Ministerstvo zvažuje PPP na D35 včetně nejdelšího tunelu ve třech variantách. Rozhodne až příští vláda

Poradenská firma dokončuje studii, která má ukázat, zda by se metoda PPP na spojnici mezi Čechami a Moravou hodila.
Ministerstvo dopravy udělalo další krok k nalezení odpovědi na to, zda nebude financovat dostavbu dálnice D35 formou takzvaného PPP projektu, kdy by vítěz stavbu úseku z Litomyšle do Mohelnice postavil, zajistil peníze a následně 26 let provozoval. Jasno má být do poloviny příštího roku.
Ministerstvo na svých stránkách zveřejnilo nový dokument, ve kterém shrnuje informace o chystané stavbě a projektu a současně slouží i jako předběžná tržní konzultace. Cílem dokumentu je poskytnutí předběžných informací o projektu a pomocí různých dotazů zjistit zájem jednotlivých možných účastníků samotné soutěže. Materiál je dostupný pouze v angličtině.
„Než začne předkvalifikace, tak musí být jednoznačně zřejmé, zda se jedná o smysluplný projekt či nikoliv a stejně tak jako v případě D4 bude rozhodnutí příslušet vládě ČR. Jako podklad pro rozhodnutí vlády musí být předložen materiál, který bude ekonomické aspekty projektu popisovat, jehož dokončení ze strany zpracovatele (PwC) lze očekávat v průběhu léta 2021,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Podle něj bude materiál k dispozici nové vládě, která si sama rozhodne, zda se bude tímto tématem dále zabývat či nikoliv. „Rozhodnutí lze očekávat v první polovině roku 2022,“ dodal Jemelka.
Další dálnice se formou PPP nechystá
Úsek D35 by mohl být po dostavbě D4 druhým v zemi, který by se financoval tímto způsobem. Model spočívá v tom, že stát platí za postavení a údržbu a po určité době pak od koncesionáře dálnici převezme. „Uvedený úsek dálnice byl identifikován jako potenciálně další možný úsek na české dálniční síti z hlediska své délky, stavu připravenosti a celkového objemu finančních prostředků, kde by mohl být takový finanční nástroj aplikován z hlediska celkové optimalizace cash-flow při zajišťování dálniční výstavby v potřebném rozsahu,“ dodal Jemelka. Na dalších úsecích v zemi se podle ministerstva dopravy už v tuto chvíli PPP projekt nezvažuje.
Ministerstvo v materiálu uvádí tři možné varianty, které se liší délkou: všechny na moravské straně končí v Mohelnici. Jedna varianta (64,5 km) začíná ve Džbánově, druhá (56,9) v Litomyšli a třetí (46,5 km) v Janově. Nejdražší varianta počítá s náklady 1,66 miliardy eur (43 miliard korun).
Dálnice D35 má být severní variantou dálnice D1, aktuálně se staví dva úseky z Opatovic nad Labem do Časů a z Časů do Ostrova. Nejproblematičtější je z hlediska povolování úsek u Litomyšle, ŘSD se ale podařilo prolomit odpor místních a uzavřelo memorandum, v kterém se zavázalo k řadě ústupků.
V plánování Ředitelství silnic a dálnic jde o celkem pět úseků
Džbánov – Litomyšl 7,3 km dlouhý úsek, kde se ŘSD nedávno dohodlo na memorandu s městem i odpůrci stavby.
Litomyšl – Janov 10,35 km dlouhý úsek má zatím nepravomocné územní rozhodnutí.
Janov – Opatovec 11, 7 km dlouhý úsek má již územní rozhodnutí a první část by se měla stavět už letos. Konkrétně má jít o most pod železničním koridorem Česká Třebová – Brno.
Opatovec – Staré Město 16,5 km má již územní rozhodnutí. Na trase je téměř 4 kilometry dlouhý tunel Dětřichov, který bude nejdelším dálničním tunelem v zemi.
Staré Město – Mohelnice 18,2 km, letos se čeká podání žádosti o územní rozhodnutí. Součástí bude 1,3 kilometru dlouhý tunel Maletín.