Místo obřího zářezu půlkilometrový tunel. Přerov vyhrál boj o vedení vysokorychlostní trati

Lokomotiva řady 362 ČD na přerovském nádraží. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýLokomotiva řady 362 ČD na přerovském nádraží. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Kompromis prodraží stavbu o zhruba půl miliardy korun.

55 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
nedulezite

To je dobře, možní si vzpomněli, že podobně řešili problém jejich předchůdci před pár lety kousek vedle ve Slavíči

Dusmor

První co mě napadlo bylo: Cože? 70 x 13 metrů? Proč tak široký zářez?
Ale pak jsem si to spočítal, 70 m zářez minus 10 m vlastní trať, to děleno 2 jelikož svah vlevo a vpravo. Takže dostaneme 30 m šířka svahu, děleno 13 m výška a máme poměr 1:2,3 což je pro zeminu celkem odpovídající s ohledem na stabilitu svahů.
Samozřejmě zakrytí tak hlubokého zářezu a udělat to jako tunel dává smysl.

Luboš Beneš

A když bude ten tunel, tak by nemusel být ten ekodukt kousek vedle?

Sáček

To by srnky neběhaly přes pole ale přes obec (což neudělají). Biokoridor, úplně jiná problematika

David Bařinka

Na jednu stranu jsem rád za vítězství Přerova v této kauze, jako přerovský rodák dotčená místa znám, a dovedu si představit tu spoušť v případě varianty se zářezem. Ale jinak mi hlava nebere, proč SŽ tak tlačí na pilu s tímto úsekem VRT. Bez pokračování na Brno, které se dle SŽ „zvažuje“, se mi to celé jeví jako X miliard oknem, za něž dostaneme to, že vlaky od Olomouce nepojedou mezi Brodkem a Prosenicemi k napojení na VRT Moravská brána cca 15 km po „staré“ trati přes Dluhonickou spojku rychlostí 160 km/h, ale o pár kilometrů méně (odhadem 11 km)… Číst vice »

ČD krachgo

Nedělal tvůj otec v Pivovaru ZUBR?

Flek

Já to v té mapce nevidím, bude tedy koridor na 200km/h Přerov-Brno napojen na VRT Moravská Brána bez propadu, nebo se bude projíždět Přerovským nádražím?

Michal

V článku zmíněná část se napojí na konvenční trať do Olomouce, druhá část u Prosenic se napojí směr přerovské nádraží. Do doby, než bude VRT až do Brna.

radim.cenek

Trať do Přerova povede (ne až tak překvapivě) do Přerova. Mimo Přerov by mohla v nějaké daleké budoucnosti vést hypotetická VRT Haná https://vrtky.cz/hana, ale to my už tady nebudeme 😉

Jan

Úsek Prosenice – Brodek u Přerova je nový úsek VRT, který umožní vyhnutí se Přerovu pro vlaky na Prahu jedoucí přes Českou Třebovou. Výhledově to je spojka na VRT Haná, jak bylo zmíněno výše. VRT Haná je zatím spíše chiméra, protože dalších 20 – 30 let bude kapacitě dostačovat zdvojkolejnění Brno – Přerov a Brodek u Přerova bude využíván jen konvenčními vlaky nebo spíše nelze očekávat, že by dopravce poslal vysokorychlostní jednotku na Českou Třebovou kvůli pár km. VRT Moravská brána.

Flek

Mezi Vídní a Varšavou by VRT jednotka, třeba ty Polské Pendolína na 250km/hm, určitě dávala smysl, proto je velká škoda, že mezi Ostravo a Brnem nebude trať 200/320, ten propad Přerovským nádražím to dost kazí.

vlachjan

Brno-Přerov i Břeclav-Brno má trvat každé cca 30 minut. Za hodinu jezdí Přerov-Břeclav už dnes konvenční vlaky (např. Porta Moravica) přes Otrokovice…

Flek

To jezdí, ale ne přes Brno, kde je to ec záhodno.

Krysa350

Zvolená varianta je dobrým kompromisem technickým, ale zejména z hlediska nákladů, kdy varianta vše v tunelu je nesmysl a naopak ten obrovský zářez by byl taky špatné řešení. Vinarští by chtěli samozřejmě tunel od Rokytnice k Prosenicím, na jednání 26.2. ve Vinarech jsem byl a ve finále tam VRT nechtěli z principu a o jednání se ke konci moc mluvit nedalo. Celkem složité to bude mít projektant s motokrosovou tratí a diváckými zónami, kde by ta nejzajímavější část trati byla bezprostředně zasažena. Co se mi líbí je, že se v rámci sjezdu na Olomouc podařilo zredukovat přesmyk z Brodku do… Číst vice »

radim.cenek

Přesmyk z Brodku do Dluhonic, který potřebujeme teď (včera bylo pozdě) se zakomponováním do této stavby odkládá na neurčito, a jestli vůbec někdy vznikne, tak až spolu s VRT, která jeho potřebnost výrazně zredukuje. Co se vám na tom proboha líbí?

Krysa350

Jen ta redukce, ve zbytku máte bohužel recht.

lokomotiva

Jednoduchá ekonomická rovnice: čím více bude něco stát, tím déle se na to budou shánět peníze.
Šotouši plačte. Řada z vás se žádné VRT nikdy nedožije.

xyz

V kontextu těch stamiliard je jedna půlmiliarda nedůležitá.

Mmch. do doby vybudování VRT Brno – Brodek u Přerova by ten úsek okolo Čekyně byl „jen“ takovou „spojkou mimo Přerov“.

Frantisek X

Ona se spíše nenajde, když se nebude chtít. Dálnici už mají, což většinu davu očividně uspokojí. Pokud nebude VRT, tak hlavně z tohoto důvodu.

Ivan

Však to taky patrně nebude jediná „půlmiliarda“.
Tušíte, proč se potopil Titanic?

Jaroslav

Důležité je, že se toho dožijete vy!

Jméno

Když už vykopou 13m hluboký zářez, tak by byl celkem hřích jej nezaklopit. Trať tam bude sto a více let, krajina může fungovat bez bariéry

Hnízdo

Kauza železničního tunelu v blízkosti Kupkova domu v Líbeznicích Na plánované vysokorychlostní trati Praha – Ústí nad Labem poblíž Líbeznic měla trať vést původně po povrchu. Obci se podařilo v letech 2016 až 2019 vyjednat tunelovou variantu. V té době vedl Líbeznice nynější ministr dopravy Martin Kupka. Za působení Kupky ve funkci ministra dopravy se jemu podřízená Správa železnic rozhodla prodloužit tunel z původních 2,7 na 3,2 km. Tunel má chránit Líbeznice především od hluku. Fialova vláda přitom sama razantně rozvolnila hlukové limity, a tak se nabízí otázka, zda by s novými normami byl tunel skutečně potřeba. Loni se objevila… Číst vice »

VRTjecesta

13 m hluboký, 70 m široký? Jako Dobrou Správu jsem tu ještě nikdy nepochválil, ale tady ten ústupek místním fakt smysl dává. Na rozdíl od Kupkova ticha.

Jan Sova

Danou lokalitu znám a dává….

SYN

Zdá se to být vcelku rozumný kompromis… „dlouhý ekodukt“…

Sáček

to mě taky napadlo. Ekodukt ne pro zvěř, ale pro lidi.

Frantisek X

Lidi nejsou součástí ekosystému? Ne všichni ještě jezdí všude auty. Možnost průchodu územím je důležitá pro všechny. Pokud to tedy na povrchu nenechají betonové pro technolidi. 😉

Plecháč

Takže antropodukt?

Jan

No to by me zajimalo, jestli se v tunelu snizi i rychlost. Smysl to ma, ale je to dalsi precedent.

Fanda

Jaké jsou tak maximální rychlosti v tunelu? Čekal bych tam nějaké snížení rychlosti nebo je možné mít tunel na 350 km/h?

Y.K.

Je možné mít tunel na 500 km/h, proč by se proboha měla snižovat rychlost v tunelu? Je to jen otázka návrhových parametrů, úplně stejně jako u tratě na povrchu.

Jaaa

Ano je, normy to umožňují, je potřeba větší průřez. Vlaky nejsou auta, jedou po pevné dráze na zajištěném prostoru.

Frantisek X

To zakrytý zářez může splnit.

hroch.obojzivelny

Zajisté, rychlost bude z důvodu bezpečnosti snížena. Když totiž vlak vjede do tunelu rychlostí překračující 30 km/h, vzniklý podtlak vysaje cestující okny ven. To bylo spočítáno již před mnoha a mnoha lety.

Pavel Q

Na rozdíl od Kupkova tunelu u Líbeznic tohle dává smysl.

Kolejový doktor

Tunel to bude, ale finanční…

Jan Sova

Co kolem těch variant postupně prezentovala SŽ, tak dražší asi v řádech několik desítek milionů. No chtěli to vést tudy, ať je po jejich.
Spíš až se kopne do skály, aby tam nebyly vícepráce.

Dejv

Mám do důchodu 30 let a jsem rád, že se toho nedožiju 😂 Vše je jen výhled a možná atd.

asdfg

To je dobře, krajina má daleko většá cenu…

M 474 003

Nebylo by lepší stavět rovnou vysokorychlostní metro?

Alibaba

Takže další NIMBY vyřešeno.

Tomáš

Zářez jak kráva, 13×70 metrů. Jestli tomuhle říkáš NIMBY, tak budeme NIMBY skoro všichni.

xyz

Navíc by neseděl ani ten název „ne na mém dvorku“ – protože to tady je „ano, na mém dvorku, ale zakryté“.

Jaaa

Na trati Havlbrod Brno je takových zářezů několik.

Jan Sova

Tady to nebylo o „My“, čili můj majetek (někoho), ale „for all“, prostě zbytek krajiny kterou využívali pejskaři, kolaři, běžci a sem tam srna s divočákem.

David

A budou v tom tunelu mít pak taky jen 80tku s úsekový radar?

Alibaba

Úsekový radar(ETCS) bude nastaven na 320 km/h.

Leinad

ETCS snad hlídá rychlost nonstop, ani po pomalé jízdě nepustí vyrovnat průměr. 😀

Alibaba

Jo, ale na blbej dotaz blbá odpověď. 🙂

Jan Sova

To by ta souprava to musela rozhučet z výhybny Brodek vcelku solidně, stoupání na obzoru….. Ten tunel asi nebude hluboko v původní rovině už od Brodku….

Alibaba

Myslím, že i ten oblouk z Brodku k přímé VRT (budou to jen sjezdové koleje) bude taky jen na 200, protože tam má být v budoucnu vložena výhybka, která taky víc než těch cca 200 neumožní.

Tom

v tunelu vlak víc jak 200 nepojede

Alibaba

Nikdy? Ani po postavení VRT Haná?
Tohle nemusí být opravdu poslední kousek VRT, kde se teoreticky kvůli dynamice maximální rxchlost nevyužije.

Rossec

ano, ale jen pro auta