Ministerstvo rozdělí mezi zájezdové dopravce dalších 400 milionů

Autobus, ilustrační foto. Pramen: MDČR/autobusova-doprava-Praha.czAutobus, ilustrační foto. Pramen: MDČR/autobusova-doprava-Praha.cz

Pro zájezdové dopravce jde už o třetí finanční injekci od státu, program nese název Covid-Bus III.

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Radan Stift

No a na železniční zájezdové dopravce by taky něco nebylo?

klima.r

Nevím, ale zdá se mi to jako poměrně velké protěžování jednoho segmentu. Proč dostávají zájezdoví autobusoví dopravci, a ne třeba ti letečtí? Nebo zde již zmíněná závazková doprava, kdy v režimu netto (cca polovina železničních smluv, minimálně, možná více) dopravci tratili miliardy a dostali v podstatě drobné vzhledem k těm ztrátám. Přitom to je pro stát podstatně zásadnější služba, než nějaké zájezdové autobusy…

Tyhle podpory jsou prostě hrozně nesystémové, kdo si víc vyřve, ten víc dostane…

***** Petr

Všechny dotace jsou nesystémové , ale zbytek komentáře je omezenost v rozhledu

Gwann

kolik že dostali dopravci v ZDO podporu? nejen železniční ale i autobusoví?

na to peníze nebyly, aby se ušetřilo pár blbých milionů tak se zavřely celé tratě…a tady kompenzujeme zájezdové autobusy?

nechci říct, že jsou nějací méněcenní proti hospodským ale nechápu ty priority. na ZDO není, na „zájmové činnosti“ ano.

xyz

Drobný rozdíl je v tom, že zájezdoví dopravci byli fakt ze dne na den v podstatě bez kšeftů, protože v době nejsilnějších opatření byly veškeré zájezdy odřeknuty.

Zato ZDO zčásti pokračovala v podobě cest aspoň do některých zaměstnání, do některých prodejen atd.

(Toť jen popisné uvedení rozdílu; nechci hodnotit, do jaké míry je či není správné dát „tomu tolik a tamtomu netolik“, resp. vnímám obě strany téže mince, tzn. jak tu přivrácenou, tak i tu odvrácenou.)

Kernteriér

Vzhledem k tomu, že dotovaná doprava je v drtivé většině v režimu brutto smluv, a omezení této dopravy bylo minimální, nebyli tito dopravci postiženi ani zdaleka v té míře jako komerční. A při známém nedostatku řidičů to omezení školních spojů mělo za následek mnohdy jen to, že řidiči dělali jen to své a mohli si vybrat dovolené.

Gwann

mimochodem, u brutto, kolik dostali objednatelé kompenzaci? myslím tím hlavně kraje.

nebo kolik dostala nasypána Praha kvůli DPP?

prostě jsme jen vybrali komu dáme. o spravedlnosti to není a místo ZDO, což je veřejná služba, sypeme zájezdovým dopravcům.

je to nesystémová záležitost odporujícím jakýmkoliv rozumným prioritám

rozinka

Jestli si vzpomínáte na loňský únor, tak tehdy parlament zrušil nouzový stav. A Burešova vláda místo aby poslouchala parlament, tak nouzový stav vyhlásila znovu podle jakési žádosti všech hejtmanů kromě primátora Prahy a ještě to opepřila zátarasy okresů. Takže jediný kdo má dostat kompenzace je Praha, jiné kraje s brutto smlouvami si za to můžou sami.

Josef Petrák

Linkovi komercni dopravci, kterym ze dne na den opatrenimi odehnali vetsinu cestujicich, taky nedostali kompenzace. Ale myto, silnicni dan, socialni odvody za ridice, poplatky na nadrazich, to vse se platit melo… a kdyz si nekdo dovolil seskrtat jizdni rad, tak ho jeste urednici na krajich oznacuji za nespolehliveho, protoze dela “unahlene zmeny”.

Petr

dostali, byl pro ně speciální program covid bus linka.

rozinka

V ZDO u (ČD fans nenáviděných) brutto smluv dostávali dopravci zaplaceno pořád stejně.

Gwann

jen slušná část smluv není brutto….

a to nezmiňuje komerční vlakové dopravce

Jiří Kocurek

Kolikrát se to musí vysvětlovat:
Stát jim krizovým opatřením znemožnil podnikání. Tím pádem je povinen jim proplatit způsobenou škodu.

Priority? To jako popíráte rovnost před zákonem?!

Martin Verner

Stát k ničemu takovému povinen není.
Zákon, podle kterého stát postupoval, takovou povinnost nestanovuje, a podle občanského práva (kdybyste se k němu chtěl uchýlit, jako že to možné je) se hradí pouze škoda způsobená jednáním proti právu nebo úmyslně proti dobrým mravům.
A tahle podpora se ani jako náhrada škody netváří, to je (jako všechny ostatní COVID-příspěvky) čistě podpora na zlepšení hospodářské situace příjemce.
Takže to je skutečně otázka priorit a toho, komu se chce nasypat víc, komu míň a komu vůbec.

Gwann

on stát nezakázal jezdit zájezdovým busům (vyjma měsíce). jen prostě nebylo odkud a kam.

čili stejně jako u komerční vlakové dopravy. kde se taky nepředali

Kernteriér

A odkud kam jezdit nebylo z vůle těch dopravců? Nebo právě onoho státu?

Gwann

mnohdy ale z vůle např. států kam se jezdilo. třeba autobusové zájezdy na hory do rakouska a itálie a francie.

tak ať jdou žebrat tam?

já neříkám, že nebyli omezeni, ale něco je podnikatelské riziko. daně nechce platit nikdo ale kompenzace a podporu chce každý.

zároveň mne fascinuje, že ČD mají výpadek tržeb snad 4 mld za 2020 a dostali cca 1/10 s tím, že není na víc (či se nechce) a tady na tohle je. RJ je na tom mimochodem úplně stejně či ještě hůř než ČD….

Kernteriér

A myslíš, že ti zajezdoví dopravci dostali poměrně víc?

Jiří Kocurek

Nezakázal jezdit. On stát zakázal volný pohyb obyvatel.
Stejně jako nezakázal hrát hudbu. Jen koncerty.

rozinka

Jeden čas to bylo ještě horší, nezakázal koncerty, jen na nich zakázal přítomnost diváků.

ušatá

A oni nemohli dělat něco jiného? Co když tady budou další nemoci, katastrofy apod.? Co pak? Kde se ty peníze budou brát a budou stále na něco, co není nutné a potřebné?

Kernteriér

Ti podnikatelé hlady nepomřeli, ale vznikly jim škody na majetku. Ty jsou kompenzovány. Asi lze těžko předpokládat, že majitel 20 autobusů, které splácí, si v pokladně supermarketu vydělá na leasing a údržbu.