Ministři dopravy chtějí doplnit transevropskou dopravní síť
Nový rychlovlak ICE 3neo. Foto: Volker Emersleben / Deutsche Bahn
Ministři připravili seznam doporučujících opatření ke snížení spotřeby energií na železnici.
Ministři připravili seznam doporučujících opatření ke snížení spotřeby energií na železnici.
Co kdyby se raději chytré evropské hlavy zamysleli jak zajistit dostatek EE? Když OZE (občasné zdroje energie) to rozhodně schopny nejsou.
Ano, to je vskutku úkol hoden ministrů dopravy 💁♂️😁
Neříkám že to mají řešit přímo ti ministři 🙂 ale ten kdo to celé byť v dobré víře zavinil.
A co kdyby se lidi sami snažili o to, aby elektřiny bylo dost. Namísto hloupého plýtvání začít využívat elektřinu efektivně?
Lidi sami? Domácnosti nespotřebují ano pětinu celkové spotřeby elektřiny.
Lidé nevyužívají výrobky a služby? Nebo je fakt cílem tvářit se, že si můžeme dovolit dál plýtvat?
Že bychom se složili a postavili jaderku?
Nebo máme přestat vařit, když je venku zataženo a nefouká?
Viník to nevyřeší. Víník v tom bude pokračovat ve fanatické víře, že fotovoltaika zajistí teplo přes zimu.
Pěkné vize. Ale vzhledem k nemožnosti se na něčem dohodnout to sezení beru stejně jako Macronovo posezení v Praze.Udělal se raut, politické výstupy a kára do zkázy ve jménu Green dealu a likvidace průmyslu v Evropě jede dál. K železnici tím že o všem rozhoduje Němec, tak tady bude Německé napětí, a Poláci si do toho nenechají kecat a pořád pojedou n 3kV SS. Ne tomu fakt nevěřím, stejné asi jako VRT u nás,,,taky v nedohlednu.
Ona se chystá změna na 15kV? Safra, zas mi něco uteklo…
Dobrý večer, toto je převzatá zpráva snad z ČTK (stejná byla i na idnes) bohužel je úplně nesmyslná a všechny zmiňované tratě už dávno v TEN-T síti jsou. Jediné, co se řeší u železnice je trať na Liberec a dále Zhořelec a nově už je předběžně schváleno TEN – T core pro nákladní Velký Osek – H. K. – Choceň. Ale možná bude něco více v diskuzi 👍
Zpráva je opravdu z ČTK, není ovšem celá, pan redaktor nás připravil o tuto perličku v závorce:
„Jde například o pořízení úspornějších vozidel schopných rekuperace (zpětného získávání tepla)“
Zvýšení plynulosti jízdy bez nutnosti častého zastavování.?? Takže se osobní vlak povleče za nákladním, protože ušetří na zastavení pro předjetí rychlejším vlakem? No výborně tohle tady ještě nebylo. Nebo snad Pendolino vynechá nějaké nácestné stanice???
U některých tratí se ta plynulost zvýší přidáním druhé koleje, aby se nemuselo furt někde křižovat.
Zastavovací politika jednotlivých spojů a linek s tím nemá moc společného.
Nu, kéž by. O zvětšování kapacity sítě není v článku ani zmínka. Momentálně se přidává, pomalu a postupně, jen Pardubice – Hradec a Praha – České Budějovice (tam ovšem zase s částečným odsunem zastávek dále od zdrojů cest, aby vlak nebyl moc blízko lidem). Jinak jen další nové silnice.
Bez odsunu tratě ze zastavěného území nepřidáte ani kolej ani nezvýšíte rychlost.
O dalších nových silnicích (ještě lépe trasovaných) píšu i já jinde.
Ale ten osobák se za nákladním vlakem povlče max. do první zastávky. Pak mu ten nákladní vlak ujede. Podívejte se na průměrnou rychlost osobáku, málokdy je přes 60 km/h.
A co třeba Domažlice nebo Cheb a pokračování do Německa, to si pan ministr nevzpomněl?
Z Domažlic přece stačí jednokolejka na 90-110.
Přes Cheb vede silniční TEN-T (Dálnice D6). Uvidíme jak to bude s napojením na německou A93.
Přes Domažlice vede železniční TEN-T. Jak (ne)jsou daleko jednotlivé etapy viz https://zdopravy.cz/laxne-nez-odpovedne-ministerstvo-zkritizovalo-spravu-zeleznic-za-pristup-k-nove-trati-do-bavorska-127350/
Ta revize už ale dávno probíhá, celé to začalo návrhem v roce 2021, který prošel Evropskou radou a Evropskou komisí a aktuálně (2022) je zatím v prvním čtení stále na té Evropské radě – viz níže:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/HIS/?uri=COM:2021:812:FIN
Celá to aktivovaná procedura je mj. dost na dlouho:-)
Návrh (= celé revize graficky v mapách je tady – viz níže:
https://ec.europa.eu/transport/infrastructure/tentec/tentec-portal/map/maps.html?layerOn=true
Na dostatečně dlouho k dalšímu rozmachu již tak rozmáchlých silnic a aut v mezičase? 🙂
Jasně, nahradíme silnice železnicí a staré báby na dialýzu bude svážet sanitní 810, protože silnice byla zrušena.
Nojo, ale u toho se tehdy Kupka nezviditelnil, to až teď 😉
Sjednocení napájecích soustav? Skvělý nápad! To celé Německo a Rakousko přejde na 25 kV 50 Hz nebo budeme my nejdřív 30 let přepínat na střídavinu a pak dalších 30 let na německé napájení? Napadlo to tam někoho?
Takže lepší nedělat nic? Nebo zase špatně?
Jenže to sjednocení napájecích soustav znamená v ČR zrušení 3kV DC. Německo a Rakousko nemá důvod měnit z 15kV na 25 kV.
Co se týče napájecích soustav,zajímalo by mě stanovisko ministrů dopravy Polska,Itálie,Belgie,Francie a hlavně Holandska.Odonně nejsem přesvědčen,že bylo až tak jednotné.Bylo by možné uveřejnit nějakou podrobnější závěrečnou zprávu?
Tak zrovna Francii při jejich vzdálenostech a rychlostech by se přechod na 25 kV i hodil. Některé úseky například Le Mans – Paříž by postupnou konverzi provozně zvládla.
Obecně proudy na 1,5 kV jsou prostě šílené, zesilovací vedení a dvojitá trolej jsou náročné na údržbu. Taky se to dá spojit z nějakou celkovou rekonstrukcí tratí, ale tady nevím, jak ty tratě na tom jsou.
Ostatní vámi jmenované tratě jsou na tom hůře (většina sítě je prostě na jednom systému), taky by mě tohle stanovisko zajímalo?
Drobná oprava:
Ostatní vámi jmenované státy…
Jednodušší je omezit výkon varné konvice celoevropským nařízením a dotovat elektrolýzu vodíku pro nahrazení trakčních akumulátorů.
Situace je vesměs taková, že vlády na konverzi nedají peníze, a tak se musí udržovat stávající systémy, nové tratě se budují s 25kV přičemž počet styků a souvislost úseků se zase až tolik neřeší. Ve Francii stát konverzi kvůli penězům odmítl, a jediný náznak jsou studie 9kV DC, které by bylo schopno přenést podobné výkony jako 25kV AC, ale výkonová elektronika ještě dost nepokročila. Asi budou z těch 1,5kV dost zoufalí, protože vedení je vesměs staré a opotřebované ale musí se zachovat v provozu. (Ve Francii to bude zajímamé, protože nedostatek peněz na údržbu řešili rušením lokálek ale teď už… Číst vice »
Jaká „praktická nemožnost jedné fáze“?
Kolem 100 km, pak už fáze moc fluktí.
Holansko s tím asi velký problém mít nebude, když už tam střídavinu mají: https://en.wikipedia.org/wiki/Betuweroute
A co třeba autonomní vlaky? Už skoro fungují autonomní auta (s lidarem). Vlak je mnohem jednodušší. snížily by se i náklady a vlaky by mohli jezdit přes hranice v pohodě
Říká se tomu ETCS 3. Jen jaksi je to otázka peněz a politické vůle.
ETCS L3 samo o sobě opravdu není systém autonomního řízení vlaku. To je až další krok, AoE (= ATO over ETCS), což ale funguje i s ETCS L2 (zkušebně provozováno např. na lince S21 S-Bahn Hamburg).
Ano. Nicméně to stále není autonomní vlak bez strojvedoucího, AoE je stupeň automatizace 2 (GoA2). Bez fíry je to GoA3 až 4. Mimochodem GoA2 máme jako jediní v Evropě v rutinním provozu na stovkách vozidel skoro 30 let (AVV). A zas tak jednoduchá autonomní jízda vlaku není, protože nároky na bezpečnost na železnici jsou nejméně o řád vyšší – prostě proto, že vlaky běžně vozí 100 x víc cestujících než auta.
Ony ani ty autonomni auta nejsou nijak blizko okamziku, kdy by je kdokoli pricetnej mohl uvest do provozu. Mezi lidmi, kteri to sleduji dukladne, se uz bezne mluvi o tom, ze to nejspis v dohledny budoucnosti nepujde vubec a firmy, ktery to mely jako hlavni zamereni maj dneska casto desetinovou hodnotu nez mely.
No. Zrušíme veškerá návěstidla, a až někde náhodou vypadne signál, pojedou už jen auta po silnicích. Neříkám, že to ničemu nepomůže, možná to sníží jednu položku nákladů ve prospěch jiných (třeba na ty počítače a související zařízení), ale bude to celé zase o podstatný stupeň zranitelnější.
A hlavně že tam máte auta a silnice. Byl by problém jednou napsat myšlenku bez toho, abyste se nějak otřel o silniční dopravu?
ETCS 3 není nic a ETCS level 3 nemá s autonomií nic společného, je to jiný způsob sledování polohy vlaku.
Jak píše PepaM, ATO over ETCS funguje i s ETCS level 2.
Taková schopnost neprojet na červenou a automatické zastavení, to je jen sledování polohy? No nic…
Ale to je furt jen zásah vlakového zabezpečovače, ne autonomní řízení.
Umí to brzdit, ale ještě se to neumí rozjet.
To s zeptejte AŽD která se vývojem těchto vlaků prezentuje a pak musely notoricky namísto Regiosprinterů zaskakovat 810.
Tady zaspaly dobu 30 let
Zaspali
Jako ministryně?
Je otázkou, zda spali, nebo jen ten přesun části přeprav zpět ze silnic prostě z nějakého důvodu ve skutečnosti nechtějí. Vždyť to slyšíme pořád, „utrpí autoprůmysl“, „železnice není schopna“, atd.
Nemá se Váš nick správně psát „zdidi“? 😀
Rekuperace snad neni „zpetne ziskani tepla“ to by umeli rekuperovat i Plechace 🙂
No obecně se dá rekuperovat i teplo, třeba při větrání ohřevem přiváděnýho čerstvýho vzduchu od odváděnýho vydejchanýho.
Ale v kontextu železnice mi to taky přijde divný, tam to opravdu v drtivý většině případů je rekuperace elektřiny při brždění.
To opravdu není, tahle perla z textu ČTK odstraněna:-)
Tak až dojde plyn, budeme topit rozjezdovými odporníky z plecháčů, minimálně já určitě
To se vůbec neohřejete,protože Plecháč rozjezdové odporníky nemá 🙂
😀😀😀
A frekvence v síti spadne na 30Hz 🤣
To mohou, ale museli by je zachytit a ne pustit volně do prostředí. 🙂
Některé T3 uměly topit vedrem od zrychlovače.