- Automobily •
- Lidé •
- Město
Ministrem dopravy v USA bude fanoušek železnice, který chce více chodníků a cyklostezek
Pete Buttigieg při zahajování bikesharingové služby ve městě South Bend. Foto: FB Petea Buttigiega
Buttigieg bude nejmladším ministrem budoucí americké vlády.
Čím víc lidí bude jezdit hromadnou dopravou, tím menší budou kolony ve městech, a tak to bude rychlejší i pro ty, co auto potřebují. Jednoduché 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=Akm7ik-H_7U
Proste se rozmachnou asi tak, jako u nas po 89. O VRT se mluvi jen v anarchistickych kruzich…
Od 89 se postavily skoro všechny koridory a pořídily stovky nových vlaků, opravují se nádraží. Česká železnice byla po 40 letech komunismu totálně zdevastovaná a dohnat to není snadné. Jasně, mohlo to jít rychleji a líp, ve VRT jsme fatálně zaostali, ale pořád je to pokrok oproti tomu, co bylo.
Ohromný pokrok lze pozorovat na trati Praha – Mladá Boleslav – Liberec.
Vy jste mistr relativizace a mlžení. Posledních 9 vašich slov tomu dává korunu. Ani jeden koridor není v pořádku či ukončen: 4. se staví na dvou místech a poslední úsek bude v roce 2029, 1. koridor kličkuje okolo Orlice na místo vypuštěného tunelu, nemluvě ani o úseku Č. Třebová – Brno. či Praha -Benešov. A co Praha – Beroun ?????
Na druhé straně je pravda, že modernizace nádraží postupuje kupředu celkem dobře.
Teď ještě někoho tak osvíceného u nás…
Chudáci v USA…
Buttigiegův program není extrémní. Prostě kromě silnic chce rozvíjet i železnice. Třeba se to teď v USA jeví jako fikce, za 10-20 let můžou ale vyřešit dopravu od železnice autonomně řízená elektroauta bez nutnosti rozvinuté MHD. Pokud navíc chtějí řešit sociální rozdíly lepší mobilitou pro všechny, může to být ve finále lepší než dávky.
V době rozvoje elektromobility a asistentů ulehčujících řízení, je na myšlenky o přechodu na veřejnou dopravu již pozdě. Jistou šanci mají cyklostezky pro mikromobilitu, resp. rekreační účely.
Přínos elektromobilu oproti autu se spalovacím motorem pro zmenšení mnohahodinovejch kolon je přesná, kulatá 0. Jo, tolik v nich nenasmrdí, to je rozhodně velký plus. Ale s tím ztraceným časem nijak nepomůže…
Už jen adaptivní tempomat nebo asistent pro udržování jízdy v pruhu přináší podstatné zlepšení komfortu při řízení a plynulejší jízdu. Dalším prvkem přispívajícím komfortu proti spalovacím autům, je téměř bezhlučný provoz, což je benefitem i pro okolí, stejně jako prakticky nulové emise.
Jak píšu, obtěžování bezprostředního okolí o dost menší, přínos pro zkrácení doby strávený v kolonách, která je v mnoha městech USA běžně několik hodin denně, nulovej…
Plynulejší jízda = vyšší propustnost, méně stojících kolon. Vyšší komfort a méně stresu = příjemnější cestování a o důvod méně použít hromadné dopravní prostředky.
To je podle mě stejně naivní představa jako že kolony vyřeší přidání dalšího pruhu. To už na mnoha místech USA zopakovali několikrát a světe div se, nezabralo to nikdy.
Já jen něvěřím tomu, že v US začnou zrovna teď přecházet do veřejné dopravy, čekat na spoje, řešit přestupy atp.. Šanci má mikromobilita pro krátké přesuny po městě (sharovaná kola, elektrokoloběžky).
Jo, tohle budou mít velmi těžký. Desítky let nesmyslnýho plánování měst a infrastruktury se jim nebudou napravovat snadno. Na druhou stranu je dobře, že budou mít někoho,kdo to aspoň zkusí a nebude to dál zhoršovat.
Ale bez podpory zespodu to nepůjde. Už Obamova administrativa měla ambiciózní plán podpory vysokorychlostní železnice, do kterého ale hodily vidle některé státy. Třeba na Floridě Rick Scott dokonce vyhrál volby i díky svému odporu vysokorychlostní tratě podporované Obamovou vládou. Takže pokud Buttigieg nezíská pro své plány podporu guvernéru a státních parlamentů, tak nic z toho stejně nebude, protože státy mají v dopravní infrastruktuře velkou míru samostatnosti.
Tady si dovolim nesouhlasit. Pridani pruhu pomuze, ale jen docasne. Neni se co divit, kdyz lidi ve mestech pribyva.
Ono pomůže jen dočasně i v těch městech, kde počet obyvatel neroste. Jen o růstu počtu obyvatel problém tohoto „řešení“ fakt není.
Přesně takhle to vůbec nefunguje.
Bůh s nimi
Spočítal někdy někdo ekonomické přínosy všech těch cyklostezek? Jako to má průměrnou ekonomickou návratnost?
Nejsem odborník, ale řekl bych, že exaktně počítat ekonomickou návratnost dopravní infrastruktury je druh alchymie. Osobně považuji za nesmyslné řadit cyklostezky mezi dopravní infrastrukturu. Tak jak se provozují v české kotlině, tak patří mezi sportovní zařízení a do dopravy nespadají ze stejného důvodu, jako se do dopravy nepočítají vodácké kempy nebo kluby balónového létání. Města jako Hradec Králové či Pardubice jsou příslovečnou výjimkou potvrzující pravidlo.
Ale to právě souvisí s rozvojem cyklistické infrastruktury. Až budou města dostatečně pokryta cyklostezkami, zvýší se i podíl lidí, kteří kolo mají jako dopravní prostředek a ne jako rekreační/sportovní náčiní.
To je hodně spekulativní úvaha. Například do centra Prahy se cyklostezky nevejdou. Pokud pojede (opět příklad) z Holešovic do Kobylis, přijdete záhy i na další problém cyklistiky – v cíli potřebujete sprchu. Pokud by se jízdní kola používala masově, což by měla, aby začala mít dopravní význam, rychle by jejich použití přestalo být bezpečné, o komfortu nemluvě. Řekl bych, že tam, kde cyklistika nějaký dopravní význam má, tak tam už dávno funguje. Viz můj oblíbený Hradec Králové. Cpát to z ideologických důvodů někam, kam se to pro svoji technickou povahu nehodí , nepřinese nikomu nic dobrého. Ani veřejným rozpočtům, ani… Číst vice »
Proč by se do centra Prahy nevešly cyklostezky? Ulic je tam dost.
Protože by autíčkáři neměli kde odstavovat ty svoje pekáče.
Samozřejmě by stačilo prostě nezakazoval provoz kol na silnici…
I do centra by se vešly. Pokud je někde víc než jeden pruh pro auta jedním směrem, vešla by se místo jednoho z těch pruhů. Strašnou spoustu místa tam taky pořád zabíraj parkující auta. Pokud jde o úzký uličky úplnýho centra, tam by stejně měla být všude třicítková zóna a rychle se tam autem jezdit nedá, takže tam není třeba kola oddělovat. Stačilo by pro kola zobousměrnit všechny jednosměrky, aby se tam na kole mohl snadno zorientovat kdokoli, kdo tam doteď chodil pěšky. Co se týče kopců, ráno převažuje směr do centra, tedy z kopce, a večer si po příjezdu… Číst vice »
Když už si užíváme spekulování, tak také nějaké spekulace přidám: Že jsou auta v ulicích má své důvody. Že to není optimální, a už vůbec ne sympatický stav, na tom se možná i shodneme. Leč tyto důvody nezmizí, když budeme automobilismus ostrakizovat (viz okolní příspěvky) ani nezmizí díky cyklostezkám. Jízdní kola a osobní automobily řeší trochu jiné přepravní potřeby. Konec konců, v Praze byly investovány miliardy do obchvatů i MHD (metro) a radikální úbytek automobilů v ulicích vnitřního města nenastal. Musím trvat na tom, že nevýhody cyklistiky, co by plnohodnotného způsobu dopravy jsou zásadní: v současné zástavbě je to prostorové… Číst vice »
Hm, třeba ve Švédsku jezdí lidi masově do práce na kole i v zimě a sněhu nebo dešti. Úplně dobrovolně. Je to totiž zadarmo.
Tak to radši zaplatím cca 10 korun denně, abych v Praze mohl bez omezení cestovat hromadnou dopravou, než abych vytahoval kolo. Minimálně já v Praze do práce jezdit na kole nikdy NEBUDU. A tak to má nastaveno 99 procent lidí v Praze a nic na tom nezmění drzé čmárání cyklopruhů do silnic. Jízda na kole je zejména volnočasová aktivita a bylo by dobré založit sdružení CYKLOMAT, které by začalo cyklisty vracet tam, kam patří a zamezilo rozrůstání cykloterorismu.
Nikdo po vás skutečně nechce, abyste na kole vy osobně jezdil.
Jediné, co se po vás chce, je poskytnout bezpečnej prostor i těm, kdo na kole jezdit chtějí a nevyžadovat, aby veškerej dostupnej prostor byl primárně pro auta a když něco zbyde, tak maximálně pro MHD, jak je současnej stav… Uvolnila by se vám tím i ta MHD, kterou chcete jezdit a byla by pro vás rychlejší a pohodlnější.
A taky se tedy po vás chce nemlet naprostý nesmysly o tom, že stejně jako vy to má nastaveno 99 procent lidí. To bude obtížný, ale třeba to časem zvládnete.
Když se do ulic vejdou silnice a parkoviště, tak se vejde i cyklostezka. Jen chtít.
Přiznám se, že diskuzní faul, spočívající v argumentační náhražce „jen chtít“ je pro mě znechucující. Možná to pochopíte, když ochutnáte vlastní medicínu. Proč Vy nemáte inteligentnější názory? Copak by nestačilo „jen chtít“?
Tenhle argument je bohužel v našich zemích validní. Úpornou nesnahu cokoli dělat nesmaže vaše bagatelizace.
To není faul, to je realita. Věnovat drtivou většinu prostoru na ulicích IAD je volba a rozhodnutí, nikoliv fyzikální zákon. Je naprosto možné a proveditelné to dělat jinak. Ať už tak, že by tam auta vůbec nesměla (extrém, ale v nějaké části pěších zón asi nutnej), nebo (čemuž třeba já dávám oproti úplnýmu zákazu jednoznačně přednost) aby se musela chovat jako hosté – jezdit v centru pomaličku, dávat přenost MHD, chodcům a lidem na kolech, nezkracovat si tudy cestu, ale zajíždět tam jen v případě skutečné potřeby a vrátit se na stejné místo na okruhu kolem centra, zastavovat na ulicích… Číst vice »
V Kodani to spočítali tak, že 1 km ujetej na kole je pro společnost přínos 1,22 dánský koruny a kilometr autem stojí společnost 0,69 DKK. Je ale podle mě dost pravděpodobný, že přínosy hodně narostou až ve chvíli, kdy infrastruktura začne tvořit ucelenou síť, po který se člověk na kole dostane bezpečně všude, bude mít všude jak kolo rozumně zaparkovat, atd. Tedy že rozkouskovaná infrastruktura typu támhle kus stezky, pak půl km nic, pak zas chvíli pruh barvy na silnici pak zas nic a pak zas slušná stezka, bude stát víc, než kolik to ušetří, ale ve chvíli, kdy by… Číst vice »
I v případě dobré infrastruktury bude cyklodoprava silně sezónní záležitost. V zimě nebo v dešti pojede na kole prakticky nikdo. Pro omezení negativní vlivů autodopravy při dojíždění, má mnohem viditelnější vliv rozvoj práce z domova, k čemuž významně pomohla i současná vlna epidemie covid.
To by si síce človek intuitívne myslel, ale potom sa stačí pozrieť do tej Kodane, Amsterdamu alebo napríklad Turku, a zistí, že zase až tak sezónne to nie je.
A nebo do Břeclavi, abychom zůstali v domácích luzích a hájích. Ale tam spíš než infrastruktura pro kola to ovlivňuje špatná infrastruktura pro auta, která tam věčně tvrdnou v nekonečných zácpách a spolu s nimi i autobusy, takže přeprava na kole je v Břeclavi zdaleka nejefektivnější a nejrychlejší a to za každého počasí, snad kromě extrémního sněhu nebo větru.
A klimatickou ?? Spočítal už někdo, kolik milionů m2 kvůli tomu byla zaasfaltováno?
S elektrickými koloběžkami a koly možná nějakou podporu Američanů získá, ale kdo neviděl tamní urbanismus, ten nepochopí, proč to je hodně ambiciózní až sci-fi plán. Americká města jsou extrémně roztažená, mimo ty největší, s nízkou hustotou obyvatel na km2. Výsledkem jsou enormní vzdálenosti po městě a tím pádem se tam chodit pořádně ani nedá. K čemu je jít 2 kilometry rovně a vidět jen zahrady? Centrum jak ho známe tam pořádně není, jen pár administrativních budov rozházených po městě. I když nakrásně natáhnete železnici, tak z nádraží se stejně bez auta nikam nedostanete. Za mě co by v USA a… Číst vice »
Na ty dva kilometry je právě úplně ideální kolo. Pěšky to trvá dlouho, na auto je to zbytečný.
VRT v Americe nemá prakticky v žádné relaci šanci konkurovat letecké dopravě. Hustota osídlení je tam mnohem nižší než jinde na světě(velké aglomerace mezi kterými není téměř žádné významné osídlení a vzdálenosti mezi nimi jsou poměrně velké). Tyto aglomerace jsou dnes velmi dobře propojeny letecky. Vyjímkou je severozápad USA, kde už ale rychlovlaky jezdí.
Nemyslel jste spíš severovýchod, kde mimo jiné Biden dojížděl do práce vlakem?
Ale severozápad má pro VRT význam taky. Taky se tam VRT staví. 🙂
No a jinde je to věcí názoru. Pokud je dopravní proud dostatečně silnej, aby provoz na střední vzdálenost uživil, tak proč ne. Lepší než letadla.
Velikostně Ideální zemí pro VTR je Německo, Japonsko, Španělsko, Francie, Polsko. Prostě nějaké 2 -3 hodiny ve vlaku. Ale země, které mají rozlohu jako USA Kanada, Brazílie, jsou stále na letadlo.
To neznamená, že to nemôže fungovať pomocou dopravných terminálov.
SF Bay Area je rozťahané až-až, a napriek tomu jediná vlaková linka (Caltrain) zažíva nebývalý boom. Do tých pár kilometrov od domu to vyrieši mikromobilita na stanicu, a potom to už vlak poberie.
Poznám osobne aj ľudí, čo holt vzali auto od domu 1,5 km k stanici v Milbrae, tam preskočili na Caltrain a hurá do práce.
V současnosti naprosto souhlasím, ale neviděl bych to do budoucna až tak marně. V posledním desetiletí se v nemalém měřítku začalo v USA stavět hodně bytových domů s poměrně významnou hustotou zalidnění (dokonce se podobají víc blokové zástavbě z Evropy přelomu 19. a 20. století, jak naše nové evropské bytové domy, co mají naopak občas až zoufale nízkou hustotu zalidnění). Když se na to člověk pak zaměří, například při zkoumání google map, nestačí se kolikrát divit, kolik takových projektů za posledních pár let vyrostlo. Za předpokladu, že tento trend vydrží, by se ta pověstná nízká hustota amerických měst mohla v… Číst vice »
Jsem často na google maps USA, to co popisujete, je v počátcích, a i kdyby se to rozvíjelo, tak, by šlo o velmi velmi pomalý proces, u kterého by nešel ani určit nějaký časový horizont. Ale díky za připomínku.
Pokud jdete v Americe 500m po silnici je normální, že vás zastaví policie a zeptá se proč nejedete autem a jestli nepotřebujete pomoc. Více chodníků a osvěta, že je to vhodná alternativa na krátké přesuny jim určitě prospěje.
Jo, ale leda v nějakých zapadákovech, ve městech se normálně pěšky chodit dá. Problém je spíš tamní urbanismus. Sice to pěšky jde, ale je to totálně o ničem a daleko
V centrech ano, ale v suburbiích na chodce blbě koukaj (pěšky tam kromě Evropanů chodí jen úplné socky). Jinak problémem je také uliční síť. Chodníky mají sice kvůli normám prakticky všude, ale v suburbiích je to samá slepá ulice a tak často nezbývá nic jiného, než jít podle nějaké arterial road (vícepruhové tepny), co má zase síť tak 1*1 km. A chuťovkou jsou obchodní a výrobní zóny, kde to jsou opět velké plochy neprostupných areálů mezi veřejnými komunikacemi. A před každou halou lány parkovišť…
Není nic lepšího, než použít dopravu k potírání sociálních rozdílů. To je totiž přesně její důvod, že…
Sociální rozdělení je v Americe obrovským akademickým i reálným tématem, které také má velký vliv na hospodářství země. Tomu nelze v Česku porozumět.
Tedy pokud lze v čemkoliv hledat prostředky, jak společnost spojovat, tak se toho v Americe kdejaký politik okamžitě chytá a zní to dobře i u voličů (tedy alespoň u většiny z nich).
Tohle je ale idealistický kec, který vede k opaku.
Idealistické to možná je, ale proč by to mělo vést k opaku, to fakt nevím. Spíš jenom plácáte.
Kdejaký politik, kromě Trumpa, který za čtyři roky své vlády dokázal USA rozdělit víc, než i kontroverzní Andrew Johnson, který nastoupil do úřady po občanské válce a atentátu na Lincolna a musel řešit její dopady, což se mu nepovedlo úplně ideálně a způsobil právě to velké sociální rozdělení, ze kterého se USA nevzpamatovaly dodnes. Na jeho obranu se dá ale říct, že něco takového by nejspíš bez problémů nezvládl nikdo, obávám se, že ani vychvalovaný Lincoln ne. Naproti tomu, Trump přebíral od Obamy USA ve skvělé kondici a kde je USA dnes, po čtyřech letech jeho hrůzovlády, vidíme velmi dobře… Číst vice »
No v USA ji podporou aut za každou cenu desítky let velmi účinně používaj přesně opačně – ke zvětšování sociálních rozdílů. Nemáš auto, neexistuješ, prakticky nikam se nedostaneš a když, tak velmi namáhavě a s vysokým rizikem…
Chudí lidi žijou v chudinských čtvrtích. Tam není moc práce, takže ji mnohdy nemají, protože se díky absenci MHD nemají jak přepravit do jiných částí města, kde ty pracovní příležitosti jsou. Pokud ale budeš mít dostupnou a efektivní veřejnou dopravu, tak se ti lidi dokáží za prací přepravit. Nevím, jestli je mezi tím kolerace, ale ČR má megahustou železniční síť, všeobecně dobrou obslužnost a zároveň i dost nízkou nezaměstnanost. 😀
Súhlas.
Avšak aj v ČR a na Slovensku je viditeľná korelácia medzi nezamestnanosťou, mediánom príjmov a dopravnou dostupnosťou.
Skrátka keď niekto žije na konci sveta, potreboval by auto, aby sa dostal do lepšej práce. Lenže bez lepšej práce nemá na auto. V USA je ten cyklus len výrazne silnejší a verejná doprava často nulová.
Óoo, tady diskutují lidé, co mají nějaké znalosti z oboru! Čumim…
Být to v Čechách, řeknu že to mají železnice spočítané a dopadne to, jako by se stal ministrem dopravy zde legendární Souprava / Odborník DPP / Matyášek. V USA to třeba bude mít jiný spád a nějak se to dostane do rozumných mezí a neskončí to výkřiky typu BLACK! …
Tak snad nedopadnou jako v Praze se Scheinherrem a jeho idiotskými nápady ala stolky uprostřed silnice….
Hlavně Scheinherr mluví o moderní veřejné dopravě a pak lidi nechává cestovat repasovanými T3…
Sice mne za to šotouši utlučou foťákama, ale dnes zařazovat do provozu „nové“ T3 je strašlivá tragedie a v podstatě vražda veřejné dopravy. Ať si klidně jezdí na retrolinkách nebo na objednaných spojích, ale proboha ne na veřejných spojích pro běžné lidi! S T3 v roce 2060? V Prase bohužel nejspíš reálné. 14 T jsou sice hrozné kýble, ale díky Bohu za ně!
Repasované jsou už jen nízkopodlažní, což vychází daleko levněji než nákup nových vozů. Vezměte v potaz že před rokem doběhla velká akce nákupu 250 kusů 15T, to se jen tak nezaplatí. Ale pokud nejste proti razantnímu zvýšení jízdného na dvojnásobek a více tak si budeme moci dovolit opravdu moderní a nová vozidla na všech linkách. A nemáme tu jen tramvaje, autobusy letos přešly skoro na úplnou nízkopodlažnost, kromě pár retro kousků. A to taky něco stojí.
Dobře, budou jezdit jenom 14T/15T, ale s intervalem 20/40/30/30.
Repasovoané T3 mě sice taky vůbec netěší, ale běžného cestujícího nezajímá, co mu přijede, dokud je to čisté a udržované. Koukněte se třeba na Vídeň.
Moderní dopravou není ale primárně myšlena obnova vozového parku, nýbrž koncepčnost, provázanost a ucelenost systému, kde VHD v Praze nezřídkakdy pokulhává. To je to, co se snaží Scheinherr řešit primárně a dělá dobře.
tak skutečná tragédie jsou 14T aka pojízdné železářství.
T3 je pravda letitá…ale jediná výtka je vysokopodlaznost. a světe div se…i v domech jsou schody a přece to lidi zvládnou…mrzaku co nevylezou do T3 je minimum
postižených
To jednak vzešlo z IPRu a druhak pokud vám z pražské dopravy utkví jen stolky a židle na ulici, tak doporučuji číst méně bulváru a více se informovat o skutečném dění v Praze.
tak tak scheinherr mi z dálky přijde celkem sympatický a kompetentně.jedine co je na zabití…je ta zahrádka u slavie…ale tam šlo i o eliminaci odbočení do leva na konci mostu legií jako brzdy v dopravě. a to pomohlo
To tam po Trumpovi bude asi další z „rozdělenosti“ společnosti. Tradicionalisté „hvězdy a pruhy“ se svým truckem, který mají jen na vožení jedné zadnice a mladší generace s trochu větším rozhledem do světa, kteří se dost zajímají o životní prostředí, mají modernější životní styl a poněkud závidí MHD v Evropě nebo dokonce Asii, kde se dá i bez auta docela pohodlě existovat. Tenhle střed pohledů na život tam asi bude daleko krutější než v Evropě.
Snad se jim v téhlo situaci podaří dokončit první Šinkansen. VRT v USA opravdu chybí. 🙂
O kousek výš se kdosi rozčiluje nad repasovanými tramvajemi. Ale číst příspěvek o tom, jak jsou mladí lidé pokrokoví a mají lepší náhled na svět, to je brutální retro. První polovina dvacátého stolení (třicátá a padesátá léta, například) jak vymalovaná. Je to tak sugestivní, že při čtení Vašeho příspěvku vzniká dojem, že kdesi nedaleko znějí častušky.
Jmfjv, nedělej z toho rudou propagandu. Mladí jsou mnohdy ti, jež bojujou za změny (demonstrace 1939, 1989…). Nikdo netvrdí, že každej je takovej/onakej, ale Y.K. bych v tomhle dal za pravdu
Já z toho rudou propagandu nedělám. Neurčitá, ale citové silně zabarvená slova a beznadějné (stupidní či manipulativní) generalizování, si YK zvolil sám.
Spíš jste si to jen vztáhnul na sebe a urazil se.
Generalizování nejde předejít v pár větách. Silně zabarvil jste si slova sám, vybral jste si nejextrémnější polohu jednoho slova (význam, který jste tam vložil mi popravdě vůbec nepřišel na mysl).
Co kdybyste to raději shrul sám a nabídl alternativní obrázek místo ideologické eskalace?
Já mám pocit, že se zbytečně rozčilujete a silně politicky to barvíte, protože lepším jsem nemyslel, že je „lepší“ (hodnotnější) než jiných, ale že lépe vědí jak to ve světě chodí, širší, větší povědomí. Více cestují, více se zajímají o světové dění ne jen přežvýkané TV, učí se jazyky, nejsou „america first“ orientovaní. A to je velký kontrast k tradicionalismu u lidí, kteří „tradiční“ americké hodnoty vidí na prvním místě. Tradiční v uvozovkách, protože s Trumpem málem zahodili tradiční demokracii, která se v USA zdála být nezlomitelná.
Pěkné. A proč je u toho článku ta fotka voskové figuríny Mr. Beana?
Co to je za trapný komentář na webu o dopravě? Co máte co hodnotit někoho vzhled? To nemáte něco lepšího k tématu?
No to by tam mohl začít jezdit LEO?
Jako přivykací kůru by mohli začít používat naše Šukafony, diesel jako diesel, ať to není velký šok:-) Pak pomalý přechod na eletrřinu a vodík.
Ony ty chodníky jsou v USA fakt problém – nechtěli je i proto, že by po nich chodili černí. Teď ale zjišťují, že je potřebují. https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-06-16/it-s-time-to-fix-america-s-urban-sidewalk-gap
Amerika je všeobecně země, kterou myslíme, že známe, ale dokud si tam člověk nezkusí na rok žít, tak nemá ponětí, ak moc je od Evropy odlišná. A chodníky (jejich absence) je jen kousek ze skládačky tamních absurdit 🙂
Hlavně Americe se nedá porozumět bytím na jednom místě. Z každého státu máte trochu jinou zkušenost.
Ono se to liší stát od státu a město od města. Byl jsem i v oblastech, kde byly chodníky téměř všude. Skoro nikdo po nich ovšem nechodil …
V NYC mají chodníky na většině ulic. Ale třeba Manhattan je v tomto hodně netypický, ten není pro auta (hlavně ne pro parkující), nanejvýš tak pro taxíky.
Lidé co bydlí na Manhattanu, mají auta jen z 20%. Prostě je nepotřebují. od pohybu je tm taxi.
Osvícený člověk, každopádně držím palce, ať se mu povede změnit Ameriku k lepšímu. 🙂
Netušil jsem, že Pete je fanoušek. 🙂 V článcích o něm nic takového nezaznělo. Jen se propírala jeho homosexualita. Jeho kompetence si ale hodnotit netroufám.
Proto je asi problém, když někdo definuje druhého podle podřadného atributu (věk, váha, sexualita, barva kůže) a ne podle názorů, postojů a činů 🙂
Tak pozor, označovat něčí atributy za podřadné, to byste taky mohl pěkně narazit.
A hlavně, pro demokraty je politika skupinové identity to nejdůležitější. Tam je to nejvíc o tom, do jaké menšiny patříte.
A proto bychom tady raději měli hodnotit jeho odbornost nebo vizi, než se věnovat nebo snad hodnotit jeho sexualitu.
Záleží na tom, jestli dotyčného berete jako člověka, nebo jenom jako kolečko ve stroji.
Je to problém. Dost lidí to ale nepochopilo a dělá to pořád.
Třeba je v homosexualitě šotouštví implicitně obsaženo 🙂 (Pravil heterosexuální šotouš)
Pak ovšem to implikuje musí být v rámci EU zakázáno.
Tak snaha musí být a držím palce, ale bojím se, že proti 70 let trvající proautomobilové kampani se Amtrak Joe ve světle ekonomických následků pandemie bude muset hodně činit, aby bylo vidět výsledky.
Prumysl v USA se precejen trochu pretvoril od vyroby aut smerem k vic hitech produktum. Mladi lide z mest nemaji uz tak obrovsky zajem si kupovat auta, jako spis si kupovat tzv. dopravni sluzby. I tradicne velmi silna petrolejarska lobby v USA narazi na drazsi dobyvani, vetsi tlak na snizovani politickych nasledku zahranicniho dobyvani a hlavne si chce zlepsit image ve vztahu k zivotnimu prostredi. Ze nelze prejit na plne elektrickou IAD se zachovanim jejiho dosavadniho rozsahu, je kazdemu asi jasne. Pokud se ma IAD elektrifikovat, pak se musi i dopravni navyky (v Americe to plati dvojnasob) trochu zmenit. Samozrejme… Číst vice »
Nezbývá než doufat. Jeden z velkých problémů může být i návyk. Pokud žijete v zemi, kde vlakem čas od času jedete a teď někdo postaví spojení, které bude rychlejší, pohodlnější a cenově srovnatelné s IAD, dost možná přesednete. Otázka je v částech USA, kde je cestování vlakem naprostou okrajová nebo dokonce neznámá záležitost, tam někoho posadit do vlaku asi nebude tak jednoduché. Oba asi vidíme výhody železnice proti IAD, ale otázka je, zda je vidí i průměrný Američan…
Východ USA představuje pro rozvoj železnice slušný potenciál, v omezené míře také západní pobřeží. Oblast mezitím si moc reálně s rozvojem hromadné dopravy, natož železnice, nedokážu představit. Určitý potenciál skrývá turisticky velmi populární oblast jihozápadu, kde by se rozumná síť autobusových linek asi uživila, ale vzhledem místním specifikům v širším pojetí jsem také spíše skeptický.
Já viděl nějaké plány pro Texas ve spojení Dallasu a Houstonu, to se mi vzhledem k terénu a počtu obyvatel metropolí zdálo fajn. Jinak je asi pravda, že kromě pobřeýí je Střed USA asi až na úplném konci. Jinak ale věřím, že skutečně má železnice v USA budoucnost, jen to bude tuhý a dlouhý boj.
Projekt mezi Houstonem a Dallasem slušnou má slušnou šanci na celkem brzkou realizaci a tím pádem i prvenství pokud jde o plnohodnotnou VRT ve Státech. Zajímavé je, že je to hlavně komerční projekt za podpory Central Japan Railway. Jinak kromě pobřeží je zajímavá i oblast velkých jezer. A i „uprostřed“ USA jsou velké aglomerace, kde má rozvoj regionální infrastruktury smysl (příkladem je třeba Denver, kde dochází k rozvoji příměstské železnice).
To určitě, ale problémem je mobilita mezi těmito městy. Zatímco mezi NY a Washingtonem se denně přemisťuje velké množství lidí, to množství je v rámci například Detroit-Chicago menší.
Je to komerční anebo soukromý projekt? Pozor, to jsou dva rozdílné pojmy.
Komerční by znamenal, že veškeré náklady a zisky půjdou na bedra soukromého majitele a provozovatele a že se žádným způsobem na provozu nebude podílet veřejný sektor.
Soukromý znamená, že náklady a zisky také půjdou na bedra majitele a provozovatele, ale budou do nich vstupovat také různé dotační podpory z veřejného sektoru, např. státu nebo měst. I když ne třeba přímou objednávkou, ale třeba nějakou oboustranně výhodnou smlouvou.
Přiznám se, že jsem toto nestudoval do hloubky a nechci zde někoho uvádět v omyl, ale mám za to, že provoz je plánován jako čistě komerční. To ovšem asi neplatí pro výstavbu, kde určitě bude významná veřejná podpora ve formě grantů, ať už ze strany státu Texas nebo ze strany federální vlády.
Pokud vím, tak je to skutečně čistě komerční projekt bez jakýchkoliv státních i federálních dotací. Zajímavý je i budoucí plán prodloužení až do Mexico City, což by byla velice zajímavá trať, ale nejsem si jistý, jestli komerčně zcela lukrativní, takže pokud toto prodloužení vznikne, tak už se asi bez nějakých dotací neobejde. Jinak podobný, také zcela komerční, ale o poznání skromnější (plánovaná maximální rychlost 200 km/h v dýzlech) vzniká i na Floridě mezi Miami a Orlandem. Část té trati se třemi stanicemi mezi Miami a West Palm Beach už dokonce existuje a o cestující prý nemá nouzi, takže to je… Číst vice »
V oblasti Denveru ziju uz jedenact let. Rozvoj primestskych vlaku jde pomalu a obsazenost neni vysoka. Ani nemuze byt. Hromadna doprava vyzaduje jistou koncentraci lidi a to zde chybi a chybet jeste velmi dlouho bude. Lide jsou rozptyleni na obrovske plose, nikdy to nebudou mit na zastavku tak blizko, aby to pro ne bylo zajimave. Lepe nez vlaky funguji primestske autobusy, ktere ale porad pri porovnani velikosti aglomerace a hustoty linek/spoju zaostavaji za Evropou o rad, mozna dva.
Ona už populární není. Netřeba to řešit. Byla, ale není,
Železnice může být a je úžasná z nádraží na nádraží. Při velikosti amerických měst ale nastává problém, co dál. A pak se vám zase zvyšuje náročnost, jak udělat vlak lepší, když vám do toho vstoupí auto, kterým máte jet na nádraží.
A to je přesně největší problém současných USA. Suburbanizace s nízkou hustotou osídlení, kde je jakákoliv MHD velmi nerentabilní, protože musí najezdit velké množství km kvůli pár lidem. Ačkoliv se tento trend v jistých oblastech mění a dochází k zahušťování a gentrifikaci (a prosím neberme jako příklad NYC, který je absolutním unikátem a outlierem na hustotu osídlení v USA), tak pro stále velkou většinu obyvatelstva ve městech je život v suburbiích tím jediným, co znají. MHD tedy v USA bude nadále hrát spíše minoritní roli a Američané se musí soustředit hlavně na různé módy individuální dopravy, jako bicykly (což je… Číst vice »
Nejhorší je že i to auto je ve městě často k ničemu, myšleno transportně, když Američané ve velkých metropolích tráví až neuvěřitelné hodiny denně v kolonách, což není moc efektivní způsob využití času. A když není volba, je to na houby (třeba Londýn nebo Moskva jsou také zacpané, ale alespoň mají solidní metro, volbu – což v USA v rámcově podobném rozsahu má asi jen New York).
Nicméně stejný problém má i letecká doprava, kde se také musíte nějak dostat na letiště a z letiště a přesto je v USA využívána i na kratší vzdálenosti, třeba i v rámci jednoho státu, protože je to v USA zpravidla jediná alternativa k tomu, muset odřídit celou cestu sám. Proto je důležité, aby se vysokorychlostní vlaky v USA neprofilovali jako konkurence autům, ale jako konkurence letadlům, zejména na tyto krátké vzdálenosti. U letadel si už lidé totiž zvykli, že na výchozí letiště dojedou svým autem, které tam zaparkují a z cílového letiště odjedou taxíkem. A není důvod, proč by stejný… Číst vice »