Minus čtvrt milionu aut. Produkce českých automobilek spadla o 32,5 %, letos hlásí růst pouze Tatra

Výroba v Tatra Trucks. Foto: TatraVýroba v Tatra Trucks. Foto: Tatra

Jeden z nejsilnějších oborů  tuzemské ekonomiky zaznamenal za první pololetí pád o 32,5 %. Během června sice došlo ke zpomalení

Jeden z nejsilnějších oborů  tuzemské ekonomiky zaznamenal za první pololetí pád o 32,5 %. Během června sice došlo ke zpomalení pádu, v porovnání s loňským rokem jsou ale čísla stále výrazně horší. Menší pokles zaznamenali jen výrobci autobusů, kteří v červnu dokonce počtem vyrobených kusů rostli, za celé pololetí vyrobila více aut v meziročním porovnání jen automobilka Tatra.

Vyplývá to z dnes zveřejněných dat Sdružení automobilového průmyslu.

Za prvních šest měsíců se v Česku vyrobilo 503 tisíc vozidel, v absolutním vyjádření jde o propad o téměř 244 tisíc aut. „Celková čísla výroby v České republice kopírují vývoj v segmentu osobních automobilů, který se i přes postupný restart trhů rozjíždí jen pozvolna. Pokles produkce odpovídá vývoji poptávky po nových vozidlech v Evropské unii. Ta v červnu zaznamenala meziroční pokles o 22,3 %, zaregistrováno bylo o čtvrt milionu osobních vozů méně než ve stejném období loňského roku. I když jde ve srovnání s předchozími měsíci o zpomalení poklesu, tak téměř čtvrtinový meziroční propad poptávky znamená stále obrovskou ztrátu pro celý výrobní řetězec,“ komentuje dosavadní vývoj Bohdan Wojnar, prezident Sdružení automobilového průmyslu.

Vývoj počtu vyrobených aut v roce 2020 v porovnání s rokem 2019. Foto: AutoSAP

Vývoj počtu vyrobených aut v roce 2020 v porovnání s rokem 2019. Foto: AutoSAP

Statistiky výroby jednotlivých automobilek ukazují pokles všech v Česku vyráběných značek osobních aut o více než čtvrtinu. Škoda vykázala pokles o 32,6 %, Hyundai o 39,9 % a TPCA o 40,3 %. Vývoj po měsících ukazuje nadějný vývoj, v červnu byl meziroční propad o 17 %.

Automobilový průmysl znovu vyzval stát k podpoře. „V těchto týdnech se rozhoduje o dalším vývoji. Celá řada průmyslových oborů je navázána na automobilový průmysl. Proto je nezbytné, aby stát toto odvětví, které je pilířem tuzemské ekonomiky, podpořil a investoval i do své budoucí prosperity. Ať již ve formě přímé podpory zaměstnanosti prostřednictvím prodloužení programu Antivirus, či pomocí opatření na podporu investic jako je například Ministerstvem průmyslu a obchodu navrhované výrazné zrychlení odpisů,“ uvedl Wojnar.

Jediným segmentem, který letos rostl, je výroba nákladních vozidel. Tatra Trucks ani v době koronavirové krize výrobu nepřerušila. V prvním pololetí vyrobila celkem 628 nákladních vozidel, tedy o 143 více než v prvním pololetí loňského roku (tj. + 29,5 %). Relativně málo klesá také výroba autobusů, za první polovinu roku jen o 11,9 %.

Tagy Sdružení automobilového průmyslu výroba vozidel v ČR
40 komentářů