Ministr dopravy vetoval verdikt centrální komise, nová silnice I/73 má být čtyřpruh

Rychlostní silnice S3 míří k české hranici. Pramen: GDDKIARychlostní silnice S3 míří k české hranici. Pramen: GDDKIA

Ministr změnu vysvětluje plány Polska na budování nové silnice k českým hranicím.

Novou silnici I/73, která má lépe propojit plánované úseky D35 v oblasti Jevíčska s brněnskou aglomerací, má Ředitelství silnic a dálnic nově připravovat již jen ve verzi se čtyřmi jízdními pruhy a nikoliv třemi.

Ministr dopravy Martin Kupka nařídil ŘSD, aby začalo s přípravou verze se čtyřmi pruhy. Centrální komise ministerstva dopravy přitom loni schválila aktualizaci Technicko-ekonomické studie s variantou vystřídaného třípruhu v úseku Svitávka – Staré Město, přesněji řečeno po Borušov (u Moravské Třebové). Ministerstvo centrální komisi v minulosti zřídilo i proto, aby nebyla možnost ovlivňovat rozhodnutí státu prostřednictvím lobby regionálních politiků.

V tomto případě jde o výsledek tlaku senátorky Jaromíry Vítkové (KDU-ČSL), která letos znovu kandiduje za koalici Spolu. „Snažila jsem se jednat jak s ministerstvem, tak s Ředitelstvím silnic a dálnic ohledně přehodnocení kategorie třípruhové na čtyřpruhovou,“ řekla Vítková. Nová silnice výrazně zlepší napojení Boskovic, Velkých Opatovic a Jevíčka, kde jsou dosud jen silnice II. třídy.

Částečné odlehčení silnici I/43

Ministr dopravy Martin Kupka uvedl, že ve svém rozhodnutí zohledňuje vyšší bezpečnost a především potenciální dopad chystané rychlostní silnice S8 v Polsku v úseku Klodzko – Boboszów na státní hranici s Polskem u Dolní Lipky na silnici I/43. Pokud se silnice postaví, hrozí velký nárůst tranzitní dopravy. Silnice I/43 spojuje Brno přes Svitavy a Lanškroun s oblastí pod Králickým Sněžníkem, kde má končit nová polská silnice. Nová komunikace I/73 by měla na pomezí Jihomoravského a Pardubického kraje odlehčit silnici I/43. U Svitav se ale napojí opět na silnici I/43, která není kapacitní. ŘSD sice dál plánuje pokračování silnice I/73 na jih do Brna, trasa ale naráží na velký odpor.

Trasa nové silnice I/73 mezi Svitávkou a Velkými Opatovicemi. Foto: ŘSD

Trasa nové silnice I/73 mezi Svitávkou a Velkými Opatovicemi. Foto: ŘSD

Obejití stanoviska centrální komise vzbudilo mezi jejími členy i řadou úředníků ministerstva značný rozruch. Plán na rozšíření podporuje například i Policie ČR nebo hejtman Jihomoravského kraje. Stavba ale bude dražší. O kolik, to ještě není jasné, v třípruhové verzi byla zatím zpracována jen technicko-ekonomická studie. „Osobně vzhledem k významu této silnice a propojení D35 s celou brněnskou aglomerací variantu čtyř pruhů podporuji,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Plán počítá se zahájením stavby nejdříve v roce 2028. Napojit se má na D35 u Starého Města. Podle Kupky je příští rok plánováno v prostoru budoucí křižovatky silnic I/43 a I/73 vybudovat okružní křižovatku u Sebranic, která je navržena tak, aby mohla sloužit pro dílčí křižovatkové pohyby i po výstavbě silnice I/73 v úseku Bořitov-Svitávka. Detailně je stavba silnice I/73 popsána v informačním letáku ŘSD.

Tagy I/73 Ředitelství silnic a dálnic ŘSD
169 komentářů