Místo lehátek sedačky. Nový noční vlak Canopus z Prahy do Curychu provází výpadek vozů
Lehátkový vůz společnosti RDC. Foto: RDC
Výpadek se týká vagónu, který mají zajistit SBB. Z Prahy nebude lehátkový vůz do února.
Výpadek se týká vagónu, který mají zajistit SBB. Z Prahy nebude lehátkový vůz do února.
Super nabidka na lyže. Než jet nočním busem na Kaprun, tak jezdíme spacim do Davosu ( přestup v Sargas) a večer zpět. Na rozdíl od letadla či buši nikdo neřeší kufr, praskace , vak na lyže atd
Zeptám se, nejsem velký cestovatelský odborník, jestli je lepší do toho Curichu vlakem spodem přes Rakousko nebo vrchem přes Německo ? O prázdninách bych tam chtěl
Z pohledu atraktivity trati a výhledů (v létě už velkou část pojedete za světla) rozhodně spodem
Lůžko jede na obou vlacích stejné. Odjezd z Prahy je prakticky taky stejný, ale spodem přijedete trochu dřív. Spodem je to přes Arlberg a kolem Zürichsee velmi pěkná podívaná, ale člověk si na to musí přivstat. Cena záleží na obsazenosti v daný den, jednou může být levnější jedna varianta a další den zas třeba naopak.
Určitě může být ta cena přes Německo někdy nižší než přes Rakousko? Obávám se že spíš ne. Samozřejmě rozdíl je že horem jede i lehátko, spodem jen lůžko. Ale v tomto směru není ani problém koupit si lehátko jen z Linze a dojet tam z Prahy na sedačce, není to tam až tak pozdě.
Spodem jsem jel v dubnu 2022 a bylo to skvělý. Byl jsem sám ve vagónu celou cestu. K ránu jsem se probudil v zasněžených Alpách a ten český lůžkový vůz nebrzdil tak jsme ještě v Rakousku dostali asi hodinu a půl zpoždění a pak ve Švýcarsku jsme už jeli jako zpožděný zahraniční vlak bez priority a dojeli jsme přesně místo v 08:20, v 10:20 🙂
Zážitek to byl hodně dobrej pro železničního nadšence.
Sám? 🙂 Já jsem jel v listopadu a byl problém vůbec sehnat jedno lehátko z Linze do Zürichu, na přímý vůz z ČR to bylo nemyslitelné. Zpoždění jsme tedy měli jen hodinu, takže jsem akorát stihl přípoj – cestou tam nejspíš kvůli hraniční kontrole, cestou zpátky kvůli problému s dveřmi.
Ve Švýcarsku, kde se aktuálně v pohodě propaguje Ski & Fly, tam to tak žhavý jako v unii nebude
Včera jsem tu zrovna někomu psal, že mezinárodní vlaky jsou pro mě narozdíl od letadel stres až do příjezdu do cíle, protože ve vlacích už jsem zažil vys*at se snad všechno. Ale tohle jsem tedy ještě nezažil 🙂
No u letecké dopravy je taky občas stres až do cíle – ztráta zavazadel, případně dlouhé čekání na ně, doprava do centra, problémy spojené se zpožděním…
Letet s prirucnim doprava do centra vetsinou jasna. Zpozdeni kvuli pocasi clovek neovlivni s ostatni se da v pohode claimovat.
Ne každý může jet na otočku jen s batůžkem. Stačí jeden kufr na rodinu a už je to zábavnější. U letecké dopravy mě víc děsí stávky a odřeknuté lety nebo přípoje kdy musím nocovat na letišti. U vlaků je zas největší otrava jet náhradním busem místo vlaku nebo tady dostat sedadlo místo lůžka.
Většinou cestuji jen s palubním zavazadlem. Už jsem zažil, že personál části cestujících jejich palubní kufříky odebral a dal je mezi odbavená zavazadla. Takže na letišti + půlhodina navíc a k tomu stres, jestli se neztratí nebo nepoškodí obsah. To by se ve vlaku nestalo 🙂
Sezení 15 hodin v 15°C v letadle s rozpětím sedadel, že i MHD má lepší rozteče. To je myslím taky stres a nezažil jsem to jednou.. spíše pokaždé.
No tak alternativa k 15 hodinam v letadle je 15 dni ve vlaku…
A to ještě musí být včetně trajektu 🙂
Těch 15h snad musel stát na zemi, jinak by za tu dobu letadlem přeletěl půl zeměkoule…
Za vyše 200 letov, z ktorých 99% mám s odbavenou batožinou, mi stratili presne nula kufrov. Mal som nanajvýš dve meškania – jedno pri ostrom prestupe v Zurichu (no big deal, kufor mi došiel ráno rovno do domu) a jedno keď to trochu domotal handling na VIE pár týždňov dozadu (tam som si počkal hodinu).
Preferujem vlaky, ale moja skúsenosť je rozhodne že na leteckú dopravu sa môžem spoľahnúť oveľa viac čo do včasnosti cesty a toho že naozaj dorazím.
naprosto souhlasim – on je proste videt rozdil v byznysu, ktery funguje na ziskove bazi vs. osobni zeleznicni doprava, kde je jakakoliv aktivita prodelecna.
to se promita do firemni kultury, zpusobu a rychlosti reseni problemu atd.
Tak mně se jeden kufr toulal cca měsíc. Vzhledem k tomu, že jsem se zrovna vracel z měsíční služebky, tak jsem tam měl skoro všechno nositelné šatstvo…moc fajn to bylo. A celou dobu kufr byl zjevně na letišti, odkud jsem odlétal…a nikomu nepřekážel….
Perlička byla to, že jsem platil i za nadváhu…a to se mne ta čůža na přepážce snažila donutit dát do zavazadla i služební laptop. To by byl průšvih…
Na druhou stranu, už mi i ukradli batoh na nádraží…
Takže…prašť jak uhoď.
Mohly by tam provizorně dát B 249 apod., kde nejsou rozdělené sedačky a dá se tam tedy lehnout.
Ano, a lidi budou ležet na sobě, ne? Pokud by se opravdu řadilo B249 a jemu podobné hnusy, muselo by jich být řazeno více, aby si tam mohli cestující lehnout. O maximální rychlosti 140 km/h místo 200 km/h a dalším komfortu zde nebudeme diskutovat, to je už dávno mimo dnešní standarty.
Kdysi, v dobách vojenských přesunů, jsme ve vozech „B“ leželi v pěti (sedačky 2x, podlaha 1x a nosiče zavazadel 2x) super!!! Doporučuji…už jen to, že v armádě jsem byl před 33 lety a tyto vozy jsou stáleúspěšně řazeny ukazuje na „kvalitu“ našeho „Národního dopravce“ a kvalitu jeho managementu….. :-). Tak hezkou cestu do civilizace.
Navážet se do ČD a jeho managementu je sice fajn, ale navážíte se do nesprávného cíle – velkou většinu dálkových vlaků objednává MD ČR a jeho management – a jestliže MD netrvá a hlavně nezaplatí nové nebo modernizované vozy, tak na vlacích jezdí vozy řady B 249. Nové a modernizované vozy nerostou na stromech a nejsou zadarmo.
Spíše je to o tom, že ČD nedělá řádné finanční rezervy na nákup nových vozů a vydělané peníze „někam“ přerozdělí.
Nebo jste již někde viděl, aby pekař čekal až si jeho zákazníci objednají rohlík z nové pece?
Nebo do vašeho oblíbeného *marketu posíláte info zda užkonečně budete chtít o korunu dražší šampon z nového regálu?
Každá rozumná společnost má cenu kalkulovanou včetně obnovy potebného vybavení a z utržených peněz vytváří finanční rezervy na nákup, nebo renovace/rekonstrukce a vše je plánováno podle dané životnosti.
Máte pocit, že ČD je v nějakém zisku? Obdobně ani většina dalších vlakových dopravců v ČR zrovna zisky neoplývá….
Nikdo tady nepíše o zisku, jen popisuji základy ekonomiky podniku. Pro každou firmu jsou důležité výrobní prostředky. Pro pekaře to je pekárna, pro dopravce vozidlo. Každá firma si vytváří rezervy na opravy výrobních prostředků a má je zahrnuty ve fixních nákladech stejně jako odpisy. Toto se pak projevuje do ceny. Pokud tedy ČD uspějí ve výběrovém řízení, nebo získají zakázku přímým zadáním bez konkurenčních nabídek a stejně nejsou schopny mít peníze na renovace a nebo nákup nových vozidel jsou jen dvě možnosti: 1. ČD neumí počítat 2. ČD neumí hospodařit A pak je tady ještě třetí nejhorší možnost ČD uzavírá… Číst vice »
Ano, jistě MD také může za naklápěcí zázrak Pendolino (třísystémové) naprosto k ničemu (jak naklápění, tak dva systémy), lokomotivy řady 380 (nejdažší stroje v Evropě), kolik za toto mohlo být souprav vozů?? Další je šlendrián v depech atd… Přestaňte již s těmito trapnými výmluvami…
Nákup pendolin bylo politické rozhodnutí. Nešlo kdysi jen nějaký o rozmar vedení drah.
A taky na kvalitu vozů B, že se za ty roky nerozpadly.
No nevím, není to tak dávno – táta když fíroval, tak v neděle bylo na trati 270 standardem podobné veterány studené války, vozy na v max 120kmh v různém stádiu rozkladu, řadit na EC vlaky- typicky z Polska na Prahu počítané s vmax 160kmh….Ani nějak nikoho neobtěžovalo, že ten vlak z principu bude nabírat zpoždění, nehledě na to, že ty vlaky nešlo kulturně vyjezdit ani když celá souprava byla na 160kmh…Kolegové ve Vršovicích byli názoru, že takové vozy se stejně při 115kmh vznesou nad koleje, a že takový rychlík je jediný opravdový let ve výšce nula (ne pendolino, jak se… Číst vice »
Které řady vozů „není to tak dávno“ na rychlost 120 km/h dávaly na EC vlaky? Vždyť i to nejhorší Béčko je na 140.
Klidně dohledám „před koronavirové“ fotografie, kdy na IC/EC byly zařazeny vagony s rozřezanými koženými sedačkami, vypadaným těsněním kolem oken, sněhem uvnitř vagonu. Vmax jsem nezkoumal, ale faktem je, že s těmito vagony jsme vždy nabrali pěkné zpoždění, tedy alespoň fira se bál jet rychle =)
Pozdější fotografie nemám, protože jsem již jízdy vlakem omezil na největší možné minimum, ale za to nemůžou ČD. Je to díky SŽ, neustálým výlukám a poruchám na trati.
Lepší by byly balkánské Goši, kde se dají sedačky sesunout až k sobě a vznikne letiště. V nočním rychlíku ze Sarajeva do Záhřebu jsme tam opravdu spali v šesti, i když už to byla sardinkárna, ale jako lehátko T4 bych to i prodával 🙂 První série Bmz ČD to měla stejně, tady je i těch 200 km/h splněno.
No a pak jsou ty Bmz ex-ÖBB, kde se dá udělat regulérní letiště, dokonce ještě pohodlnější než to lehátko. Bohužel jen pro dva, takže holt dva takové vozy.
To už je problém dopravce, ať si jich řadí 2x tolik, ale ať zařídí cestujícímu podobný komfort a ne abych za cenu lehátka klimbal v sedě v plném kupé.
sedel jsem sam v preplnenem kupe…
I na sedačce se dá v pohodě vyspat 😉
No z hlediska toho, jak k nám „Národní dopravce“ přistupuje (jako ke zvěři) budeme za chvíli sedět na střeše (tam kde není trolej), nebo v případě elektrizovaných tratí viset ze dveří (jakýkoliv vůz vezený navíc, proti dobytčímu uspořádání „osm kusů“ v B249 je luxus – viz ranní R966 Praha-Kolín). Po vzoru arabských či indických vlaků…..
Promiňte, relace samozřejmě Kolín – Praha!!
Ano, to je přesně ono. Neschopnost žel.dopravců plnit i ty nejzásadnější pravidla je přesně to, co odvádí cestující z vlaků. Jistě skupinám, kterým je doprava různými způsoby dotována (studenti, důchodci) těm je to prakticky jedno, hlavně dojet…. Mně však toto plně odrazuje od použití vlaků na jakoukoliv aktivitu, to nemluvím o tom, že po cca 15 letech si letos poprvé nekoupím roční doplatek do 1.třídy (zasednu tradičně místo tomu co má 1.třídu a nemá místenku a pak si ZADARMO doplatím :-), přijde li průvodčí) – na vysvětlenou musím používat vlak na doparvu do zaměstnání (aletrnativa v podobě BUSu neexistuje)
Jen se divím, že tu ještě někteří nekřičí něco o neschopném švýcarském státním dopravci. Jo, to kdyby vypadly vozy ČD… 🙂
A koho tím potrestáte, kromě sebe?
No, za prvé, nejde o trest, ale nevyhazování peněz z okna, za služby které dopravce není schopen vůbec garantovat, nebo garantuje komukoliv jinému za výhodnější podmínky (doplatek – myslím, že sednout si do 1.třídy s jízdenkou do 2.třídy a čekat je dost divné, navíc každá služba průvodčího, která je dostupná jinak v nástupní stanici by měa být zpoplatněna…) a za druhé, pro dopravce je jistě lepší zůčtovat doplatek (cca 6000 Kč) cash ihned, než vybírat po drobných….. Ale každý máme asi jiný názor……
Také jsem si roční doplatky do 1. třídy přestal z podobných důvodů kupovat.
Navíc lůžko nejde koupit přes web ČD
To samozřejmě jde 🙂 Pokud Vám to nejde, zřejmě je na daný den již vyprodáno.
Ale jde! Včera jsem ho tam kupoval. Jen musíte v seznamu spojení zvolit ne to první (EC 458), ale až to druhé (EN 40458). Na něj si potom můžete vybrat lehátko (teda až bude;-), lůžko i lůžko deluxe. Ještě jeden tip – alespoň mně se stalo, že byla zrovna na ten den levnější klasická Mezinárodní jízdenka než Sparschiene, tak se vyplatí i na to kouknout, protože člověk občas automaticky kliká na první možnost, že je levnější – a ne vždy;-)