Ministr vysvětluje výpadek ETCS. Nebyl to kybernetický útok, oznámil
Železniční simulátor ČD Cargo a ministr Martin Kupka. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Kvůli výpadku se chystá mimořádné jednání na pondělí.
Kvůli výpadku se chystá mimořádné jednání na pondělí.
Ani ta částka koukám nesouhlasí…
Už je to tady. Prostě zastaralý systém s příliš mnoho SPF (single point of failure). Měli bychom se v celé Evropě začít bavit o tom, jak ho nahradit/doplnit/vylepšit.
Ještě že stále máme návěstidla. Na co se bude jezdit až nebudou? Na žezlo?
Lidé se vratí domů. Prostě žádné nervy zítra je taky den. (J. Krampol)
Tiskové oddělení Vám pane ministře ochotně navrhne něco smysluprostého a přesvědčivého. Koneckonců, od toho jsou placeni…
„Českou železnici zachránila skutečnost, že na tratích s výhradním provozem ETCS stále zůstala návěstidla“. A proto je nutne navestidla co nejrychleji bourat!
SŽ by návěstidla zachovala. S nápadem odstranit přišlo MDČR, přesněji pak centrální komise…
a nějaký důkaz pro toto tvrzení?
A to je či není ze škatulky „jedna paní povídala“? Protože kdyby to pravda byla, následovalo by v Praze na nábřeží takové zemětřesení, že by tady v Brně nadskakoval i ten krokodýl, co mu říkají drak a před Vánoci ho oblékají do svetru.
Pan ministr je pouze politik a žvanil, který ETCS absolutně nerozumí. Kybernetická bezpečnost tohoto systému je základ a spolehlivost naprostá nezbytnost. O obojím pochybuji. Já zatím problém neměl a snažím se jezdit podle návěstidel. Od kolegů ale vím, že ETCS má velké mouchy! Viz Kolín 109 k. Poříčany 3k. Veřejně samozřejmě ticho, zpochybnění systému za miliardy je nepřípustné!!!
Mohl bys to nějak rozvést?
Mohl… Ale! Jelikož sem nemůžu vložit foto OBU a skutečné situace před návěstidlem byl by můj popis, který znám zprostředkovaně jen výkřik do tmy…a bohužel jsou na to i zákony. Ty fotky ale mám!!! Tak prostě prohlašuji, že systém za miliardy má bezpečnostní mušky a jednou dojde k velké nehodě pod dohledem ETCS!
Tak se ale nemůžeš divit, že tě nemůže brát nikdo vážně. Mohl si to zkusit aspoň popsat, nejsem určitě sám koho to zajímá.
Když si o těch problémech budete povídat s ostatními kolegy v hospodě, tak je to k ničemu. Co tak je nahlásit někomu kdo s tím může něco udělat? Podobně jako když se tu probírala (ne) viditelnost návěstidel, schovaných těsně za mostem a pod. Nebo se snad bojíte, že za nahlášení problému Vás budou šikanovat, udělají z vás blbce, který neumí jezdit a tak? To by bylo něco hodně shnilého ve státě českém. Jak se tu nedávno řešilo že v letectví je bezpečnost někde jinde, když se za nahlášení byť vlastní chyby netrestá? Jak s cementem u marianek. Prej to nebyl… Číst vice »
Pan ministr je, jak správně uvádíte, pouze politická figura. A právě od toho má k dispozici ten ohromný barák, plný úředníků, kteří to mají jako celoživotní job. A právě ti by tomu rozumět měli. Ale mám pocit, že o mnoho víc, než ministr toho nevědí.
No ještě zemame zatím ta navestidla, až je odmontujou, tak bude smitec
Odmontujou? Proč? Navěsí bílý kříže a nazdar.
A udržovat to bude kdo, když se to nepoužívá? Nejspíš se až v případě potřeby zjistí kde nefungují žárovky
Teď bude záležet co je častější. Kybernetický útok nebo technický problém. Zatím tedy vyhrává ta technika
Čekal jsem dnes ráno 85 minut na nástupišti coby rukojmí neustále se zvyšujícího zpoždění (zvyšovalo se co pět minut tak, jak se vzdaloval plánovaný příjezd) naprosto bez podrobných informací, co se děje (prý porucha vlaku, ale úplně každého co hlásili – co si pak o tom myslet). Automatické hlášení mně v obavě z náhlého příjezdu vlaku udrželo (nás všechny cestující) klepat se zimou na nástupišti, namísto abychom se mohli jít v klidu ohřát do haly (protože zpoždění se vždy zvýšilo tak, že vlak měl už už přijet). Neobviňuji za to výpadek ETCS (stát se může cokoliv), ale SŽ a ta… Číst vice »
SŽ je známá tím, že absolutně neumí používat hlášení na nádraží a s prominutím někdy hlásí hovadiny. A vinu na tom z velké části má podoba tzv. SM100, která určuje jak se má hlásit, bohužel v praxi má mnoho chyb a je nedokonalá.
Přístup železnice k cestujicím je v těchto případech tristní. Žádná omluva, informovanost, vracení jízdného ani horký čaj v této zimě.
Omluva je to až poslední, co je v takových případech třeba – mnohem důležitější jsou přesné a hlavně spolehlivé informace o předpokládaných zpožděních = aby se nepřihazovalo po 5 – 10 minutách, ale aby se ani cestující nedočkal toho, že když se zařídí podle informace o předpokládaném zpoždění, uvidí pak po příchodu na perón jen konec zpožděného vlaku, kterým chtěl odjet!
Nebyl to kybernetický útok. To samo se to…
Ono-se-to-samo nějak vys***o…
Onoseto a Samoseto je japonská verze pata a mata 😀
Zaměřil bych se na kontrakt s firmou Kapsch, příp. Telematika.
GSM-R může běžet i jako virtualizovaná síť na běžých mobilních vysílačích (s tim, že SŽ by si zaplatila jen dodatečné pokrytí).
Mohlo to běžet klidně na síti dvou operátorů.
Tady si SŽ buduje Kapschem síť dražší, vlastní – a benefity nevidíme.
benefity nevidíte, protože nepatříte do okruhu jejich příjemců 🙂
Opravdu to jde? GSM-R používá jiné frekvence než klasické GSM. Navíc klasické GSM je AFAIK už mrtvé, umí to infrastruktura používaná operátory vůbec ještě?
GSM a mobily dneska prakticky už nikdo nepoužívá.
používá každej kdo nemá volte – a ani o tom neví
jenže když myši přechroustaj optiku, tak to ztratí vazbu na releovku a ani sít 10 operátorů nepomuže, ano je to zokruhované aby se to nestalo, ale ty mrchy myši přesně vědí kde to přežvejkat
Tak ať to ten blb Svoboda zaplatí že svého, odškodné, zpoždění a další náklady s tím spojený.
Docela by mě zajímalo, zda SŽ v takovémto případě nahrazuje ušlý zisk dopravcům (vrácené či kompenzované jízdenky kvůli zpožděním, přesčasy fírů a vlakového personálu, apod.).
Dopravci dělají s kompenzacemi dost cavyky, navíc jejich výše je nízká, takže tipuju že sž nic nekompenzuje
Takže vše vpořádku můžeme si dát milion odměnu jak jsme to zvládli. Škoda, že fírové mají zákaz veřejně o tom mluvit.
Jaký milión, proč říkáte zaváděcí a nepravdivé informace? Stále omílaná odměna 650 tis. Kč v součtu pro 4 vrcholové manažery v hrubém je nízká. Plebs hýká hrůzou, jaká nespravedlnost. Novinář schválně počítá dohromady, aby to vypadalo jako něco velikého. Když to rozpočtete a srovnáte s jejich platy, jsou to malé odměny. Jakýkoliv jiný manažer v jiné firmě dostává výrazně více odměn, třináctý plat. Co takhle Česká pošta, ministři, Univerzita Karlova, ČEZ? Ve srovnání s tímto jsou to drobné. Zkuste být trochu realisté
Správa si vystačí i bez útočníků, opravu zvládla bravurně, co takhle zase vyplatit mimořádné odměny za profesionální přístup manažerům , no budou velikonoce …
důležité je se poučit a omezit nebo lepší zamezit případný výpadek ETCS
jinak jak to je při silných bouřkach?může dojít je strátě signálu při silné bouři?
Myslím, že by stačil zásah blesku na správne miesto a problém by bol na svete, ale pravdepodobne iba lokálneho charakteru. Každopádne uvidíme v lete…
Jo, stačil zásah blesku v Bohumíně a bylo vymalováno na rok, ETCS neETCS.
A mohly teda jezdit i vlaky s lokomotivama bez ETCS?
Pořád čekám na tu výluku ETCS v Pardubickém kraji pro jízdu historického vlaku.
Ano, dnes jsou všechny tratě stále uzpůsobeny tak, že je bez problémů možné jet i s vlakem bez OBU ETCS. Ale je to předpisem zakázáno. Žádná výluka ETCS k jízdě vlaku bez ETCS není potřeba.
A to chtějí VRT😄😄😄 směju se,až se za břicho popadám🤣🤣🤣……
1. „Můžeme vyloučit kybernetický útok, to je pozitivní zpráva,“ řekl ministr Kupka. To je hrubý omyl pana ministra, protože k nefunkčnosti systému došlo díky jeho prosté zranitelnosti, nikoliv cizím vědomým usilováním o sabotáž. O to je to naopak horší. To je podobný stav, jako kdyby nemocnice neměly náhradní zdroj energie pro případ výpadku. 2. „Důležité je, že v ČR to neznamenalo ochromení celého systému,“ uvedl ministr. Bodejť, když výpadek byl pouze na tratích, které jsou pod výhradním ETCS a SŽ na nich ještě nestihla pokácet návěstidla. Je vidět, že pan ministr se snaží lakovat tenhle megaprůser na růžovo. Jaký bude… Číst vice »
Plán B by samozřejmě měl být ponechání návěstidel v současné (byť možná trochu redukované podobě), ale DNS, čili takzvaná doplňková návěstní soustava (modrobílý svět) je pro tyto účely samozřejmě absolutně nepoužitelná.
Edit: Doplňková návěstní svítilna (DNS), nikoliv soustava.
Proti tomuto byl dávný systém mechanických návěstidel, ručního přehazování výhybek, hradel a strážních domků, neprůstřelný a to doslova. Pro ochromení vlakové dopravy bylo nutné vyhodit do vzduchu mosty a náspy. Tady k ochromení dojde lusknutím prstu, jedním malým výpadkem. Konstatuji, určitě se nezastávám mechanického řízení železnice, chraňRadekMátl.
Kdy byla železnice ochromena?
No jasně, stačilo poškodit pár drátovodů a celá mechanika byla v háji.
Pro ochromení by bývalo stačilo obsadit a kontrolovat klíčová místa, třeba právě nějaké zhlaví.
Akorat, ze to jedno zhlavi. Ted jeden kabel a bum, cela trat.. Jsem rad, ze jsem jezdil v jinych casech…
Až na obrovský počet nutného zranitelného personálu, který musí být na svých místech.
Zato teď místo obrovského počtu nutného zranitelného personálu stačí pouhá jedna „chyba na straně signálu“, jak pro zdejší web uvedl mluvčí SZ pro mimořádnosti Martin Kavka.
Nezodpovědný signál by měl být za svůj několikahodinový výpadek potrestán alespoň písemným napomenutím.
Po druhém výstražném dopisu by SŽ měla dát signálu výpověď.
Myslím, že by signálu stačilo pár dní domácího vězení, aby si to pro příště rozmyslel :-).
Akorat s tou „mechanikou“ byste dnešní provoz na koridoru nevyjezdil 🤣
Byť jsou s tím na trati 171 neustálé experimenty, protože někdo musí stále udržovat při životě Ex6…
😆😂🤣 Už dost, bolí mně bránice.
To jen ukazuje, že poslední systém, co na SŽ zvládli byly ručně ovládané návěstidla.
Mezitím v Číně pod upraveným ETCS fičí 400 km/h. Co třeba konečně začít ve státě makat… Přál bych si.
Ano pojďme vybudovat skanzen, to všichni chcem. Hradlaře a hradlařky do každé stanice, ručně zvedané šraňky, jen tak bude vše fungovat. No bóže jednou vypadnula na 5 hodin mobilní síť a už jsou z toho všichni jak střelení. 🙂 Ono asi kritizující panstvo podává vždy a všude 100% výkon… což? Ochromení? Všechno jezdilo, jen se zpožděním….
Však to taky byla romantika 🙂 – ne to je pochopitelně blbej fór.
No jo, ale jezdilo se díky návěstidlům, která jsou pro ETCS zbytečná a zamýšlelo se je odstranit. Každopádně měl výpadek nějakou příčinu. Snad nám jí prozradí a přijmou taková nápravná opatření, aby se příště stejný problém už nestal. Nemusí být všechno ultramoderní (i když to je příjemný bonus), ale mělo by to být co nejspolehlivější.
Na to stačila chřipková epidemie a z mraků zaměstnaců byly mraky nemocenské.
🙂
Aspoň měl kdo v zimě vymetat výhybky, dneska napadne trochu sněhu a je konečná 😢
Něco na tom je, i ta mechanika se soustavou blokování byla spolehlivá
To v zásadě všechny skutečné zabezpečovací systémy, tj. ty které mají elektrotechnický, a nikoliv počítačový základ.
Počítače končí nejpozději v momentě, kdy vypadne proud…
„Elektrotechnický základ“ končí úplně stejně ve chvíli, kdy vypadne proud. Navíc je složitější a poruchovější. Servery jedou na UPS, disky jsou „v raidu“ a předpokládám, že jsou plně zálohované. Serverovny mají nejspíše dva různé přívody nebo agregát.
Co je lepší – mít železnici ochromenou trvale, protože bude drahá a bude mít malou kapacitu, nebo ji mít ochromenou na pět hodin za několik měsíců či let? Věřím, že se z toho výpadku SŽ poučí a příště už se to nestane. I pokud by se to opakovalo, je to problém konkrétní implementace, ne problém technologie jako takové – a pořád se s tím dá něco dělat.
V tomto konkrétním případě se bohužel ukázalo, že SŽ nejvíc selhává v informovanosti cestujících. Chyby a selhání (dopravců či infrastruktury) jsou a budou, ale pokud budu na nástupišti rukojmím zpoždění zvyšovaného po pěti minutách na skoro hodinu a půl naprosto bez informací (přitom byl provoz na koridoru kompletně zastavený), to slušně řečeno naštve. Tady SŽ selhalo nejvíc – že nás nenechalo jít do haly ohřát. Každopádně předpokládám, že SŽ ohledně poruchy přijme taková nápravná opatření, aby danou poruchu pro příště minimalizovalo (tak jako to funguje doufám v každém slušném průmyslovém podniku u nás).
To, že SŽ (a obecně veškerá veřejná doprava v ČR)neumí informovat cestující je dlouhodobě známá věc. Informování při běžném provozu je velmi špatné, informování při mimořádnostech je tragédie.
Nějaká opatření, aby se neopakovala ta porucha, se předpokládám udělají. S informováním se nebude dělat nic, protože kompetentní lidé vůbec netuší, že je něco špatně, a veřejnost je s tím tragickým stavem smířena a nepožaduje nápravu.
Tohle by se s PZB nestalo. 🫡
Tak určitě.
„Důležité je, že v ČR to neznamenalo ochromení celého systému“
To ale jen díky tomu, že ještě nestihli pokácet návěstidla, což udělat ještě letos chtějí a odstranit tak dnes použitý plán B. Ať tedy vysvětlí, jaký náhradní plán C pro takové případy má, aby to – jeho slovy – neznamenalo ochromení celého systému.
Vůbec bych se nedivil, kdyby na Správě železnic a Ministerstvu dopravy úředníčci dnes strachy štípali svými zadnicemi pěkně silný drát, protože opakování této události bez použitelného plánu B by je mohlo stát i místo. Mám za to, že každý úředníček si velmi dobře rozmyslí, zda se pouštět do akce kácení návěstidel. Obdobně si to rozmyslí nejspíš i vedení Správy železnic, protože benefity na účtech jsou určitě lepší než velmi nepříjemá pozornost politiků :-).
Ve státě s funkční justicí by i je to stálo i za ten výpadek trochu víc věcí…
Některým by bylo doporučeno, aby se před hlavním líčením zastavili u notáře kvůli závěti…
Proč se otirate o justici? Souvislost s tématem výpadku ETCS je asi tak vzdálená jako 1 světelný rok:-(
A vy jste zaznamenal nějakou pozornost, která by stála za zmínku, třeba v souvislosti s Pardubicemi a nekódováním?
Vířilo se bahno, které úředníčci uklidnili tím, že bude ETCS. To teď nepůjde.
Stát místo? Vtipálku.
Já jsem nic takového nepsal.
A že tenhle předražený blud blokuje jen nepříliš velkou část železniční sítě.
Na provoz z Prahy do Berouna to mělo spíš pozitivní vliv.
Ale no tak. Bezpečnost je potřeba zvyšovat a ETCS je v tomto ohledu potřeba. Že to jednou vypadlo? Alespoň se tím přišlo na slabé místo v systému. A to píši i přesto, že jsem toho byl přímým (a notně promrzlým) účastníkem a nakonec jsem nikam neodjel (že se ranní přeshodinové kompletní zastavení provozu na koridoru promítne i do odpoledních zpoždění jsem správně vytušil už ráno).
Nechápu, jak může někdo takovou větu vůbec vypustit z úst (že je důležité, že to neznamenalo ochromení celého systému). Tohle je tak záměrné (a tak průhledně podané) mlžení závažnosti poruchy, že to snad není možné (podle mě vlastně řekl, že je v tomto případě skvělé, že ETCS není všude). Asi si myslí, že si pak prostý lid řekne: ono to vlastně někde pořád jezdilo, tak to asi až tolik závažné nebylo…
Tak to je síla s těmi odměnami. Teď si rozdělí podobnou částku za to , že ten výpadek byl jen pět hodin… Průjezdy zpožděných vlaků Dluhonicemi za současné výluky, kdy je konečně opravována čtyři měsíce (!!!) nesjízdná klíčová rychlá výhybka ve výhybně a jsou tak k dispozici jen dvě koleje ze sedmi…
https://youtu.be/DH6G-cvu72k?si=lDqdDwc_ogA-fJc5
A k tomu oprava výhybky v Července a Zábřehu… Dneska prokličkovat i s blbým Lv bylo velmi náročné.
Tak říznul ji fíra, ne my nic. A že se čeká xy měsíců na novou? Za to může dodavatel.
Před delší dobou byl zrušen systém stálých záloh, aby se snížily skladové zásoby. A teď se dlouho čeká, než dodavatel něco vyrobí.
Zničená výhybka strojvedoucím nákladního vlaku v Dluhonicích je velmi štíhlá, v republice jich je pár jednotek kusů. Náhradní díly jsou velmi drahé, není důvod to držet na stavu. Dnešní výluka je pouze na jednu kolej navíc. Nic zásadního o víkendu. Kolem poškozené výhybky se mohlo jezdit 120kou. Při výpadku GSMR na jednotky hodin je zřejmé, že rušit takovou malou výluku je zbytečné.
Ale na vjezdu 60 do boku, to uz je znatelné
Klíčové výhybky v Dluhonicích jsou spíše ty dvě poslední směr Olomouc. Při jejich nefunkčnosti by to mělo SŽ asi horší.
To samozřejmě ano. Takto to byla ještě ta nejlepší varianta… Dala se objet, byť se někdy čekalo… Dnes díky tomu výluka jedné TK až do Brodku, nedá se pak už na zhlaví přejet… Proto ta moje poznámka, že se to dnes tímto ještě zkomplikovalo… A Os vlaky ND…