Ministerstvo rozdělí rychlíky Plzeň – Brno vedví, chystá expres do Vratislavi

Lokomotiva 242 "plecháč" na přejezdu v Hrdějovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLokomotiva 242 "plecháč" na přejezdu v Hrdějovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Vedle přímého zadání Českým drahám musí ministerstvo vzít v úvahu i alternativní nabídku od RegioJetu.

Ministerstvo dopravy aktuálně řeší budoucnost souboru železničních linek, kterému dalo pracovní název „Balíček Jih“. Soubor zahrnuje linky v jižní části republiky a je doplněn o novou linku Ex32 z Prahy přes východní Čechy do Polska. Podle nové smlouvy by se mělo začít jezdit v prosinci 2023, vedle přímého zadání Českým drahám ale ministerstvo musí zvážit i alternativní nabídku od RegioJetu.

Konkrétně jde o linky R11 Plzeň – České Budějovice – Jihlava – Brno, Ex7 Praha – České Budějovice – Český Krumlov/Linec, R17 Praha – Tábor – České Budějovice/České Velenice a Ex32 Praha – Pardubice – Letohrad – (Vratislav).

Linku Ex32 by měly obsluhovat čtyři páry vlaků denně, svou koncepcí má navázat na dřívější spojení Praha – Hradec Králové – Letohrad – Polsko, které bylo před deseti lety součástí linky R10 Praha – Hradec Králové – Trutnov. Pro nezájem cestujících i polských drah bylo ale zrušeno.

„Dopravní infrastruktura v předmětné trase doznala změn. Úsek Ústí nad Orlicí – Letohrad – st. hranice byl elektrizován, což s využitím prvního tranzitního koridoru umožňuje využít elektrickou vozbu v celé délce trasy,“ stojí v aktuálně zveřejněném Plánu dopravní obsluhy území vlaky celostátní dopravy pro období let 2022 až 2026.

Důvodem pro zavedení nové linky do Polska je podle ministerstva hlavně zájem cestujících. „Nyní celou věc projednáváme s polskou stranou,“ řekl deníku Zdopravy.cz ředitel Odboru veřejné dopravy ministerstva Ondřej Michalčík.

Vedle nové linky do Polska chystá ministerstvo v souboru i druhou novinku, kterou je rozdělení linky R11 na dvě části. Rameno Plzeň – České Budějovice bude nově obsluhovat samostatná linka R31, spojení České Budějovice – Brno si ponechá označení R11.

Důvodem rozdělení jsou výrazné rozdíly v poptávce cestujících. Zatímco mezi Plzní a Budějovicemi je o vlaky zájem, i díky neexistující autobusové konkurenci, dále na východ je vytíženost podprůměrná. Je to dáno i zanedbaností infrastruktury, výlukami a nutností měnit lokomotivu. Průměrná rychlost rychlíku mezi Českými Budějovicemi a Brnem je tak pouze 56 km/h. „Tato rychlost je obtížně konkurenceschopná vůči jakémukoli jinému druhu dopravy,“ píše se v dokumentu. Pro větev R31 bude také ministerstvo požadovat rychlejší proměnu vozového parku.

Vozový park by se měl změnit i na lineckých expresech (Ex7), ministerstvo jedná i o požadavku na rychlost až 200 km/h, což by odpovídalo novostavbám dvou úseků IV. koridoru, které Správa železnic nechala přeprojektovat na rychlosti vyšší než 160 km/h. „Ke zvýšení kvality by mělo dojít zhruba za dva roky od začátku smlouvy,“ doplnil Michalčík.

Otázkou je, jak dopadne jednání s dopravci. Na zmíněné linky totiž mají smlouvu České dráhy, a to až do prosince 2025 (na některé do prosince 2026). Plánem ministerstva je tuto smlouvu ukončit dříve a uzavřít novou s počátkem platnosti od prosince 2023 na deset let. S ukončením staré smlouvy musí České dráhy souhlasit, ministerstvo tak nemůže učinit jednostranně. Dilema dopravce tak zní: mít jistotu za současných podmínek na tři až čtyři roky, či přijít s konkurenceschopnou nabídkou a získat jistotu na deset let. Nabídka bude muset být konkurenceschopná, neboť se svou nabídkou přispěchal na ministerstvo i RegioJet. Ministerstvo chce mít jasno o budoucnosti souboru nejpozději do dvou měsíců.

Záměr zavést novou linku do Polska se nicméně naplní bez ohledu na osud celého balíku Jih. V případě, že nedojde k dohodě o ukončení smlouvy s Českými drahami, bude linka do Polska spuštěna samostatně. Zahájení linky by se tím odsunulo na prosinec 2024.

Tagy Ex32 Ex7 Ministerstvo dopravy provozní soubor Jih R11 R17
222 komentářů