Ministerstvo zahájilo stavební řízení na příhraniční úsek dálnice D3
Stavba posledního jihočeského úseku D3 by měla začít v letošním posledním čtvrtletí.
Ministerstvo dopravy zahájilo poslední stavební řízení k jihočeské části dálnice D3; týká se příhraničního úseku Nažidla – státní hranice. Žádost o stavební povolení podalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) před Vánoci.
Příhraniční úsek o délce 3,5 kilometru se má stavět současně s navazujícím dvanáctikilometrovým úsekem Kaplice nádraží – Nažidla, pro který běží stavební řízení od loňského října. Obě stavby by měly začít v letošním posledním čtvrtletí.
Podle původního plánu měly být oba úseky hotové na konci roku 2025, u delšího z posledních dvou jihočeských úseků D3 ale ŘSD nedávno odsunulo termín dokončení na rok 2026. Silničáři totiž narazili na problémy s bažinatým terénem.
Pro oba úseky hledá ŘSD už od konce února zhotovitele. Úsek Kaplice nádraží – Nažidla má stát dle předpokladů 6,2 miliardy korun, poslední úsek k hranici vyjde dle odhadů na 1,25 miliardy korun bez DPH.
Na D3 je nyní rozestavěný souvislý téměř třicetikilometrový úsek. Obchvat Českých Budějovic i úsek Třebonín – Kaplice nádraží by měly být otevřeny zároveň v roce 2024. Obchvat Budějovic totiž nabral více než dva roky zpoždění.
Dálnice D3 má celkem měřit 170 kilometrů, v provozu je teď 70 kilometrů od hranic Středočeského a Jihočeského kraje k severnímu okraji Českých Budějovic.
K napojení na rakouskou rychlostní silnici S10 bude chybět na rakouské straně 16 kilometrů. Po opětovném zkoumání v roce 2021 dali Rakušané dokončení S10 zelenou, zřejmě k němu ale dojde až po dostavbě na české straně. Na konci roku 2015 přivedli Rakušané S10 od Unterweitersdorfu do Freistadtu, na letošek pak plánují zahájení stavby dalších sedmi kilometrů k obci Rainbach im Mühlkreis. Součástí stavby bude i kilometrový tunel Vierzehn. Hotovo má být v roce 2027.