Ministr vysvětluje výpadek ETCS. Nebyl to kybernetický útok, oznámil

Železniční simulátor ČD Cargo a ministr Martin Kupka. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýŽelezniční simulátor ČD Cargo a ministr Martin Kupka. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Kvůli výpadku se chystá mimořádné jednání na pondělí.

Za dosud největším výpadkem zabezpečovače ETCS v Česku nebyl kybernetický útok. Kvůli dnešnímu kolapsu celého systému ERTMS (ETCS je jeho součástí) nabíraly vlaky více než hodinová zpoždění.

Můžeme vyloučit kybernetický útok, to je pozitivní zpráva,“ řekl České televizi po poledni ministr Kupka. Podle něj byl problém v komunikační části systému, která slouží jak pro zabezpečení ETCS, tak obecně pro provoz vlaků v Česku. Jde o GSM-R.

Výpadek trval zhruba pět hodin. Českou železnici zachránila skutečnost, že na tratích s výhradním provozem ETCS stále zůstala návěstidla a mohlo se přepnout do systému platného do konce loňského roku. Jen s jedním zásadním omezením: maximální rychlostí 100 km/h. Správa železnic přitom plánuje návěstidla z tratí s výhradním provozem postupně odinstalovat.

Důležité je, že v ČR to neznamenalo ochromení celého systému,“ uvedl ministr. V pondělí se uskuteční jednání, jak podobným výpadkům předcházet. „Budeme spolupracovat i s partnery v zahraničí,“ dodal Kupka. Cestujícím se za zpoždění omluvil.

Na sociálních sítích Kupka o události mlčí, stejně tak generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Vedení Správy železnic se pravidelně chlubí, jak dobře zvládlo lednový přechod na výhradní provoz na části koridoru. Správní rada proto rozhodla o udělení mimořádné odměny v celkové výši 650 tisíc korun pro Svobodu a jeho tři náměstky. Stát do zavedení ETCS investoval již přes 18 miliard korun.

„Mimořádné pracovní nasazení.“ Vedení SŽ dostalo statisícové odměny za zavedení ETCS

Tagy ETCS Správa železnic
53 komentářů