Automobilový průmysl Automobily

Minus čtvrt milionu aut. Produkce českých automobilek spadla o 32,5 %, letos hlásí růst pouze Tatra

Výroba v Tatra Trucks. Foto: Tatra
Výroba v Tatra Trucks. Foto: Tatra

Jeden z nejsilnějších oborů  tuzemské ekonomiky zaznamenal za první pololetí pád o 32,5 %. Během června sice došlo ke zpomalení pádu, v porovnání s loňským rokem jsou ale čísla stále výrazně horší. Menší pokles zaznamenali jen výrobci autobusů, kteří v červnu dokonce počtem vyrobených kusů rostli, za celé pololetí vyrobila více aut v meziročním porovnání jen automobilka Tatra.

Vyplývá to z dnes zveřejněných dat Sdružení automobilového průmyslu.

Za prvních šest měsíců se v Česku vyrobilo 503 tisíc vozidel, v absolutním vyjádření jde o propad o téměř 244 tisíc aut. „Celková čísla výroby v České republice kopírují vývoj v segmentu osobních automobilů, který se i přes postupný restart trhů rozjíždí jen pozvolna. Pokles produkce odpovídá vývoji poptávky po nových vozidlech v Evropské unii. Ta v červnu zaznamenala meziroční pokles o 22,3 %, zaregistrováno bylo o čtvrt milionu osobních vozů méně než ve stejném období loňského roku. I když jde ve srovnání s předchozími měsíci o zpomalení poklesu, tak téměř čtvrtinový meziroční propad poptávky znamená stále obrovskou ztrátu pro celý výrobní řetězec,“ komentuje dosavadní vývoj Bohdan Wojnar, prezident Sdružení automobilového průmyslu.

Vývoj počtu vyrobených aut v roce 2020 v porovnání s rokem 2019. Foto: AutoSAP
Vývoj počtu vyrobených aut v roce 2020 v porovnání s rokem 2019. Foto: AutoSAP

Statistiky výroby jednotlivých automobilek ukazují pokles všech v Česku vyráběných značek osobních aut o více než čtvrtinu. Škoda vykázala pokles o 32,6 %, Hyundai o 39,9 % a TPCA o 40,3 %. Vývoj po měsících ukazuje nadějný vývoj, v červnu byl meziroční propad o 17 %.

Automobilový průmysl znovu vyzval stát k podpoře. „V těchto týdnech se rozhoduje o dalším vývoji. Celá řada průmyslových oborů je navázána na automobilový průmysl. Proto je nezbytné, aby stát toto odvětví, které je pilířem tuzemské ekonomiky, podpořil a investoval i do své budoucí prosperity. Ať již ve formě přímé podpory zaměstnanosti prostřednictvím prodloužení programu Antivirus, či pomocí opatření na podporu investic jako je například Ministerstvem průmyslu a obchodu navrhované výrazné zrychlení odpisů,“ uvedl Wojnar.

Jediným segmentem, který letos rostl, je výroba nákladních vozidel. Tatra Trucks ani v době koronavirové krize výrobu nepřerušila. V prvním pololetí vyrobila celkem 628 nákladních vozidel, tedy o 143 více než v prvním pololetí loňského roku (tj. + 29,5 %). Relativně málo klesá také výroba autobusů, za první polovinu roku jen o 11,9 %.

Odebírat
Upozornit na
guest
40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Eduard

Dobrá zpráva pro Tatru, špatná pro nás všechny ostatní. EU místo vymýšlení nejrůznějších dotačních brikulí by měla dočasně pozastavit platnost emisních euronorem, respektive netrvat na platbě pokut a dát tak automobilkám možnost se nadechnout. Protože pokud zkrachují automobilky, tak půl Evropy může jít na pracák.

koleyy

Tatra hlásí nárůst, protože si necvrkla do kalhot, když přišla čínská rýmička a na rozdíl od koncernů vyráběla dál.

Kubrt

Tohle srovnání, s ohledem na objem výroby a zpusob odbytu, dost kulhá.

Eduard

Ono to tak není. Ta situace na Tatře je úplně jiná než např. ve Škodovce či Hyundai.

Martin

No, proste bude u nas krize delsi… pac automotive se bude rozjidet pomaleji nez jine obory…

Eduard

Jen aby se z toho automotive vzpamatoval. Protože ty pokuty jsou likvidační a hlavně nová auta, která splňují ty normy jsou o dost dražší. Takže se nedivme, že se za současné situace lidi nehrnou do nákupu nových aut, když jim média pořád tvrdí, jak je spalovaní motor špatný a že jen elektro auta mají budoucnost.

Vin

– když u nás za humny stavěli dálnici, tak tam žádná Tatra nebyla …. jen Many 8×8 a Mercedesy 8×8 .. odvezli statisíce tun zeminy
– podvozek s nosnou rourou je sice unikátní … ale také hodně složitý a drahý … navíc i v těžkém terenu si tatra občas sedne na rouru .. a to je konečná
– osobně preferuji jednodušší podvozek T810 – koncepce portálových náprav ala Praga
– v Tatrovce jsem svého času byl na Dni otevřených dveří … cca polovina vyrobených aut je pro naši Armádu

Libor

TATRA nezná bratra!

Původní Pražák

No a ted si představte, že Škodovka jen na dani z prijmu platila ročně zhruba 9 miliard. Zisk se propadne určitě ještě rychleji, takže si pomalu můžeme začít dělat obrázek, jak se příští rok bude muset nejen v dopravě brutálně setrit.

Eduard

Tak nějak. Ještě to číslo mnohonásobně vynásobte, protože ta Škodovka živí celou řadu dalších firem, které zase zaměstnávají spoustu lidí. Pokud bude mít problémy Škodovka, tak bude mít problémy spousta lidí. Každopádně držím nejen škodovákům palce, aby se ze všeho co nejrychleji dostali.

Urban Transport Lover

Fandím Tatře!
Skvělá čísla ikdyž se zaměřuje na minisérie od každého něco…
Ví někdo kolik byla kdysi čistě sériová produkce ročně??

Jiří Kocurek

Snad přes 10.000 kusů. Republika za to dostala v rámci RVHP železnou rudu, ropu a plyn. Stát to pak za pomoci centrálního plánování Tatře proplácel, cena byla stanovená úředně, od stolu.

Martin V.

A obchodovalo se v převoditelných rublech. 🙂 Které ale byly převoditelné jen v rámci RVHP.

Martin

Jo, ale kurz byl nastavet silne pro rusko, nadhodnocen, takze obchod s ruskem byl nevyhodny pro vsechny…
Mj., i klasicke valuty co se tyce rublu 10,- Kcs = 1,- rubl, byl masakr, a po revoluci jaky pad pak zazil, dnes je 10,- Kc byste dostal cca 30’000,- rublu… jestli dobre pocitam…

Vin

rubl – dolar – koruna
70 : 1 : 23 … takže se hodně mýlíte

Kubrt

V časech RVHP se tvrdilo, že kurs dolaru a rublu je 1:1. Samozřejmě reálně to nefungovalo.

Alois Vinkl

Zdravim,

v roce 1990 cinila produkce zhruba 15000 vozu (vyrobeno a take prodano na rozdil od doby 1991 az 1995). Pote vyroba klesala hlavne z duvodu nedostatku odbytu (hlavni dealer byl Motokov, se kterym ale Tatra rozvazala smlouvu). V roce 2012 to bylo 512 vozu (nejhorsi vysledek od 20. let min. stoleti).

S pozdravem, Alois

Bram

Ovšem objem současné produkce je takové balancování nad propastí, které může i velmi brzy být konečná. Byla by potřeba, aby Tatra vyráběla alespoň 3 až 4 tisíce vozidel ročně, aby se dalo hovořit o výhledu do budoucna…

Alois Vinkl

@Bram

Bohuzel v dnesni dobe je vyvoj motoru a elektroniky natolik nakladny, ze ani toto cislo by nestacilo na uplnou sobestacnost Tatry (bez nakupu cizich komponentu – tj. motoru, softwaru – ci dilu jako kabina). Vzdyt i americke znacky jako Freighliner Trucks (produkujici pres 90 tisic vozu rocne – alespon tedy v roce 2018) byl koupen Daimler Benzem, aby mohl investovat do vyvoje.

Kubrt

Nepovažuju za nutné mít za každou cenu vlastní motor apod.

Honza

Tatra je přeci na dobré cestě vyvinout svůj vlastní vzduchem chlazený motor Euro 6. Potom bude ve velké výhodě, neb rádoby konkurence není schopna takový vzduchem chlazený motor nabídnout.

Kubrt

A fakt by byl náklaďák se vzduchem chlazeným motorem takový prodejní trhák? Když se něco nikde nevyrábí, tak je to buď proto, že to nikdo neumí, nebo protože to nikdo nechce. Nejsem odborník na nákladní auta, ale fakt žádný světový výrobce nezaznamenal díru na trhu v podobě takového auta??? K té „rádoby konkurenci“: když jsem vyrůstal, tak jsem si myslel, že ČSSR je jediná země na světě, kde se pěstuje chmel, a že bez nákladního auta koncepce Tatra se prostě nedá postavit silnice, přehrada, plynovod, zkrátka žádná pořádná inženýrská stavba. A pak jsem začal brát rozum a zjistil jsem, že… Číst vice »

Honza

Máte pravdu, že Tatra byla mimořádně úspěšná hlavně v zemích RVHP, to ano. Ovšem její koncepce, která zahrnuje výkyvné polonápravy a právě vzduchem chlazený motor, je opravdu unikátní. Buďme rádi, že Tatra nezanikla, i když už dnes nevyrábí tisicové série. Její přidaná hodnota dnes spočívá právě v malých sériích různých unikátních automobilů, které konkurence nevyrábí právě pro jejich malý počet

Kubrt

Technicky unikátní ta koncepce jistě je; důležitější však je, jestli ta unikátní koncepce přináší i nějakou unikátní užitnou hodnotu, kterou konkurenční auta nabídnout nedokážou.

Martin V.

Kdysi ano, dnes už spíš ne. Ostatně kde je dneska Citroen se svým úžasným hydropneumatickým pérováním? Originální koncepce postupně zkonvergovaly do hlavního proudu. Možná nové pohony přinesou nový impuls a originální myšlenky. Akorát je dnes těžké odhadnout, co je perspektivní a co naopak slepá ulička.

Honza

Jistě, Tatra má nejlepší průchodnost terénem.

Kubrt

Hm, škoda, že tomu neodpovídají ty prodeje.

Honza D.

Mimo průchodností terénem jde také o to, že na rozdíl od běžného žebřinového rámu jenž se neustále kroutí a prohýbá je rám s centrální rourou až neskutečně pevný, takže pro nástavby je to ideální.

Permonik

Ano. Viz Armádní sektor. Podvozky obrněných transporteru (WlidCat, Titus, Al-Wahsh), nosiče zbrání Atros, Ceasar.

Honza

Ještě k tomu motoru. V mnoho zemích světa např. Ruská Sibiř, a ne jen tam, je jistě velkou výhodou, mít vzduchem chlazený motor.

Kubrt

Takový Kamaz má vzduchem chlazené motory? Nemá, pokud vím.

Honza

Čekal jsem takový argument. Jistě že Kamaz nemá takový motor, ale Tatra ano. A to jí v těchto podmínkách zvýhodňuje. Proto tam také mířily tisicové série ve známém projektu Tatra pro Sibiř.

Kubrt

Argument to není, to netvrdím, jen jden chtěl říct, že i na Sibiři to jde i s vodním chlazenim.

Lojza

Motor E6 byl vyvinut už někdy v roce 2013 … ale do auta se nedostal a ani nedostane…

Honza

To není pravda, vývoj vzduchem chlazeného motoru euro 6 dokonce za finanční podpory státu stále pokračuje.

Honza D.

Očekávám, že E6 bude mít vysokotlaké čerpadlo poháněné hřídelí původně určenou pro pohon vstřikovacího čerpadla a jednu nebo možná dvě lišty common rail. Dále na motoru přibude něco čidel a také drátů, mimo jiné ke vstřikovačům a v neposlední řadě i nová řídící jednotka.
Budoucnost ukáže nakolik jsem se trefil. 🙂
P.S. Víte, že pro ozbrojené složky a bezpečnostní sbory stačí i v současné době plnení E3 bez AdBlue?

Honza

Je možné, že nejste daleko od pravdy, jak bude nový motor vypadat. Uvidíme, co v Kopřivnici vyvinou.
O zmírněných limitech pro armádu atd, jsem neměl tušení. Je to jistě výhoda toho, že se eliminují případné poruchy například v souvislosti s AdBlue a další.

Vin

Volně navážu … svět se řítí do xxxxx … takže pochybuji že i kdyby se v Tatrovce vyvinul skvělý motor .. že bude moci být úspěšný …. spal. motor je na hranici toho co lze dnes vyrobit … a jiné typy motorů nejsou nebo potřebují drahé baterky ….

.. řešením je tedy jen elmotor + baterky na leasing = izraelský nápad … ale stále nerozvinutý … prostě jak u mobilů … mobil máte za korunu … ale platíte dražší paušál.

Honza D.

Ono by bylo trochu divné, kdyby řídící jednotka omezila výkon třeba hasičům jedoucím k požáru a vrchol absurdity by bylo to samé u vojenského vozidla v boji. To by bylo na bílou vlajku. 😆

Urban Transport Lover

Podle mě už nové Tatry začínají být vidět – viděl bych to pozitivně. Chtělo by se to více zaměřit na tradiční evropské trhy pro výměnu 30-40 let starých předchůdců..