Ministerstvo dopravy, které už několik let buduje takzvané inteligentní dálnice, chce jejich funkčnost otestovat širokou veřejností. Hledá proto dobrovolníky, kteří si nechají do auta namontovat příslušnou komunikační jednotku a do mobilu aplikaci.
„Řidiči budou mít po dobu zhruba dvou měsíců ve svých vozech jednotku C-ITS, která bude komunikovat s mobilním telefonem řidiče. Po dobu testování budou řidiči dávat vývojářům a autorům projektu zpětnou vazbu,“ uvedlo ministerstvo v oznámení.
Uzávěrka přihlášek je 21. srpna. Pro první fázi testování hledá úřad desítky řidičů, později se mají jejich řady rozšířit. Ministerstvo hovoří o technologických nadšencích, které uspokojí skutečnost, že budou součástí pokroku. Půjde totiž o činnost bez nároku na odměnu.
Takzvané inteligentní dálnice se v tuzemsku budují v rámci celoevropského projektu C-Roads. Systémy jsou založené na výměně informací o provozu, která probíhá mezi automobily navzájem i mezi infrastrukturou a vozidly. Každé vybavené vozidlo se stává účastníkem, který informace přijímá i vysílá. Ministerstvo k tomu zveřejnilo osvětové video.
Cílem je zvýšení bezpečnosti provozu. Věc má ale háček. Pro efektivní fungování systému je zapotřebí zapojení dostatečného množství vozidel. Klíčovou otázkou tak je, zda takové systémy budou pro majitele vozidel v budoucnu povinné, nebo dobrovolné. To zatím nebylo rozhodnuto, neboť s tím souvisejí i otázky bezpečnosti systémů či ochrany soukromí. Jednou z variant je ponechání rozhodnutí na trhu: na vybavení by mohly tlačit pojišťovny.
Osazení systému je součástí souboru celoevropských projektů C-Roads, které mají směřovat k inteligentní, potažmo autonomní mobilitě. Auta budou podle těchto vizí fungovat podobně jako chytré telefony, budou vybavená vlastním operačním systémem a datově propojená se senzory na infrastruktuře, především na dálnicích. Lidově řečeno tak uvidí za roh, budou vědět, co se děje v jejich blízkém i vzdáleném okolí. Řidiči se tak včas dozvědí o komplikacích v provozu a podle pokynů přizpůsobí jízdu.
V tuzemsku jsou systémy zatím osazené na dálnicích D5, D11, částech D1 a D0 a také v ostravské MHD.
Nechce náhodou hledat ministerstvo inteligentní dálnice pro běžné řidiče ?
Autonomní mobilita?? Nevím, jak vás ostatní, ale mě by takové ježdění ani trochu nebavilo.
Jak se jim podaří změřit vzdálenost od okolních aut? To se mi jeví jako jediný přínos, jinak vše zvládnou řešit současné navigační aplikace.
bluetooth to umí, tak asi něco na ten způsob
Nikoliv bluetooth, ale speciální vyhrazené „wifi“ 🙂 (https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/302600_302699/302663/01.02.00_20/en_302663v010200a.pdf)
Já se až divím, že pojišťovny nepožadují v autech GPS rekordér (černou skříňku) už teď.
asi bych pak zrušil havarijní pojištění. Buď ode mne chtějí peníze, a nemalý, nebo chtějí šmírovat. Oboje nelze.
Jestli ty inteligentní dálnice budou stejné fiasko jako chytrá karanténa..?
Fakt nevím, ale návrhy tohoto státu v oblasti IT hodnotím apriori dost skepticky.
Jasně, na dispečinku bude ve středu od 9 do 11 hodin sedět bába a zapisovat do kartotéky, kde které auto projelo. Ovšem auta bez příznaků a bez doporučení registrujícího praktického dopraváka na zápis nemají nárok!
Proč to, když už máme Waze, který funguje perfektně bez nutnosti instalace dalších serepatiček.
Proč hledají tolik řidičů? Nestačilo by oslovit Havlíčka? 😉
To by mělo výhodu testování 24×7 😀
x 366, od odmaká i 29. únor v nepřestupný rok.
Milé ministerstvo opomělo oznámit několik Pikantností.
1) data jsou spojena s konkrétním vozidlem a konkrétním telefonem – tzn lze personalizovat kdo kdy kde. Dokonalý velký bratr.
2) data potečou přes váš mobil, tj za vaše peníze.
3) Onen prokrok stát a EU vidí v tom, že bude mít online k dispozici přesné údaje kodo se kde nachází, tato personalizace může být použita i při řešení přestupků (již nelze tak lehce použít osobu blízkou ani osobu „extra“ vzdálenou)
Jako by nestačilo to obrovské možství kamer, které už na dálnici jsou, zaznamenávají, ukládají a personifikují!
Opravdu žijeme 1984??
Opravdu cheme žít 1984?
Moc to dramatizuješ.
Nikdo nikoho nenutí.
Zatím nikdo nikoho nenutí, ale to je jen dočasné. Prijde čas kdy to bude povinné a já s tím nemám problém
– ubude lidí co za volantem nemají co dělat.
Koneckonců člověk má vždy volbu – nejet po dálnici případně jet vlakem. Nelíbí? Tak sedte doma a koukejte na TV.
Jasně, no to v Číně má člověk taky vždy volbu – hezky se chovat jak strana píská tak aby měl skóre v sociálním kreditu, protože jinak si ani ten lístek na vlak nekoupí
tak to se tak nějak blížíme vzoru Mao ce tunga…
tak presne kvuli tomuto vysledku jsem v 89 stavkoval a cinkal klicema. neni nad trvale kontrolovane svobody. cekam, kdy ministerstvo lasky vymysli stejnou aplikaci s kreditama jako v Cine
Nikdo nikoho nenutí? Když chcete mít možnost koupit si za drobné papírový lístek na MHD, tak se na vás sesypou obhájci jediného správného způsobu plateb, že jste zpátečník a bezkontaktní platby vyhovují každému a hotovost by se měla zakázat. Už jen kvůlli úniku na daních a možnosti přepadení. A kdo nemá bankovní konto bude vykopnut ze společnosti. Dost nahovno, což?
v podstatě máte pravcdu. V práci máme nový managedement a vznikly dotazníky. Ze srandy jsem u mzdy zatrhl kolonku v hotovosi a už se to řešilo na ředitelský poradě.
Byl jsem pozván k vedoucímu divize, jako co blbnu a já mu s kamennou tváří prohlásil, že vzhledem k rozšiřujícíe (opět) rýmičce vracím kartu a ruším účet, by mne nemohli sledovat. Tak jsem zvědavej, jak to dopadne.
To jste jim to teda nandal.
To bych si myslel, že kdy 95 % lidí jezdí jako čuňata a nedodržují žádné předpisy, protože se nikdy nedodržovaly, tak že nikdo nebude chtít „komunikovat s dálnicí“. A nejvíc poslanci.
Co teprve ta perzonalizace na železnici, kde si výpravčí předávají docela konkrétní vlaky a neustále je sledují. A to jsem slyšel, že prý se někde evidují dokonce i konkrétní vozy, které jsou v těch vlacích zařazené. Hrůza, velký bratr!! Naštěstí aspoň v posledních týdnech ponechává železnice vlakům trochu svobody. Poslední záblesky.
Vzhledem k tomu, jací prasatové jsou čeští (i jiní) řidiči, tak se na takový systém celkem těším. Jediné oblasti, kde se řidiči chovají relativně slušně jsou ty, kde je úsekové měření. A to jde naprosto v pohodě dělat bez ukládání a „personifikování“ dat o všech.
s tím, aby byl dozor a perzekuce na\ přestupky soouhlasím, s ukládáním dat, čísel telefonů poznávacích značek a obličejů hromadně maximálně nesouhlasím.
A jak víte co všechno to úsekové měření ukládá? Proklamacím že kromě přestupců vše ostatní hned maže můžeme a nemusíme věřit….
jj, svět se pomalu řítí k povinnosti vlastnit účet na ksichtbůku, šmejdogramu a klitru…..
Tak to radši budu dělat popeláře, tatíčku, ten náš velkej grunt, já nechci……
Mně stačí se podívat na web nove.dopravniinfo.cz a vím, že mám jet jinudy nebo počkat a potom projedu v pohodě.
Super, ze se MD, ikdyz jenom okrajove a bez valneho ci vetsiho vyznamu pro vetsinou ceske, nedokoncene dalnicni site, zabyva i digitalizaci. However, nebylo by od veci slapnout na plyn v naprosto klasicke, defakto analogove zalezitosti. A sice dostavit zakladni dalnicni sit v Ceske republice. Pote budu cist s mnohem vetsi vervou informace a zpravy, ze se Ministerstvo dopravy chysta memu vozidlu dat moznost, videt za roh.
Pane Karle, co je However????
Možná zkomolený název krásného velkého psího plemene.
https://media.hellosandy.net/taxonomy/images/hovawart/hovawarts.cz.jpg
https://slovnik.seznam.cz/preklad/anglicky_cesky/however
A my tu používáme jazyk „angličtina“?
Mj. jazyk kterým v celý EU nemluví ani jeden členský stát.
Jéje, ono už Irsko a Malta nejsou v EU?
Použil ho správně, takže to nebude snaha ukázat, že umí použít anglické slovíčko.
Občas to člověku jenom nechtě uteče, když mluví více než jedním a na střídačku.
to abych dával extra majzla na Polštinu a Ruštinu 🙂
jako že tady něco szukáte ??