Minus 97 milionů cestujících. Koronavir z autobusů a vlaků vyhnal za pololetí třetinu lidí
Cestující v Praze - Libni. Foto: Jan Sůra /Zdopravy.cz
Největší pokles zažila mezinárodní autobusová doprava, za čtvrtletí ubylo 83 % cestujících.
Já už se vysloveně těším na ten ryk šotoušků, až jim budou rušit ty lokálky. Jak bude petice s 10000 podpisy, jak se budou svolávat aby vyfotili „zaplněný“ šukafon. Jej, to bude na dopravni.net psina. Teda, ona tam je i teď.
A hned se i vyřeší otázka přejezdů. Pořád si to přehazovali jak horkej brambor, takhle bude vyřešeno definitivně pro vždy až to pozavírají.
Že zrovna na místních drahách se těch tragédií stane…
No, docela dost. Každou chvíli jsou fotky vykolejených šukafonů a regiomloků po střetech se silničními vozidly.
Vy víte, kde ti cestující ubyli, plošně rozpočítáváte anebo spojujete výpadek příjmů s mantrou nepřátel okresních železnic? 🙂
To jsou na tom ještě dobře. Tady v Řecku je podle mého odhadu třetina turistů, co loni a vzhledem k tomu, že mnoho lidí pak z tržeb mezi červnem a zářím musí vydržet od října do května, tak vysmátí jako dopravci v Česku asi nebudou.
Poklesu cestujících jsem si teda nevšiml. Z Ostravy do Prahy je zaplněno celkem slušně, z Prahy do Benešova, nebo z Poličky do Svitav se mě zdá že je lidí čím dál více
R980 dnes jelo z Brna asi 10 cestujících, ne v jednom vagonu, ale v celém vlaku! Jakžtakž zaplněný byl regiojet, ačkoli také zbývalo kolem 200 volných míst.
Jde o to zda je vyhnal koronavir nebo opatření proti němu.
Opatření samozřejmě.
Za sebe momentálně obojí. Nebudu zbytečně riskovat, když můžu jet autem a rouška se dá vydržet omezenou dobu.
Riskujete zase jiné věci, a onemocnět z toho lze úplně stejně dobře. I když roušky taky nemám rád, výfukové plyny mi škodí rozhodně.
Zničí tím vše. Dopravu, ekonomiku, mezilidské vztahy… Ale budou moci říct, že nic nezanedbali, nikdo na ně nebude moci… Typická mentalita subalterního úředníka 😕
Mezilidské vztahy taky? Zatím jsem s nikým žádný vážný konflikt neměl. A pokud ano, nebylo to kvůli čínské biologické zbrani.
Tak ono nemusí jít jen o vážný konflikt, jde i o všudypřítomnou podezíravost a strach, vylejzání z děr různých fanatiků.
A já osobně můžu říct že počet lidí se kterým sem v pravidelným kontaktu se poměrně dost snížil (což u někteých to tak nevadí ale s některými je to škoda).
Pro pána krále, za co mám ty mínusy? Vždyť jsem nenapsal nic pohoršujícího. :-O
Já se ptám – byla i doprava omezena pouze tretinove?
Dojíždím do práce z Pardubic do Prahy a poklesu cestujicích jsem si nevšiml. Stále bývá problém najít místo k sezení.
Protože – ekonomicky rozumně, ale pandemicky nerozumně – také omezili počet spojů.
Mohli ovšem přidat zbylé vozy, čímž by vyřešili jak přeplňování vlaků, tak přeplňování tratí.
Tak už by se ty vlako – tramvaje mohly zrušit a na tratě by se mohla vrátit nákladní doprava, co?
Zatím po hlavním koridoru vesele jezdí i poloprázdné motoráčky regionova a jim podobné. Kapacity na tratích je zjevně dost.
Protože neumějí a nechtějí umět ty osobní spoje spřahovat – jak ve stejném směru, tak přípoje. Přitom s moderními vozidly se toto přímo nabízí…
Stručně a jasně: kdo má rozum a nemusí, tak hromadnou dopravou, tou mezinárodní počínaje, necestuje. Na tento stav se budou muset všichni dopravci rychle adaptovat. Nejméně člověk obvykle zná to, co má denně na očích…
Kdo má rozum a nemusí, tak především nedusí své okolí autem, a do hromadné dopravy neleze nemocný.
No bohužel, představa, že si sednete do prostoru s nezodpovědnými kovidioty, co nic nedodržují, niak se neomezují, navštěvují veškeré rizikové aktivity pro mě není lákavá. A zdá se, že pro některé ostatní také. Stejně tak je to s návštěvností divadel. Jiných služeb. Self lockdown funguje..
A ještě zná člověk jejich názor ze sociálních sítí a spol.. Maximálně do všeho házet ještě vidle.
nějak k vašim správným a zdravým názorům nenaskakují plusy – tady to pro vás bude také nebezpečné
A tak já nevím jestli správným. Někdo má zase své názory. Promoření. Já mu to neberu.
Naštěstí se lidé opět učí jednat racionálně, to je dobrá zpráva. prostě z dobrých důvodů omezím to, co pro mne není nezbytné (a možná někdo i to, co pro něj dosud nezbytné bylo, třeba kouření či chlast).
Tak hlavně spoustu cestujících tvoří studenti středních a vysokých škol, kteří zůstávali doma a několik firem omezilo provoz, takže lidé necestovali. To že se část populace vyhýbá veřejným prostředkům nemá až tak velký vliv.
To je asi pravda, ty školy tam udělaly asi hodně.
Naprosto nevídaným působem narostly online schůzky. Ve výsledku i to znamená obrovský propad cestovní poptávky, zejm. cestujcících v 1.tř. A toto se zřejmě na původní čísla nedostane ani v budoucnu.
Noste respirátor a čekejte až bubák zaleze.
Spíš nosím auto poslední dobou.
Pokud toto udělá více lidí, bude respirátor vhodný i v ulicích a na cestách plných čoudících aut.
Nevyhnal to koronavir, ale opatření a především ROUŠKY
přesně – s tou nátlamkou fakt nikam hromadnou dopravou nejedu – bohužel to odsírají silnice a ulice … plný aut
Za roušky jsem nakonec vlastně rád, donutily mě pořídit si auto. Ano, je to dražší, ale ta svoboda je k nezaplacení. A hlavně svoboda dýchaní.
no jo no, jen ta svoboda vašeho dýchání dusí nás ostatní.
Auta s euro 5 nebo více jsou dnes pračky vzduchu, co dál?
Prosím vás, že tu běžně trollíte, OK, vaše věc, ale tohle je vyloženě lež! Ve městech jsou spalovací motory bezkonkurenčně největším zdrojem emisí. Zdraví velmi škodlivých emisí. To že v posledních letech byla snaha emise radikálně snížit neznamená, že se dostaly na nulu. To ani náhodou. Bydlet do 100 m od silnice rapidně zvyšuje pravděpodobnost smrti na „civilizační choroby (hlavně infarkt)“. Řada plynů má prokázané karcinogenní účinky. Nové emisní normy jsou pozitivní, ale aut pořád přibývá a po městě poskakují s nevyhřátými katalyzátory, takže nic moc.
Ke všemu, studený motor nefiltruje vůbec nic.
Větší hovadinu jsem letos nečetl. Motor atestovaný na Euro 5 má sice podstatně lepší parametry než nižší třídy, ale stále vypouští splodiny kazící ovzduší.
Hlavně ten krám všude překáží.
vemte si roušku
Z toho nadpisu to působí tak, že třetina lidí přestala cestovat vlakem nebo přesedla do aut. Nikdy se ovšem nejednalo o třetinu jako takovou, ta vychází zprůměrovaná za celý půlrok, kdy v období maximální izolace (duben, květen) jezdily vlaky téměř prázdné a teď už je vše takřka v normálu.
Autobusy jezdí ve špičce narvané jako obvykle, vlaky minimálně Lysá-Praha (z vlastní zkušenosti) také a víkendové spoje jsou velmi hojně využívány.
Nechápu, proč by někdo chtěl omezovat spoje nebo kapacitu. Kratší soupravy by ty návaly dojíždějících neutáhly.
Minimálně s tou trasou Praha – Lysá nesouhlasím. Před koronavirem (tj. Cca leden) ty vlaky jezdily mnohem plnější (mnohdy si člověk nesednul), teď má při troše štěstí i čtyřku pro sebe 😉
Čtyřku pro sebe jsem měl úplně vzadu v zadní soupravě nahoře i předloni. V přední části přední soupravy ale lidé od Zelenče stojí.
Právě že v těch nejplnejsich spojích nikoli, teď jsem se divil jak prázdný jezdí spoj s příjezdem na pražský hlavak v 8.16.. dřív se člověk tísnil ve dveřích, nyní si v klidu sedne. U ostatních spojů je tento rozdíl vidět také
Jestli jezdíš o půlnoci, tak možná.
Čtyřku pro sebe nemám ani v 5 ráno…
Jezdím ve špičce, a najít si prázdnou čtyřku nebývá velký problém. Samozřejmě musí člověk vědět, kam v tom vlaku vlézt..
Špička ráno do Prahy a v podvečer z Prahy je dost plná, naposled jsem stál na plošině. Všude roušky, jen pár napůl žerdi, žádný chrchlal či křikloun…
Konečně se splní sen šotoušků být v té 810 sami.
No, ale kraje budou mít jiné vedení, tak úplně nepočítejte, že se nebude škrtat a rušit.
Naprosto přesně napsané.
Škrtat by se mělo především v silniční dopravě, protože D1 na Vyškov stojí, na Jihlavu stojí, ale trať na 200 tu ještě dlouho nebude, a elektrifikace se dělá až teď. Železnice je v horším stavu. V mnohem horší.
Železnici také potřebuje pár jedinců, ti úspěšní a schopni žití i v této době mají auto.
Naopak, ti úspěšní a schopni žít samozřejmě používají vlak. 😉
Snad ti neschopní a zamindrákovaní, či přímo i líní a bezohlední, ale také s minimem znalostí.
Škrtání a rušení bude, a veké.
Zdá se, že nejen v 810!
No je pravda, ze elefanty jezdi okolo Prahy podstatne prazdnejsi, zato parkoviste co mam pod oknem praska ve svech a za okno se davaji telefonni cisla pro pripad odjezdu zablokovanych aut.
Však i oni budou muset šetřit, zahraniční měny jsou změklé a uvniř prohnilé, z nich je tu spousta lidí zdrojově placena. Jednou to někoho přestane bavit a kurzy měn zažijí veletoč.
Však už šašci měli dávno zrušit modré zony. Nedotrasovatelnost v Praze je prý 50%. Pozitivita testů 13% a to prý tam ještě nějak čarují s opakovanými testy. Jinak občas prý i k 20%. Jsou celkem možná i světové unikáty.
Je pravý čas na redukci spojů. Peníze se teď budou hledat všude. Tady je jedna z příležitostí.
Hanziho kydy nesmí chybět pod žádným článkem! 😀
Velmi správně a dokonce přemýšlím o aktivním zapojení do těchto věcí. Všichni z nás mají možnost se podílet a někde začínat.
Jednu možnost jste právě čerstvě propásl – kandidovat do krajského zastupitelstva svého kraje (nejste-li tedy z Prahy).
(Že nekandidujete, soudím z toho, že uvádíte, že teprve „přemýšlíte o aktivním zapojení“).
Fajn co třeba tržně zpoplatnit zábor veřejného prostředí odstavenými auty ? Žádných 10 Kč za den . Pronájem metru čtverečního ve městě 50 km od phy stojí kolem 30 Kč za den . Auto zabere metrů osm . To by byl úprk do vhd
Výborně, další argument jak ještě více dojit někoho kdo si vydělává na svůj majetek oproti silné predotovane VHD?
Tak hlavně že silniční síť se nestaví a neudržuje z městských a státních peněz. Do VHD si nikdo neodkládá soukromý majetek, to je ten rozdíl. Mám jízdenku, tak půlka vagonu je moje na půl dne… :-/
Nebo raději s tím skončit.
Ale mnoho cestujících se už vrátilo. Redukcí spojů je akorát opět odradíte.
Vrátil se zlomek toho co dříve jezdilo a nezacit škola, jezdí to s minimální obsazeností. Redukce je potřeba jako sůl. Nedokončené silniční tahy praskají ve švech a tady se velkoryse platí vyvážení souprav pro desítky lidí.
Díky za mínus, vracím. Asi jezdíte autem, že máte přehled o stavu na silnicích, že? Podle čeho tedy hodnotíte stav obsazenosti vlaků na hlavních tazích? 🤔
Mínus jsem Vám nedal já ale to je jedno , ano autem jezdím všude a vidím jak provoz za poslední rok rapidně stoupnul, že máme silniční tahy v žalostném stavu to vidím také a stačí občas stát u přejezdu a vlak vidět. Občas se z pozice svojí práce i dostanu na místa kde lidí využívají vlaky a busy a mám možnost porovnat stav ,,před,, a teď ,,po,
Z pohledu dispečera letecké a silniční dopravy, dojíždějícího do práce vlakem i autem mám asi objektivnější srovnání a minimálně na hlavních tazích nebyly v dubnu téměř žádné kolony, které jsou dnes už opět na denním pořádku, minimálně od D10/11 a D1.
Vlakem opět jezdím od června a od té doby se to opravdu téměř stabilizovalo (celá přední souprava je narvaná a zadní vytížená v průměru 2, 2-3 lidi na čtyřku. Tento počet cestujících by se ani do jedné soupravy nebo prodlouženého intervalu nevešel. Pokud ale máte na mysli lokálky nebo jiné tratě, situace může být opravdu odlišná.
Máte Jakube pravdu. V dubnu jsme na silnicích byli sami. Od té doby se situace rapidně změnila. Souhlasím , že hlavní tahy na železnici se tak nějak stabilizovaly, ale to co bylo dříve stále není. Ano lokálky jsou opravdu propadák a tam by bylo skutečně záhodno přemýšlet co s tím dál. Dle mě budoucnost železnice skutečně má. Příměstská a dálková doprava ano. Lokálky dnes už ne.
Jen váš nesprávný názor. Fakta a potřeby jsou úplně někde jinde.
na železnici patří přeprava nákladu… pak budou silnice volné, největší průšvihy na komunikacích způsobují kamiony a těžké náklaďáky ..
Silniční tahy praskají ve švech. Pro někoho důvod stavět další (základní vlastností silniční sítě je, že nikdy není dokončená), pro jiného konečně začít stavět také železnice.
Jo to se to jezdí, když nám to někdo platí,že? Ano je potřeba začít jednat odpovědně a ekonomicky a hned bude na těch silnicích volno a všude čisto.
To samé by se dalo říct i o silnicích a autobusech. Tyto zaujatosti proti železniční dopravě absolutně nechápu. Silnice a autobusy také nejsou nic levného. Ale kdo chce psa bít…
Tentokrát souhlasím bez výhrad.
Další cestující vyhánějí zpožděné , odřeknuté, cíle nedorazící vlaky, ujeté přípoje, NAD, MU atd.
A zbytek si vyženou ČD samy, díky rouškám. Ale dobře jim tak, je potřeba redukovat spoje, lépe se bude dýchat nákladní dopravě.
Je správné že i někdo u ČD zakročil proti prudicce . Ještě pokračovat u opilců a vandalů nepřehlížet a řešit to ihned. Pak i u ČD budou vlaky čistější kdyz už jsou lidi prasata .roušky platí u všech dopravců a ochraňuje to i tebe a tvé blízké . Rouška je to nejmíň , ač i mě je nepříjemná .
O tom, co mě ochraňuje a nebo neochraňuje jste přesvědčen by na základě propagandy, kterou vás vymyl systém. Ale rozhodně nikdo ČD nenařizoval rozdělovat pokuty.
Moje rouška chrání tebe , tvoje rouška mě. Kde se chrchlá nelezu . Třeba kino. Pokud frfláš vem si roušku vždy a neotravuj ostatní , když neležíš doma. ČD nařídily nosit roušky ? Pokuta je asi jediný , čemu trouba rozumí. Tvá svoboda obsahuje i povinosti. Svobodně si jdi pěšky a klidně si i zpívej.
Copak ČD nařídily nosit roušky ve vlacích?
Jo. https://zdopravy.cz/cd-meni-pravidla-pro-cestujici-jizda-bez-rousky-muze-prijit-na-1000-kc-61876/
Jenomže ten váš odkaz je o tom, jak se bude nenošení roušky ve vlaku trestat. Samotné nošení roušek v prostředcích veřejné dopravy je nařízeno opatřením ministerstva zdravotnictví podle zákona o ochraně veřejného zdraví.
Koronavir nebo jeho následky v podobě hromadných HO?
Jedno i druhé. Když se půl roku hustí do cestujících, jak moc je veřejná doprava nebezpečná…
Zrovna jsem četl, že v Bratislavě je od června až do dneška mobilita autem zhruba o 20 – 25 % vyšší než byla těsně před jarním lockdownem.
A tretie – následok opatrení vo VHD. Vlakmi v ČR som jazdil presne od 1.7. do 31.8. kedy sa tam nevyžadovali rúška a vrátim sa keď sa ten nezmysel zruší. Dovtedy jedine auto. Aj keby som hneď veril že ma tie rúška zásadným spôsobom chránia, voľne dýchať vo vlastnom aute je oveľa prijemnejšie. V rúšku mi je po 15 minútach zle.
Virus a nebo roušky?
Prosím vás! Nechci vám samozřejmě brát právo ventilovat svoji frustraci, ale co je na otázce, nota bene nezodpovězené, k mínusování?
K mínusování je váš nesouvisející výkřik, pramenící patrně z vaší frustrace.