Místo letiště Líně má vzniknout Gigafactory. Proti zrušení vznikla petice
Letiště Líně. Foto: airport-plzen.com
Zájem o lokalitu má Volkswagen, který zde chce vyrábět baterie.
Zájem o lokalitu má Volkswagen, který zde chce vyrábět baterie.
koukám, že zastáncům GF nastal bolehlav….
https://www.novinky.cz/domaci/clanek/pro-gigafactory-volkswagenu-v-linich-je-malo-vody-reseni-je-daleko-40405254#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=7&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Kvituji s povděkem tuto zprávu, protože se jedná o významnou investici pro Českou republiku a její budoucnost. Konečné rozhodnutí však bude nesnadné.
„Stávající 1,45 kilometru dlouhá přistávací dráha by vyhovovala. PlaneStation ji přesto chtěl rozšířit na dva kilometry a jednal o tom s městem Plzeň, jemuž patří okolní pozemky.“
Rozšířit? Bych spíš čekal, že prodloužit…
A kde by jste pěstovali obilí zeleninu vždyť už pomalu není žádná úrodná pole louky lesy jen továrny obchody obchvaty a žádná voda v krajině. Raději bych postavil továrnu tam kde už něco stalo . Budovat další silnice a nárůst aut kamionu . Raději zachovat lesy pole louky motýly už tu nejsou . A chcete raději další a další oteplování planety požáry ?
Moje rada pro Vás zní: interpunkce.
a tolik nehulit
http://www.uhul.cz/rychle-informace/85-lesnatost-cr-je-33-8
A rada pro Vás: nastudovat si více o konopné tématice a zbořit si tak předsudky 😉
jel takhle jeden uhlobaron ze Švýcarska do Ostravy,
zastavil v Rozvadově na WC a povídal: „tady je krásně“ tady uděláme nové OKD!“
pobočník na to: „pane CEO, ale tady nejsou ložiska uhlí“
uhlobaron: „to je jedno, důležité je, že já a můj nejvrcholovější management to sem budou mít blíž“
😀 to je míněno jako vtip
A co si z toho máme vzít?
No, že při rozhodování o umístění nové továrny, by nemělo rozhodovat, kam to má manažer blízko. Což někdo na začátku diskuze uváděl jako první.
Hm.
Docela by mne zajímalo co bude ČR v budoucnu živit. Zde je vyjádření šéfa odborů Škoda-Auto Jaroslava Povšíka. http://www.odborykovomb.cz/skodovacky-odborar-2022/d-7079 Dalším kritickým momentem jsou komponenty, jejich přerozdělení v koncernu Volkswagen a přidělení Gigafactory (velká továrna na baterie, pozn. redakce) v jednotlivých zemích. Často se vás novináři ptají, proč nepostaví Volkswagen Gigafactory zde v okolí Mladé Boleslavi? Tady to v podstatě nejde, taková továrna potřebuje velké množství hektarů ploch a kolem Mladé Boleslavi, Kvasin a Vrchlabí leží velké množství soukromých pozemků. Ty draze vykoupit a ještě získat posudek EIA je v České republice nad lidské síly a trvalo by to mnoho let.… Číst vice »
(Pokračování )
Z tohoto pohledu
by skutečně nejlepší byla Plzeň,
kde je soutok několika řek, blízkost dostatečně silného přivaděče
elektrického proudu, ale samozřejmě tam také naráží na limity počtu
kvalifi kovaných zaměstnanců. Vše
jsme probrali a slíbili si, že veškeré
záležitosti budeme synchronizovat
a s důvěrou si budeme poskytovat
informace tak, abychom přežili jako
koncern Volkswagen, jako Škoda
a abychom my jako zaměstnanci
s našimi rodinami a dodavateli měli
práci a obživu.
To ještě je asi potřeba vzít v úvahu (bohužel), že i armáda určitý počet letišť potřebuje a měla by dělat co nejméně problému svému okolí. Je to těžký..
Na všechny velké chyby, které uděláme v budoucnu doplatíme. Co je správně, nyní těžko říct…
„Z tohoto pohledu by skutečně nejlepší byla Plzeň“.. Já doplním, Plzeň má 2,16% nezaměstnanosti a celý kraj 2,6%. Plánují zaměstnat 4500 lidí.
Není reálné tu sehnat 400 lidí, natož 10x tolik. Nejsou tu kapacity na ubytování a hlavně nikdo, kromě Pirátů na kraji, tu nic takového nechce. Plzeň nepotřebuje další megafabriku, protože tu není nikdo kdo by v ní dělal. Navíc za cenu likvidace fungujícího letiště.
Za sebe říkám, že tohle nemá šanci projít, už teď je v Plzni díky Panasonicu a dalším příliš zahraničních dělníků a je bez šance, aby prošel podobný nesmysl na další extrémní navýšení.
je zajímavé číst, jak se názory zastánců fabriky vyvíjí,
nejprve je na plzeňsku ideální místo, protože je tu k dispozici levná pracovní síla….. (chápu že levná vůči německu)
následně to je vysoce kvalifikovaná a velmi dobře placená síla,
nakonec vlastně žádná síla, protože průmysl 4.0…..
proč tedy ty ubytovací kapacity, které se mají stavět???
Plzni se taky nedá upřít, že je to specialista na elektrotechnický průmysl. (Původně např. elektrické lokomotivy dnes např. ten Panasonic a dále k tomu i tradice vzdělávání v oblasti ) Boleslaváci by asi strašně rádi tu fabriku měli, ale vypadá to, že to fakt nejde. Až budou tam rušit místa ztracená spalovacími motory, tak to bude mrzet… Ale vzhledem k tomu, že je pořád lepší mít to v ČR než třeba ve Španělsku, tak je to „menší“ zlo. Automotive dělá dost podstatnou část HDP v ČR a budoucnost asi jde k bateriím. Škodovka z těch montoven, je spíš to lepší.… Číst vice »
U nás téměř vše vsadilo na jednu kartu ve formě automobilového průmyslu. V dobrých dobách byly nadprůměrné zisky, ve slabých dobách ty zisky smažou nadprůměrné problémy.
Pokud by měl strojírenský průmysl pestřejší portfolio, tak by ty vlny v kladném i záporném smyslu byly menší a celkově by nadělaly menší paseku.
Slovensko je na automobilovém průmyslu závislé (a tedy zranitelnější) ještě víc, než Česko.
Ve Zlínském kraji mají už léta prázdnou průmyslovou zónu rovněž místo zrušeného letiště Holešov a taky je to dítě ODS.
Už rozhodla vláda 5kolky a ta to ví nejlépe 🤣
A co estebacka?
Prosím, netahejte sem politiku. S tím běžte za tím svým koblihářem, ale předtím si utřete hubu od marmelády.
Ideální místo na zásobování bateriemi do Saska, Bavorska a Bratislavy či prostoru mezi Vídní a Budapeští.
Ovšem pro samotnou Mladou Boleslav je blíž největší evropská baterkárna v Polsku.
Pro Česko se to vyplatí, jen pokud takovým robotizovaným logistickým centrům pořádně napálíme mýto nejen pro dálnice, ale i silnice nižších tříd.
Takže se uklidníme. Vláda chce baterkárnu VW, nabídla lokality, severní Čechy se VW nelíbí, zapíchli prst do mapy u Plzně. Baterkárna bude u Plzně. Hotovo konec, pozemek je státu, to projde. Bojoval bych za zachování vlečky, vybudování sjezdu z D5, aby kamiony nejezdili přes ves a zaměstnanecké autobusy z okolí, aby to nevypadalo jak v Kvasinách.
pro lepší představu, jak to na Plzeňsku vypadá s tou dostupností levné pracovní síly doporučuji přečíst tento článek:
https://www.krimi-plzen.cz/a/bezdomovec-znemoznil-jit-mamince-s-postizenou-dcerou-domu/
Do baterkárny budou potřeba dobře placení kvalifikovaní zaměstnanci, ty články se nebudou balit ručně u pásu. Levná pracovní síla je to jen ve srovnání s Německem.
Viz níže, na Plzeňsku volné pracovní síly nejsou prakticky v žádném odvětví a na žádné pozici
Vážení rád bych vyvrátil jeden rozšířený omyl mezi diskutujícími,. argumentovat v případě Plzeňska dostupností levné pracovní síly je zcestné. 1) dovážení levné pracovní síly (obzvlášť v ČR, kde si průmysl pořád stěžuje jak je to složité) z východních zemí, to není výhoda levné pracovní síly a už vůbec ne kvalifikované (https://www.czso.cz/csu/czso/obecna_mira_nezamestnanosti_v_cr_a_krajich) 2) na Plzeňsku volné pracovní síly nejsou, jediná možnost je získat jsou dobré (zejména) platové podmínky, a pak už se ztrácí ta výhoda levné pracovní síly, VW sem asi nechce proto, aby přeplácel ostatní firmy platově, na Plzeňsku už působí jedna Německá firma, která sem přišla za levnou pracovní… Číst vice »
Jaká je průměrná mzda u VW v ČR? Je to něco přes 50.000 Kč. Tato fabrika určitě nebude o levné práci… toho bych se spíše obával, kdyby ji otevřeli nějací Korejci či Číňani. VW v ČR platí více než dobře. A proč by nějaký inženýr, který bude dobře vydělávat a přijde o práci v Jihlavě nemohl pracovat v Plzni ? Vždyť ve světě je úplně normální, že lidé pracují jinde, než bydlí. Mezi mými zákazníky je člověk, který pracuje jako technický zástupce jedné ocelárny -mimo jiné má v gesci VW- a tomuto člověku oznámili, že se mění místo jeho pracoviště.… Číst vice »
No nevím na Plzeňsku je nedostatek pracovních sil prakticky na všech pozicích a ve všech oborech, možná vrcholový management nebude problém obsadit, ale ten tu baterkarnu fyzicky nerozjede, tj. nezapojí stroje, nebude je servisovat, nedovede materiál…….
tak poslední půlrok se nám pracovní síly dovážejí samy, ne?
Pokud tato průmyslová zóna vznikne, rozhodně zde nebudou pracovat občané ČR. Vše bude řešeno importem levné pracovní síly z východu, pro kterou chce kraj postavit mega ubytovnu v těsné blízkosti letiště a tedy i obcí. Jak se tito lidé chovají asi nemusím popisovat, prostě tu nejsou doma tak je jim jedno jak to v jejich momentálním okolí vypadá. Proč je import nekvalifikovaných pracovníků jistota? Mám poměrně blízko k jedné menší plzeňské firmě, která již několik let shání obyčejné skladníky (požadavek je v podstatě umět číst a psát), pracoviště je přímo v Plzni se stabilní pracovní dobou (7-15:30), finanční ohodnocení v… Číst vice »
Zřejmě mnozí diskutující zamrzli v devadesátkách, na předměstí Prahy, nebo v zatáčce před Vídní.
Žil jsem devět let v Brně a často jsem natrefil na někoho, kdo si myslel, že Plzeňsko je něco jako Ústecký kraj, plno nezaměstnaných a laciné byty, snažil jsem se je vyvést z omylu a vypadali vždy velmi překvapeně.
Ta fabrika také dnes nestojí. Všechno je to o budoucnosti. Za deset let může být situace úplně obrácená. Vzpomeňme na 90-tá léta. 10% nezaměstnanost a lidé by dali tenkrát cokoliv za to, aby mohli pracovat. Tato minimálně 10% nezaměstnanost zde jednou opět bude, pokud půjde automobilový průmysl do útlumu. Jinak nevím, jaké činnosti by tam mohli ti agenturní pracovníci vykonávat- když i takové věci, jako nakládka hotových baterií do vagónu je řešena automatem…
Vše určitě automatizované není. Od lidí pracujících v jedné hale vím, že práce je tam fyzicky velice náročná. Lidé ji nevydrží dlouhodobě dělat. Například v jedné hale na výrobu sedadel mají po dvou letech totálně zlikvidovaná zápěstí a karpální tunely, ruce se jim třesou a nejsou schopni tuto práci dále vykonávat. Následky jsou trvalé. Také víme, že vláda schválila zrušení povinnosti preventivních prohlídek a vstupních prohlídek, aby pak firmy nemusely platit nemoci z povolání. Dovezou se sem pracovníci a když se fyzicky vyčerpají firmy se jich zbaví a dovezou se jiní. Také se proslýchá, že aby agenturní pracovníci tuto práci… Číst vice »
To poněkud přeháníte…
vláda schválila zrušení povinnosti preventivních prohlídek a vstupních prohlídek
kdo lže ten krade…
Řešíme baterie, nikoliv výrobu sedadel. Viděl jste někdy tu velkou baterii ? Tam není ruční práce naprosto žádná. Z dělnických profesí se tam může uplatnit tak maximálně nějaký ekonorista, či uklízečka. Tím končíme. A ohledně těch preventivních prohlídek…ono je to trochu jinak. Proč má úředník , který nechodí do provozu a celý den sedí na židli v kanclu chodit na lékařské prohlídky ?? Že chodí dělníci… ok u nich je to v pořádku. Ale velká část lidí tam chodit nemusí…
Koukněte na gigafactory Tesly u Berlína. Levná pracovní síla z východu je maximálně nějaký kvalifikovaný pracovník z Polska nebo Slovenska. Vedle toho spousta Němců a Berlíňanů. Rozhodně tam nevozí hromadně Ukrajince, to není pekárna ale moderní automatizovaná výroba s pokročilými roboty.
Ještě bych reagoval na ten konec příspěvku. Zátěž životníh prostředí nemusí být nijak velká. Zase uvedu příklad Tesly u sousedů, kde byly prostesty proti nadměrné spotřebě vody (která je mimochodem daleko větší u stávajících průmyslových podniků v okolí jako třeba blbá papírna). Dnes už jde postavit uzavřený okruh vody pro výrobu baterií, přivážené suroviny se nemusí nějak náročně zpracovávat, pokrytí provozu lze řešit z instalace solárních panelů na střechu továrny, což by mělo být standardem všude včetně plochých skladů. Místo letiště s malým provozem bude moderní průmysl 4.0 ze kterého padá výrobek s vyšší přidanou hodnotou, určitě se to nedá… Číst vice »
Vážený pane, věřím, že fabrika Tesly je krásná a asi i velmi pokročile automatizovaná. A věřím, že pokud by někdo z architektů projektu (ať uz z úrovně vlady nebo kraje) přestoupil před obce a závazně slíbil to co zde popisujete, tedy civilizovanou pracovní sílu, ukázal řešení dopravní obslužnosti atd. tak v tom případě by nebyl odpor okolních obcí nějak velký. Ale tohle se prostě nestalo! Místo toho je v oficiálním usnesení, že tato průmyslová zóna vznikne i bez VW, pro jakékoli investory. Také se tam dočtete, že v areálu letiště má vzniknout obrovská ubytovna včetně základních obchodů a služeb. To… Číst vice »
navíc ty řeči o Tesle nejsou tak úplně růžové, nemám sice dost informací, abych mohl vynést soud, ale…..
někde jsem zahlédl článek, že pětina vše aut továrny Tesla jsou zmetci….
při hledání toho článku jsem neuspěl, ale našel jsem článek, že v Berlíně mají také problém se sehnáním lidí…..
Chápu, že se tento záměr místním nelíbí. Kdybych tam žil já, také by se mi to nelíbilo. Nicméně tohoto projektu je třeba. Dnes jsou zaměstnány desítky tisíc lidí v ČR výrobou spalovacích motorů či převodovek. Toto může být alespoň jakási taková satisfakce pro lidi , kteří díky restrukturalizaci automobilového průmyslu přijdou o práci. A ohledně infrastruktury viz níže.. logistika velkých baterií má VW postavenou na železnici. Takže ohromná příležitost pro železniční dopravce a speditéry…
„ohromná příležitost pro železniční dopravce a speditéry…“
jo a proto se tam ruší vlečka….
Pro české speditéry určitě ne. 🙂
Ruší se stávající vlečka, aby se postavila nová ?
máte nějaký doklad toho, že bude nová? stávající plány SŽ s něčím takovým nepočítají, pokud vím,
SŽ by musela tu vlečku připojit na trať a vzhledem k výstavbě nové trati v této oblasti je tedy zvláštní, že vznikne nová, pokud s ní SŽ nepočítá, napojení od trati 189/170 považuji za téměř nemožné (terén, jednokolejka atd.)
pardon, místo 189/170 mělo být 183/170
tj. staré a nové značení
No tak stávající plány zatím nepočítají ani moc s výrobou baterií. Všechno je zatím ve fázi plánování. Každopádně VW je fabrika, která jede na zelené vlně, která si vnitřně stanovuje zelené kvóty a pro jejich dosažení železnici potřebuje. Dále, jakou cestou myslíte, že se vozily do MB baterie na Enyaqa ? Ano, byla to železnice. Je pořád lepší mít ve vagónu 65 tun baterií, než místo jednoho kamionu poslat 3 kamiony…
Jasne, jenze zeleznice v tomto smeru je nevyhovujici a jiz dnes pretizena, naprava bude nejdriv za 20-30 let dle soucasnych planu. Neni snadnejsi to postavit tam, kde ta zeleznice ma dostatecnou kapacitu uz dnes?
V jinem prispevku uvadite jak VS specialista bude s radosti bydlet pres tyden na nocleharne a pak dojizdet na vikend 500 km za rodinou … . Jako vazne?
Kde máme u nás dostatečnou kapacitu tratí plus návaznost na evropskou síť? To maximálně někde u Chebu, což není z té Plzně zas tak daleko.
U Chebu rozhodně ne, my se sice tváříme, jaký tam je koridor, ale do Německa vedou takové lepší lokálky a jinak ty naše tratě taky žádná sláva
Napojení na evropskou železnici a s vyšší kapacitou by se našla tak někde na trase Děčín – Praha – Horní Dvořiště a Přerov – Břeclav
Takto se ve světě funguje, že někteří lidé získají práci x stovek kilometrů daleko . Bud se tam přestěhují i s rodinou , anebo tam žijí na ubytovně nebo pronajatém bytě. To je život, to není fikce. Jinak ta železnice na Plzeňsku není až taková katastrofa. Pokud ta fabrika za den vygeneruje jeden vlak pro Ingolstadt, jeden pro Mladou Boleslav, jeden pro Bratislavu, je to úplně v pohodě…
Tak pevně doufám, že s tou dopravou baterek se nepletete, zatím vše co se tu postavilo jede na kamiony
Můžete prosím objasnit, jak jedna maximálně robotizovaná továrna na autobaterie pomůže těm vámi zmiňovaným desítkám tisíc lidí, které doposud živí výroba spalovacích motorů či převodovek? Navíc postavená v úplně jiném regionu.
To je další otázka, jakými programy a jak docílí stát přesídlení lidí, kteří ve svých regionech ztratí práci jejich rekvalifikaci a přesídlení. Toto všechno by mělo být obsahem vyjednávání státu a VW.
Nechceme zastavěná a zlikvidovaná pole, chceme na nich pěstovat vlastní potraviny a vyrábět vlastní produkty, takže práce pro lidi by byla. Budeme tu mít tisíce firemních pracovníků a baterie, ale nebudeme mít co žrát.
vy jste schopna něco vypěstovat na betonové ranveji?
Českým dopravcům a spediterům by podstatně více pomohla podpora drobného podnikání v ČR, než neustále podbízení se zahraničním korporací. Zejména totiž v automotive platí, že korporát jedná jen s korporátem. Tzn., co se týče spedic do WV apod. není pro českou firmu šance se dostat.
Žádný drobný podnikatel nepředstavuje žádný potenciál pro přepravu zboží po železnici.
A jinak ty fabriky na převodovky tu mají koncerny, co kromě převodovek vyrábí skoro každou prkotinu do aut. Tzn. i když se převodovky přestanou vyrábět, je pravděpodobné, že se tam začne vyrábět něco jiného.
V tom případě ale bude muset skončit jiná fabrika někde jinde. Pokud automobilový trh neroste a růst nebude- spíše je pravděpodobnější jeho pokles, řada i dalších automotive dodavatelů bude končit.
Nepozdávají se mi ty nápady na úpravu dalšího letiště pro provoz dopravních letadel. Jako kdyby kolem nebyla Praha, Vary, Budějce…
Zvlast kdyz v Praze je letiste pro Plzenaky z dobre strany, autem je to kolik, slaba hodinka?
„Stávající 1,45 kilometru dlouhá přistávací dráha by vyhovovala. PlaneStation ji přesto chtěl rozšířit na dva kilometry“
O kterém letišti je řeč? Ta dráha na líňském letišti má 2,4 km už teď. 1,4 km má záložní dráha, té by opravdu škoda nebylo.
Použitelných je pouze 1450 m a letiště má pouze jednu dráhu viz: https://aim.rlp.cz/vfrmanual/actual/lkln_text_cz.html
Je potřeba rozlišovat…. beton dráhy má sice délku 2.450 m, ale posunutý práh z obou stran zkracuje délku VPD na 1450 m. A nevím že by tam byla nějaká oficiálně provozovatelná záložní dráha…
Aha, je tam jakýsi šprajc, v jehož důsledku se dráha musela zkrátit na nepoužitelnou délku, aby šlo lépe zdůvodnit rušení letiště.
Záložní dráha je na druhé straně dnešní dálnice a sloužila pouze k vzletu při poplachu.
záložní letiště pro Líně najdete zde: https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&x=13.3118336&y=49.6950586&z=15&rm=93t.fxVmPFew13qwe-0exm40fFDg11fOlgv1ggnhp0jSpfX0LD&base=ophoto
Byla to záložní dráha i se zázemím, v případě zničení letiště nepřátelským útokem, říká se mu staré letiště, ale je výrazně novější než to letiště aktuálně provozované, momentálně není používáno jako letiště, ale jako dráha pro buginy.
Ptal bych se primárně armády, kolik potřebuje výhledově letist. Protože nové letiště, natož vojenské, u nás není reálné.
Zatím máme funkcni Čáslav a Náměšť, dopravní základnu Kbely a napůl využívané Pardubice. Exvojenska letiště Mošnov, Budějovice a Brno asi ke smíšenému provozu nikdo neupravi, v jakém stavu je Bechyně a Hradec Králové, netusim. Tak aby nechybělo….
Bechyně by se dala použít jako nouzová, chybí jí veškeré technické zázemí. Stav dráhy… těžko říci. Hradec Králové v podstatě totéž. Nouzovka dobrá, ale bez velkých oprav dráhy k ničemu. Navíc by se musela na obě doplnit veškerá bezpečnostní a záchytná technika, jakou má Čáslav.
Dal by se obnovit i Přerov.
Mošnov bude naopak pro vojenská dopravní letadla NATO, tam už rozhodnutí padlo, nedávno tu i byl článek. Vznikne tam útvar o síle „posílené roty“ (kolem 250-300 lidí).
Jako nouzové se dá použít i Vodochody nebo Kunovice. Kdyby šlo opravdu do tuhého.
Já to bral, co je přímo v majetku armády nebo s tím armáda počítá.
Nouzově, kdyby bylo nejhůře, se dá využít třeba i Mimoň, zůstaly tam i úly. Nebo Milovice, po nějakém provizorním vybudování krytů, atd.
To máte pravdu. Na smíšený provoz by už teď dávaly smysl Karlovy Vary, vzhledem k blízkosti Německa
KV mají dráhu 30 m širokou, proto nebyly využívány jako vojenské ani před 89. Jako nouzové ano, ale zavádět smíšený provoz nereálné.
Není v Bechyni problém s tím, že je tam dráha prasklá přes celou šířku a az na podloží? To by znamenalo kompletní rekonstrukci…
Psal jsem „těžko říct“, stav dráhy opravdu podrobně neznám. Můj veškerý kontakt s ní byl vždy jen pěší. Není používaná třicet let, určitě není vhodná pro moderní letadla, vždyť naposledy hostilo létající roury MiG-21.
Díky!
Ten Mošnov jsem bral jako nepoužitelný pro stíhačky…
.. ještě jste zapomněl Přerov, ale jinak souhlas.
Furt ještě máme dálnici u Vyškova a Velkýho Meziříčí 🙂
Jo, to máme, jen to moc k ničemu není;-)
Vždyť je rekonstruovaná ! 😀
a Přerov? ten je na tom jak?
Základní vybavení má, používá jako druhé letiště CLV.
Prerov má myslím zdemolovane uly a další zázemí, to beru jako „vlastní blbosti zničeno „
Není to více letišť, než kolik má AČR letadel?
Nemyslim, že je rozumné spoléhat na jedno letiště…i když tech letadel nemame zrovna kosmický počet…
Nehledě na to, že by to případně chtělo záložní nejen pro nás, ale i pro spojence.
Vzhledem k tomu, že běžnou stíhačkou proletíte celé české území za pár minut je celá dnešní síť letišť i bez Plzně naprosto dostatečná…
Myslíte jediné letiště běžné použitelné pro nadzvukova letadla?
Jedno vrtulníkove, jedno pro cvicne ucely a jedno dopravní?
Vybavení civilního letiste je poněkud odlišné od vojenského…a to máme v plné palbě jediné
Pro stíhací letadla je plně použitelná i Náměšť, je to vyčleněné letiště pro NATO (při Ample Strike tam bývají). V Pardubicích můžou stíhači operovat taky, i když je to nouzovka (ale při opravách dráhy v Čáslavi tam jsou).
Proč to nepostaví na místě zrušeného letiště v Žatci? Nebo v Holešově? Tam je spousta místa doteď.
V Žatci už dávno letiště není, nyní tam Nexen vyrábí pneu.
https://zatecky.denik.cz/zpravy_region/buraceni-na-zateckem-letisti-utichlo-pred-25-lety-misto-nej-je-prumyslova-zona-20181126.html
Není náhodou prostor letiště v Žatci dávno zastavěný?
Protože Holešovska zóna je od počátku nejspíš jedna velká krivarna zlínských modrých strak.
Je tam tuším prameníste či co.
Povolena jen velmi lehká zcela ekologická výroba. Což baterky nebudou.
Blbost nejvyššího kalibru. Zrušíme funkční letiště které za rok využije nemalé množství letadel. Sídlí zde LZS ale to je jedno hlavně postavit další fabriku, ono je jich tu málo.
A některým lidem zde ani nevadí že stát obešel obce a občany místních obcí a jednal za jejich zády o zrušení letiště.
Fabrika se dá postavit na X dalších místech. Ne děkujeme napasujte si tento nápad do zádě.
stát obešel obce a občany místních obcí a jednal za jejich zády o zrušení letiště.
ono to letiště patří občanům místních obcí?
No tak řekněme že se těch obcí kterým v okolí patří pozemky nikdo nezeptal jestli jim nebude vadit že jim místo letiště postaví fabriku a vedle ní menší městečko kde budou samé ubytovny pro lidi z jiných států. Nikdo jim neřekl jak to bude s dopravní obslužností dané lokality.
A to že na letiště vede vlečka která se má rušit je bez komentáře.
Vy by jste byl v jejich případě měl radost?
Lidi z různých států? Dobrý den xenofobe
Tak ona i kdyby ta ubytovna byla plná Čechů, tak tam asi bude binec
Hmm, to je ten vstřícný, otevřený stát v praxi…
Pokud by vám to postavili za vaším barákem, budete možná radostí bez sebe, ale budete asi sám.
Můžete se zeptat obyvatel měst, ve kterých mají své provozy např. automobilky Škoda, Hyundai, Toyota na „externality“, jako je soužití s agenturními zaměstnanci z levných ubytoven, zvýšenou dopravní zátěž atd.
kvůli tomu existuje něco jako územní plány
Můžete prosím upřesnit, jak územní plán ovlivní sociální složení a kulturní návyky obyvatel ubytovny?
Právě že továrna takových rozmerů se na x jiných mistech postavit reálně nedá. Pro mě má mnohem větší hodnotu hitech továrna než rozpadající se letiště. Mimochodem by mě taky zajímal názor místních na zvažovanou charterovou dopravu, jak je uvedeno v článku… stačí si vzpomenout, jak se třeba v Odolene Vodě na změnu užívání podnikového letiště Aero Vodochody na civilní „těšili“.
Ano, to je sice výhodné místo, ale opravdu už ne navazující infrastruktura. A ano, vadí nám, že už takhle přetíženou I/26 v Líních a na kraji Zbůchu by měli zatížit ještě tisíce dalších kamiónů. K dálnici je to sice kousek, ale například sjezd Sulkov je už teď nevyhovující pro kamióny. Máme firmu Ve Vejprnicích a naši kluci jsou vždy nadšený, když musí cestou na/z dálnice křížit s návěsem dva pruhy silnice z/do Líní/ Plzně.
Pořád je to výhodnější než stavba v místě, kde není nic.
To rozhodně není pravda. V ČR je stále spousta nevyužitých pozůstatků po průmyslových areálech. A v těch nových také stále zůstává dost ploch, které mají rozhodně lépe vyřešenou dostupnost. Již zmíněný Holešov, Žatec, u nás na západě Bor u Tachova, Ostrov u Stříbra, Vysočany, Borská pole prostor po nedostavěné části škodovky atd. Tady se bavíme sice o rovné ploše, ale o dost vyvýšené vůči okolí (takže pro letiště řešení super). Tím pádem například vyvtvoření dalšího exitu z D5 by bylo dost problematické. A hlavně kdo by to zaplatil. Takže zůstává jediná přístupová cesta a to je D5 Sulkov – Líně… Číst vice »
Holešov je malý, Žatec plný (tam už je průmyslová zóna). Ostatní lokality jsou už taky zastavěné průmyslovými zónami.
Uvědomte si, že se tu nebavíme o malé hale, ale o objektu zabírajícím skutečně rozlohu celého letiště, je to kompletní výrobní závod. Gigafactory má na délku snad dva kilometry.
Tak v Holešově se zrušilo letiště a dodnes je tam úplné prázdno. Zničil se Žatec, což byla výborná základna. Bechyně, zase politika, letiště mohlo zůstat pro logistiku. Bez Migů. V Líních je intenzivní letecký provoz GA, historické stroje, výsadky, opravna letadel, základna pro fotolety atd kdykoli jsem tam přistával provoz tam byl silný, letouny zajímavé. Rušit kvůli baterkárně totální blbost…
Součástí stavby by bylo i dobudování/úprava dopravní infrastruktury. Jinak doufám, že by šla většina nákladu po železnici.
Vlečka na letiště se zruší v moment kdy začne modernizace trati 180. Místo současné vyhýbny odkud tato vlečka vychází bude pouze předjízdná kolej.
Jelikož je vlečka nevyužívána rozhodlo se o zrušení.
Jaká železnice? Stará trať už tam nebude a nová bude etcs. Navíc vlečka je zapojena defacto na širé trati.
Tak doufejte, ale intenzivně!
Třeba to něčemu pomůže.
Pokud by se do areálu investovalo 9 miliard, tak předpokládám, že by nějak vybudovali napojení na plánovanou přeložku I/26
https://www.rsd.cz/web/guest/mapa-staveb#/stavby/I26/i26-d5stod
o tom co má pro Vás větší hodnotu si popovídáme, až budeme válčit s ruskem na ostro (i když doufám, že se toho nedožiju). Doba zimního spánku nenávratně minula, teď je nutné obnovit obrany schopnost. Bohužel pacifickými kecy ještě nikdo nikdy žádnou válku neodvrátil.
Nějaká ATR tam i přistávala, tuším v souvislosti s evropskými poháry ve fotbale. Ale to je asi tak vše. Jelikož je Ruzyně z Plzně 45 min. daleko, tak potenciál tam opravdu není.
tak Líně mají potenciál pro vojáky, „aerokluby“ a záchranou službu, pro osobní civilní dopravu je potenciál minimální, právě pro blízkost Ruzyně a případně i Mnichova,
pro civilní dopravu přichází jen letecká nákladní doprava do přilehlých hal (Borská pole a spol), ale nepředpokládám tak velký zájem, aby to kompenzovalo nutné investice
Tak pro vojáky asi ne, když to chce stát zlikvidovat, záchranka s vrtulníkem nepotřebuje 2.5 km betonu, takže zbývají aerokluby…
njn, jenže kam tu záchranku na Plzeňsku šoupnete??
že stát chce? to nemůžete brát vážně, mluvíme o ČR, tady stát přistoupí na cokoliv, pokud za to příslušní lidé dostanou řádně zaplaceno nebo bude ou moci pitomec, kterých je plná politika.
Ale prosím, neplácejte nesmysly.
v čem plácám nesmysly?
Vzdyt ma pravdu. ACR se napriklad dodnes nevzpamatovala z neuvazeneho a nelogickeho zruseni VVP Brdy. A to uz je let..
A co potřebuje záchranka ke svému provozu? Heliport, případně hangár a zázemí. Co třeba k hasičům vedle Globusu. Tam už heliport je.
s ohledem na psychický stav českého národa se není bohužel čemu divit. Ale problém psychických nemocí se v Cesku neřeší. A spousta lidí trpí v zoufalství a zaostalosti. A píší petice, protestují proti všemu. a každému chtějí pomoci. ale sami sobě pomoci neumí
A není to již teď nadměrným automobilovým provozem, pardon, šílenstvím? 🙂 Třeba si chtějí pomoci od něj. 😉
Pro nás naprosto klíčová investice, pokud si tu chceme udržet automobilový průmysl a zas to někdo blokuje. Přesně proto tu jde všechno od 10 k 5. Blokovat dálnice, železnice, továrny. A pak jít volit populisty, protože nemám práci a štvou mě všichni kolem. Gratuluji.
Máte nějakou analýzu, že stačí, aby ta fabrika byla o pár set km dál, a už to škodovku ohrozí?
O pár set km dál znamená třeba v Polsku nebo na Slovensku. Nejsem nadšený z montoven, ale továrna na betrie je už pokročilá technologie s velkou automatizací (pokud ji staví aspoň na úrovni Tesly), ze které padá produkt s vysokou přidanou hodnotou. A samotné baterie budeme potřebovat i my. Pro nevyužít nějaké jiné letiště v okolí, ani nemusí být pár set km daleko?
Jenze ta vysoká pridana hodnota vzniká někde ve výzkumných a vývojových centrech. A ty tady nebudou. Samotná fabrika na výrobu baterek je přesně jak píšete, roboti a k nim lidsti roboti, všechno z dovozu, neco jako sklad Amazonu, jen energeticky mnohem náročnější. Nevidím žádnou újmu, když to bude stát v Polsku nebo na Slovensku.
Přesně tak, tohle je další montovna.
Nevidíte? Asi proto, že jste z Prahy…
Čím blíže bude GF závodům Škody, tím větší budou mít i ty závody význam. Nebo by se taky mohlo jednoho hezkého dne stát, že se celá výroba přesune do Polska a na Slovensko, a nám zůstane padesát tisíc nezaměstnaných dělníků… Super vize, co?
To jsou jen vaše ničím nepodložené spekulace a manipulace. Podle vaší logiky znamena výstavba baterkarny VW v Česku nebo Polsku konec továren VW v Německu a jejich přesun do těchto zemí. Tak uvidíme…
V Německu ale už VW své baterkárny má, takže opět netrefil.
Jistě, a tuhle chce tedy stavět jen kvůli škodovce.
Kvůli Škodě, Audi (Ingolstadt, Neckarsulm je nedaleko, Zwickau přijatelně blízko), kvůli výrobnímu závodu na Slovensku. V zásadě ideální poloha, blízko do všech tří klíčových míst.
A ted mi tedy konečně vysvetlite, jak bude přesouvat výrobu třeba z Audi a Škody na Slovensko, pokud bude výroba baterek tam?
Čekal jsem, že to bude snadno pochopitelné, ale ono ne… Tak neděkuji, neloučím se.
Konečně slovo chlapa a pořádný argument 🙂 Pa pa
Dalsi objevitel ameriky, ktery dnes zjistil, ze stavebni urad neni servisni organizaci pro investory…
A chceme tu skutečně všechno sázet dále jen na auta? Dálnice a železnice tu už teď často stojí proti sobě, přičemž vítězí dálnice. Možná by bylo pro mnohé fajn trochu změnit kurs…
Ano, chceme.
ne nechceme, teď jste mě přesvědčil, že nemáte názory na úrovni….
sázet vše na automobilový průmysl je stejný nesmysl, jako sázet vše na ruský plyn, při krizi automobilek je krize „celého“ průmyslu, není dobré být upnutý na jedno odvětví, ano ať tu je automobilový průmysl, ale je nesmysl, aby tu nějak citelně převládal (což se bohužel už děje) a to nemluvím o situaci kdy nějaký slaboduchý manažer dostane nápad, jak ze Škody udělá auto pro chudé a popelku celého koncernu, takový nápad se už vyskytl, naštěstí zatím nerealizoval
Kdybyste měl aspoň polovinu mozku dospělého, věděl byste, proč taková reakce zrovna na Františka… Ale vy ne, vám ta potřebná půlka chybí.
bezmyšlenkovitě pustit všechno, bez ohledu na následky je to správná cesta?
Existuje také nějaká petice na podporu této velké investice?
Otázka zní, kolik bude investice soukromého kapitálu a kolik dotace?
Ja jsem pro tuhle investici, ale na jinem miste. Na miste kde je vhodnejsi infrastruktura, ale hlavne jsou tam i lidi, ne ze se postavy prumyslova zona a pak se hledaji lide z celeho sveta co tam budou pracovat 🙁 .
Jenže tady je infrastruktura téměř ideální. Dálnice prakticky u ruky. Lidi se budou hledat, ať to postavíte kdekoli, protože musíte najít odpovídající vzdělání a ochotu pracovat. Taková ta představa, že to uděláme na Ostravsku nebo Karlovarsku, a lidi nám urvou ruce za možnost pracovat, je mimo.
Přesně tak. Tesla svoji Gigafactory postavila u Berlína, aby tam mohlo dojet dost lidí jen vlakem. Další stojí na kraji Austinu v Texasu, předtím byla postavena nedaleko Šanghaje v Číně. Akorát ta první v nevadské pousti není moc populární.
Tesla má vliv na dojivost nebo na přírůstky?
Vaše argumenty jsou irelevantní a nepříliš chytré.
Plzeňsko má nejnižší nezaměstnanost v ČR providelně se o první příčku přetahujeme s Prahou, jen občas se mezi nás a Prahu ještě někdo vecpe, v takovém kraji bude snadné sehnat lidi?
nebo si to představujete jako Lufthansa? postavíme továrnu na tachovsku a budeme do ní vozit filipínce??
Jak moc znate tamni realie? Ze lidi stavaji ve 4 rano a prepravuji se do prace i 200km kazdy den?
Pokud se ty kraje maji prestat vylidnovat a nemaji zvlast ti vzdelanejsi a schopnejsi lidi odchazet, tak se tam tak jako tak neco postavit musi. A s utlumovanim tezby uhli a uhelnych elektraren jde pujde o dalsi tisice lidi.
Na Karlovarsku vzniká polygon BMW. V brzké době uvidíme zda v okolí seženou vhodné lidi.
S touhle vizí se stavěly Nošovice, a realita byla jaká? Natahaly se tam pracovní síly z celého světa, protože místní nechtěli nebo se nedokázali překvalifikovat. A končí tak každý projekt v podobných lokalitách.
Udržovat průmysl za každou cenu v místech, kde je to ekonomicky nesmyslné, prostě nejde. Lidem ani státu to nepomůže.
a Vy považujete Plzeňský kraj za nejlepší místo? pro tuto továrnu? myšleno v rámci Evropy?
Ano, v rámci Evropy bezpochyby. Důvody popisuji v jiném komentáři, jsou tak prosté a jednoduché, že by napadly i vás.
Z určitého pohledu ano.
1. Pro vrcholový management je odtud blízko Německa i do Prahy.
2. Je to na dálnici do Německa
3. Jsou tu k dispozici levní kvalifikovaní lidé. Z jednoho „německého“ platu tady zaplatíte tři zaměstnance.
4. Ekologie se tu nebere až tak vážně, jako v Německu, pokud se něco stane, pokuty jsou nižší a dá se „vyjednávat“.
5. V případě uzavření provozu (z jakéhokoliv důvodu) budou náklady na odškodnění zaměstnanců proti tomu, co to stojí v Německu, směšné.
Bohužel tyto aspekty pro nás nevyznívají příliš pozitivně, řadí nás to mezi rozvojové země.
Jsou tu k dispozic levní kvalifikovaní lidé
jako myslíte agenturní pracovníky? ze kterých tu následně agentura dělá bezdomovce???
Samozřejmě vám to mohu upřesnit. 🙂
I kdyby tam bylo vše robotizované, budete potřebovat lidi pro střední management, např. Facility, s odbornými zkouškami, certifikacemi atd. (PO, BOZP, odpadové hospodářství, ekologie, energetik). Robotizovaná pracoviště sice ušetří zaměstnance ve výrobě (nemají dovolenou, nemoc, nebo ošetřování), ale mají zvýšení nároky na pravidelnou údržbu a okamžitý servis, takže elektrikáři, zámečníci, IT technici.
Dále tam bude nějaká Logistika. Příjem, evidenci materiálu a expedici výrobků, komunikaci se smluvními dopravci s nějakým agenturním z Hotentotlandu nezajistíte. Ty můžete mít např. na VZV.
Verstehen Sie mir?
Opět opakuji, volné pracovní síly na Plzeňsku nejsou.
Tím padá váš argument a dostupnosti pracovní sily
Hyundai aktuálně zaměstnává z 95% občany ČR
Aktuálně. Mluvím o době, kdy se to stavělo a spouštělo. TA neochota lidí byla příšerná.
Viděl jsem https://www.csfd.cz/film/284256-vse-pro-dobro-sveta-a-nosovic/prehled/
Nyní má Hyundai úplně jiný mediální obraz.
Jo, lokace má své pro i proti, je to rovina, bude využita stávající plocha a není třeba záboru orné půdy. Je to i docela schovaný, tak by nemuselo být tolik odporu. Plocha leží kousek u dálnice na DE. Ad lidi, pozice je ok, za rohem je Plzeň, dopravu lidí lze vyřešit nějakým svozem z města. Samozřejmě, kdyby se to postavilo v Plzni na náměstí, tak to mají lidi kousek, že jo, ale to by asi neprošlo 🙂 Asi nejde jen ukázat prstem v mapě, kde zabrat stovky hektarů pro novostavbu továrny…jinak polohu srovnejte např. s Amazonem u Phy, Nošovice Hyundai,… Číst vice »
Omlouvam se, ale v Karlovarskem i Usteckem kraji to muze byt ve stejne blizkosti dalnice a dokonce i zeleznice. Stejne tak to nemusi zabirat ornou pudu. Do DE je to tam jeste bliz a i kapacitne po dalnici do Mlade Boleslavi to bude lepsi nez pred Prahou ucpana D5.
Lidi v Plzni a okoli nejsou, uz ted je tu mraky agenturnich pracovniku z ciziny. U tohohle projektu se pocita s vystavbou „noclezen“ pro tisice lidi u arealu.
Kde máte na Karlovarsku nebo Ústecku vhodnou lokalitu s dobrým napojením na dálniční síť? Zvláště to Karlovarsko, které není spojeno ani se zbytkem ČR, ani s Německem. Ústecký kraj jsou buď samé kopce nebo bývalé důlní oblasti mimo infrastrukturu.
např. tady: https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&x=13.9703052&y=50.6915551&z=14&rm=9f71tx1Vpie80hv9eT0f05ei0g82du01iZj7e3d9j9pkS5eKfisp&base=ophoto
Pokus o vtip, že jo? Zastavěná oblast, napůl bažina, napůl pod dálnicí, a v bezprostředním kontaktu s hustě obydlenými oblastmi. No gratuluju ke kokotině roku.
jo a že je hned vedle bývalé plynárny letiště (byť mnohem menší) jste si neráčil všimnout co??
to spíš ten Váš komentář je poněkud čudný….
navíc to si myslíte, že tlaková plynárna byla nějaká horská dráha?
A nenapadá Vás třeba, že v tom Úžíně hrozí, že pozemky budou patřit desítkám majitelů a stát by je musel vykoupit, ale v Líních je majitel areálu jeden a vykupovat nic nemusí, protože to má?
Tyjo, fakt, na tohle nemám náladu, bavit se s dětma…
tak papa 😀
A navíc je to dost členitá krajina, na rozdíl od roviny letiště v Líních. Tady jste se těžce netrefil.
Někde kolem se na zaustovat ještě Vrt.
Nebyla tam i tlaková plynarna a ty rybníčku kolem nejsou ještě následky téhož?
jo byla a ta plynárna je celkem rovina, nebo to co po ní zůstalo
Hlavně se tu nebude zabírat orná půda jako v případě výstavby kdekoli jinde. Ani tu nejsou žádné hraboše, motýle a nic podobného.
myslíte, že jinde není řada míst, kde se nebude zabírat orná půda?
jako myslet si, že letiště Líně je jediné místo, kde se to dá postavit, to snad nemůžete brát vážně ani Vy
Zatím tu nikdo takové reálné místo neprezentoval. Vhodných lokalit s dobrou dopravní dostupností pro Mladou Boleslav i Německo, vhodným terénem, dostupností pracovní síly a spoustou dalších věcí opravdu v ČR moc není. A pokud o tohle místo má zájem sám VW, má to taky velkou váhu.
Kdybychom nabídli jinou lokalitu, může prostě vycouvat a jít jinam, což je pro ČR v dnešní i budoucí době nevýhodné.
Analýza
Proč by Česko mělo mít svou gigafactory? https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/cz/Documents/energy-resources/rozvoj-vyroby-baterii-v-cesku-kor-2.pdf?fbclid=IwAR2ykXYzb6yhdAMzkjeqp5tY-oR_IVAymNs59xu2IDH4zLDmG7DS0IYws4k
Třeba je tam někdo honem rychle nastěhuje… 🙂
nejste náhodou z Prahy nebo Brna? víte oni v Plzni nejsou tisíce nezaměstnaných, kteří touží po tom jít do práce…..
Navíc to je na JZ okraji Plzně, tj. ve směru, ve kterém žije nejvíc lidí. Ono se to možná nezdá, ale těch 5-10tisícových měst je v téhle oblasti hodně.
na petice.com si jich můžete založit ….