlediska nákladů, kdy varianta vše v tunelu je nesmysl a naopak ten obrovský zářez by byl taky špatné řešení. Vinarští by chtěli samozřejmě tunel od Rokytnice k Prosenicím, na jednání 26.2. ve Vinarech jsem byl a ve finále tam VRT nechtěli z principu a o jednání se ke konci moc mluvit nedalo. Celkem složité to bude mít projektant s motokrosovou tratí a diváckými zónami, kde by ta nejzajímavější část trati byla bezprostředně zasažena. Co se mi líbí je, že se v rámci sjezdu na Olomouc podařilo zredukovat přesmyk z Brodku do… Číst vice »
Přesmyk z Brodku do Dluhonic, který potřebujeme teď (včera bylo pozdě) se zakomponováním do této stavby odkládá na neurčito, a jestli vůbec někdy vznikne, tak až spolu s VRT, která jeho potřebnost výrazně zredukuje. Co se vám na tom proboha líbí?
Jen ta redukce, ve zbytku máte bohužel recht.
Jednoduchá ekonomická rovnice: čím více bude něco stát, tím déle se na to budou shánět peníze.
Šotouši plačte. Řada z vás se žádné VRT nikdy nedožije.
V kontextu těch stamiliard je jedna půlmiliarda nedůležitá.
Mmch. do doby vybudování VRT Brno – Brodek u Přerova by ten úsek okolo Čekyně byl „jen“ takovou „spojkou mimo Přerov“.
Ona se spíše nenajde, když se nebude chtít. Dálnici už mají, což většinu davu očividně uspokojí. Pokud nebude VRT, tak hlavně z tohoto důvodu.
Však to taky patrně nebude jediná „půlmiliarda“.
Tušíte, proč se potopil Titanic?
Důležité je, že se toho dožijete vy!
Když už vykopou 13m hluboký zářez, tak by byl celkem hřích jej nezaklopit. Trať tam bude sto a více let, krajina může fungovat bez bariéry
Kauza železničního tunelu v blízkosti Kupkova domu v Líbeznicích Na plánované vysokorychlostní trati Praha – Ústí nad Labem poblíž Líbeznic měla trať vést původně po povrchu. Obci se podařilo v letech 2016 až 2019 vyjednat tunelovou variantu. V té době vedl Líbeznice nynější ministr dopravy Martin Kupka. Za působení Kupky ve funkci ministra dopravy se jemu podřízená Správa železnic rozhodla prodloužit tunel z původních 2,7 na 3,2 km. Tunel má chránit Líbeznice především od hluku. Fialova vláda přitom sama razantně rozvolnila hlukové limity, a tak se nabízí otázka, zda by s novými normami byl tunel skutečně potřeba. Loni se objevila… Číst vice »
13 m hluboký, 70 m široký? Jako Dobrou Správu jsem tu ještě nikdy nepochválil, ale tady ten ústupek místním fakt smysl dává. Na rozdíl od Kupkova ticha.
Danou lokalitu znám a dává….
Zdá se to být vcelku rozumný kompromis… „dlouhý ekodukt“…
to mě taky napadlo. Ekodukt ne pro zvěř, ale pro lidi.
Lidi nejsou součástí ekosystému? Ne všichni ještě jezdí všude auty. Možnost průchodu územím je důležitá pro všechny. Pokud to tedy na povrchu nenechají betonové pro technolidi. 😉
Takže antropodukt?
No to by me zajimalo, jestli se v tunelu snizi i rychlost. Smysl to ma, ale je to dalsi precedent.
Jaké jsou tak maximální rychlosti v tunelu? Čekal bych tam nějaké snížení rychlosti nebo je možné mít tunel na 350 km/h?
Je možné mít tunel na 500 km/h, proč by se proboha měla snižovat rychlost v tunelu? Je to jen otázka návrhových parametrů, úplně stejně jako u tratě na povrchu.
Ano je, normy to umožňují, je potřeba větší průřez. Vlaky nejsou auta, jedou po pevné dráze na zajištěném prostoru.
To zakrytý zářez může splnit.
Zajisté, rychlost bude z důvodu bezpečnosti snížena. Když totiž vlak vjede do tunelu rychlostí překračující 30 km/h, vzniklý podtlak vysaje cestující okny ven. To bylo spočítáno již před mnoha a mnoha lety.
Na rozdíl od Kupkova tunelu u Líbeznic tohle dává smysl.
Tunel to bude, ale finanční…
Co kolem těch variant postupně prezentovala SŽ, tak dražší asi v řádech několik desítek milionů. No chtěli to vést tudy, ať je po jejich.
Spíš až se kopne do skály, aby tam nebyly vícepráce.
Mám do důchodu 30 let a jsem rád, že se toho nedožiju 😂 Vše je jen výhled a možná atd.
To je dobře, krajina má daleko většá cenu…
Nebylo by lepší stavět rovnou vysokorychlostní metro?
Takže další NIMBY vyřešeno.
Zářez jak kráva, 13×70 metrů. Jestli tomuhle říkáš NIMBY, tak budeme NIMBY skoro všichni.
Navíc by neseděl ani ten název „ne na mém dvorku“ – protože to tady je „ano, na mém dvorku, ale zakryté“.
Na trati Havlbrod Brno je takových zářezů několik.
Tady to nebylo o „My“, čili můj majetek (někoho), ale „for all“, prostě zbytek krajiny kterou využívali pejskaři, kolaři, běžci a sem tam srna s divočákem.
A budou v tom tunelu mít pak taky jen 80tku s úsekový radar?
Úsekový radar(ETCS) bude nastaven na 320 km/h.
ETCS snad hlídá rychlost nonstop, ani po pomalé jízdě nepustí vyrovnat průměr. 😀
Jo, ale na blbej dotaz blbá odpověď. 🙂
To by ta souprava to musela rozhučet z výhybny Brodek vcelku solidně, stoupání na obzoru….. Ten tunel asi nebude hluboko v původní rovině už od Brodku….
Myslím, že i ten oblouk z Brodku k přímé VRT (budou to jen sjezdové koleje) bude taky jen na 200, protože tam má být v budoucnu vložena výhybka, která taky víc než těch cca 200 neumožní.
v tunelu vlak víc jak 200 nepojede
Nikdy? Ani po postavení VRT Haná?
Tohle nemusí být opravdu poslední kousek VRT, kde se teoreticky kvůli dynamice maximální rxchlost nevyužije.
ano, ale jen pro auta