Místo koridoru cyklostezka. Začíná stavba mezi Olbramovicemi a Voticemi, obce chtějí pokračovat na jih
Ve vzdálenější budoucnosti by cyklostezka měla podle představ obcí propojit Táborsko a Benešovsko, na severu by měla být dovedena k zámku Konopiště.
Obcím sdruženým ve svazku Mikroregion Voticko se po letech příprav podařilo dovést do konce přípravu první části cyklostezky v opuštěné stopě IV. koridoru. Mikroregion (a obce Votice a Olbramovice) aktuálně uzavřel smlouvu se společností Eurovia, která postaví necelé tři kilometry stezky mezi Olbramovicemi a Voticemi.
O zakázku v odhadované hodnotě 38 milionů mělo zájem pět firem, Eurovia zvítězila s cenou necelých 28 milionů korun. Na stavbu výrazně přispěje Státní fond dopravní infrastruktury. Podle starosty Olbramovic Ivana Nováka už bylo předáno staveniště, práce tak mohou začít. Ve smlouvě je uvedeno, že hotovo má být nejpozději za 365 dní.
Tím ale plány obcí na zřízení nové cesty pro pěší a cyklisty napříč regionem nekončí. Obce chtějí pokračovat dále na jih až do Střezimíře, a to s využitím pozemků, po kterých ještě nedávno jezdily vlaky. Na přelomu června a července byl provoz na IV. koridoru mezi Voticemi a Sudoměřicemi převeden na novou přeložku a stará trať byla po 150 opuštěna.
Cyklisté se nicméně nemohou těšit na stezku v niveletě původní trati. Starostům se nepodařilo odradit Správu železnic od zahlazení staré trati v krajině, důvodem byla nutnost někam uložit materiál vytěžený při stavbě přeložky, především dvou tunelů (Mezno a Deboreč). Po původní trati tak dnes už zbývá jen málo stop, hluboké zářezy zmizely (fotogalerie je zde). Devizou nicméně zůstává linie v katastrální mapě.
„Část pozemků na opuštěných lokalitách má zájemce o další využití. Týká se to například pozemků u Sudoměřic, které by majitel místních lesů využíval jako lesní cestu. Úsek tratě Mezno – Střezimíř bude využívat místní spolek, který zde plánuje vybudovat železniční skanzen. O částečném využití pozemků jsme jednali také s Mikroregionem Voticko či zemědělskými družstvy v okolí bývalé tratě,“ uvedl mluvčí Správy železnic Jan Nevola. „Smluvní podmínky jsou u každého případu stanoveny individuálně s ohledem na charakter spolupráce či smluvní strany,“ dodal.
Ve vzdálenější budoucnosti by cyklostezka měla podle představ obcí propojit Táborsko a Benešovsko, na severu by měla být dovedena k zámku Konopiště.