Ministerstvo dopravy vypsalo výběrové řízení na post šéfů strategie a evropských fondů

Podoba terminálu Praha-východ v Nehvizdech. Foto: SŽPodoba terminálu Praha-východ v Nehvizdech. Foto: SŽ

Jde o přesoutěžení pozic po pěti letech podle zákona.

66 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kuba

Luděk Sosna je žábou na prameni rozvoje dopravní infrastruktury (a to nejen železniční, ale i silniční) už minimálně 10 let. Ty modely hodnocení ekonomické efektivity HDM-4 jsou úplně mimo realitu a nerespektují reálné nárůsty dopravních intenzit. ČR nemá vůbec aktualizovanou vizi dopravní infrastruktury až se dostaví, co je teď zafixované v Politice územního rozvoje. Ta je přitom stará 20 let. Jediné co se připravuje je VRT, jinak nic.

medvěd

Když Vám nedaj peníze, můžete stavět kulový…………

Tomáš Záruba

Odbor strategie, jo? Hm. Spíš odbor hromadění moci a mikromanagementu, aneb jak do všeho kecat a za nic nenést konečnou odpovědnost.

Až se tohle změní, tak má nějaké VŘ smysl řešit.

Jan Schmidt

a každý průšvih hodit na ministra.

David

A má ministerstvo nějakou strategii, až se do deseti let dostaví všechny chybějící dálnice (kromě D0, D3 a D49)? Co bude pak? Kritika, že se nic nestaví, nic není připraveno a výkřiky typu #matlven?

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Mátl pak snad přejde na novou pozici.

David

Pokud bude tato pozice lépe placená, tak mu to ze srdce přeji. Ale na to jsem se neptal. Má někdo (MD, ŘSD, SFDI) strategii, co bude až se dostaví vše, co bylo připravené do roku 2030? Nebo to dopadne jako před 10 lety, kdy ŘSD nemělo nic a všechno z OPD se nalilo do revitalizací tratí?

Jiří Kocurek

Co bude až to bude hotové? No asi údržba, co dalšího by se mělo dělat, když to bude hotové.

MP22

No tak to se snad začnou konečně stavět ve velkém železnice.

Frantisek

S křížkem po pohřbu. Jen další navyšování už tak objemné dopravy. K čemu máme mít vedle sebe dálkové silnice, dálkové železnice, (středně) dálkové lety a ještě třeba dálkový vodní kanál? Kdepak. Železnice se měly přizpůsobovat potřebám právě teď, respektive touto dobou už 20 let. Jelikož teď houf volá po „dostavbě chybějících dálnic“, přesune se patrně 90 % přeprav na silnice. K čemu pak ještě koleje? Říkám to nerad, ale železnice je už prakticky odsouzena do úlohy popelky. Kdo ví, zda z toho bude ještě někdy vyhrabána. Řeči se vedou, dávno snížený podíl nadále stagnuje.

Jan Schmidt

ale to se přesně za Sosny povedlo: odsunout VRTky než bude dálniční síť hotová…

Koumes

No tak to je, myslím, nepochopení toho, co se teď u nás i v Evropě děje a připravuje. Právě železnice má zelenou díky malé produkci CO2. Jistě, měly se stavět nové tratě už dříve, ale jestli jsme to nedělali, tak prostě máme nejvyšší čas to obrátit. Letecká doprava se omezí ve svém boomu před covidem a megalomanským vodním kanálům je konec. V západní Evropě sice jsou a využívají se, ale jen proto, že tam stojí už 200 let. A nebojte, „objemná“ doprava je užitečná, bez ní není rozvoje.

Jirka

Pak se teprve možná začne stavět D52 a pražský okruh mezi D8 a D7.

Jan Schmidt

už teď si ŘSD dělá studii tangenciálních dálnic, takže zase dálnice dálnice dálnice

Kodl

„let a za tu dobu se zejména železniční doprava příliš neposunula.“
Spíše se propadla a nadále propadá dále a dále do minulosti směr skanzen.

Jiří Kocurek

Kolik že bylo v minulosti tratí umožňujících rychlost vlaku přes 130 km/h? A přes 150 km/h?

Frantisek

A k čemu jsou místní rychlostní rekordy, když to jako celek padá s chybějícími propojeními a nízkou kapacitou?

Jan Schmidt

Na kolika spojeních krajských měst je vlak rychlejší než auto?

Olcit

Dotaz – platí automaticky, že vedoucí odboru strategie MD = člen Řídícího výboru České dráhy a.s.?

Protože nyní pan Ing. Sosna je členem tohoto orgánu, který vykonává funkci vlastníka firmy ČD.

… A protože firma ČD provozuje ČD Nostalgie (parní lokotky atp.), které prý prodělává každoročně několik desítek milionů… tak aby eventuelní insolvenční správce firmy ČD a.s. nežaloval Českou republiku, aby ČR zaplatila ty každoroční desítky milionů ztrát z ČD Nostalgie

Viz například rozhodování Města Rumburk, že jeho firma (nemocnice) má dělat ztrátové aktivity = insolvenčí správce nyní žaluje, aby od Města získal desítky milionů Kč
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/luzicka-nemocnice-rumburk-ustecky-kraj_2012021300_pj

Daniel Bečvář

Už ministr oznámil své favority, aby z výběrka udělal frašku jako v případě SFDI?

mgr.pavel

No, spíš by měl sedět 😀

To si jen dělám legraci, bohatě by mi stačilo, kdyby letěl.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

#sosnaven #svobodaven

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Tak to bude jistě napínavé!

Granja

Jen aby po tom napětí nebyly ve výsledku křivé huby…

Jiří Kocurek

Kyselé huby budou tak jako tak. Ať se stane cokoliv, postaví se cokoliv, vždycky se najde někdo, kdo bude nadávat, že tehdy by se to udělalo líp.

Frantisek

Někdy by stačilo přemýšlet také z pozic uživatelů těch staveb a jejich okolí. Podstatná je účelnost a sladění s celkem.

Olcit

Osobně si myslím, že byznys reagoval již v předstihu. Viz aktivity firmy SUDOP, která za poslední dobu nakoupila tucet firem z úplně jiného oboru…

https://www.lupa.cz/aktuality/sudop-potichu-buduje-jednu-z-nejvetsich-it-skupin-v-cesku-letos-koupil-uz-ctvrtou-firmu/

Jan Schmidt

Tak ty peníze vysusané ze státu je potřeba investovat do budování pozice v dalších segmentech…

Olcit

Pro inspiraci co asi chtějí někteří občané od budoucího šéfa strategie Ministerstva dopravy – viz diskuze k článku
https://zdopravy.cz/glosa-ministr-poznava-jihokorejske-rychlovlaky-spolecne-s-temi-kvuli-kterym-jezdime-stale-jen-160-km-h-154476/?comments=1#comments

David

Co vlastně provedl Luděk Sosna? Škodí někomu?

Středohor

Jakože na tyto studie peníze byly, ale na výraznou modernizaci železnic ne?

Roman

Na studie peníze byly, protože existovalo politické zadání a zájem státu tenhle Zemanovo mokrý sen prosadit. A právě Sosna je příklad byrokrata, který dělá to co se po něm chce, hledá argumenty pro i v případě, když žádné skutečné neexistují. Není to člověk co má nějakou strategickou vizi a tu se snaží prosadit, je to jen dlouholetý poslušný úředník. Celkově ten jeho odbor je plný podivných existencí, co jezdí na konference a tváří se důležitě, ale kromě studií nic negenerují. Je to dáno koncepcí gesčních útvarů na MD, čili odborů, které mají dle org. řádu plnou pravomoc řešit svojí problematiku… Číst vice »

Jan Schmidt

Jenže ve finále je to tak, že tyto gesční útvary proti Sosnovi „odborně nejdou“

mgr.pavel

Právěže neprovedl nic.

Nic čím by pomohl ke zlepšení české železnice.

Nic čím by definoval strategii železnice v ČR.

Granja

Ono ale udržovat tolik let SQ je taky pěkná dřina.

Jan Schmidt

hlavně SQ projekčního monopolu

Jiří Kocurek

Kdo stojí za těmihle akcemi?
a) zařazení Praha-Liberec-Zhořelec do TEN-T
b) přepnutí na střídavinu (první úsek konečně hotov)
c) zavedení ETCS (konečně už běží)
d) projektová příprava VRT

Antraxity

Sosna ne. Zeptejte se na MD. 😉

Jan Schmidt

pomalotrať Praha-Liberec-Zhořelec do TEN-T snad nechcete dávat jako úspěch?

přepnutí na střídavinu? a víte u kolika tratí trval, aby byly na SS a ne ST, i když se ví, že se přepínat bude?

Láďa

Naopak. Je to borec.

Jan Schmidt

Brno – Přerov, ODSun brněnského nádraží, desítky zfušovaných projektů, brždění vrtek – ano jako faktický vládce investic do dopravní infrastruktury a zejména jejího projektování je za toto vrcholově odpovědný. A jak trefně psal Tomáš Záruba, kecá do všeho.

David

Tak držme palce ať se tam dostane někdo kdo si opravdu vezme za cíl vytvoření nějaké strategie. Protože to co zatím předvádí tento stát v oblasti železnic je jen chaotické rozhazování peněz na ad-hoc projekty.
Jedinou výjimku tvoří snad akorát VRT, kde alespoň nějaká jednoduchá strategie existuje a mám tak aspoň s čím nesouhlasit (terminály v polích na francouzský způsob, 9 dálkových linek mezi Prahou a Brnem).
Možná pak ještě ETCS, ale tam je to v podstatě jen o harmonogramu.

Alibaba

A těch linek má být ještě víc?
Proč nesouhlasíte s terminály „v polích“? To chcete znemožnit(znepřístupnit) využívat VRT lidem s okolí těchto terminálů?

Frantisek

Protože logické jsou terminály v uzlech, kde je 1) velká místní poptávka, 2) možnost přestupu z jiných spojů sítě. VRT má spojovat velké uzly a fungovat jako nadstavba ostatní sítě, ne generovat další autodopravu. U nás se přešlo na cestu „ulevit příměstským úsekům silnic“ a „suplovat nedostatky stávající sítě“. Není žádoucí použitelnost veřejné dopravy pokud možno bez auta. Přidaný přestup v polích (se zabráním zemědělské půdy pro obří parkoviště) je jednoznačným negativem této koncepce. „Nebojte, vlak nebude rušit v obci, dojedete si na něj auty…“ Zvrhlé.

Alibaba

V uzlech (stávajících stanicích) terminály jsou, vlaky z VRT tam zajíždět budou. Jen ne všechny a všude. Terminály v polích budou další nabídka, očekávám, že k nim kraje postupně přivedou i linky (zpravidla to budou autobusové příměstské, ale v Jihlavě se plánuje i trolejbus + tam bude na stávající trati 255 zastávka, v Roudnici má být přitažena nějaká železniční linka z koridoru). S velkýma parkovištěma taky nesouhlasím (a nevěřím v rozsah, který je na vizualizacích navržen), doufám, že se budou stavět maximálně postupně, když bude poptávka vyšší než nabídka parkovacích míst. Že nebude rušit v obci plně chápu, protože to… Číst vice »

David

Já jsem spíš příznivcem Švýcarského modelu železnice doplněné o VRT mezi největšími sídly. Tedy zastavování v centru měst, spíš menší počet linek, ale zato častější takt. S Terminály v polích nesouhlasím protože zvyšují závislost na autech a obsluhují velmi malé území, když už někde zastavovat tak v nějakém městě po cestě. Za mě tedy lepší mít zastávku VRT v Kolíně než v Jirnách, nebo prostě někde kam se dá dojet i MHD a nemusíte spoléhat na auto. Stejně tak v Brně si myslím, že mají všechny vlaky jezdit na hlavní nádraží a ne že bude muset člověk studovat, který vlak… Číst vice »

Alibaba

U nás VRT je taky mezi velkými sídly, je v delších úsecích, protože má přidat kapacitu pro síť (nákladní doprava na stávajících tratích). Švýcarsko má trochu výhodu, že nákladní doprava převažuje sever/jih a osobní východ/západ. Jinak u nich je taky v úvaze čistá VRT: https://de.wikipedia.org/wiki/Bahn_2000#Neue_Haupttransversale_(NHT) Počet linek co je plánován vychází v základdu dnešních linek dálkové dopravy, viz web SŽ. Jenže bez terminálů budou muset lidi do center a to přinese i nějaké protisměrné jízdy a tím se prodlouží čas přepravy, takhle bude možnost nastoupit na vlak v Nehvizdech a jet na Brno/HK/Pce. Očekávám i přivedení MHD jak o tom… Číst vice »

qwasar

Jsem nesmírně zvědav na poměr lidi, kteří z Nehvizd pojedou na Brno/HK/Pce vůči těm, kteří pojedou do Prahy…

Alibaba

Já teda nečekám žádná zázračná čísla, bude to hodně ovlivněné tím, zda budou vlaky povinně místenkové a jestli se bude dát jízdenka koupit primárně do Nehvizd.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Zkuste se na to ještě jednou podívat.

Jiří Kocurek

Se zajížděním do nádraží ve městěch po cestě můžete na 1 h Praha-Brno rovnou zapomenout.

Frantisek

Města po cestě mají být obsloužena konvenční sítí, která bude ve větších uzlech na VRT navázána. Náhrada této návaznosti dojezdem auty jde proti univerzalitě veřejné dopravy. „Na rychlovlak se dostanete spíše autem než jiným spojem veřejné dopravy.“ Smutné – a pro současnost příznačné.

Jan Schmidt

Vy bláhový, myslíte že český železniční průmysl Kupkovi dovolí tam dát někoho jiného než Sosnu?

Tomáš

Velké kontroverze vůči Sosnovi tady vyvoláváte akorát vy na tomhle webu!!

Jan

Tím, že to tak „nezodpovědně“ uveřejňují? Lepší kdyby o tom nikdo nevěděl…

Tomáš

To je vaše interpretace, já nic takového netvrdím. Vadí mi ale tyhle „hejty“ proti panu Sosnovi, aniž by byly podložené nějakými fakty, co přesně dělá špatně. Stejné to bylo v článku o výletu vysokých úředníků do J. Koreje a i teď jsme se dozvěděli jen to, že Sosna vede strategii 15 let a že se železnice nerozvíjí dobře. Ale strategie na MD zahrnuje i silnice a dálnice, a ty v posledních letech celkem dobře šlapou, takže to asi zase tak špatné nebude..

Lang

Oproti ostatním máme co dohánět. Takže je to horší, než si dokážeme představit.

NeodrážetNespouštět

Vám přijde, že by v plánování rozvoje dopravy existovala jakákoli strategie? Co jsou priority? Co priority nejsou? Jaké obslužnosti se snažíme dosáhnout? Jaké jsou způsoby jak se těch cílů má dosáhnout? Je někde přehledná mapa co se má dělat a v jakém pořadí nebo s jakou prioritou? Jaké módy dopravy se mají pro danou obslužnost využít? Proběhla o něčem z toho veřejná diskuze? Pokud na tyto otázky neexistuje jednoznačná odpověď na webu MD, tak to znamená, že žádná strategie neexistuje. A pokud někdo sedí na strategii MD 15 let a výsledek je, že strategie neexistuje, tak to značí, že měl… Číst vice »

Granja

…zahrnuje i silnice a dálnice, a ty v posledních letech celkem dobře šlapou…

Jistěže, ale to neznamená, že železnice by také neměla stejně dobře šlapat jako ty silnice a dálnice. Zodpovědnost musí být brána za všechny segmenty.

Olcit

No a co by Ministerstvo dopravy mohlo víc udělat pro železnici, když se udržuje větší část železniční sítě která je zbytná (srovnej např. s Německem) a když např. dle názoru Ing. Hnulíkové z Arrivy (ex ČD) „Dnes jsme na vrcholu objednávky“
https://zdopravy.cz/podcast-nejvetsi-uspech-railjety-pro-ceske-drahy-rika-ludka-hnulikova-133499/

Můj osobní názor je, že by železnici v ČR nejvíc prospělo „vyjít z ulity“ do reálného světa… Protože pak by samotní nádražáci sami chtěli, aby skončily státní peníze do třetiny nebo do dvou třetin železniční sítě SŽDC.

Miloslav

V Německu, stejně jako třeba v Anglii a dalších zemích, kde se tratě rušily, se dnes obnovují. Musíme nutně jít touto cestou nebo můžeme rušení přeskočit?

Olcit

I kdyby okamžitě byly v ČR vypnuty peníze do 1/3 sítě SŽDC, tak furt bude česká železniční síť výrazně hustší než v Německu…

Alibaba

Asi mi neporozumíte, ale zeptám se opětovně:
Proč by si stát měl přestat financovat svůj majetek, který lidem poskytuje služby, a ty služby si nějak lidi žádají?
Nepíšu o tratích typu Žacléř“ apod. nebo teď o velkých investicích typu VRT.

Jan

Máte pravdu, pořadí zla na tomto webu je 1) Jančura 2) Sosna 3) zpochybňovači monopolu ČD. Zajímavé je, že takový Leoš Novotný je vůbec nevzrušuje…

Otto

Dálnice co se teď staví není žádná strategie – staví se to, co komunisti nalajnovali před 50 lety a podle toho jak jsou peníze a stavební povolení. Jakou mají strategii? Na webu MD je jeden generický strategický materiál…. jinak nic moc…
Nebo víte o nějaké plánované novostavbě silnice I. třídy strategického významu? Staví se obchvaty (což je samozřejmě dobře), ale nemyslím si, že to jsou nějaké strategické projekty ve smyslu toho slova.
Je to krásně vidět i na silniční síti – hlavní směr východ – západ, sever – jih nic moc.