Autobusy Dopravci Železnice

Minus 97 milionů cestujících. Koronavir z autobusů a vlaků vyhnal za pololetí třetinu lidí

Cestující v ranní špičce v době pokoronavirové v Praze - Libni. Foto: Jan Sůra /Zdopravy.cz
Cestující v ranní špičce v době pokoronavirové v Praze - Libni. Foto: Jan Sůra /Zdopravy.cz
Největší pokles zažila mezinárodní autobusová doprava, za čtvrtletí ubylo 83 % cestujících.

Ministerstvo dopravy zveřejnilo první oficiální data o tom, jak v české veřejné dopravě ubyli kvůli pandemii koronaviru cestující. Podle údajů za první pololetí zaznamenaly vlaky i autobusy za prvních šest měsíců zhruba třetinový úbytek počtu pasažérů. Jde o nejhorší pololetní výsledek veřejné dopravy od dob, kdy se statistiky zveřejňují.

Data jsou zveřejněna na stránkách ministerstva dopravy. Zatímco na konci června zveřejněné údaje za první čtvrtletí ještě podle očekávání nepřinesla kvůli vyhlášení nouzového stavu v polovině března tak dramatický pokles, vývoj od dubna do června ukazuje, jak velkému úbytku poptávky musí dopravci čelit. Stát přestal zveřejňovat data za městskou hromadnou dopravu.

Větší pokles vykázala za první pololetí autobusová doprava: autobusy přepravily za první pololetí 117,8 milionu cestujících, o rok dříve to bylo 182,9 milionu pasažérů. Meziroční pokles je o 45,5 %. Největší propad zažila mezinárodní autobusová doprava: počet cestujících v druhém čtvrtletí spadl o 83 %.

V případě železnice došlo k propadu za prvních šest měsíců z 97 na 65 milionů cestujících, meziročně přesně o třetinu. Jen ve druhém čtvrtletí počet cestujících klesl o 48 %. Výrazně také klesl takzvaný přepravní výkon, tedy počet cestujících násobený počtem ujetých kilometrů. Klesla také průměrná vzdálenost, kterou lidé vlakem urazí. Zatímco loni ve druhém čtvrtletí jel každý cestující vlakem při každé jízdě 57 kilometrů, letos ve stejném období to bylo jen 43 kilometrů.

Pokles počtu cestujících bude znamenat velký nápor na státní rozpočet, a to nejen kvůli chybějícímu výběru DPH z jízdného u vnitrostátních cest. Většina spojů ve veřejné dopravě je v takzvaném závazku veřejné služby a státu a krajům se tak prohloubila ztráta z provozu autobusů a vlaků. Ministerstvo dopravy již oznámilo, že u rychlíkových tratí rozešle dopravcům přes 400 milionů korun. Stát naopak šetří na vyplacených kompenzacích za povinně nařízené slevy studentům a seniorům.

Odebírat
Upozornit na
guest
97 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Luděk S.

Já už se vysloveně těším na ten ryk šotoušků, až jim budou rušit ty lokálky. Jak bude petice s 10000 podpisy, jak se budou svolávat aby vyfotili „zaplněný“ šukafon. Jej, to bude na dopravni.net psina. Teda, ona tam je i teď.

Hanzi

A hned se i vyřeší otázka přejezdů. Pořád si to přehazovali jak horkej brambor, takhle bude vyřešeno definitivně pro vždy až to pozavírají.

Frantisek

Že zrovna na místních drahách se těch tragédií stane…

Vašek

No, docela dost. Každou chvíli jsou fotky vykolejených šukafonů a regiomloků po střetech se silničními vozidly.

Frantisek

Vy víte, kde ti cestující ubyli, plošně rozpočítáváte anebo spojujete výpadek příjmů s mantrou nepřátel okresních železnic? 🙂

Radovan Komínek

To jsou na tom ještě dobře. Tady v Řecku je podle mého odhadu třetina turistů, co loni a vzhledem k tomu, že mnoho lidí pak z tržeb mezi červnem a zářím musí vydržet od října do května, tak vysmátí jako dopravci v Česku asi nebudou.

Michal80

Poklesu cestujících jsem si teda nevšiml. Z Ostravy do Prahy je zaplněno celkem slušně, z Prahy do Benešova, nebo z Poličky do Svitav se mě zdá že je lidí čím dál více

Kalina

R980 dnes jelo z Brna asi 10 cestujících, ne v jednom vagonu, ale v celém vlaku! Jakžtakž zaplněný byl regiojet, ačkoli také zbývalo kolem 200 volných míst.

Lektor

Jde o to zda je vyhnal koronavir nebo opatření proti němu.

Michal80

Opatření samozřejmě.

Desper

Za sebe momentálně obojí. Nebudu zbytečně riskovat, když můžu jet autem a rouška se dá vydržet omezenou dobu.

Frantisek

Riskujete zase jiné věci, a onemocnět z toho lze úplně stejně dobře. I když roušky taky nemám rád, výfukové plyny mi škodí rozhodně.

Nováček

Zničí tím vše. Dopravu, ekonomiku, mezilidské vztahy… Ale budou moci říct, že nic nezanedbali, nikdo na ně nebude moci… Typická mentalita subalterního úředníka 😕

robert

Mezilidské vztahy taky? Zatím jsem s nikým žádný vážný konflikt neměl. A pokud ano, nebylo to kvůli čínské biologické zbrani.

Lektor

Tak ono nemusí jít jen o vážný konflikt, jde i o všudypřítomnou podezíravost a strach, vylejzání z děr různých fanatiků.
A já osobně můžu říct že počet lidí se kterým sem v pravidelným kontaktu se poměrně dost snížil (což u někteých to tak nevadí ale s některými je to škoda).

robert

Pro pána krále, za co mám ty mínusy? Vždyť jsem nenapsal nic pohoršujícího. :-O

Prikryl

Já se ptám – byla i doprava omezena pouze tretinove?

Pepík

Dojíždím do práce z Pardubic do Prahy a poklesu cestujicích jsem si nevšiml. Stále bývá problém najít místo k sezení.

Frantík

Protože – ekonomicky rozumně, ale pandemicky nerozumně – také omezili počet spojů.

Frantisek

Mohli ovšem přidat zbylé vozy, čímž by vyřešili jak přeplňování vlaků, tak přeplňování tratí.

pkajetan

Tak už by se ty vlako – tramvaje mohly zrušit a na tratě by se mohla vrátit nákladní doprava, co?

Kalina

Zatím po hlavním koridoru vesele jezdí i poloprázdné motoráčky regionova a jim podobné. Kapacity na tratích je zjevně dost.

Frantisek

Protože neumějí a nechtějí umět ty osobní spoje spřahovat – jak ve stejném směru, tak přípoje. Přitom s moderními vozidly se toto přímo nabízí…

leviathan

Stručně a jasně: kdo má rozum a nemusí, tak hromadnou dopravou, tou mezinárodní počínaje, necestuje. Na tento stav se budou muset všichni dopravci rychle adaptovat. Nejméně člověk obvykle zná to, co má denně na očích…

Frantisek

Kdo má rozum a nemusí, tak především nedusí své okolí autem, a do hromadné dopravy neleze nemocný.

jan

No bohužel, představa, že si sednete do prostoru s nezodpovědnými kovidioty, co nic nedodržují, niak se neomezují, navštěvují veškeré rizikové aktivity pro mě není lákavá. A zdá se, že pro některé ostatní také. Stejně tak je to s návštěvností divadel. Jiných služeb. Self lockdown funguje..

jan

A ještě zná člověk jejich názor ze sociálních sítí a spol.. Maximálně do všeho házet ještě vidle.

pkajetan

nějak k vašim správným a zdravým názorům nenaskakují plusy – tady to pro vás bude také nebezpečné

jan

A tak já nevím jestli správným. Někdo má zase své názory. Promoření. Já mu to neberu.

leviathan

Naštěstí se lidé opět učí jednat racionálně, to je dobrá zpráva. prostě z dobrých důvodů omezím to, co pro mne není nezbytné (a možná někdo i to, co pro něj dosud nezbytné bylo, třeba kouření či chlast).

noerf

Tak hlavně spoustu cestujících tvoří studenti středních a vysokých škol, kteří zůstávali doma a několik firem omezilo provoz, takže lidé necestovali. To že se část populace vyhýbá veřejným prostředkům nemá až tak velký vliv.

jan

To je asi pravda, ty školy tam udělaly asi hodně.

Kalina

Naprosto nevídaným působem narostly online schůzky. Ve výsledku i to znamená obrovský propad cestovní poptávky, zejm. cestujcících v 1.tř. A toto se zřejmě na původní čísla nedostane ani v budoucnu.

Kosmik

Noste respirátor a čekejte až bubák zaleze.

jan

Spíš nosím auto poslední dobou.

Frantisek

Pokud toto udělá více lidí, bude respirátor vhodný i v ulicích a na cestách plných čoudících aut.

jirka

Nevyhnal to koronavir, ale opatření a především ROUŠKY

pkajetan

přesně – s tou nátlamkou fakt nikam hromadnou dopravou nejedu – bohužel to odsírají silnice a ulice … plný aut

Slosor

Za roušky jsem nakonec vlastně rád, donutily mě pořídit si auto. Ano, je to dražší, ale ta svoboda je k nezaplacení. A hlavně svoboda dýchaní.

michalspina

no jo no, jen ta svoboda vašeho dýchání dusí nás ostatní.

Hanzi

Auta s euro 5 nebo více jsou dnes pračky vzduchu, co dál?

Y.K.

Prosím vás, že tu běžně trollíte, OK, vaše věc, ale tohle je vyloženě lež! Ve městech jsou spalovací motory bezkonkurenčně největším zdrojem emisí. Zdraví velmi škodlivých emisí. To že v posledních letech byla snaha emise radikálně snížit neznamená, že se dostaly na nulu. To ani náhodou. Bydlet do 100 m od silnice rapidně zvyšuje pravděpodobnost smrti na „civilizační choroby (hlavně infarkt)“. Řada plynů má prokázané karcinogenní účinky. Nové emisní normy jsou pozitivní, ale aut pořád přibývá a po městě poskakují s nevyhřátými katalyzátory, takže nic moc.

Ke všemu, studený motor nefiltruje vůbec nic.

Pavel Novák

Větší hovadinu jsem letos nečetl. Motor atestovaný na Euro 5 má sice podstatně lepší parametry než nižší třídy, ale stále vypouští splodiny kazící ovzduší.

Adamgolias

Hlavně ten krám všude překáží.

ABC

vemte si roušku

Jakub

Z toho nadpisu to působí tak, že třetina lidí přestala cestovat vlakem nebo přesedla do aut. Nikdy se ovšem nejednalo o třetinu jako takovou, ta vychází zprůměrovaná za celý půlrok, kdy v období maximální izolace (duben, květen) jezdily vlaky téměř prázdné a teď už je vše takřka v normálu.
Autobusy jezdí ve špičce narvané jako obvykle, vlaky minimálně Lysá-Praha (z vlastní zkušenosti) také a víkendové spoje jsou velmi hojně využívány.
Nechápu, proč by někdo chtěl omezovat spoje nebo kapacitu. Kratší soupravy by ty návaly dojíždějících neutáhly.

Mrc

Minimálně s tou trasou Praha – Lysá nesouhlasím. Před koronavirem (tj. Cca leden) ty vlaky jezdily mnohem plnější (mnohdy si člověk nesednul), teď má při troše štěstí i čtyřku pro sebe 😉

Jakub

Čtyřku pro sebe jsem měl úplně vzadu v zadní soupravě nahoře i předloni. V přední části přední soupravy ale lidé od Zelenče stojí.

Mrc

Právě že v těch nejplnejsich spojích nikoli, teď jsem se divil jak prázdný jezdí spoj s příjezdem na pražský hlavak v 8.16.. dřív se člověk tísnil ve dveřích, nyní si v klidu sedne. U ostatních spojů je tento rozdíl vidět také

PetrS

Jestli jezdíš o půlnoci, tak možná.
Čtyřku pro sebe nemám ani v 5 ráno…

Mrc

Jezdím ve špičce, a najít si prázdnou čtyřku nebývá velký problém. Samozřejmě musí člověk vědět, kam v tom vlaku vlézt..

leviathan

Špička ráno do Prahy a v podvečer z Prahy je dost plná, naposled jsem stál na plošině. Všude roušky, jen pár napůl žerdi, žádný chrchlal či křikloun…

Luděk S.

Konečně se splní sen šotoušků být v té 810 sami.
No, ale kraje budou mít jiné vedení, tak úplně nepočítejte, že se nebude škrtat a rušit.

Hanzi

Naprosto přesně napsané.

Jedine vlaky

Škrtat by se mělo především v silniční dopravě, protože D1 na Vyškov stojí, na Jihlavu stojí, ale trať na 200 tu ještě dlouho nebude, a elektrifikace se dělá až teď. Železnice je v horším stavu. V mnohem horší.

Hanzi

Železnici také potřebuje pár jedinců, ti úspěšní a schopni žití i v této době mají auto.

Grossák

Naopak, ti úspěšní a schopni žít samozřejmě používají vlak. 😉

ušatá

Snad ti neschopní a zamindrákovaní, či přímo i líní a bezohlední, ale také s minimem znalostí.

leviathan

Škrtání a rušení bude, a veké.

švestka

Zdá se, že nejen v 810!

JiP

No je pravda, ze elefanty jezdi okolo Prahy podstatne prazdnejsi, zato parkoviste co mam pod oknem praska ve svech a za okno se davaji telefonni cisla pro pripad odjezdu zablokovanych aut.

leviathan

Však i oni budou muset šetřit, zahraniční měny jsou změklé a uvniř prohnilé, z nich je tu spousta lidí zdrojově placena. Jednou to někoho přestane bavit a kurzy měn zažijí veletoč.

jan

Však už šašci měli dávno zrušit modré zony. Nedotrasovatelnost v Praze je prý 50%. Pozitivita testů 13% a to prý tam ještě nějak čarují s opakovanými testy. Jinak občas prý i k 20%. Jsou celkem možná i světové unikáty.

Hanzi

Je pravý čas na redukci spojů. Peníze se teď budou hledat všude. Tady je jedna z příležitostí.

-TR-

Hanziho kydy nesmí chybět pod žádným článkem! 😀

Hanzi

Velmi správně a dokonce přemýšlím o aktivním zapojení do těchto věcí. Všichni z nás mají možnost se podílet a někde začínat.

xyz

Jednu možnost jste právě čerstvě propásl – kandidovat do krajského zastupitelstva svého kraje (nejste-li tedy z Prahy).

(Že nekandidujete, soudím z toho, že uvádíte, že teprve „přemýšlíte o aktivním zapojení“).

Adamgolias

Fajn co třeba tržně zpoplatnit zábor veřejného prostředí odstavenými auty ? Žádných 10 Kč za den . Pronájem metru čtverečního ve městě 50 km od phy stojí kolem 30 Kč za den . Auto zabere metrů osm . To by byl úprk do vhd

Hanzi

Výborně, další argument jak ještě více dojit někoho kdo si vydělává na svůj majetek oproti silné predotovane VHD?

Y.K.

Tak hlavně že silniční síť se nestaví a neudržuje z městských a státních peněz. Do VHD si nikdo neodkládá soukromý majetek, to je ten rozdíl. Mám jízdenku, tak půlka vagonu je moje na půl dne… :-/

ušatá

Nebo raději s tím skončit.

Jakub

Ale mnoho cestujících se už vrátilo. Redukcí spojů je akorát opět odradíte.

Hanzi

Vrátil se zlomek toho co dříve jezdilo a nezacit škola, jezdí to s minimální obsazeností. Redukce je potřeba jako sůl. Nedokončené silniční tahy praskají ve švech a tady se velkoryse platí vyvážení souprav pro desítky lidí.

Jakub

Díky za mínus, vracím. Asi jezdíte autem, že máte přehled o stavu na silnicích, že? Podle čeho tedy hodnotíte stav obsazenosti vlaků na hlavních tazích? 🤔

Hanzi

Mínus jsem Vám nedal já ale to je jedno , ano autem jezdím všude a vidím jak provoz za poslední rok rapidně stoupnul, že máme silniční tahy v žalostném stavu to vidím také a stačí občas stát u přejezdu a vlak vidět. Občas se z pozice svojí práce i dostanu na místa kde lidí využívají vlaky a busy a mám možnost porovnat stav ,,před,, a teď ,,po,

Jakub

Z pohledu dispečera letecké a silniční dopravy, dojíždějícího do práce vlakem i autem mám asi objektivnější srovnání a minimálně na hlavních tazích nebyly v dubnu téměř žádné kolony, které jsou dnes už opět na denním pořádku, minimálně od D10/11 a D1.
Vlakem opět jezdím od června a od té doby se to opravdu téměř stabilizovalo (celá přední souprava je narvaná a zadní vytížená v průměru 2, 2-3 lidi na čtyřku. Tento počet cestujících by se ani do jedné soupravy nebo prodlouženého intervalu nevešel. Pokud ale máte na mysli lokálky nebo jiné tratě, situace může být opravdu odlišná.

Hanzi

Máte Jakube pravdu. V dubnu jsme na silnicích byli sami. Od té doby se situace rapidně změnila. Souhlasím , že hlavní tahy na železnici se tak nějak stabilizovaly, ale to co bylo dříve stále není. Ano lokálky jsou opravdu propadák a tam by bylo skutečně záhodno přemýšlet co s tím dál. Dle mě budoucnost železnice skutečně má. Příměstská a dálková doprava ano. Lokálky dnes už ne.

ušatá

Jen váš nesprávný názor. Fakta a potřeby jsou úplně někde jinde.

pkajetan

na železnici patří přeprava nákladu… pak budou silnice volné, největší průšvihy na komunikacích způsobují kamiony a těžké náklaďáky ..

Grossák

Silniční tahy praskají ve švech. Pro někoho důvod stavět další (základní vlastností silniční sítě je, že nikdy není dokončená), pro jiného konečně začít stavět také železnice.

ušatá

Jo to se to jezdí, když nám to někdo platí,že? Ano je potřeba začít jednat odpovědně a ekonomicky a hned bude na těch silnicích volno a všude čisto.

Štěpán

To samé by se dalo říct i o silnicích a autobusech. Tyto zaujatosti proti železniční dopravě absolutně nechápu. Silnice a autobusy také nejsou nic levného. Ale kdo chce psa bít…

leviathan

Tentokrát souhlasím bez výhrad.

Vašek

Další cestující vyhánějí zpožděné , odřeknuté, cíle nedorazící vlaky, ujeté přípoje, NAD, MU atd.

pejan

A zbytek si vyženou ČD samy, díky rouškám. Ale dobře jim tak, je potřeba redukovat spoje, lépe se bude dýchat nákladní dopravě.

Petr

Je správné že i někdo u ČD zakročil proti prudicce . Ještě pokračovat u opilců a vandalů nepřehlížet a řešit to ihned. Pak i u ČD budou vlaky čistější kdyz už jsou lidi prasata .roušky platí u všech dopravců a ochraňuje to i tebe a tvé blízké . Rouška je to nejmíň , ač i mě je nepříjemná .

Strýček Fido

O tom, co mě ochraňuje a nebo neochraňuje jste přesvědčen by na základě propagandy, kterou vás vymyl systém. Ale rozhodně nikdo ČD nenařizoval rozdělovat pokuty.

Pe.tr

Moje rouška chrání tebe , tvoje rouška mě. Kde se chrchlá nelezu . Třeba kino. Pokud frfláš vem si roušku vždy a neotravuj ostatní , když neležíš doma. ČD nařídily nosit roušky ? Pokuta je asi jediný , čemu trouba rozumí. Tvá svoboda obsahuje i povinosti. Svobodně si jdi pěšky a klidně si i zpívej.

jakub (easydrink)

Copak ČD nařídily nosit roušky ve vlacích?

Jakub (easydrink)

Jenomže ten váš odkaz je o tom, jak se bude nenošení roušky ve vlaku trestat. Samotné nošení roušek v prostředcích veřejné dopravy je nařízeno opatřením ministerstva zdravotnictví podle zákona o ochraně veřejného zdraví.

Jan Novak

Koronavir nebo jeho následky v podobě hromadných HO?

Pezos

Jedno i druhé. Když se půl roku hustí do cestujících, jak moc je veřejná doprava nebezpečná…
Zrovna jsem četl, že v Bratislavě je od června až do dneška mobilita autem zhruba o 20 – 25 % vyšší než byla těsně před jarním lockdownem.

Samo

A tretie – následok opatrení vo VHD. Vlakmi v ČR som jazdil presne od 1.7. do 31.8. kedy sa tam nevyžadovali rúška a vrátim sa keď sa ten nezmysel zruší. Dovtedy jedine auto. Aj keby som hneď veril že ma tie rúška zásadným spôsobom chránia, voľne dýchať vo vlastnom aute je oveľa prijemnejšie. V rúšku mi je po 15 minútach zle.

Nováček

Virus a nebo roušky?

Nováček

Prosím vás! Nechci vám samozřejmě brát právo ventilovat svoji frustraci, ale co je na otázce, nota bene nezodpovězené, k mínusování?

Chronosphere

K mínusování je váš nesouvisející výkřik, pramenící patrně z vaší frustrace.