Ministerstvo dopravy zrušilo územní rozhodnutí k železničním tunelům v Nelahozevsi
Tunely Nelahozeves. Pramen: SŽDC, dokumentace EIA
Správa železnic chystá v Nelahozevsi nový tunel, do kterého bude převedena jedna kolej stávající trati.
Prvnímu pokusu o modernizaci tunelu už dříve zabránily památkáři díky jeho portálu.Stávající poloha tunelu pro jeho polohu je v dnešní době za hranou bezpečnosti.Dokud zde nedojde k velké nehodě,tak se budou vymýšlet různé blbosti.Tento úsek měl být vyřešen už dálno v minulosti.
Tak se to vyřeší návěstidlem pro jednokolejný provoz, jako to bylo v Krasíkovským, nebo kterým tunelu, ne?
Myslím, že se nikomu nechce znova zaplevelovat už tak zaplevelený předpis D1 něčím novým jednou použitým.
Tak jsem na hrubo pročetl rozhodnutí MD. Na hrubo proto, že takovou gardu právního textu nejsem schopen pročítat velmi detailně, o čemž je v tom textu mimochodem taky i zmínka od nějakého soudce (jméno tam je, já ho opětně hledat nebudu). Mám k tomu pár připomínek: – opětně jsem se utvrdil, že něco shnilého je v procesech schvalování staveb – některé připomínky by vůbec neměly být připuštěny do procesu (hlavně u staveb ve veřejném zájmu) – mělo by to být uzákoněno, třeba nějaké povolování kácení a náhradní výstavba. Z tohoto hlediska těžce závidím prvním stavitelům železnic, že takovéto magořiny nemuseli… Číst vice »
Tak naklad pujde vetsinou po dalnici kamiony,…
Rozkaz zněl jasně. Škrtejte! Tak škrtáme.
Zase by chtěli zničit kus krajiny a přírody nějakým novým tunelem. Jsou tu pískovcové skály, důlní díla a vzácná flóra a fauna a nějaký moderní tunel, když na trase Praha – Ústí bude v budoucnu VRT? Zcela zbytečné a ničemu by to nepomohlo kvůli takovému krátkému úseku mezi Kralupy a Nelahozevsí.
Máte trefnou přezdívku.
😃👍👏
Má pravdu.Vy suďte sám sebe.
S tímto způsobem diskuze vybudujeme v naší ráj na zemi během chvíle. Včetně husté sítě VRT. Lidé intelektuálního a etického standardu, jaký jste tu právě předvedl, si nic menšího nezaslouží.
VRT by v úseku Roudnice nad Labem – Praha měla být čistě osobní. Proto zde má návrhovou rychlost 350 km/h, která rozhodně není pro náklaďáky.
A tudíž náklaďáky ze severu do Prahy (a opačně) zůstanou na této trati. A blbý profil bude stále blbý profil.
Ovšem této stavby se nikdo z nás nedožije.
Tunel je skutečně stavebním tunelem!
Rychlost 80 v tunelech je i ve stanici Kralupy a ve směru do Prahy pouze v některých místech převyšuje 100km/h
Jak píší další diskutéři níže, tak je potřeba zvětšit profil v tunelu pro nákladní dopravu. V tom VRT nepomůže.
Otázka je, jestli nějaké další úpravy jsou nutné. v rozhodnutí, které jsem lehce prolétl se třeba píše o posunech osy tratě až o 6 m – zvětšení poloměru dovnitř oblouků kvůli zrychlení. otázka je, jak moc je to důležité zrychlovat na takovém kousku, když bude právě VRT. Je to taky jeden z důvodů zrušení rozhodnutí.
Na druhou stranu se obávám, že protiargumentem při schvalování VRT bude stejná vámi pronesená věta: Zase by chtěli zničit kus krajiny a přírody nějakým novým tunelem.
Ještě zbývá přepravovat náklady na hřbetech žab nebo na vozíku taženém hlemýžděm.
Přesně tak.
Ale třeba takto by to nešlo, protože takhle se to u nás nikdy nedělalo….
https://www.youtube.com/watch?v=G3F0DPA7MSY
Za provozu rozhodně ne. Což není problém v případě nového tunelu vedle. Blanenský tunel 8/2 budiž příkladem.
Skála je málo stabilní a nějakou přeražbu na větší profil by prý už nevydržela. V plánu je ražba nového tunelu okolo, a stávající tunely zmenšit a vyztužit na 1 kolej.
Ale mohlo by to taky být řešení, nechat skálu spadnout a pak jen odtěžit suť…
To neznamená že by to nešlo, ale že by to bylo dražší. Nicméně do budoucna náklady na údržbu budou určitě nižší u jednoho tunelu než u dvou paralelních.
Pěkná technologie, nic proti ní.
Tady ale potřebujete rozšířit tunel nesymetricky směrem do skály, ne k Vltavě (viz i P_V). Obávám se, že tato technologie by to nezvládla, „pilíř“ na straně Vltavy by to pak nemusel vydržet.
Pěkné. Tolik výmluv se tu sešlo, proč by to nešlo. Jen otázka. Když se bude razit druhý tunel vedle, bude se jezdit pořád skrz stávající tunely dvoukolejně? Nejde vložit za tunel výhybka, tunelem jezdit těch 350m jednokolejně po 1. koleji a získat tak místo pro „nesymetrickou“ ražbu? Další otázka je – je rozdíl ve stavebním řízení pro nový tunel a rozšíření stávajícího? Já bych si vsadil, že ano (ale nevím). To by taky nahrávalo této metodě. Ale samozřejmě. Nejjednodušší je říci, že to nejde a čekat, čekat, čekat… Asi na havarijní stav, kdy si někdo myslí, že to protlačí přes… Číst vice »
NIMBY jako hrom.
Jo? Vysvětlíte nám proč v tomto případě NIMBY?
A co takhle se podívat na kvalitu přípravy dokumentace? Udělala SŽ vše správně? A Sudop Praha taktéž?
Když si čtu to rozhodnutí MD, tak „kvalitní“ vypořádání připomínek taky provedl „Krajský úřad Středočeského kraje, odbor územního plánování a stavebního řádu“.
Pak se bavte u VRT když není SŽ schopna zprocesovat stavbu 3 km úseku mezi Kralupy n. V. a Nelahozevsí zámkem. Už 25 let, nebo kolik uběhlo od koridorizace trati…
No já třeba nevím, nakolik se to vleče kvůli chybám v přípravě, či necitlivému přístupu projektanta a investora k okolí a nakolik kvůli tomu, že to vůbec nebyla prioritní stavba. Vždyť ten úsek snad ani nikdy nebyl zahrnut do koridoru.
Škoda. Přípravu a realizaci stavby to zbrzdí určitě v řádu let, což je škoda… pokud člověk vynechá samotnou stanici Kralupy nad Vltavou a Lovosice, je to asi poslední místo na tomto koridoru, které není rekonstruované…
Losovice rekonstruovaný byly
Podle fotek by ideálním řešením mohlo být vybourat skálu, rozšířit pláň, udělat jeden tunel v celé délce a zasypat. Něco podobného, jako se dělalo u Soběslavi na 4. koridoru.
Tak puvodni reseni, do boku skaly udelat dalsi extra tunel pro 1kolej je levnejsi reseni,ne?
Nebylo by levnější zdvoukolejnit a zadrátovat 070 a jezdit s náklady přes Všetaty a po pravobřežce? S přestavbou téhle trati se stejně nějak výhledově počítá.
Myslíte, že zdvojkolejnění a elektrifikace 34 km trati bude levnější než stavba 500 m tunelu?
Ale to zdvoukolejnění a elektrifikace je v plánu tak jako tak.
Jo, nastoupat 100 metrů a pak zase brzdit na spádu, to se fakt vyplatí…
To je odhadem 4 roky bez provozu.
Nejlepší by bylo tam postavit teleport.
Myslíte si, že by to prošlo přes proces EIA?
Ač tu sám furt nadávám na ekology, tak i mě se takováto prasečina nelíbí.
V Soběslavy se tohle kopalo do pole, ne do skály u Vltavy.
Chyba byla, že to měl Negrelli vybourat už tenkrát a v rámci přímosti tratě udělat tunel i pod kouskem Nelahozeveského zámku.
Pane Šindeláři, proč píšete, že úder zasadilio ministerstvo dopravy, když skutečnými viníky tohoto rozhodnutí je neschopnost Augiášovy správy připravit stavbu tak, aby byla v souladu se zákony této země?
Navíc se v článku píše o rozhodnutí Ministerstva zdravotnictví a Min. místního rozvoje.
Nehodíme to na Boreckého? 😛
Mají zde vlaky ještě nějaké další omezení, kromě rychlosti 80/90 km/h? Pokud ne, připadá mi investice zbytečná, když je v bezprostředně navazujících Kralupech rychlost 80.
Některé tam nesmí vůbec a po druhé koleji mohou pouze 20 takže zbytečná rozhodně není
Coze? Max rychlost 20,kdyz jede po nespravne koleji. To je blbost,ne? Vlaky tam obcas jedou po nespravne koleji a urcite jedou kolem 60.
A ktere naklady tam nesmi?
Takovým těm velkým silničním návěsům LKW WALTER to tam o 40 cm výškově nevychází – proto to jede po pravobřežce a levobřežka je jenom alternativní trasa s tím, že po jedné traťové to nesmí přes tunely vůbec a po té druhé se sníženou rychlostí (V = 60 km/h nebo 50 km/h ?). To samý ale platí třeba i pro tunel v Havlíčkově Brodě. Ale taková ROLA by možná neprojela fakt vůbec ani po jedné koleji, nebo tak Vmax = 5 km/h. Ale to není jenom tam – ROLA by po jedné koleji neprojela ani mezi Brnem a Břeclaví skrze mostní… Číst vice »
Děkuji za vysvětlení.
Von myslí asi PLM.
Tam po nespravný těžko. Asi tak cca 35 let.
Když o tom nic nevíte tak nepište kraviny.
Já tam ty vlaky vozil odborníku.jen jsem to nerozepsal dopodrobna. Ha
Tak když už si teda tykáme, já tam mám odslouženo několik let a vzhledem k tomu kolik tam těch MZ za týden projede tak se to nevyplatí dělat. Není problém to při stávajím provozu vyjezdit s minimálním zdržením.
Ono v těch Kralupech ta rychlost 80 km/h také nebude navěky. Dále, ten svršek a spodek, trakční vedení i stav samotných tunelů zřejmě není v takovém stavu, aby bez investice vydržel další desítky let. A byť ten modernizovaný úsek má třeba 2 kilometry (nejedná se jen o samotné tunely, ale i úseky před/za nimi), tak rozdíl 80 km/h a 140-160 km/h je sakra rozdíl…
Neposuzujte všechno jen rychlostí, ta je tady ten nejmenší problém. Úzké hrdlo je to proto, že je tam snížený průjezdný průřez a některé typy kontejnerů tím neprojedou vůbec. Prostě to neumožňuje profil P/C 80/410
viz tady: https://provoz.spravazeleznic.cz/portal/Show.aspx?path=/Data/Mapy/KD.pdf
Nechápu proč se takhle stát střílí do vlastní nohy.
Protože i stát musí dodržovat svoje vlastní zákony.
Akorát že stát je ten kdo ty zákony definuje a vymáhá. Tak je mají definovat tak aby k podobným věcem nedocházelo.
Jednotlivé zákony, předpisy, požadavky státu by se neměly vzájemně vylučovat. Došlo k takové kolizi v tomto případě, nebo jen někdo udělal něco blbě?
Zákony jsou vždy vytvářena a připomínkovány mezi všemi rezorty, aby došlo k hájení práv všech, od přírody, přes člověka a až po ekonomické zájmy. Když je zákon vydán tak je všemi těmito rezorty schválen a odhlasován volenými zástupci. Orgány státní správy pak dohlížejí na dodržování zákonů. Pokud si někdo z libovůle zákony poruší, tak je potrestán třeba i odnětím územního rozhodnutí. A je úplně jedno jestli jde o Frantu Omáčku nebo samotný stát.
Samozřejmě, že se dá i zákon upravit na sílu a tlačit to jedním směrem, ale pak to zase bude platit pro všechny.
to si asi pletete moc zákonodárnou a moc výkonnou.
Tak to teda ne. Stát si nemá svévolně upravovat zákony tak, aby státu prošlo cokoliv.
Ze stat kontroluje sam sebe a chrani obcany pred zbytecnou zlovuli statu je snad jeho roli.
Zda ten navrh byl tak spatny nebo duvody zruseni projektu neadekvatni neni z popisu prilis jasne a koncu o tom muze rozhodnout soud, pokud jsou „patlalove“ ze SZDC tak jisti svoji pravdou.
Přesně tak. To rozhodnutí jsem četl, a zdá se mi vypracované poměrně precizně. Pokud si je Správa železnic, potažmo SUDOP, jistá, že měla podklady bezchybné a šlo stavbu umístit/povolit, tak mají možnost obrátit se na správní soud…
Konspiračně nahlíženo, stát možná nyní naznal, že na to nemá a mít nebude, tak hledá záminky, proč to nejde dělat nebo kdo za to může.