Ministr dopravy vetoval verdikt centrální komise, nová silnice I/73 má být čtyřpruh
Rychlostní silnice S3 míří k české hranici. Pramen: GDDKIA
Ministr změnu vysvětluje plány Polska na budování nové silnice k českým hranicím.
Zajímavé, že se dá napsat článek o I/73 a nenapsal „Hitlerova dálnice „.
Každopádně, už v roce 39 se projektovalo na 4 pruhy a rychlost 160 km/h.
No, tak nevím, jestli mám být paní senátorce vděčný, mně osobně se zdá že ne. Podle toho co tu teď píší se tedy odpískaly plány na zvýšení kategorie I/43 v úseku Svitávka – Svitavy a jediné do čeho se vrazí peníze bude tranzitní dálnice Boskovice – Moravská Třebová?? Takže do Svitav buď oklikou, nebo jako doposud (bídně štředem dědin), a stejně se to celé zasekne na neřešeném úseku (aspoň!) Kuřim-Lipůvka-Lažany-Závist-Černá Hora??
Lepší dvoupruh než nic. Další dva pruhy můžou dostavět za dalších padesát let.
Dvoupruh je tam teď a je to jedna z nejnebezpečnějších silnic u nás.
Prosím, příště dejte na závěr vašeho příspěvku do závorky poznámku „Sarkasmus – Ironie“, aby vaší myšlenku někdo náhodou nepochopil zcela vážně.
Nebojte, dvou pruh to bude, protože každe leto jeden pruh v kazdem smeru zavrou kvuli opravam 😉
Nestaví se silnice s výhledem 30-50 let dopředu ? Potom by to látali jak ostatní silnice. Alespoň ministr má rozum .
Proč se dnes ještě vůbec staví nové silnice, když už za 10 let nebudou mít lidé na to, aby si kupili nové elektro-auto za milion až dva? Pro koho to bude? Nebo jinak. Stát si představuje ekologii tak, že bude vrážet do nových dálnic a rychlostních silnic a železnici bude jen rekonstruovat ve stávající stopě s rychlostí 60-90, zatímco na nových cestách bude 130? Jak asi pak lidi nebo firmy namotivuje používat pomalou a málo kapacitní železnici? Nebo je to snad naschvál? Na jednu stranu se tady každý ohání ekologií a na druhé straně se silniční infrastruktura buduje ostošest.
Pokud “ostošest” znamená 25 kilometrů ročně, když stále chybí stovky kilometrů…
Částečně chápu, ALE není důvod nahánět lidi někam tím že jim odepřu jinou možnost… kazit schválně silnice aby se nahnali lidi do vlaku? A jen tak mimochodem, do železnice jako že se neinvestuje?? Se raději koukejte obout do té zkamenělé železnice, aby rychlost 200kmh nebyla pořád ještě (po 25letech budování) jen pustá teorie…!
Byť s tímto rozhodnutím mít tam regulerní čtyřpruh souhlasím, jen se usmívám nad vzájemně si odporujícími citacemi:
Ministerstvo centrální komisi v minulosti zřídilo i proto, aby nebyla možnost ovlivňovat rozhodnutí státu prostřednictvím lobby regionálních politiků.
V tomto případě jde o výsledek tlaku senátorky Jaromíry Vítkové (KDU-ČSL),..
Komise je apolitická, dokud nějaký politik nezačne tlačit na změnu 🙂
(ale opět: chyba je v komisi, ne v tlaku politika – v tomto případě)
Sem „volaaký zmetený“, já si dodnes myslel, že to má být dálnice…
Ne, je to už nějaký pátek co hlásili že od toho větvení u Boskovic to směrem dál na Jevíčko bude jen vystřídaný trojpruh… a přiznám se že vzhledem k relativní „pustině“ tím směrem mi to přišlo jako celkem rozumné, ostatně „hlavní větev“ pořád ještě nemá ani to (trojpruh) a nejak se to nezdá nikomu až tak zvyšovat hladinu tlaku kvůli „(ne)bezpečnosti“… I kdyby se skutečně realizací polské dálnice frekvence drasticky zvedla, pořád ještě by to ten trojpruh měl pobrat, snad teda až na tu nižší maximálku… Ledaže by se počítalo že R/43 ja natolik nekonečná kvadratura kruhu že v tomto… Číst vice »
Střídavý trojpruh je potenciálním zdrojem průšvihů. A nedává ani smysl. Buď kapacitně stačí dvojpruh, a pak je zbytečné přidávat jakýkoli další pruh, nebo nestačí, a pak celkem logicky bude nestačit v celé délce a ne jen někde, tudíž smysl pak má čtyřpruh.
Pokud tedy střídavým trojpruhem nemají na mysli dvojpruh se stoupacími pruhy, to beru stále jako dvojpruh, neb stoupací pruhy nezvyšují kapacitu komunikace, pouze plynulost jízdy.
Jako dálnice byla v materiálech ministerstva naposledy v roce 2020. Pak se objevila jako první třída, třípruhová. Respektive asi mělo jít o „rychlostní“ první třídu. Teď je z ní opět čtyřpruh. Jinak stopa se nemění, stále stejné z velké části hotové, těleso. V průběhu stavby z ní stejně udělají opět dálnici…
Konečně nějaké dobré rozhodnutí. Centrální komise je stejně jen taková záminka pro žábu na prameni, kterou představuje Luděk Sosna.
co takhle tunel pod červenohorským sedlem, už jednou se to plánovalo, misto těch ššilenych serpentin, bylo by to i lepši a rychlejší.
Tak to by se musel okres Jeseník odevzdat Polské straně a pak by se tam začala budovat dálnice na propojení s Polskem. Dříve se na to nehrábne, na to vemte jed.
Já jed brát nebudu, nechám ho jiným a budu se modlit, aby ho vzali co nejdříve.
Je prima, že se o tom aspoň mluví, ikdyž stavět se hned tak nezačne. Třípruh je paskvil a doufám, že už po něm nikdo ani nevzdechne.
Na druhou stranu úsek Vyškov – Kroměříž je v provozu už x let a v sobotu ráno mezi Vyškovem a exitem Kojetín je o strach jezdit, protože je to dálnice duchů.
Protože to stále ještě není dodělané do Lipníka, takže to vychází pořád o něco líp přes Olomouc…
Proboha už toho Luďka Sosnu někam odstavte, jinak tuhle Centrální komisi budeme řešit ještě za 20 let.
Paní senátorka Vítková 👏
a že to neudělají dvoupruhem , jako okruh okolo Plzně , … to je panečku příklad !!!
Okruh okolo Plzně staví kraj, navíc z druhé strany bude se 4 pruhy…
Pořád lepší dvoupruhový okruh než nic. V Přerově a jinde vědí své.
Sežeň kraji pár miliard a budeš mít čtyři pruhy.
Ty kráso, dobrá zpráva! Zrovna nedávno jsem se tu nad tím třípruhem v diskuzi pozastavoval. Snad to takto zůstane a někdo to zase nehodí ze stolu. Hlavně, ať se to posouvá kupředu a nezůstane zas roky jen u plánování. Osobně bych byl ale taky raději pro dálnici…
Více než rozumné rozhodnutí. Ta komunikace by měla ve formátu 2+2 pokračovat až ke státní hranici kde by měla navázat na polskou S8.
Není zbytečné stavět dvě kapacitní silnice S-J patnáct kilometrů vedle sebe? Co tak jednu klasickou dálnici tam či onde a hlavně začít dost silně řešit úsek od křížení s budoucí D35 na sever k hranicím a napojení na Poláky, protože včera bylo pozdě..(kopce, hory, tj. tunel/y, atp.)
Máte na müsli D2 a D52? Ona totiž každá vede trošku někam jinam a jezdit ze šalingradu do Lince přes Prešpurk by asi nebylo úplně ono. Pak ještě existuje něco jako mezistátní smlouva CZ-AT o propojení D52 a A5.Ale jinak souhlas, že je třeba se intenzívně zabývat dotažením D43 k hranicím. Kromě jiného se po ní bude moct komfortně dojet např. na Dolní Moravu.
Nemám na mysli D2 a D52, o tom článek není. Mám na mysli jednu dálnici buď v Boskovické brázdě nebo ve stopě I/43 Brno-Svitavy(Třebová)-hranice..
Článek není o boskovické brázdě, ale o severní části Hitlerovy dálnice, tedy od Kuřimi do Starého Města. Která má být ta druhá kapacitní silnice? Jestli stávající I/43, tak ta už stojí, ale jako kapacitní mi rozhodně nepřipadá. Kdo v budoucnu pojede ze šalingradu do Hradce, tak si rád zajede pár km,ale po D43 a D35 to bude rychlejší než se napojit u Svitav..
Akorád doposud nikdo nezkoušel vážně vysvětlit že by se snad měl směr přes Svitavy odpískat a ponechat ve stavu v jakém je (dost hrozném, hlavně proto že to jede věčně přes dědinu, když je to na „náhorní planině“ kus celkem rovné a mimo tak tam se jede relativně v pohodě) a MÍSTO TOHO se to teda postaví pustinou přes Jevíčko a teda asi raději rovnou ve čtyřpruhu… no, skutečně dálkovému tranzitu to asi bude celkem putna ale co třeba my co tama párkrát za rok musíme „jen“ 80km a ne až do Polska??
Článek není o Boskovické brázdě? A kudy podle Vás 73 o které se pise povede?
Měl jsem za to, že plánuji I/43 představět na D43, proto ten příspěvek o dvou kapacitních silnicích vedle sebe, pokud tomu tak není, beru zpět.
Takový kraj Vysočina nemá žádnou tramvajovou trať, ani Metro. A v Praze jsou 4 dvoukolejné tram tratě vedle sebe na 1 kilometru.
Navruhuju to vyvážit: V Pelhřimově v muzeu kuriozit postavit alespoň 300 metrů dvojkolejné tramvajové trati a 5metrový tunel Metra s metr dlouhou stanicí.
PS: A taky kus tranzitního plynovodu v České Třebové.
Pardón, ale já mám pocit, že jsem přeskočil stránku… to jsme to s tou stavbou D43 jako úplně vzdali?
Podle ZÚR JMK má mít komunikace přes MČ Brno-Bystrc parametry silnice 1. třídy, byť ve čtzyřpruhu, údajně kvůli vyššímu počtu sjezdů.Na sever se z ní stala I/73, ale ve stopě původní A88. Případné přečíslování asi bude v budoucnu ten nejmenší problém. Podstatné je co nejdřív začít s prvním úsekem Bořitov-Svitávka a pokračovat dál na sever, aby nenastala moc velká časová prodleva od dokončení D35 a (ne)dejbože polské S8.
Jsem severočech, ale do Brna a okolí občas zavítám. Není nejvíc chybějícím úsekem D43 (nebo 73) spíše úsek Brno-Kuřim a obchvat Kuřimi? Tady je nejvíce dopravy z celého úseku.
Kdokoliv, kdo jede z Brna směrem na Svitavy, do Kuřimi vůbec nemusí, silnice už bokem vede.
Ten kousek z Bystrce k Čebínu by sice něco řešil, ale chce to jedním vrzem až ke Skalici nad Svitavou.
A zrovna tento úsek je již předpřipraven. Za Hitlera se postavilo prakticky celé dálniční těleso, zářezy, náspy, mosty. Problémem je, že blizko toho je obytná zástavba a vede to přes Bystrc okolo Priglu. Krásné je to vidět na jakékoli ortomapě.
Ale mně moc nezajímá kdy se budu moct dostat rychle do Polska, ale potřebuju do Svitav!
Rozhodnutím ministra ztrácí centrální komise smysl…
To jistě ne. Podobných poradních komisí je celá řada, ale rozhoduje ministr, který má politický mandát. Občas nesouhlasí i jiní ministři.
Až Poláci postaví dálnici do Kladského sedla, tak se nevyhneme protažení komunikace na sever k hranici. Samozřejmě, pokud nebudeme chtít, aby masivní kamionová doprava terorizovala místní obce.
dnes máme tolik terorizovaných obcí, že pár takových navíc s žádným politikem nehne.
Stavíte? Nestavíte? tak jedna kupka hnoje doprostřed cesty, ať si obec aspoň na chvilku oddechne a druhá kupka před ministerstvo dopravy, ať se zamyslí… 🙂
To je samozřejmě pravda, ale jednou to někdo bude muset stejně řešit
Čím dřív, tím líp.
Do Kladského sedla ?? Z polské strany (Nowa Morawa) je taky nějaké chráněné území, nebo u nich je to sprosté slovo ??
Nj logika dle ŘSD, máte 2 dálnice, uděláte mezi oběmi spojku na začátku 4pruh a na konci 3pruh. Že by se ty auta cestou vypařila? A pokud bude hotová D52 na Rakousko a Poláci budou mít S8 ke Králíkům, kde se u Starého města vypaří ty polské kamióny Vratislav – Vídeň? Trochu jsem na Kupku sázel, že je asi poslední, kdo to dokáže rozkopnout a jde to 🙂 To co mi vadí, je že se neposuzuje tahová studie kompletně pro trasu Vratislav – Vídeň. Pokračování 1/43 na Polsko je ve studii Mladějov – Lanškroun – Dolní Lipka v kategorii S… Číst vice »
JZ tangenta.
Neexistuje žádný oficiální plán stavět z Vratislavi až na jih na hranice (článek tady na serveru na toto téma je dost zavádějící). Takže taková studie těžko může vzniknout.
Nevim, jestli existuje plán, ale na jih od Kladska se uz vymeruje a vykupuje. Podle informaci polskych organu, chteji zacit stavet pristi rok. A jak znam Polaky, jak kopnou, tak se do 5 let jezdi.
Existují studie, je to i plánu výstavby polské vlády do roku 2030. Dával jsem sem odkazy asi to neprošlo, přes spamfilter.
Studie jsou hotový viz 1. odkaz, ve výhledu výstavby dálnic do roku 2030 to je viz 2. odkaz. Jestli to bude je věc politická, jako u nás.
https://24klodzko.pl/droga-ekspresowa-s8-do-boboszowa-od-kilku-lat-gotowe-jest-studium-korytarzowe/
https://www.gov.pl/attachment/d24372b9-3054-49d1-a163-c2805ac45e3e
Díky za odkazy, ale pokud se nepletu, nikde není uvedena kategorie S8 od Kladska dál na jih. Měl jsem to napsat přesněji, vypadá to, že se neplánuje 4pruh, ale jenom 2pruh, takže něco jako naše severní přeložka I/43.
V tom 1. odkazu je proklik na TZ v Polštině. Nad Klodskem je rovina tam je 2+2 Vn 100, Pod Klodskem už jsou hory, tam je 2+1 Vn 80.
Prý kvůli Čechům, bo ty než se kněčemu rozhoupou, budou oni dávno na hranicích.
Že by se ty auta cestou vypařila?
Ne tak zcela, většinou odbočí na nějakém sjezdu, ne každý jede celou trasu zkrz.
To byla ironie. Ale co je mezi Brnem a Mor. Třebovou je za města? Pro cestu Kuřim, Blansko, Boskovice můžete využít I/43. Ale pokud propojíte D1-D35 tak to bude sloužit především pro tranzit JM, A, SK -> HK, PAR, LIB, část Stř. Čech, PL.
Takto, těm rozdílům se někdy říká místní frekvence… dálnice se rozhodně nestaví jenom na to aby bylo možné republiku co nejrychleji přejet, ale taky abysme se někam dostali my. Pokud řekněme poblíž Brna je frekvence nejvyšší (místní+dálková) tak není až tak divné že okolo Jevíčka ta místní frekvence citelně poklesá…
Viz též D1 na vysočině nemá stejnou frekvenci jako u Prahy (a proto tam teď je o pruh míň) což je (celkem) OK… (když nebude věčně věků rozkopaná)
To Samozřejmě chápu, ale silnice se navrhuje na výhledový stav (s dokončenou dálniční sítí, s vazbami na okolni státy). Proto nelze uvažovat stávající intenzity dopravy na I/43 s tím, že dál než do Svitav nikdo z Brna nepojede.
K hranici s Polskem se mohla stavět jako dálnice silnice 44, která se staví jen jako čtyřpruh…. Z Bludova je to pár km, z Brna přes 150. To je tak na 30 let.
Ministr Kupka by se měl zabývat prioritami D35, D0, D11, D3 a nikoliv odvádět pozornost jinam. Nezačal na nich nic. To rozestavěné není jeho práce.
44 je bohužel neprůchozí přes ČH sedlo… jsou plány ji v nové stopě dovést cca do Loučné pod Desnou, ale to je všechno, není ji prostě kudy vést (několik let jsem tu trasu jezdil a prostě tu silnici nikam nenacpete). V roce 1998 se uvažovalo o tunelu pod sedlem, ale neprojde to přes přilehlé obce a navíc ŘSD zrekonstruovalo starou silnici před několika lety, takže ani tento projekt v dalších min. 20 letech nebude na pořadu dne. Navíc s tím, že by silnice vedla přes přes/kolem CHKO, mi přijde případné trasování kolem Králíků přijatelnější a schůdnější. Ač mám Jeseníky strašně… Číst vice »
Až na to že 44 netrpí zdaleka jenom na úseku v lese přes sedlo, ale ještě víc na průjezdu Šumperkem, Losinama, Koutama… tam všude je padesátka a lidem rovnou pod okny. A vyřešit to potřebujeme, pro solidní vnitrostátní dopravu (i osobní). Tranzit není priorita, tranzit je až navíc.
Však proto se staví obchvat Bludova, obchvat Šumperka, chystá se obchvat Libiny a další obchvat Zábřeha. 2028 (zatím) by se mělo všechno otvírat. A myslím, že jsem kdysi viděl plány na pokračování obchvatu Šumperka přes Vikýřovice (měl se napojovat u přejezdu před Terezínem) a pokračování kolem Velkých Losin, kde se měla I/44 napojit na stávající silnici.
Ale je fakt, že z Jeseníku je to do Polska mnohem lepší (a kdo pamatuje povodně 98 a zřícení mostu před ČV, mi určitě dá za pravdu)
Neměl jste na mysli spíše silnice I/11 + I/43 Bludov – Králíky?
Je to drobnost, ale to číslo 73 vymyslel taky nějaký génius. Logičtější by bylo značit silnici 43 a naopak starou 43 přeznačit na 73. Menší dopravní významnost = vyšší číslo. Tohle už je skoro, jak kdyby to chtěli značit D 643.
Ona ta nově plánovaná čtyřpruhová silnice I/73 má spojovat D1 a D35=odlehčení silnice I/43. Na úvodní fotce je polská S3 a na ní se má napojit česká D11. To je úplně jinde. Je v tom zmatek.
Podrobnější výklad paní senátorky Vítkové k tématu silnic 43 a 73 najdete zde:
https://jaromiravitkova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=777816
No nevím, neřekl bych že třeba D35 je méně důležitá jak D6 či D7. Nebo že I/13 je méně důležitá jak I/9. Rovněž silnici I/2 rozhodně není druhá nejdůležitější silnice v republice.
Ale s tím souhlasím. Číslovat *pouze* podle intenzity by způsobilo ještě větší chaos. Jen jsem chtěl poukázat na to, že dávat nové číslo z chvostu dostupné číselné řady je ale úplně stejně nekoncepční.
A proč teda navíc přečíslovávat stávající silnici? Aby se to pletlo při použití starší mapy? Aby se musely vyměnit všecky cedule s číslem silnice na té staré?
A přínos? Dodržení nějaké smyšlené koncepce zakládající se na něčím dojmu.
Mezi cislovanim silnic ve stejne tride, nehledejte zadne poradi priorit. Pokud se prerazuje prvni trida do nizsi kategorie, napr. kvuli vystavbe dalnice dava se 6XX. Napriklad byvala I/5 je ted II/605. V konkretnim pripade I/43 a mozna budouci D/R 73 se 43 ocividne ponecha jako I. trida, z duvodu pomerne velke vzdalenosti od nove 73 v severni casti.
Znáte silnici I/66?
Samozřejmě. Do přečíslování v roce 1998 I/30.
Já bych tedy rozporoval tu logiku, že vyšší čísla mají nižší významnost. Ad absurdum byste mohl napsat, že naše podkrušnohorská magistrála I/13je významnější než D52 do Rakouska. Pro mě jako severočecha asi ano, ale globálně jistě ne.
Tak se podivejte, jak jsou zancene silnice I. tridy – vzestupne nejdriv paprskovite okolo prahy az po I/12, potom to jde od severu Cech zhruba na zapad a jih, kde jsou I/2X, dale na vychod Cech, jizni a stredni Morava a nakonec vychodni a severni Morava. Cislovani uzaviraji ruzne kratke nebo nove useky. Jasne, je mrak vyjimek, koneckoncu nektere silnice jdou opravdu pres pul republiky.
U silnic II. tridy je to vyraznejsi, ale tam to jde jinak, od Prahy na jih Cech a pak po smeru hodin az k Brnu a pak pres Hanou a Jeseniky do Beskyd.
Schvaluji. Je jen škoda, že ministři nezasáhli taky do rozšíření D1 z nedostatečného ctyrpruhu na šestipruh…myslím že argumentů na to je dost…
Argumentů proti ale také: především nové povolování a EIA.
Pokud si pamatuji, tak ono to už bylo v procesu (přípravy a EIA). Nicméně někdy kolem panování ministra Bárty a finanční krize se to zastavilo a zrušilo.
A argument proti typu „úředníci by museli pracovat“ mi nepřipadá příliš smysluplný.
On to i po dokončení D35 a ostatních bude stále primární dálniční spoj Praha – Brno, Praha – Slovensko aj., ta naivní představa některých, že 3+3 nebylo/nebude potřeba, je trochu smutná.
Takový argument, jste použil jen vy.
Pokud bude D35, tak šestipruh na D1 je zbytečnost. To by tam musela být doprava hodně přes 50 000 aut denně a to je jen od Prahy do odbočky na I/3 (a tam už šestipruh je) a pak kolem Brna (a tam se šestpruh připravuje).
Toto by bylo hezké a platilo by to, kdyby ta silnice byla průběžně v pořádku a dalo by se po ní v plné šířce jezdit. Celkem pohoda. Akorát je jí v našich podmínkách průměrně 25-33% zavřené, a jezdí se sníženou rychlostí (pomaleji než na okresce!) a místy i jen jedním pruhem. V tomto případě by bylo hodnotné že se i při polovičním uzavření pořád dá vytyčit 2+2 s něčím jako 100kmh a ne současných 2+1/80 🙁 Klidně ať si strčí do někam odstavný pruh (stačí semtam záliv jako místy v Rakousku) a udělají aspoň normální tři pruhy, klidně může mít… Číst vice »
Kéž by toto šlo třeba i u modernizace železniční tratě Plzeň-Domažlice-Furth im Wald, kam si kreslíme jednokolejku s dvojkolejnými úseky na 200 km/h…
Prokristapana, proč, když to v dopravní technologii vychází?!? Aby se všechno zase odsunulo o dalších 5 let? To se pak nepostaví vůbec nic… ŽESNAD.CZ s tímto řešením souhlasil a teď je především míč na německé straně.
Protože 4 a půl hodiny nikdo do Mnichova nepojede.
A přesto jich spousta jezdí, mapy cz říkají 3:51 a 4:20
To mi asi úplně nerozumíte…
Jinak nejste jeden z těch co stále kritizují, že se furt dělají studie a ještě se nekoplo? Jestli ano, tak nepožadujte předělání projektu na základě potřeby další studie pro váš návrh.
To nejsem já. To se pletete.
Protože všechny technologické výpočty jsou k ničemu, když na jednokolejce začne výluka, nebo se stane mimořádná událost. Už jen jakýkoliv zpožděný spoj (a že jich není málo) předá na jednokolejce zpoždění dál, nebo ho navýší. Tohle prostě není řešení pro páteř sítě.
O pět let se to vlivem různých krizí a NIMBY zaseká stejně, další úseky té tratě, které jsou na dvě koleje plánovány, se stavět můžou.
Sice to je nesystémové rozhodnutí, ale moje první reakce byla „dobře Ty, Kupka !“. A druhá – „nechtělo by to Centrální komisi zrušit nebo obměnit, když v tak zásadní otázce měl zdravý rozum jen ministr dopravy ?“. A nebylo to už několikrát, že Centrální komise chtěla „ušetřit na nepravém místě“ ? Napadá mne třeba železniční tunel do Berouna…
Pokud systém generuje špatná řešení v duchu zpátečnictví a české malosti, tak díky za každé takové nesystémové řešení.
Centrální komise byla zřízena proto, aby objektivně hodnotila předložené projekty a studie po technické stránce. V tomto případě pouze konstatovala, že je 3-pruh realizovatelný a kapacitně dostačující pro předpokládané intenzity dle aktuálního dopravního modelu. Pokud politici mají koule prosadit 4-pruh a mají k tomu pádné argumenty, pak v tom nevidím žádný problém. Ostatně výsledkem kapacitního posouzení bylo určitě to, že 3-pruh bude spíše těsně vyhovující než poloprázdný.
Politici spíše nemají povědomí o dopravním modelování a ekonomické realitě… Bohužel.
Objektivně…
Víte co tam sedí za lidi?
Jak to myslíte s tím tunelem?
Ještě aby někdo postavil tu silnici z Králíků ke Starému Městu, když argumentují Polskem. Čtyř pruh je určitě v trase dřívější dálnice lepší, ale je třeba si uvědomit, že cenový rozdíl mezi 3 pruhem, což je trochu širší jednička a r pruhem i na 90, což je trochu užší a klikata dálnice je enormní. Tak proto to nevyšlo.
Chybějící propojení do Polska bude určitě stačit 2+1.
Takže tady se jen tak místo ničeho postaví v zásadě dálnice. Ok, proč ne. Ale proč podobně ministr nezasahuje i v případě poddimenzovaných železničních projektů?
A loboval za ně někdo ?
Že by začal prosazovat novou dvojkolejnou trať z Čech na Moravu, namísto přidávání třetí koleje a rovnání nenarovnatelných oblouků v Českém Brodě apod.?
A VRT je co?
Vidíte, tam jsem přesně mířil 🙂
Tak když tu D43 začali za protektorátu stavět, tak už plánovali 4 pruhy 😀 bylo by divné ji dokončovat jen se 3.
To byla úplně jiná situace, mělo jít o součást hlavní spojnice Berlín-Vídeň.
Vratislav-Vídeň
Rychtyk, a stavěla se pro Němce, a byla „exteritoriální“ takže de facto ani nevedla přes česko, ale rozdělovala ho… Tam nebylo co měnit, buď po celou trasu dva pruhy, nebo čtyři, nic sjíždět nebo najíždět po traso nemělo. Na odbočkách by byly v podstatě celnice…
poláci mohly by ještě zatlačit u Zittau aby si MD ČR rozmyslelo Dálnici D35 až k ST. hranicím hrádek nad Nisou a ten nesmysl co se plánuje za úlibicema k turnovu můžou hodit do koše.
lepší něco než desetiletí nic
A nebo by mohli poláci opravit těch svých pár km trati mezi Libercem a Žitavou. Užitek by byl okamžitý a ne výhledový.
Kupka tohle prosazuje do TEN-T, spojení Liberec-Zhořelec a dál do Polských přístavů.
https://zdopravy.cz/nova-nadeje-pro-rychlejsi-trat-praha-liberec-memorandum-s-polskem-ma-zvysit-vyznam-spojeni-pres-frydlant-115814/
Ano, prosazuje, nikdo před ním to neudělal.
Živoucí důkaz, že psaní čárek je důležité pro pochopení významu textu…
Proboha jel jste vůbec někdy po I/35 do Hrádku? Máte pocit, že je tam potřeba dálnice???
Jak může ministr vetovat CK? K čemu jsou všechny ty Směrnice? Pokud nevychází TES a stavba nemá kladné ekonomické hodnocení, tak ji nikdo připravovat nemůže.
Co nedokázalo ano dokáže ods.
Možná, že je to tím, že ministr nese odpovědnost, a to i za rozhodnutí jemu podřízené Centrální komise.
Tak samozřejmě že ten čtyřpruh se tam logicky vybízel už od začátku. Na to že máme půlku 21 století tak ty přechody v dálničních parametrech docela bída. Se Slovenskem 1, s Polskem 1, Rakousko nic a zachraňuje to Německo se dvěma.
Ministr dopravy Martin Kupka nařídil ŘSD, aby začalo s přípravou verze se čtyřmi pruhy a začít stavět se má nejdříve v roce 2028.
Jsou to tedy jen plány a začátek 21.století nastal 1.1.2001.
Půlku jednadvacátého století? Jako rok 2050?
Tak si to přeložte jako „prní půlku 21. století“. Ta silniční síť je potřeba jako sůl. Ostatně se po ní ta sůl dováží.
A železniční vlečka do každé retaurace či sestěhování vesnic do koncentráku u nádraží prostě neprojde ani jako trest za zrušení 810 do Kralovic. Ani způsobem „Sewol se nepotopil, všichni se zachránili“. To taky neprošlo, prezidentku Koreje to stálo židli, impeachment.
Prosím podívejte se na intenzity dopravy. Všechny přeshraniční úseky mají prakticky nejnižší intenzity provozu z celé příslušné dálnice. Dejme tomu, že kvůli intenzitám provozu kamionů se tam ty dálnice (nebo alespoň 4-pruhové komunikace) hodí, ale není potřeba to přehánět. Čtvrtou plnohodnotnou dálnici do Polska opravdu nepotřebujeme.
Anebo jinak, proč začínat stavět kapacitní přeshraniční úsek když ještě není vyřešený dvoupruhový průtah dědinou dole pod pohraničním sedlem… prostě jenom proto že v lese se to staví snadněji, nikdo moc neodporuje??
A dobře udělal. Teď ještě to samé u D35 Úlibice – Turnov a už z těch velkých a drahých “úsporných” omylů zbyde jen trapná novostavba D11 k hranicím bez odstavných pruhů a pochopitelně vyloženě úchylná MÚK Plotiště. A tu pošahanou komisi můžeme klidně taky rovnou zrušit, to aspoň bude skutečná úspora.
Bohužel MUK Plotiště je nenapravitelný paskvil, který způsobil, že severní tangenta kolem HK bude jen ve dvoupruhu. S tímto tvarem MUK ji není možné napojit severně od ČKD a díky vzniklému závleku zůstane část intenzit, co by se jinak přelila na severní tangentu v zástavbě na ul. Koutníkova a na městském okruhu. Takhle je 4pruh hraniční a kvůli hloubenému tunelu přes ochranná pásma letiště přes CKMD finančně neprojde.
Dobrým krokem bylo zrušení „rozfázování“ pohraničních úseků D3>R3 a D11>R11, bohužel tam mělo jít ruku v ruce i rekategorizace (alespoň na D25,5), k čemuž bohužel nedošlo.
To byl ale jen vedlejší efekt toho, že se administrativně „zrušila“ Rka. Ale plánované stavby většinou zůstaly v kategoriích, jak byly.
D11 není třeba dělat širší, intenzita dopravy tímto směrem nebude tak velká.
Teda zajímalo by mě, který myslitel přišel na nápad s třípruhem, když spodní stavba už je nějakých 80 let připravená na plnohodnotnou dálnici a s trochou nadsázky tam stačí akorát natáhnout koberec.
tipuju někdo kdo byl dosazený pro vodu z tetčic nebo haranti země.. rozumný člověk s takovým nápadem nepříjde.
To se vi presne, kdo. Centralni komise ministerstva dopravy a ti to rozhodovali podle dat z mereni intenzity provozu v dobe Covidu – mimo vladnich uzaver (leto/podzim 2020, jaro 2021).
7 tis. v roce 2020, 8 tis. v roce 2016, 6 tis. v roce 2010. Slabé včera, dnes (i zítra).
Jinými slovy doporučili stavět na provoz, který tu je teď, nikoliv na ten, který bude v budoucnu. A tomuhle říkají plánování?
Spodní stavby je připravena na 4-pruh, ale že by to byla plnohodnotná dálnice bych neřekl, mám pocit, že některé parametry to nesplňuje, jako třeba stoupání a poloměry zatáček a zakružovacích oblouků. Většina nevyhovujících parametru by se měla dát předělat v přibližně současné stopě.
Myslím, že splňuje, návrhnová rychlost byla 160 km/h.
Normy se od té doby dost změnily.
Ale při jakém klopení?
Podle tehdejších vizualizací klopení bylo vyloženě vidět. A to by při dnešní intenzitě provozu hlavně pro kamiony a při pomalé jízdě na náledí vůbec nevyhovovalo. Jak to chtěli řešit tenkrát nevím.
Parametry zemního tělesa, které se začalo stavět na základě Mnichovské dohody v roce 1938 jsou tyto:
– stavební šířka 28,5 m
– stoupání terénu max.5%
– min. poloměr směrových oblouků 600 m
– min. poloměr výškových oblouků 10 km
– max. rychlost 160 km/h
https://www.mojezeme.cz/hitlerova-dalnice-rez-napric-ceskem/
Spodní stavba se často nevyužije, I/73 povede o kousek vedle.
Toto rozhodnutí určitě silnici pomůže, protože střídavé 2+1 je na nové silnici blbost. Ještě ji přeznačit zpět na D43/D73 a bude. Jsem zvědav, jestli se v roce 2025 začne stavět úsek Bořitov – Svitávka a vůbec, jestli se tato silnice někdy postaví.
Třípruh je podle mě kravina, podívejte se, jak to vypadá na silnici 3 mezi D1 a Benešovem, kde se střídá často 2+1 pruhy a na konci, kde se sjíždějí zpátky dva pruhy do jednoho je to ve špičce katastrofa. Kdyby tam byl raději celou dobu jenom jeden pruh, tak je to plynulejší než takhle.
Třípruh je kravina jen tam, kde je provoz na čtyřpruh, jak je vidět u Benešova. Všude jinde je to zásadní a poměrně jednoduché vylepšení běžné silnice.
A ne moc drahé… prostě předjížděcí pru a ne jen semtam. Jak bysme za něj na současné I/43 byli vděční… tam pro jistotu teď rozšířili počet míst s „plnou čárou“ takže se místy nedá legálně předjet třeba 10 kilometrů…
Tam je ovšem hustota provozu trojnásobná.
A přesto se nás mnoho lidí snaží přesvědčit že D3 není potřeba.
Kuřata z Vodňan do Prahy může vozit chladící vůz vzniklý přestavbou z 810 a tím pádem nebude silniční doprava potřeba.
Tisíce pražanů si pak dojdou na nádraží, aby v MHD nezavazeli, když si nemůžou nakoupit v nejbližším obchodě. Před zákazemv tom obchodě kuřata byly… a šel seřvat prodavačku, jaktože v regálu není Budvar, vždycky tam byl!
„Obejití stanoviska centrální komise vzbudilo mezi jejími členy i řadou úředníků ministerstva značný rozruch.“ Aby ne!
Bylo by zajímavé postavit vedle sebe argumentaci zastánců obou variant (Centrální komise x Ministr) a každý by si mohl udělat názor sám, kdo má máslo na hlavě.
Vzhledem k tomu, že 4-pruh, za který bojovala boskovická senátorka Vítková, je logický na první pohled, podporuje ho ŘSD i PČR, tak by se mohlo zdát, že Centrální komise sama sebe střídavým 3-pruhem „historicky znemožnila“ a asi by k dalšímu životu potřebovala menší personální transfuzi.
V článku to sice je, ale není uveden žádný zdroj. Rozruch to vyvolá určitě, když se plánovalo jiné uspořádání. Ten ale nemusí být vždy negativní. Navíc, ani není zřejmé, co to je „řada“ úředníků. Já si pod tím představím, že jich je poměrně dost. Ve skutečnosti ale těch, které se tímto zabývají a u kterých by to mohlo vyvolat rozruch, zase tak moc nebude. Asi bych to bral s rezervou.
Jen bych podotkl, že v otázce čtyřpruhu není jednotné ani ŘSD. Ale asi nečekáte, že budu jmenovat ty, u kterých to vzbudilo rozruch.
Obejití CKMD politickým rozhodnutím není nic nového, podobně se rozhodlo o D6, kde na některých úsecích intenzity na D26/130 možná nikdy nebudou. To i tady budou ty intenzity vyšší a jestli dostaví S8 od Kladska k hranici, tak tuplem. Je potřeba stavět ty silnice i s ohledem na podporu rozvoje regionů a to nám v CZ narozdíl od Polska moc nejde. Pokud by tady zůstalo 2+1 většina dopravy na Hradubice by zůstala na staré I/43, protože 2+1 na 90kmh by nepřineslo dostatečnou časovou úsporu.
Třeba na první pohled logický není, ona hustota provozu 7 tis. opravdu není nic extra, třípruh může být levnější a rychlejší na povolování i stavbu.
Jenže to je kámen úrazu českého přístupu: levnější a jednodušší (=pohodlnější) je polovičaté řešení.
A pak se za 10, 20 let budeme chytat za nos z okružních MÚK dálnice×dálnice, 2+1 úseků místo 2+2, kruháčů místo MÚK, úzkých nadjezdů na dálnicích neumožňujících rozšíření dálnice ani o píď atd. atd.
Tak to i v případě 4 pruhu, a i 6 pruhu… dopravní indukce je mrcha….
Ještě větší mrcha je přesměrování dopravy. Po hlavní jsem do Brna nejel ani nepamatuju a předpokládám, že nejsem sám. Když to půjde po dálnici, tak na ní sice bude aut více, ale okresky se naopak uvolní, stejně jako se se zprovozněním D11 vyprázdnily okolní dvojky.
Ano, například nákladní železniční dopravci raději ČR objíždějí kolem Dunaje, ČD Cargo nevyjímaje.
Přitom mohli jet po jednokolejkách přes Velenice, Budějovice, Plzeň, Žatec a Vejprty do Hamburku, když už se na trať přes Havlíčkv Brod nevejdou.
Když to „trošku“ rozšíříme, tak Karel IV udělal z pohledu moderní doby na dopravu kravinu jménem Karlův Most. Měl nechat povodní rozvalený Juditin most plavat a nezřizovat ani brod. Natož Univerzitu, která natáhla lidi do Prahy.
Jak zřizovat Univerzitu? Vždyť ta by indukovala další dopravu !
Jenže jaká je ta druhá strana problému? Když všechno „pro jistotu“ třikrát naddimenzujeme, tak to pak stojí balík, a postaví se (jako novostavba) zbytkové množství… takže se holt třeba D35 staví čtvrt století a furt není zdaleka hotová.
Jako proč si tu hrajeme na to že mezí S11,5/80 a D26,5/120 nic neexistuje??
Slyšel už někdo pojem „Halbausbau“?
7 tis. je teď? Až budou zde zmiňované stavby (S8, D35, D52, D43) to bude asi podstatně více …
wow,to jsem nečekal
Když jsem měl ve škole železniční či silniční stavby, tak jedna ze základních věcí byla, že stavby se plánují na kapacitu, která se dá předpokládat v průběhu třiceti let.
Bohužel v ČR mám u ŘSD i SŽ občas pocit, že jejich plány odpovídají potřebě dneška a neřeší předpokládané větší využití v průběhu oněch třiceti let.
Jo, za 30 let tu asi nebude zit 15-20mio lidi. Soucasny pocet aut a riducu cca 6.5 mio taky nemá moc prostoru pro rust.
Ale přepravní proudy se změní.
Kéž by aspoň potřebě dneška! Viz nová I/14H JBC-LBC
Místo „naplánujeme to na kapacitu 30 let po výstavbě“ je to u nás „naplánujeme to na dnešní kapacitu a postavíme za 30 let“.
No vzhledem k tomu že prakticky v skoro celé Evropě klesá počet obyvatel tak lze předpokládat že bude klesat i objem dopravy, zvláště když se lidé ještě ke všemu stěhují do velkých měst kde není důvod pak přejíždět velké vzdálenosti.
V celé Evropě rozhodně neklesá počet obyvatel. Porodnost je relativně nízká, ale je tu významné přistěhovalectví (jak legální tak nelegální).
Já bych tak příkrý nebyl. Na druhou stranu, jak chcete dneska plánovat dopravu za 30 let, když podle EU mají skončit osobní auta do 15 let. Bůh suď jak to bude s kamiony, nikdo dneska neví jak se vyvine elektromobilita, jestli EU za 2 roky nezmění názor a nezakáže soukromé jízdy úplně atd.
Jo v 60. a 70. letech se to plánovalo jinak (zvlášť u nás, kdy se snadno dalo plánovat kolik bude jezdit aut podle toho kolik jich náš znárodněný průmysl hodlá zvládnout vyrobit).
„když podle EU mají skončit osobní auta do 15 let. “
To je dezinformace, dobrá leda tak pro ty, kteří si nepamatují, co četli a říkali včera. Jednak jde jen o zákaz nově vyráběných spalovacích motorů, druhak se to netýká elektromobility.
Možná nějaký ekopošuk chce zakázat zemědělské pracovní stroje, ale normálnímu člověku dojde, že na Václaváku se obilí vypěstovat nedá a nikdy nedalo.
Osobní auta nemají skončit, má skončit prodej nových vozidel se spalovacím motorem. I bez tohoto data bude pravděpodobně elektromobil v té době levnějším řešením o sdílení aut nemluvě.
EU není nějaký diktátor typu Putina, ale rozhodují dominantně vlády (Evropská rada) a přímo volený Evropský parlament. I kompromis zákazu spalovacích motorů se rodil obtížně, zákaz individuální mobility nemůže projít nikdy.