Silnice místo dálnice. ŘSD zkouší znovu „prorazit“ s novým tahem od Vizovic na Slovensko
Půjde o náročnou stavební akci v těžkém terénu Vizovické vrchoviny, u které se dá během přípravy očekávat střet s ochránci přírody.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo další pokus protlačit novostavbu hlavního tahu od Vizovic na Slovensko procesem posouzení vlivů na přírodu (EIA). Stavbu (tehdy) rychlostní silnice R49 odmítlo ministerstvo životního prostředí odsouhlasit už v roce 2013, nově bude tah hodnocen jako silnice I. třídy. Zatím zamířil do zjišťovacího řízení, ze kterého vyplynou požadavku pro takzvaný velký proces EIA.
V roce 2015 byla zpracována studie, na jejímž základě v roce 2016 centrální komise ministerstva dopravy rozhodla, že dálnice D49 bude ukončena na mimoúrovňové křižovatce u Vizovic a dále bude pokračovat silnice I. třídy bez středových svodidel s označením silnice pro motorová vozidla. Přístup bude pouze přes mimoúrovňové křižovatky.
Celkem jde o 25 kilometrů od Vizovic ke státní hranici se Slovenskem, které jsou rozděleny do tří úseků: Vizovice – Pozděchov, Pozděchov – Horní Lideč, Horní Lideč – státní hranice. Zhruba polovina má mít tři pruhy a polovina má být čtyřpruhová.
Jde o závěrečný úsek celého dopravního tahu D49/I49, který má propojit střední a východní Moravu se západním Slovenskem. Severně od Hulína navazuje na dálnici D1, na hranici se má napojit na slovenskou R6 směrem na Púchov. Ta se má dle předložené dokumentace budovat v letech 2027 až 2030.
Termíny u českých úseků se liší. Zatímco aktuálně předložená dokumentace EIA hovoří o výstavbě v letech 2028 až 2032, podle letáků ŘSD se bude stavět až mezi roky 2031 a 2034. Cílem je především ulevit obcím, skrze které vede nynější tah I/49.
Půjde o náročnou stavební akci v těžkém terénu Vizovické vrchoviny, u které se dá během přípravy očekávat střet s ochránci přírody. Není vyloučen ani vliv na soustavu evropsky významných lokalit Natura2000.
Počítá se s několika tunely, z nichž jeden by měl měřit až tři kilometry (pokud bude vybrána tato varianta). Alternativně by místo něj mohly být dva kratší tunely. Variantně se předkládá i počet mimoúrovňových křižovatek. Jedna varianta počítá se dvěma MÚK (Pozděchov a Lideč), druhá vypouští křižovatku a přivaděč Pozděchov. Odpočívky budou dvě.
Trasa je součástí celoevropské sítě TEN-T. Aktuálně se staví dálniční část Hulín – Fryšták, která u Fryštáku skončí provizorním sjezdem. Úsek se znovu začal stavět po jedenáctileté přestávce v prosinci 2021 a i po obnovení prací jej muselo ŘSD hájit u správních soudů, kde ekologové napadli stavební povolení u několika instancí.
Navázat mají další čtyři dálniční stavby: Fryšták – Lípa (1., 2. a 3. etapa) a Lípa – Vizovice. ŘSD u nich vesměs žádá o prodloužení staršího stanoviska EIA, budovat se mají mezi lety 2028 a 2034.