Ministerstvo potvrdilo stavební povolení pro přestavbu stanice Bystřice pod Hostýnem
Stanice Bystřice pod Hostýnem. Pramen: Správa železnic
Tendr na zhotovitele zatím nebyl vypsán, odhadovaná cena činí 540 milionů korun.
Tady jsem ještě našel rok staré záběry z Bystřice, tedy současný stav:
https://youtu.be/-BDPJXw-OCk
Někdo dole v komentářích zmiňoval srovnání s Holešovem, který byl dokončen nedávno. Vypadá to tam teď takto:
https://youtu.be/FtLuvb3W0vA
Jen pro kontext, základní škola pro 2×9 s tělocvičnou, podzemními garážemi, jídelnou a hříštěm nám byla před cca třemi lety naceněna o nějakých sto milionů levněj.
SZ se v tomto případě drží jakéhosi historického řešení místo toho aby se dívala na současné potřeby provozu na této trati.
Mezistanicni úseky VM-Branky-kunovice-osicko-BpH jsou podobně dlouhé. Vhodnou úpravou by šlo dosáhnout stejných jízdních dob. Narušuje to ovšem navazující úsek Bystřice-Holesov. Jelikož jsou v nem 3 zastávky a potenciálně může vzniknout i čtvrtá bylo by vhodnější udělat stanici BpH minimalistickou se dvěma dopravníma kolejema a vytvořit novou výhybnu Jankovice. Tím by se dalo výborně křižovat a JR by byl mnohem stabilnější.
Výhybnu v Jankovicích? Kde, v těch obloucích ? To vás Jankovičtí sežerou zaživa….
Jasně. Takže máme dva zcela rovné úseky do Jankovic a vy si vyberete zrovna dva oblouky uprostřed obce a řekněte že to nejde … A já si myslím že na těch rovných úsecích uprostřed ničeho to jde.
2 roky jsem v BpH sloužil a už si ta stanice rekonstrukci zaslouží. Dodnes funkční ústřední zámek slouží pro výcvik zaměstnanců.
Marně lovím v paměti který Jiří, už se vás tam vystřídalo dost. Zřejmě na vyhybkách pak do kurzu.
No sláva…stávající podoba není vůbec pěkná.
540mil. kč 😀
Přitom by stačilo na stávající „nástupiště“ položit prefabrikáty aby bylo nástupiště 550 a udělat elektricky ovládané výhybky.
Víc jak půl miliardy za takovou stanicku je blbost. Ušetřené prachy radši vrazit do vozidel třeba na zlince. To by udělalo mnohem větší užitek, to cestující poznají mnohem více než jakési nádraží kde většina lidí nastoupí/vystoupí a netráví tam žádný čas.
Už se vám doneslo, že dopravní cesta již není ČD?
No a?
No a?
Proč by SŽ kupovala vozidla? (Krom MUVek a obdobných strojů.)
A proč by se ty peníze vůbec měly dát SZ a ne raději krajům na dopravu?
To je nějak zakotveno v ústavě že ty peníze musí jít do infrastruktury?
Zase nějakej vyžírka Kokta a firma Javořice chtějí podojit SŽ, nic bych jim nedal. Ještě by měli přispět na opravu.
Jasně, chtějí podojit SŽ na tom, že se nebudou kácet stromy.
A počem budou ty nové stroje jezdit? Ono je nějak zakotveno v ústavě, že infrastrukturu nepotřebují?
Po budově asi ne. Doufejme. 🙂
Tak pokud se na to díváte takto zjednodušeně, tak ony ty stroje mají po čem jezdit i dnes a na tom ta rekonstrukce nic nezmění. A to je právě to absurdní. Neříkám že se nemá nic opravovat/vylepšovat ale je k zamyšlení investovat do jedné stanicky tolik peněz. Nákladní dopravci tady nakládají max drevo-na to stačí dvě manipulační koleje a řekněme rampa. Osobní dopravci tady využívají dvě dopravní koleje. A pro tenhle ten „obrovský“provoz investujeme půl miliardy a na tomto provozu se vůbec nic nezmění! Nic se nezrychlí, nic se nebude rychleji nakládat. Ale půl miliardy bude fuč.
Jasně, ty koleje žádnou opravu nepotřebují a TOR na vjezdu do stanice je naprosto vpořádku, kdyžtak se 30 sníží na 10 km/h.
Rekonstrukcí stanice Bystřice pod Hostýnem se významně zrychlí doprava na celém úseku Hulin-Valašské Meziříčí .Modernizací zabezpečovacího zařízení se odstraní místně stavěné výměny..tj. úspora při křižování cca 4 minuty.
A to přesto že se tam křižuje tak dvakrát denně? 😀 Stojí těch 540milionu za ušetření 2x4min za den?
Ale jak už jsem psal elektricky stavěné výměny jsou rozhodně plus, ale ty určitě netvoří významnou část z těch nesmyslných peněz co to celé má stát.
Tak nové zab. zař plus nové traťové zab. zař je cca 150 – 200 milionů, k tomu nějaké domečky, perony, koleje a jsme na 540 úplně hravě.
150 – 200 mega za něco co nepřinese vůbec nic …
Mimochodem Holešov stal tuším 350 a tam je úplně stejné nové zab zář i s tím traťovým a to by teda znamenalo že to stalo skoro půl nebo víc jak půl nákladů.
Kdy se dělala modernizace Holešova? Kolik by dneska stála?
Červenec srpen letošního roku … Takže by stala asi stejně kdyby se dělala září říjen letosniho roku.
A jste si naprosto jistý, že se tam bude 2x denně křižovat navěky věků a ani změna konceptu JŘ na té trati nebude nikdy dovolena?
Tím si rozhodně jistý nejse, ale já taky psal že je potřeba mít elektricky stavěné výměny…
Jasně. A „150 – 200 mega za něco co nepřinese vůbec nic“ psala tvá druhá osobnost O:)
A co to jako přinese do takové stanicky? Návěstidla jsou tam i dnes.
A ty i tebou požadované elektricky stavěné výměny zapojíš do čeho?
Ale to není ten problém. Pro lem je ten rozsah. Tahle stanicka potřebuje tak 3 dopravní a 2 manipulační koleje. A to bych se ještě zamyslel nad tím jestli nestačí 2+1. Stejně tak tady nepotřebují nějakou výpravní budovu. Co v ní jako bude? Má li to přejít na dálkové řízení tak stačí nějaká prefabrikovaná malá čekárna s pokladnou. A jedna buňka na zab zar. Místo toho aby se zrychlily úseky do osicka, což je 7km takže při rychlosti 100 se bavíme o 5min jízdy tak tam radši dáme jakési hradlo aby ty vlaky mohly jet za sebou dříve ale stejně… Číst vice »
Do zásuvky. Je to expert!
„se tam křižuje tak dvakrát denně?“
Pán je znalec největší jak tak koukám.
Tak kolikrát? Ikdyby to bylo 4x tak je to jedno.
No, myslím, že nízký počet křižování v BpH je zapříčiněn mimojiné tím, že jsou tam ručně stavěné výměny a tudíž to dlouho trvá. Pokud to bude stanice jako každá jiná (á la Holešov, Kroměříž, Osíčko), nebude problém křižovat v Bystřici častěji.
Částečně je to pravda, ale hlavní důvod je že vzhledem k navaznostem ve VM a Hulíně prostě vychází křižování jinde.
Demolicí budovy a výstavbou nové se významně zrychlí doprava? Tak proto chtějí novostavbu stanice třeba u Mladé Boleslavi… 🙂
No tak ještě jednou… Kromě stavby nové výpravní budovy, budou provedeny další práce, které naopak na zrychlení dopravy mohou mít podstatný vliv:
1. Rekonstrukci železničního spodku i svršku (kromě zhlaví na ValMez, proběhla už dřív)
2. Dvě nová bezbariérová nástupiště (délka 130 metrů, výška 55 cm)
3. Nové SZZ umožňující místní i dálkovou obsluhu (bude zřízeno pouze pracoviště pohotovostního výpravčího)
4. Nový infosystém pro cestující
5. Rekonstruke nedalekého železničního přejezdu
A to vše pro něco, co se dnes dá téměř nazvat: zastávka s nákladištěm.
Úplně stejnou práci by udělaly dvě samostatné výhybky a jedna ručně stavěná výhybka na manipulační kolej pro nakládku dřeva. Dvě cedule se směrem jízdy vlaku, rozhlas a pár prefabrikátů na nástupiště. A vedle toho jeden domeček 5x5m jako čekárna-kdyby to mělo zpoždění protože jinak nedává smysl aby tu někdo čekal 🙂
… Samovratne výhybky …
Může se jednat o přípravu pro zřízení R/Sp: Brno – Kroměříž – Hulín – Holešov – Bystřice/ H. – Val. Meziříčí – Rožnov/ R., jako opatření ke zlepšení spojení severní části Zlínského kraje s Brnem.
Sice veřejné neexistuje takový zájem z kraje ale už teď do toho investujeme půl miliardy??? Co kdyby.
Jste si tím tvrzením stoprocentně jistý?
Ano. Pokud by existoval jakýsi takový plán projednávalo by se to s jinými kraji MD, SŽ…musel by se stanovit nějaký plán, určit co má být cílové stav a nastavit termíny.
To že někdo z politiků který tam už po volbách být nemusí řekl že ho něco takového napadlo není žádný povel utratit půl miliardy.
A hlavně, je to nádraží pro tuhle budoucí linku tak zásadní? Bez té půl miliardy by ty vlaky nemohl jezdit???
Koncepce rozvoje kolejové dopravy Zlínského kraje, 12.2019
https://www.kr-zlinsky.cz/en/koncepce-rozvoje-kolejove-dopravy-zlinskeho-kraje-cl-4833.html
Opravdu hezký dokument 🙂
Obecně se v něm píše že vše opakují vše se musí rekonstruovat. Nepíše se do kdy co a kdo to zaplatí a podobně.
A ano je tam napsáno že budou přes BpH jezdit Sp. Nepíše se tam ale nic o tom že překážkou zavedení takových vlaků (mimochodem už takový jezdí) je neinvestovani 540milionu Kč do stanice BpH.
Prostě je to jen výpis všeho co by bylo dobré někdy postavit a zavést. Nic víc.
Na mapě SŽ lze mezi Kojetínem a Rožnovem/ R. nalézt 8 odkazů na akce, které proběhly, probíhají, nebo jsou v plánu. Tato v BpH, která vás popudila, je jednou z nich.
Nepopudila ta akce ale nesmyslnost nákladů vs přínos.
Pro nákladní dopravce nula.
Pro osobní dopravce nula.
Pro cestující vyšší nástupiště.
Ať se vám to líbí nebo ne význam stanice BpH je jen o trochu větší než přilehlých zastávek Hlinsko nebo Loukov. Na obou mohou nastupovat/vystupovat cestující a na obou mohou nákladní dopravci nakládat/vykládat. Jediná přidaná hodnota BpH je to že se tam 2x za den křižuje.
Já v tom vidím snahu o zvýšení atraktivity železničních tratí 303 a 323, které jsou paralelně k hlavní trati 271 pro regionální dopravu.
A koho to přiláká? Kdyby se zvedala traťová rychlost která tam všude je žalostná beru ale tato rekonstrukce nepritahne nikoho.
Já nevím, jestli je úplně moudré významem srovnávat Loukov s 800 obyvateli s Bystřicí, která má 8 tisíc. Nota bene, když je pod nejnavštěvovanějším poutním místem u nás, kam IAD nedojedete a právě na nádraží se z vlaku často přestupuje na bus… Jak si ten provoz na 2+1 manipulační koleji představujete třeba na Silvestra/Nový rok?
Vůbec nezáleží na tom kolik má co obyvatel. Jedna nástupni hrana dělá stejnou práci v Bystřici i v Loukově. Ono je jedno jestli vystupuje/nastupuje 5 nebo 50 lidí, na to nástupiště to nemá žádný vliv.
Nebo chcete říct že kdyby ti lidé přestupovali na ten BUS na Hostýn v Loukově že by se ta zastávka musela nějak rozšířit?
Na silvestra si to představují úplně jednoduše. Vlak přijede, zastaví, lidí vystoupí, pak nastoupí a vlak odjede. V nejhorším soupravove přejede do Osicka. Kvůli jednomu dní v roce skutečně nemá smysl vynakládat desítky nebo stovky milionů.
Pokud teda nezáleží na počtu obyvatel, potažmo spádové oblasti, tak potom tímto přístupem obhájíte třeba ostrovní nástupiště v zapadlé vesnici s argumentem, že bude „dělat stejnou práci“. A to opravdu nechcete. Na frekvenci cestujících, která je daná i přestupními vazbami v daném místě, totiž záleží v první řadě. Úplně opomíjíte, že intenzita té „práce“ bude úplně jiná v Bystřici a jiná v Loukově a vůbec vás to netrápí. Podle vašich představ přijdu nebo přijedu busem v zimě z Hostýna a můžu třeba při -10 čekat ve vaší prefabrikované betonové boudě. Děkuji, nechci. A ta představa „Vlak přijede, zastaví, lidí vystoupí,… Číst vice »
Popište rozdíl mezi nástupištěm v Loukově kde zastavuje sarika a nástupištěm v Bystřici kde zastavuje stejný Šarik…?
Proč má SZ řešit nějaký problém s tím že někdo k vlaku přijede autobusem hodně dopředu?
A jaký je problém v prefabrikované čekárně? Potřebuje každá díra speciálně navrhnutou čekárnu? Mají lidé v různých městech různé požadavky při čekání?
Ano, momentálně jsou oba peróny nanic asi tak do stejné míry. Ale pokud si mám vybrat, který opravím jako první, tak řeknu Bystřici. Prostě proto, že tamtudy projde více lidí za jednotku času a ta investice bude vždy efektivnější. A to je právě to, co nechápete, protože jinak byste obě stanice nemohl srovnávat. Prostě vy se primárně bavíte o betonu a prefabrikátech, zatímco já mluvím cestujících, kterým ta dopravní cesta a zařízení slouží. A proto si vůbec nerozumíme. Mimochodem, jedna docela hezká neprefabrikovaná čekárna je v jedné „díře“ o kus dál, jmenuje se Čeladná. Nevím, kolik stála, ale i kyby… Číst vice »
Kdyby v Bystřici nebyla stanice ale úplně obyčejná zastávka tak cestujícím by to udělalo stejnou službu. Jedna kolej, jedno nástupiště. Cestujícím by žádné problémy nevznikly. Jen proto že Bystřice je město tak to není argument tam mít nějakou předimenzování stanici.
Šarik=Regiosark
Já nikdy nepsal nic o nějakém betonovém kurníku. Může to být přece hezká moderní čekárna se sklem a dřevem. Ale nemusí to být stavba za desítky milionů.
Hele, Sp Radhošť, slyšel jsi někdy o něm?
Slyšel, proto píšu že Sp tam dnes již jezdí.
Rekonstrukce se musela odložit kvůli zdi a kácení stromů? To šlo o nějaký vzácný druh, nebo to byla jen záminka?
Trochu jsem se začetl do podkladů…. Příčinou zdržení byl návrh (05.2021), aby Ministerstvo kultury stávající objekt nádraží zpamátnilo. MK v 09.2021 návrh zamítlo, objekt může být zbourán a nahrazen novým, akce tedy může pokračovat Vegetace: Jde o kácení a náhradní výsadbu asi 50 ks okrasných dřevin a 120 ks ovocných stromů. Kácet lze jen v době vegetačního klidu (říjen – březen). Opěrná zeď: Jedná se o dvě zdi (v délce asi 450 a 75 m) ochranném pásmu dráhy na cizích pozemcích (Kokta, Javořice). Zdi jsou od trati vzdálené asi 11 – 17 m. Podstatou bylo, že se původně neprovedlo posouzení… Číst vice »
Děkuji za info.
Netuším o čem to mluvíte? Jaká zeď? Jaké stromy?
Na 331 mají od prosince 2023 přijít Žraloci 844