Ministr Kupka počítá s využitím soukromého kapitálu na tunely NemaŠe
Tunely Nemanice - Ševětín, vizualizace. Pramen: Správa železnic, dokumentace EIA
Nový úsek IV. koridoru se má stavět podle vládního materiálu od června 2023 do března 2031.
Budou se razit dva tunely naráz, nebo se prvně udělá jeden a pak druhý?
Mě by přesně zajímalo co z toho má stát, co ten investor.
Není to nic jiného než stavba domu na hypotéku. On ten “ investor“ je totiž banka. Stát má trať, zhotovitel práci a výdělek a banka samozřejmě taky výdělek.
S namitkami obcí okolo už se vypořádali nějak?
ano. na tunely je uz pravomocne ur.
https://zdopravy.cz/jihocesky-kraj-zahajil-uzemni-rizeni-pro-budejovicky-usek-koridoru-nemase-109574/
ten koridor to je dvacetiletka než to postaví
Upřímně, myslel jsem, že Prah – Ševětín bude dřív, ale že NemaŠe bude ještě celou jednu generaci „Comming soon“.
Závidím lidem, co se ještě nenarodili, protože se budou vozit po dost dobré trati.
Tak nezáviďte a kupte si napřesrok lístek do Tábora. Z Benešova už bude hotovo. A nebo jeďte ještě dneska do Plzně – povezete se podobným tunelem.
mozna staci si ten tabor koupit v cervenci nebo v zari.
a pristi rok zkraje do budejovic. 😉
Prý to na podzim bude do ČB ještě líné, plně zrychlí až na jaře. Ale i tak to jistě už bude dobře použitelné. 🙂
A děti těch dětí se dočkají i tunelu Praha-Beroun 🙂
Jako řádný hospodář bych si nejprve ověřil ceny v řádném výběrovém řízení a teprve potom případně hledal řešení s využitím soukromého kapitálu. Ceny od stolu projektantů 25 mld se mohou ve výběrovém řízení dostat klidně třeba na 15 mld, jako tomu bylo u Modernizace Rokycany-Plzeň. Situace na trhu může být za rok za dva úplně jiná a tady už předem hází stát flintu do žita.
Každé prodloužení je ale velké prodražení.
To záleží na cyklu trhu. Tržní ceny zatím zjevně nenarazily na svůj strop, ten ale může brzy přijít. Např. jsou již náznaky poklesu poptávky ve stavební výrobě. A hodně bude záležet na cenách energií, které jsou teď mimořádné kvůli válce a dalším faktorům, které mohou za rok pominout (a nebo nemusejí).
Že v blízké budoucnosti opadne cena elektřiny bych moc nečekal, vývozce ele Francie skapaly jaderky a bude dovážet, uvidí se co budou chtít dělat s uhlím v takové situaci.
Bohužel ani konec války nevrátí Rusku iluzi důvěryhodného obchodního partnera. Všude po Evropě se budou horečně a za draho stavět přinejmenším FVE, v lepším případě i JE, a na ceně elektřiny to bude znát.
Kupodivu Správa železnic ve výběrových řízeních opakovaně dochází k cenám dost výše nad cenou projektantů.
Což je také něco, co musí vláda řešit. A ne jen stále přihazovat a když už na to nemá, si na to ještě půjčovat. Jestli chce stát stavět VRT, musí problém kapacit firem v oboru železničního stavitelství i cen na trhu řešit, jinak to bude ekonomická utopie.
To ale může mít úplně jinou příčinu.
Dal jsem Vám hlas.
No právě problém je v tom, že situace na trhu může být za 2 roky úplně jiná. Čili stát si teď ověří ceny, rozhodne se pro variantu a než se stavba připraví může být všechno jinak.
To jste nepochopil. Stát vypíše standardní výběrové řízení a buď bude nabídkové ceny akceptovat, nebo ne. Čili buď ty nabídkové ceny budou přijatelné a stát na to bude mít, nebo pak udělá další výběrko na projekt PPP. Teď se ale hrne do PPP za podmínek enormní inflace (což se může z dlouhodobého hlediska hodně vymstít), aniž by zkusil, zdali by standardní cesta nebyla výhodnější.
Úplná blbost co píšete. Jak vidno, vůbec netušíte. Nejdřív stát udělá „standardni“ výběrko, tzn.že bude hned průběžně cenu díla a poté celou stavbu převezme a tím zjistí cenu. A podle této ceny by poté udělal PPP výběrko s velmi změněným předmětem plnění, jiným způsobem plateb a to pak budete porovnávat mezi sebou ?
Gejzo a Vy žijete v tom, že se výběrová řízení nedělají? 😁😄
Já do výběrových řízení dávám nabídky. A vy?
Zajímalo by mě, jak dlouhou výluku by tahle stavba znamenala. Když koukám na severní část na mapě, tři měsíce jako u SuVo to asi nespraví…
Výluka je z dlouhodobého hlediska nepodstatná. Za 10 let si na to nikdo ani nevzpomene. Maximálně to pronikne do análů místní fary.
Proč? Já tam vidím kousek ve stávající stopě s jedním narovnaným obloukem, tj. něco podobného co se dělalo od Ševětína na druhou stranu, a tam žádné tragické výluky nebyly. Zbytek trasy tu současnou trať už vůbec nepotká, podchází ji v tunelech.
Myslím že výluky během stavby budou úplné nic oproti tomu, že tam ještě několik let budeme mít zranitelnou jednokolejku (viz třeba to vykolejení na výhybce v Hluboké nebo různé pády stromů), kde chceme každou hodinu vést 3-4 páry vlaků plus náklady.
Jak to tady bude s údržbou? U D4 je v ceně kalkulovaná údržba na několik desítek let, bude i zde údržba v rukou stavitele (jako motivace pro to odvést dobrou práci)? Nechat údržbu na SŽ, tak se zárukou jako zhotovitel moc daleko nepůjdu a nebo ji hodně nacením.
Na jednu stranu super, bude skvělé, když tento úsek bude hotový a 4. Koridor tím pádem dostavěný…ale nemohu se ubránit dojmu, že když si porovnám stavbu těchto tunelů proti tunelu u Bezpráví a do Berouna, jednalo by se o ten nejméně zásadní
Čisté moje domněnka: nenechává se teď to Bezpráví trochu stranou, protože možná za “10 let” bude VRT?
Bezpráví přece nemá s VRT mnoho společného. Kde vzít trať pro nákladní vlaky?
Pokud bude významná část osobní dálkové přepravy jezdit jinudy tak u Bezpráví bude pro náklady místa dost.
Obávám se, že to nebude stačit. Podobně jako nestačí trať z Děčína do Drážďan.
vyznamna cast asi tezko zmizi…
Jsem h Budějc a pokud by se tento úsek postavil ušetřilo by se troufám si říct 15 až 20 minut…pokud by až do Prahy byla rychlost 200 km/h tak se vlak do Prahy dostane třeba za 1 hodinu. Bez tunelu by to bylo třeba hodina a půl, protože stará trať je jedna delší ale ta 200 tam opravdu nebude😁
S tunelem a optimálními reálnými rychlostmi by to mělo být pro expres tak 100 minut, pokud se použije ideální (byť neklopicí) vlak.
Ne, že bych takovéhle spojení, které bude atakovat čas lehce pře hodinu ČB nepřál…jen realita téhle tratě je taková, že po dostavbě současných staveb bude spojení Prahy-ČB už tak velmi atraktivní.
A v prostoru s relativně dost omezeným rozpočtem investovat 25 mld. do tohoto projektu prostě působí trochu jako „zbytečný luxus“ , ČB by rázem bylo město s nejlepší tratí do Prahy v republice.
Zvláště, když si porovnáte velikost ČB oproti tolik zmiňovanému Liberci, ale i kvalitu spojení mezi Prahou, Brnem, Ostravou a Plzní.
Nevím jestli to spojení bude „velmi atraktivní“, spíš se akorát tak vyrovná času jízdě po dálnici, i tak se ale dá očekávat, že ho rád využije třeba dvojnásobek cestujících. Skutečně atraktivní by byl VR provoz, není ale za stávajících podmínek šance, že by se rentoval do středně velkých měst jako ČB nebo Linec.
*třeba dvojnásobek cestujících, což by mělo vést k zahuštění taktu, dalšímu zatraktivnění a přetažení dalších cestujících z dálnice.
Liberecko-jablonecká aglomerace má 220k obyv., Českobudějovická aglomerace 173k obyv.
To není zas takový rozdíl a navíc táborsko a benešov na trase do ČB jsou o něco větší než boleslav.
Jinak souhlas s tím, že přínos téhle stavby je třeba ve srovnání s tunelem Bezpráví znatelně menší.
A to nemluvím o tom, že 25mld. nemá daleko k 28,9mld., které má stát podle odhadu SŽ VRT z Poříčan do HK/PCE. A ta by přinesla větší časovou úsporu pro cca 750k lidí v Hradubické a Olomoucké aglomeraci.
Já vám do těch počtů obyvatel nechci mluvit, ale Táborsko je větší než MB? Tábor 34 tisíc, Boleslav 44 + Kosmonosy 5 400. Bakov a Hradiště vám do toho ani počítat nemusím,
Dle údaju z wikipedie to tak je:
Tábor+sezimovo usti+pláná 45k.
Benešov 16,5k
MB – 42k, Kosmonosy 4,8k, Bakov 5k, Mnichovo Hradiště 8,7k.
A proč do toho počítáte Benešov? To mohu začít počítat Milovice a Lysou:-)
K Táborsku lze ještě počítat Soběslav a Veselí/L., což obě jsou města mezi 6 a 7 tis.
tunely se budou stavet nejmene 5 let, to se pri prubeznem financovani da unest…
je to tak. za 25 miliard (respektive za zlomek tech penez) bych radsi postavil rychlou dvojkolejku, ktera obslouzi kaplici a velesin a zrychli usek k hranicim.
Pokud už hledat „za ty prachy“ alternativu, tak bych se spíš soustředil severně od Bystřice. 🙂
a to je vlastne jeste lepsi napad, bo tam by resilo i kapacitu.
Uvolnění kapacity trati 221 pro zvětšení hordy slonů, nová podstatně lepší trať pro rychlejší vrstvu i docela novou hordu slonů, Tábor přiblížený z hodiny na třičtvrtěhodinu. Určitě dobrá investice.
To zahájení výstavby v červnu 2023 je bohužel hodně velká utopie. Pokud to bude v červnu 24, tak to bude obrovský úspěch. Ale snaha se samozřejmě cení.
no, neudivuje mě to — PPP se totiž vyplatí hlavně tomu soukromému kapitálu. stát, resp. veřejný sektor, tím vlastně přiznává své selhání.
Tak kdyby se to soukromému kapitálu nevyplatilo, tak by se jim nikdo nepřihlásil. Jedinou ale zcela zásadní výhodou pro stát je, že to bude vůbec stát.
No nevim. na D4 z toho může být pro soukromý sektor strašný průšvih, s takovým nárůstem cen nemohli kalkulovat
Snad maji uzavreny smlouvy s dodavateli na dobu stavbu a pokuty, ktere sanuji pripadne zvyseni cen po presoutezeni.
A jak chcete řešit situaci, že Vám i přes dobrou smlouvu prostě dodavatel vyhlásí bankrot ? To je přece za současné situace velmi pravděpodobný scénář…
A vite ze se mi to stalo? U Bohemia Energy. Mel jsem pristoupit na zvyseni cen, i kdyz slibovali, ze to urcite neudelaji? Nemeli na to pravo.
Pokud by se na to pristupovalo, pak smlouvy jsou bezcenne. Tohle je riziko povolani.
Az zacnou ceny klesat, budou dodavatele rozvazovat smlouvy, aby se mohli ceny presoutezit? Tezko, ani neslevni.
Způsobit svému dodavateli finanční kolaps nepatří zrovna mezi prozíravé obchodní cíle.
no nejen pro soukromy. pokud se koncesionar polozi, tak na d4 zaciname znovu…
Sice se líp tuneluje ze státního, ale pokud to něco urychlí, tak proč ne. Tuneláře máme na světové úrovni. Myslím i ty skutečné, podzemní.
Ještě soutěžní otázka (ale bez ceny pro vítěze): Jestliže tyto krátké tunely, stejně tak ústeckoorlické tunely, podle „odborných odhadů a zkušeností projektanta“, resp. DSŽ, nyní „vycházejí“ každý na 25 mld. Kč, kolik bude stát tunel Praha – Beroun, který podle zcela neodborných odhadů (rozuměj studie proveditelnosti) vyšel na 47 mld. Kč?
Tunely u Chocně podle nejnovějších čísel vychází na částku přes 40 miliard.
Tunely 1,2 a 5 km 40 miliard? To snad ne.
Dává se tam dle me velký polštář, aby to vychazelo za jakkychkoli podmínek a to včetně inflace, která se předpokládá 15%. Podle mě by se měla vysoutezit cena a k ní by by měl být dodatek ohledně prostoru k navýšení cen kvůli surovinami
Tuhle otázku jsem si pokladal taky. Nicméně má druhá vnitrni odpověď byla musí se začít ideálně hned , protože dneska už je pozdě a zítra to bude navic ještě dražší. Když zahrneme pak vyšší efektivitu pohybu lidi a zbozi efektivitu, tak opravdu včera bylo pozde. Strategické a klíčové stavby musí dostat přednost i kdyz jsou drahe!! Kdyby se začaly stavet tunely do Berouna za Béma, tak tunely uz máme. Každý rok by sice z rozpočtu staly cca 5 -7mld, což by se urcite našlo, např. usetrenim na nesmyslně drahých oprav lokalek, ci diky rozbitím železničních monopolu a následným snížení cen… Číst vice »
Já bych si nebyl jistý tím, že zítra to bude investičně ještě dražší. O tom rozhoduje velmi mnoho faktorů. Aby se nestalo, že stát zasmluvní projekty za vyšší desítky miliard za dnešní ceny a za rok spadnou ceny na trhu o desítky procent. Kór když se využije PPT a stát bude cenu z aktuálně anomálních tržních maxim splácet desítky let.
Jenže já nejsem příznivec PPP projektu. Kdyby se lépe hospodarilo a stavělo se podle priority a potřeb, tak už ty tunely máme. Opravdu lokalky, kde nikdo nejezdi, ve stavu novostavby vážně nepotřebujeme mít ve stavu novostavby a prioritní tunely a koridory dlouho staly a stát budou. Jak dlouho se začíná stavet koridor Prerov – Brno? Jak dlouho se plánuje Ostrava – F-M, jak dlouho tunel Praha – Beroun, či Praha – MB – Liberec, či Otrokovice – Zlín? Kolik se mezi tím postavilo a opravil lokalek, kde by klidně mohl kvůli vytíženosti jezdit klidně autobus a ten by jezdil přímo… Číst vice »
Teda, tady si dovolit říci něco o zbytečnosti lokálek, to jste odvážný!
To by byla švanda, pokud by cena v PPP, které je jakožto druh úvěru samo o sobě výrazně dražší, byla nižší než předpokládal stát. Pokud se ale zapojí opět pouze naše firmy, lze předpokládat, že nepůjdou proti sobě a budou se držet ceny, kterou si nesmyslně určila DSŽ.
Když vezmu v potaz, že pro druhou kolej v daném úseku se připravila pláň již za druhé světové války, tak se ve 30. letech konečně po cca 90 letech dočkáme dvou traťových kolejí daného úseku.
já bych ještě takovej optimista nebyl, dokud se nekopne tak jsou to stále jen sliby
V kterém úseku? Nepletete si to? Kolem Hluboké rozhodně místo na 2 koleje není. A je to zrovna ten náročný „horský“ úsek který se bude muset podtunelovat.
plete – jen pinda, aby pindal.
Myslíte úsek Benešov-Votice a přípravu na duhou kolej pro rychlost 80-100 km/h? Takto to naštěstí hotové není. Je to totiž hotové trochu jinudy a z Bystřice u Benešova do Votic je to na 160 km/h, což se zcela jistě před 90 léty neplánovalo.