Místo 6 nástupišť 12 kolejí. Jak bude vypadat plzeňské nádraží po přečíslování
Plzeň hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Cestující na jednom z největších tuzemských nádraží čeká od 1. července velká změna v orientačním systému. Nově nebudou ve stanici
To je zase mudrlantů a odpůrců. Vy všichni, kdož víte o lidské psychice méně, než nic, zkuste udělat experiment. Vezměte FiPku, ztajeďte do Norimberka a počítejte, kolik lidí se ptá, jestli ten vlak je opravdu ten, kerým chtějí jet. Potom ten samý experiment zopakujte v Práglu na hlaváku. Podle mých zkušeností bude v Praze těch vyptávajících se lidí násobně víc. V tom Norimberku za den odbaví 150 dálkových, 290 regionálních vlaků a 300 S-Bahnů Stanicí projde denně 150 000 lidí.To je asi o 100 víc vlaků, než na tom pražském hlaváku a skoro dvojnásobný počet cestujících. A nanejvýš pětina tápajících.… Číst vice »
Už se těším na tu slávu, s jakou se to bude za pár let zase měnit na nástupiště.
Proč by se to mělo měnit?Třeba v Chebu,K.Varech,Chodově to již funguje a není stím žáden problém.
Zvykneme si, vždyť ve výsledku o nic nejde a nic se neděje. Já osobně se na to těším, další krok je sjednocení evropských pravidel..
Pardon, ke sjednocení
Jen drobný dotaz. Jak to bude v Liberci? Bude 1. kolej ta druhá od hrany nynějšího 1. nástupiště a druhou ta první?
Tak pokud jsem systém dobře pochopil, tak 1. kolej by měla být už 3. hrana 1. nástupiště. Podle plánku 1B.
https://www.cd.cz/assets/dalsi-sluzby/sluzby-ve-stanici/liberec.pdf
Hlásit samostatné koleje má smysl v případě, že jsou všechny koleje dostupné ze stejné úrovně, např. Masarykovo nádraží. U stanic s podchody, si stejně každý číslo koleje nejprve aspoň v duchu převede na číslo nástupiště na které se bude muset dostat. Od nádražní budovy se přímo k dané koleji obvykle nedá dostat, nejprve je třeba vylézt z podchodu na nástupiště a poté se zajímat o číslo koleje.
Než začnete mudrovat, tak se zajeďte podívat za hranice, jak to vypadá.
Nic si v duchu nepřevádíte. Prostě jdete podle šipek, jdete podchodem, dokud nebude u daných schodů vaše číslo koleje – typicky jsou u těch schodů čísla dvě. Nástupiště počítat nemusíte.
Velice moudré, ne každej je šotouš. a ty koleje typu 101 apod. to je legrační. Ono i to 6Z, 5V apod. je takové divoké
101, 102a a další čísla na peronech paradoxně nikdy ani nebyly uvedeny, je to jen interní označení. Nevím, proč se začaly cpát do hlášení…
Do hlášení se začaly cpát asi proto, aby se ušetřil čas. V dřevních dobách se v Č. Třebový vždy ozvalo: „Služební hlášení, vlak 654* na 16. kolej.“ A pak po chvíli se teprve zahlásilo pro civil, že vlak 654* přijede na 1. nástupiště.
* čistě vymyšlené číslo, bez nároku na realitu.
Tento plánek by měl být před vstupem na nádraží (vestibul + podchody). Už vidím „čecháčky“ jak lítají po nádraží a ujede jim vlak. Byli zvyklí na určité nástupiště. Potom budou na www buzerovat ostatní……………. Nešlo by takovéto jednoduché schéma (obrázek) přidat do apky Info tabule nebo Navlak ? Děkuji.
to ze vy jste neschopnej jeste neznamena, ze je neschopna zbyla cast populace.
Ve vestibule plánek zvykne být. A v podchodu? U každého výlezu dva piktogramy, např.: koleje 1-2 doleva, koleje 5-12 doprava. Co je na tom složitého?
Pro medvědy to prostě složité je.
Plánky stanic existují. Kupodivu ale ne u SŽDC, kde by je člověk hledal, ale u ČD: https://www.cd.cz/dalsi-sluzby/sluzby-ve-stanici/-29157/ Plzeň tam zrovna není, asi ji předělávají. Zarážející je snad jen velikost těch souborů (kolem 1 MB, přitom jednoduchá vektorová grafika), to někdo cestou těžce zmršil při exportu.
Ona to totiz není vektorová grafika.. ono je to do toho PDFka tiskutný jako obrázek …
.. nekoho v CD nejspis pustili nekoho poprve k pocitaci.
Naprosto nechápu jak s tímhle zjednodušením může mít někdo problém, to mi fakt hlava nebere.
Nikdy se to tak nedělalo; nic jiného za tím není. Taky ten zuřivý odpor některých nechápu.
Už se beztak jiným zemím podřizujeme například používáním toaletního papíru. Praotec Čech si utíral pozadí kamením a taky to šlo.:-)
Krom toho je tento systém tady odjakživa a jak tam není podchod, tak je tam dosud.
Odpor ke všem novotám. Implicitní negativismus.
Přitom, když se podíváte, https://provoz.szdc.cz/tabule/StationDetail.aspx?lang=cs&id=5473275&t=2 že vlak do Nýřan pojede 15:48 z nástupiště 6V, koleje 101, tak zrovna Plzeň nevypadá moc intuitivně. 🙂
Ne, tenhle systém je prostě hrozně intuitivní a jednoduchý, obzvlášť pro cizince. Tohle je potřeba za každou cenu zachovat, možná vyhlásit jako kulturní památku, nebo národní dědictví :-).
Kolej/Track/Gleis 10 je oproti tomu neskutečná komplikace.
Tak hrozný problém to nebude, spíš si budeme muset zvyknout. Za sebe, nevadí mi to, ale: Dřív jsem mrknul na mobilu, z kterého nástupiště to jede (většinou 1,2,3) a nemusel jsem v podchodu v davech lidí hledat nějaké cedule. Prostě první výlez se schody bylo nástupiště 1, druhý 2 třetí 3. Nyní, když pojede vlak z koleje 5, budu muset přemýšlet: první schody jsou 1a2, druhé 3a4 – A, jdu na třetí schody, tam bude 5.kolej. Když člověk vyleze na nástupiště, stejně na ceduli kontroluje, jaký vlak to je. Zrovna v Plzni může stát na východě nebo západě. Takže číslování… Číst vice »
Fakt nevím, jestli se některým zavaří mozek z toho, když budou muset místo zcela logického nástupiště s kolejí a sektorem, které si odpočítají na prstech podle východů z podchodu, čísla koleje, které tam chybí a azimutu z buzoly, hledat nelogicky koleje, jenž půjdou za sebou a budou popsané jednou číslicí, nebo když mají vymyslet jakoukoliv kravinu, kterou by si obhájili, že je nynější systém lepší…
„Prostě první výlez se schody bylo nástupiště 1, druhý 2 třetí 3.“
Víte, co říkal doktor Skružný? „Tak víš, kam jeď. Jeď do Pelhřimova. Prohlídni si krematorium, ať víš, do čeho jdeš“
Já vám poradím zajet si do Brna, ať víte, co kritizujete. Tam to „prostě pátý výlez – nást. 5“ neplatí, a na mnoha dalších místech taky ne.
Ale to je jak u blbých na dvorečku.
Nástupiště první, druhé, třetí, čtvrté a jste na konci podchodu. Kde je páté a šesté?! Otevřete ty plechové dveře a za nimi Hanoj. No a nově to bude např. takto: Kolej první, druhá+třetí, čtvrtá+pátá, šestá. Kde jsou další?! Otevřete ty plechové dveře a za nimi Hanoj. Brno…
Ne, nově to bude kolej pátá, šestá+sedmá, osmá+devátá, desátá a jste na konci podchodu. Kde jsou další? No nejspíš opačným směrem 😛
Já bych to doplnil: když je první výlez na kolej 5 a další na koleje 6 a 7, tak i průměrně inteligentní octomilka přijde na to, že koleje 1 až 4 už asi přeletěla.
Na rozdíl od prvního výlezu na nástupiště 1, druhého na nást. 2 atd.
Nechápu proč se zase musime podřizovt jiným zemím, proč zase nemůžeme být v něčem originální. Tenhle způsob orientace je lepší a jednodužší než navrhuje SŽDC. Pouze se s tim zkrátí doba hlášení o nějakou tu sekundu.
Nikomu se nepodrizujeme, všem v Evropě je úplně jedno jak si značíme nástupiště
Vy toho asi nechápete mnohem víc.
Ano. Z nacistických důvodů odmítneme všechny lepší věci a budeme trvat na tom, že všechno musí být právě a jenom české. Podle takovýchto nacoušských zvráceností bychom svítili svíčkami, protože petrolejky, žárovky, zářivky a vlastně ani elektřina nejsou originální české produkty. Zvracej si tyhle odpornosti někde na vlast.cz a nechoď s tím mezi myslící tvory.
Kdo si na tom namastil kapsu tento krát ? Po 3 měsících se zas něco mění… Proč se to neudělalo z jedné vody na čisto ?
Já jsem si na tom namastil kapsu. A nejen kapsu, ale i kapuci a slipy.
😀 😀 😀
A nejenom namastil
Informace, kdy je známo nástupiště, ale kolej ještě ne, se bude řešit jak? Zobrazí se „kolej 4 nebo 5“?
Jak často nastáva taková situace, třeba v Plzni? Děkuji.
Nevím jak v Plzni, ale pokud si to nepletu s jinou stanicí, tak třeba v České Třebové to bývá nezřídka.
Stává se to i v mém rodném městě, ale je to řešeno tak, že dokud se neví kolej, tak tam nenaskočí ani perón…. (ale u jiného typu hlásiče to zobrazení je jak říkáte). Takže např. na hlavní informační tabuli není nic, ale na bočních u podchodů už se objeví nástupiště….
Třeba na Svinově naprosto běžně.
Dle mých zkušeností nastává spíš jiný způsob zmatení. Na centrální tabuli je seznam vlaků i s nástupišti (nově bude s kolejemi), lidi vylezou na nástupiště a tam nesvítí nic (anebo jiný vlak na jiné koleji) a pak se ptají: „Pojede to odtud?“ Třeba v Holešovicích schválně nezobrazují na nástupišti děčínský zastávkový rychlík, když 10 minut před ním profrčí TRAXX s kontejnerama. Lidi by se jim zbytečně motali kolem hrany perónu, když v dálce zahlídnou přijíždět vlak. Tohle nový systém zlepší jenom trochu, pokud vůbec.
Dobrá připomínka, úplně to samé Libeň. V cizině jsem viděl (tuším Vídeň, možná i Mnichov), že měli na tabuli na nástupišti více vlaků pod sebou, podobně jako u některých nových tramvajových zastávek v Praze. Pak je možné dát na první řádek něco ve stylu „nákladní vlak, nenastupujte“ a na druhý řádek osobák avizovaný centrální tabulí. Stejně tak při situaci dvou osobáků jedoucích za sebou ze stejné hrany.
V Německu umí zobrazit něco jako „pozor, bude projíždět vlak“ i na běžné tabuli. Pro změnu u nás je problém zobrazit nápis „Nenastupujte“ během několikadenní výluky koleje (technicky to jde, jen se většině operátorů nechce).
V ČR se to umí rozhlasem zahlásit taky, zažito třeba zrovna v Plzni…
Ano, ale v Německu klidně mají vypsaný vlak, který se změní na varovný nápis a po průjezdu zase zpátky.
To ano, ale mnohem častěji se zastavující vlak na tabuli na nástupišti „rozsvítí“ až po průjezdu projíždějícího vlaku (třeba i 3 minuty před příjezdem), což znamená, že do té doby je známo pouze nástupiště, nikoliv hrana (či kolej).
Tak to je snad naprosto rozumné a je to s ohledem na bezpečnost, že na tabuli se vlak zobrazí, až skutečně přijede a zastaví. Kolikrát před přijezdem Os nebo R projíždí EC, který v dané stanici nezastavuje.
Ondra
Teď vám nějak nerozumím, vyhlašovat kolej až po příjezdu? To by asi nefungovalo.
Třeba v Curychu S-Bahn, střídající relativně „náhodně“ protilehlé hrany jednoho perónu, je vyhlašován na „Kolej 21/22“. Aneb když se chce…
A ty čísla teda budou korespondovat se služebním číslem koleje? Bylo by to logické, pokud číslo koleje je jen číslo, tak by nevadilo, pokud nepůjdou popořadě. Pokud ne, tak v tom vznikne akorát solidní chaos (babka se zeptá „nádražáka“, z jaké koleje jí to jede. Odpověď: „Z 803. koleje.“)
Ne, nebudou.
To je už vidět snad z toho plánku, že nebudou shodná se služebními :). Jinak souhlas, byl by to chaos 😀
Nebylo to náhodou v Plzni před rekonstrukcí, že každá polovina koleje měla jiné služební číslo a podle toho se hlásilo?
Obecně vadí, když čísla nejdou po sobě. Třeba ve Vídni, když vlezete z nástupiště (kde si najdete na monitoru ze které koleje vám to jede) do podchodu, tak je hned jasné, na kterou stranu se dáte. kdyby to bylo proházené, tak musíte mít nějaké složité a vícenásobné šipky. Příklad. přijedete na pátou (+6.) kolej a jede vám to z desáté, tak se dáte ve směru směrovek 7-12.
Rakousko myslím používá stejný systém jako Německo, jen místo „Gleis“ mají „Bahnsteig“.
Spíš přemýšlím, kde na západě tohle nepoužívají?
A kde jsou ty slavné sektory – ty v Plzni nebudou, protože tam jsou krátký nástupiště? Chudáčci plzeňáčci.
Sektory tam už jsou teď, na kolejích 9-12 😉 Stačí se přijet podivat,
Za mě „šul nul“. Chápu, že to může v některých případech může pomoci, ale tady žádnou změnu k lepšímu či horšímu nevidím. Místo toho, abych zjistil nástupiště a na něm se na odjezdové tabuli podíval, ze které koleje vlak jede, tak dojdu na nástupiště s danou kolejí a na něm najdu tabulku, která kolej je ta správná. Pravdou je, že ti, co už nádraží znají, nemusí hledat, která kolej je ta správná.
To by byla hrůza kdybychom měli něco jinak než jak má zahraničí, už mě to sere, akorát z lidí dělají kokoty s prominutím. Označení nástupiště je asi nejpřehlednější označení jaké může být, už vidím jak 80 letému důchodci dojde že od nějakého datumu se má orientovat podle čísla kolejí a né nástupišt, opravdu, v SŽDC by to chtělo lidi kteří žijí v realitě, ne ve vile se třemi bazény.
Důchodce přijde k tabuli, kde spatří „vlak jede z koleje 4“ dojde k podchodu s číslem 4 a nahoře nastoupí do vlaku na koleji č. 4. Naprosto jasné a přehledné. Pokud tvrdíte, že tohle bude pro někoho problém, děláte z lidí ko… tak akorát sám.
Naprostý souhlas. Číslo jako číslo. Podle mne rozhodně logičtější než „4. nástupiště, služebně 16. kolej“.
Nebo jako v Pardubicích druhé nástupiště desátá kolej, pro většinu lidí naprosto nepochopitelné proč desátá kolej. Je dobře že se to odstraní a bude to uvedeno pouze jedním číslem, což je pro většinu lidí predstavitelnejsi.
Ty vole! My se celou dobu opičíme i rozchodem koleje! Chápeš to? Celou dobu lezem někomu do zadku! Stejně tak s padesáti hercema v zásuvce! To nemůžeme mít ani vlastní rozchod kolejí?? NÁŠ! Český!
Ale tak třeba s napětím v troleji se to povedlo: nejprve jsme se zcela správně rozhodli pro francouzských 1500 V, aby se tu cizák Němec neroztahoval, a pak moudře přidali 3 kV a 25 kV AC.
Ajajaj, tak kolik dáme příspěvků dneska? Pokud člověk nemá poruchu autistického spektra, přijde mu, že je to jasné a přehledné.
… Že je to jasné a přehledné stejně jako stávající systém. Nevidím žádný důvod ke změně a ani nechápu, jak to někoho napadlo…
Také si myslím, že kdo nemá poruchu autistického spektra, tak ani se současným systémem nemá sebemenší problém 🙂
Ani člověk s poruchou AS by s timhle neměl mít problém, narozdíl od předchozího systému to je totiž logické…
V čem je prosím současný systém nelogický? Na odjezdové tabuli vidím, že mám jít na nástupiště 3. Tak vlezu do podchodu, vidím „Nástupiště 2“, jdu dál, vidím „Nástupiště 3“, tak vylezu z podchodu, kouknu na odjezdové tabule, vidím, že na některé z nich svítí vlak ve směru, kam chci jet, počkám na nastoupím. Nic složitého. Naopak si dovedu představit situaci, ke které občas dochází, že dispečer ještě neví, na kterou kolej vlak pošle, ale ví nástupiště. Tak tam lidi pošle a klidně pár sekund před příjezdem vlaku se doplní číslo koleje. Takto budou lidé čekat ve vestibulu a budou dobíhat… Číst vice »
A jak často k takové improvizaci dochází? Pokud k tomu jednou za uherský rok dojde, tak se prostě změní na nástupišti číslo koleje a hotovo. Naopak často se stává, že vypadnou informační tabule na nástupištích. Číslem koleje je informace jednoznačně dána a systém funguje i při mimořádnostech. Dále se tím zkrátí už tak dlouhé hlášení. Jasně, že cestující našli i do teď svůj vlak a zas takový rozdíl oproti současnosti to není. Ale nechápu, proč bychom měli zachovávat nejednoznačné označení jenom proto, že se to tak někdy nelogicky zavedlo. Každé zjednodušení vede k lepší orientaci a omezí se stresové situace,… Číst vice »
V České Třebové (pokud si to nepletu s jinou stanicí) se to stává poměrně pravidelně. Samozřejmě, není to něco, co představuje zásadní problém. Nicméně si dovolím říci, že s tímto se setkávám častěji, než s výpadky tabulí 🙂 … Určitě netvrdím, že je potřeba něco zachovávat. Jen tvrdím, že reálný přínos bude marginální. Pak spíše záleží na tom, kolik samotná akce „přečíslování“ bude stát. Pokud to ale bude v rámcích rekonstrukcí (ale to bude trvat desítky let), nemám s tím problém. Přesto pro mě (ale chápu, že tento názor je minoritní) je lepší, když se na tabuli uvede „2 1“,… Číst vice »
Co si vzpomínám, tak akorát v té České Třebové mají u každého nástupiště 1. a 2. kolej, což je zase trochu jiný systém. Tam by odpověď „vlak jede z druhé koleje“ moc nefungovala. 🙂 Nebo je to i jinde?
Komplikovaný je tento dosavadní systém hlavně tím, že je několik různých způsobů jak se nástupiště a koleje u nás číslují. Do toho si přidejte pár kusých kolejí a máte zaručený recept na zmatené pobíhání při přestupu ve stanici kterou neznáte. Obzvláště když má váš vlak zpoždění a na přestup tak zbývá posledních pár minut.
Jsem tedy PRO tento (u nás) nový systém
To ano, v číslování je zmatek. Na druhou stranu pokud jde jen o ten zmatek, tak ten vyřeší přečíslování kolejí, pak ale není nutné úplně odstranit pojem „nástupiště“.
Tak teď vás ale už opravdu nechápu. Všude tvrdíte, že vám jde především o úsporu nákladů. Když už se systém přečísluje, tak je jakékoliv označování nástupiště zbytečné. Proč by se mělo investovat do dodatečných cedulí s čísly nástupišť, když bude označení kolejí jednoznačné?
„mám jít na nástupiště 3. Tak vlezu do podchodu, vidím „Nástupiště 2“, jdu dál, vidím „Nástupiště 3““
Děkuji za potvrzení správnosti nového systému.
Když ve vašem případě budete třeba v Brně hledat Nástupiště 5, tak když při vašem přístupu – vidím Nást. 1. – jdu dál – vidím Nást 2 – jdu dál … – skončíte ve Vaňkovce.
Když ale váš vlak pojede z koleje 3 a v podchodu uvidíte Kolej 7 – 8 – 9…, tak i průměrně inteligentní octomilka pozná, že jde (či letí) špatně.
??? Jaký je rozdíl mezi tím, že místo toho, aby byla cedule „nástupiště doprava“, tak bude „kolej doprava“. Se stejnou logikou bude tedy kolej 15 a skončím ve Vaňkovce stejně :))
Nikoliv. Podle vašeho názoru musí nástupiště 3 následovat za nástupištěm 2. Má to logiku, ale na mnoha stanicích je ta logika narušená tím, že v jednom směru jsou pouze nástupiště 1 až X, zatímco nástupiště Y až Z jsou někde jinde.
U kolejí má být číslování zásadně rostoucí, takže když první výlez z podchodu bude „kolej 7 a 8“ a další „kolej 9 a 10“, tak už víte, že tudy ke koleji 5 nepřijdete. Dnes (pokud nesledujete šipky, ale řídíte se jen „logikou“) musíte dojít až na konec podchodu, abyste tam našel Nástupiště 4 a za ním už jen Vaňkovku.
A když už tedy rýpete do Brna, tak bych chtěl vidět, jak tuto situaci pořešíte tam. Pokud vylezete z nádraží na peron a budete na koleji číslo 3 mi dává stejný smysl, jako že nástupiště 5 „je za rohem“.
Tak to jste hodne naivni. Kdyz je napsane jen nastupiste, lidi se ptaji a z ktere koleje to pojede. Tomutu vsemu se jasne predejde tim, kdyz tam bude napsano kolej 5. Pokud to uz nepochpi, tak je uz jasne blbej a vse je zbytecne. Pro ty nejiste to rozhodne pomuze, budou vedet kde to bude a ne ze si bude moci vybrat…
Možná jsem naivní, ale pokud někdo skutečně není schopen na tabuli na nástupišti najít, z které koleje vlak jede, pochybuji, že bude schopen tu kolej najít i v novém systému
.
Malý, leč zásadní rozdíl je v tom, že je to JEDNOZNAČNÉ. Nic víc bych za tím nehledal. Nevím jak v Plzni, ale na některých nádražích to odjakživa „hlásí pod obojí“ – tam to bude zjednodušení a zkrácení, jen vypustí nástupiště a vystačí si s kolejemi.