Ministerstvo dopravy podepsalo s Českými drahami smlouvu na další léta
Lokomotiva 151 u Hoštejna. Dosud na trati 270, od prosince na trati 019, případně 001. Foto: České dráhy
Ministr dopravy Vladimír Kremlík dnes podepsal novou desetiletou smlouvu o veřejných službách s Českými drahami. Ministerstvo to oznámilo v tiskové
OT: Rychlík 685 dnes neměl ani kočár AB, jely čtyři dvojky. Prý to tak bude až do poloviny prosince. Není to krásné? Jízda narvanou dvojkou byl neopakovatelný zážitek…tak neopakovatený, že se jeho opakování tuze rád vyhnu. Ale bohužel, hošani z Nábřeží drží trumfy v rukou…možná v nich drží i něco jiného.
Tak aspoň to. ČD jsou moloch s mnoha chybami, ale kam povede to, že necháme lukrativní linky vyzobat soukromníky? To je jako když se u nás privatizovala lukrativní kardiologie, interna přes silnici zůstala nemocnici, které nově chybí „kardiologické“ zisky a tak se jala „optimalizovat“ péči zavřením patra. je v zájmu nás všech, aby tu byla dominantní firma, kde vytížené tratě pokryjí náklady na obslužnost do „Horních dolních“. Můžeme se dál tvářit, jak cestujeme na úrovni, když dostaneme automatovou břečku zdarma, ale pak se nesmíme divit, že na tom stát v konečném důsledku prodělá a naše peníze nejdou na něco lepšího.… Číst vice »
Mohu se zeptat, co je třeba z Vašeho pohledu lukrativního na lince R8 a která linka je podle Vás lukrativní? Podle mě je lukrativní každá dotovaná linka, protože máte zajištěné prachy. … Podle mě tedy rozhodně není v našem zájmu, aby v jakémkoliv odvětví existovala dominantní firma, protože všude, kde existuje něco, co se blíží monopolu, tak z toho rozhodně zákazník netěží…
Ale stejně tak by nemělo být v našem zájmu poškozovat podnik vlastněný státem, tím, že mu sebereme výkony. A k čemu jinému, než pro obsluhu vlaků v závazku, by měl podnik vlastněný státem sloužit?
On ho nikdo nepoškozuje, ten podnik se sám poškozuje tím, že je dražší než ostatní a v našem zájmu především není platit si za stejnou službu více než je nutné.
Poškozují je jednak politici počinaje Babišem, MD a a řídíci výbor a pak zákon o veřejných zakázkách. Ač jsem tomu nikdy nefandil? Ukazuje se, že by privatizace minimálně 51% akcii byla na místě.
Ale výkony mu nikdo nebere. Je to naopak. On ty výkony (často) nedokáže získat. Má to dopravce vybičovat k lepším službám, lepším nabídkám, bude z toho těžit stát i cestující. Když na sobě dráhy zapracují, budou mít stále majoritní pozici i v soutěžích.
V zájmu občanů není za přes daně sebrané peníze provozovat špatný systém (jen tak z tradice).
No jo, ale on musí vozit režijkáře! A starat se o historická vozidla a provozovat půjčovny kol no a taky celé devadesátky jim stát neplatil a dělali to všechno jen z lásky k lidem, takže teď po nich nemůžeme chít soupeřit s konkurencí, že….
Nemůžeme, oni potřebují ještě 10, maximálně 20 let na přečalounění všech koženek a vymyslení dalších pseudodůvodů proč to nepůjde ani pak…
To, co píšete, má sice logiku, ale vemte si, že přesně takto fungoval socialismus před rokem 89. V té době bylo (téměř) všechno státní. Fungovalo to ale efektivně? No moc ne. Státní monopol má být tam, kde nemůže fungovat konkurence, což je převážně infrastruktura (vodovodní, elektrická, silniční, ale i železniční). I telekomunikační infrastrukturu podle mě měl postavit stát a ostatní by si ji jen pronajímali. Tím nechci říct, že jsem pro privatizaci ČD, nicméně se silně domnívám, že pokud ČD nebude mít proti sobě konkurenci, budou stát jejich služby za starou belu tak jak to bylo ještě v předchozím desetiletí.… Číst vice »
Mohu se zeptat těch, kteří mi dali tady mínus, s čím konkrétně nesouhlasí? Připadalo Vám, že ČD fungovala lépe před příchodem konkurence? A znáte jiné odvětví, kde monopol je lepší než konkurenční prostředí?
Jakože je v zájmu státu „nepoškozovat“ podnik vlastněný státem, ale poškozovat cestující službami monopolního molocha a státní kasu jeho cenami je úplně v cajku?
Sama linka na Ostravu nebyla „vyzobaná“, ale byla tam neuspokojená poptávka po cestování, kterou ČD neuměly obsloužit. Jejich podnikatelská slepota a blbost se jim naštěstí vymstila…
Přesně, primárním cílem státu přece není maximalizace obratu/zisku státní firmy, ale služba občanům – pokud pomůže kvalitní výběrko k lepšímu poměru cena/výkon (klidně i u ČD), tak ho má MD provést – peníze daňových poplatníků tak budou efektivněji využity.
Pane, pouzivam nekolikrat tydne linku R8, nevim odkud jste, ale je to po Ostravskem a Brnenskem rameni nejdulezitejsi linka s tolika prestupovymi misty a mrknete na mapu a uvidite!! Jeste k cenam za co CD JEZDI. TROCHU EKONOMIKY VAM URČITĚ NAPOVI CO JSOU TO ODPISY Z MAJETKU A MAJETEK, KTERY CD SPRAVUJE NEJSOU TO JEN REZIJKY.. DEPA, PROVOZNI BUDOVY, KOLEJISTE, MYCI LINKY A DALŠÍ A DALSI PROSTREDKY, KTERE MUSI NEKDO UDRZOVAT S SAMOZREJME PLATI. A CO MÁ KONKURENCE!!! PRONAJATOU HALU NA ZLICINE A V BLAVE OPRAVENÝ ZBOR. LEOŠ V PRAZE. VSE CHCE KONKURENCE VYUZIVAT A ZA NIC PLATIT, PŘÍPADNĚ MRZKY… Číst vice »
Pokud na to chcete ekonomicky, tak si prosím uvědomte, že to je jen problém daného dopravce, jestli něco vlastní, nebo si něco pronajímá. A rovnou abych přešel do protiútoku – to se to ČD žije, když jim to stát postavil a pak jim to předal. Pokud by s tím dokázali s rozumem hospodařit, musí to pro ně být konkurenční výhoda, nikoliv nevýhoda 🙂
stát postavil a pak jim to předal …. a řadu věcí pak zase KOUPIL zpátky ….
Kde jste vzal „že za používání“ dep nechtějí soukromníci platit? To je nějaká místní ČD urban legend? Pokud vím, je to naopak, ale ČD místo aby vydělali, zkouší blokační taktiku.
Jinak ČD spoustu toho majetku dostaly od státu, což je značná konkurenční výhoda. Dostaly i stanice, které pak stát kupoval zpět, takže o nevýhodnosti tu nemůže být řeč.
Dominantní státní firma bude akorát zdrojem dobře placených trafik pro dosazené kamarády a prazvláštních zakázek pro spřízněné podniky. Ano, na tom stát v konečném důsledku prodělá.
Zcela OT: Nedaleko mého bydliště se také bude privatizovat špitál. Sice proběhlo platné referendum, ale bohužel dopadlo špatně (96% hlasů proti privatizaci), takže se bude opakovat. A znovu a znovu a znovu, dokud to voliči nevzdají. Soudruh K. K. je vytrvalý. Budoucí vítězové se už nechali slyšet, že prodělečná oddělení zruší. Omluva adminovi za OT, jde o reakci.
Hmm… tak to jsem zvědavý „vyšší kvalitu dopravních služeb“, kterou předpokládám opět jen tam, kde existuje nějaká reálná konkurence. Na některých linkách neočekávám konec béček do roku 2029.
No srovnám-li kvalitu „služeb“, které poskytují ČD vs. politici v různých funkcích, tak i přes řadu problémů národní dopravce poskytuje přece jen více. Navíc si mohu vybrat i alternativy, kdežto u hloupého a neschopného politika tomu není.
To je pravda, otázkou je, jestli toto je relevantní srovnání (jestli nesrovnávat spíše dopravce mezi sebou). Zároveň je otázkou, že když víme, že politici jsou neschopní, o to více se obávám, že nebudou tlačit dopravce aby tuto kvalitu služeb zvyšoval.
Jak kde. Jako hodně se to zlepšilo, ale nelze přehlédnou, jaký rozdíl je mezi linkami kde konkurence je a kde není. Těch Béček jezdí ještě strašně moc a je to fakt otřes.
Odkdy budou muset být vlaky tohoto dopravce na všech R linkách vybaveny klimatizací a vakuovými WC?
To bude dřív i Wifi ve vlacích vedených 714 + Bdtn + Btx + Bdtn, jako je Os 19736.
Jo to je ta nízkopodlažní souprava s velkou akcelerací (zvlášť do kopce), nesmírně vhodná pro kapacitní cestování lidí z Kladna do Prahy.
Pokud dopravce na Kladno nasadí stejné jednotky jako na praha Roztoky, tak he to spíš posun k horšímu. Kapacita spíše menši, jednotka není nízkopodlažní, ale ma trochu lepší jizdní vlastniati.
tak nevím, jestlijste četl stejný článek, ale klima ani vakuový hajzlík zmíněn nebyl. Infopanel, zásuvky, WiFi.
Ale já nepíšu nic o tom, že to bylo v článku, považuji to za samozřejmé, když ministerstvo usoudilo, že podmínky cestování 21.století splní jen tento dopravce a žádnou soutěž na většinu linek nepořádalo. A k cestování ve 21.století nepatří zapařené koženky po osmi nebo WC hnojící koleje.
Možná lepší WC s dírou na koleje, než zablokované WC, protože je ucpané.
Ale vždyť to byl nedávno strašný problém a dočetli jsme se, že hnojící WC už na kolejích nemá co dělat.
To, že ČD dostane většinu tratí je důsledek nekompetentnosti MD soutěžit jednotlivé linky již před třemi lety. To, že ČD obsluhují většinu rychlíků je přirozené, vzhledem k původnímu stavu. To co mě zaráží, je fakt, že MD vůbec nezohledňuje stav nedotované dopravy, kdy by MD mělo objednávat doplňení nedotovaných linek a ne celé linky bez ohledu na konkurenci. Co se týče jízdenek, již dnes lze přes některé aplikace nakoupit jízdenky od několika různých dopravců i druhů dopravy. U linky Praha – České Velenice přes Třeboň, je zajímávé, že místo přestupu osob ve Veselí, což lze během pěti minut, tak se… Číst vice »
To víte, musí se hlavně myslet na šotoušky. Když už nejsou klasiky do Nového Údolí, uděláme R z Veselí do Č. Velenic. Ať je, co fotit !
…a nechá se to 2-3 roky a pak to zruší.. jo, mezitím se to ještě zadrátuje
„Co se týče jízdenek, již dnes lze přes některé aplikace nakoupit jízdenky od několika různých dopravců i druhů dopravy.“
Mohu se zeptat, jaká další aplikace dokáže prodat jízdenku různých dopravců? Vím jedině o IDOS. Rád bych se mrknul i na další, díky 🙂
Josef22: Například to umí i bileto.
prodloužení rychlíků z Veselí do Velenic není výmysl samotného MD, ale požadavek JČ kraje
Přitom by to teoreticky šlo udělat tak, že z Prahy na R do Budějovic pojedou přímé vozy v podobě 854+954 a případě potřeby vložit 054. O moc pomalejší to nebude, 120 km/h vs 140 km/h (limitováno vozy ř. B a lok. 362). Než bude hotovo Sudoměřice−Votice, tak se snad stihnou dráty do Velenic a mohly by to jezdit 2 spojené elektrické jednotky. Ale co už.
To nejde, R17 jezdí na pár kouscích 140 km/h a doporučovaní veteráni mají Vmax o 20 km/h kus nižší.
Tam má v nejbližší době proběhnout elektrifikace….
Jaja: O elektrifikaci trati České Velenice – Veselí nad Lužnici, zřízení dálkové řízení dopravy a zvýšení traťové rychlosti na 120 km/hod se již uvažuje minimálně posledních deset let.
Nebo-li požadujete klasický přístup privatizace zisků a socializace ztrát. Chce se mi z vás blejt.
Takže na R12 budeme pokračovat v retro jízdách.
njn, musí ty šroty někde dojezdit… bohužel
To si pište. Ale berte to tak, ostatní si za to připlatí, my to dostaneme za standardní nezlevněné jízdné 😛 😀
Je to prosté: ČD by při své vrozené neschopnosti státního molochu v soutěžích neobstály a na ministerstvu to vědí, tak jim to musí dát napřímo a na co nejdéle. A taky z nich o to déle bude moci být trafika pro odložené politiky a zdroj korupčních peněz.
Velice mne potěšilo, že rychlíky z Chebu do Prahy oběma směry byly zadány ČD. Padesát nových vozů už je ve výrobě. Nechtěl bych do Prahy jezdit nějakým úžasným dopravcem v ojetém motoráku.
A přijdou vám tam ojetá Béčka z linky Brno − Ostrava.
ale v té správné barvě
Ve správné barvě to mělo jezdit už pár let. MD dalo do frcu rychlíky Praha – UnL – Cheb a UnL – Kolín. Bylo to v době kdy se Žlutý Spasitel holedbal, že bude jezdit do Hamburku. Jenže pánové z DB si na Spasitele vzali reference a poslali jej do ….. Následně MD připravovanou pseudosoutěž zrušilo.
Očekávám, že za tento „nekorektní příspěvek“ budu opět vybanován. Nelze se beztrestně dotknout Boha.
Tolik nesmyslů v jednom příspěvku:
Kdy dalo MD „do frcu“ rychlíky Praha – UnL – Cheb a UnL – Kolín? Ano, mluvilo o tom, nikdy se ta soutěž nevypsala. Mimochodem, kvůli této soutěži, kterou MD slibovalo, sem přišel National Express a doufal, že se bude soutěžit.
Doporučil bych někdy vyrazit do DB a poptat se, proč to tehdy tak bylo. Případně méně číst komentáře jednoho z odborářů, který má dlouhodobě problémy s alkoholem.
Ještě přidávám Děčín – Praha. Ano, mluvilo se o tom že to bude a pak se ten úmysl stáhnul. Jistě víte proč se počítalo s těmito a právě s těmito rychlíky a proč se ten úmysl stáhnul.
Dodatek a upřesnění:
V tisku se objevila zpráva, že uvedené vlaky se soutěžit nebudou, protože vlaky do Hamburku budou vozit ČD. Více slov není třeba.
Protože DB odvolalu 4% kámoše vyjednávače RJ?
Přesně. Kdyby ho tehdy DB neodvolalo, tak si to kluci růžoví domluvili a do Hamburku jezdí RJ. Ten pán byla veš v kožichu už u ČD a kariéru řada jeho kamarádů dostala za jistou náklonnost. Za jeho působnosti u ČD se neskutečně promrhalo peněz.
Žlutý spasitel také ze začátku tvrdil, jak je snadné jezdit bez dotací a po chvíli otočil, když se ho začali lidé ptát, kdy začne jezdit tam a tam, tak vykřikoval, počkejte až se bude soutěžit, pak se rád přihlásíme.
Žlutovlak Praha – Budějce skončil ve stavu propagačního humbuku.
Vzhledem k tomu jak na této trati vypadají výlukové činnosti se ani nedivím. Neustálé NAD jsou něco co se neslučuje s alespoň trochu výdělečnou linkou.
Takže výluky odnesou ČD a až skončí tak nastoupí a bude borec. 😁 To je dobra taktika nebo přímo strategie?
Vy si asi neumíte představit, co to je komerční RIZIKO. Prostě se mu vyhnou, dokud se tam nedá smysluplně jezdit. ČD zde žádné riziko nepodstupují, stát jim ztráty na lince kompenzuje, to je obrovský rozdíl v podmínkách.
To ale lžete. On tvrdil, že se bez dotací dá jezdit Praha-Ostrava. A kdo by to tehdy řekl, dá.
Pak také řekl, že Praha-Brno bez dotací jezdit nepůjde (hlavně silniční konkurence). A kdo by to řekl, i Brno, Bratislava, Slovensko Vídeň se dá jezdit i bez dotací, lidi se přeučili jezdit vlakem. Pak také řekl, že se moc rádi přihlásí do soutěží o linky, kde jezdí ČD a taky se přihlásili.
Jiří Kocourek: kolik těch ojetých Béček z linky Brno-Bohumín bude? Pokud vím tak na celou soupravu je jedno Béčko…
Ojetá Béčka z těchto spojů zmizela už před třemi lety, Nostradame.
Nepřijdou.
Pokud vím, tak na trati Praha Ustí Cheb jezdí na všech rychlícih šlušné vozy s klimatizaci, vakuovymi toaletmi a posuvnými dveřmi.
Fakt doufám, že dojde k nějakému zlepšení na lince R9. To co tam jezdí dnes je nic moc, od nového GVD dokonce přestane jezdit jediný klimatizovaný vůz..takhle má vypadat spojení Prahy s Kutnou Horou a Vysočinou?
Vyrazeni vozu Bbdgmee z R9 je hlavni duvod proc si uz neobnovím IN kartu a na cesty na Vysocinu se vracim zpet ke žlutým autobusum i pres katastrofu jmenem D1. Ale Bečka opravdu ne.
a jak Vás žlutý bus doveze na vysočinu, když jezdí jen do jihlavy, kam nejezdí R9?
Na Vasi otazku – jedna se me o cesty do Velkeho Mezirici kde mam možnost vlakem s prestupem v Krizanove nebo autobusem s prestupem v Jihlave. Preferoval jsem vlak ale vzdy jsem si vybiral ten jediný klimatizovany, opraveny vuz vybavený zasuvkou a prekvapive sviznou wifi. Ten od noveho GVD končí, dle vyjádření CD na přání objednavatele.
To je jasný, může za to objednatel nebo 4. železniční balíček.
Nepřátelé Matky Dráhy by jistě nabídli jiné teorie, například že dopravce nechce vozy garantovat (což po něm objednatel chce), protože jich má kvůli trvale vysokému správkovému stavu málo. A to se vyplatí!
Hlavně by si MD mělo průběžně kontrolovat plnění smlouvy a to nejen té s ČD.
No hlavně té s ČD, protože to co s nimi mají uzavřené doteď je pěkný sajgon. Takže dobře že se bude přitvrzovat.
michal: Vzhledem k tomu, že smlouva není v systému, tak podminky smlouvy jsou neveřejné, tedy jestli MD reálně přitvrdí vůči ČD je s otazníkem.
„smlouva zatím není v registru“
Z toho bych pochopil, že tam později bude.
Chybí kopnutí do CD a Babiše…Aha, on to nepsal pan Sůra 😉
Budete mi chybět. Až si to Sůra přečte, tak pravděpodobnost banu je 80%. 🙁
jj to umí velmi dobře jsem toho příkladem
Vidíte – a hned můžete mít z něčeho radost a nemusíte se jen rozčilovat a utápět se v tom, jak vašemu vidění světa někdo ubližuje! 😉 😀
Nemá problém spíš ten, kdo za jiný názor blokuje?
Těžko říct, co je horší. Možná tenhle váš vejšplecht. 😉
To budou zas žlutý gumy křičet! 🙁
„Proč se to zas dává ČD? Vždyť já když někam jedu, tak si chci kupovat 16 jízdenek! Hlavně když mi na místě nebude sedět zatracenej režijkář!!!“
Žlutý, modrým, tyrkysový, černý, červený, pruhovaný, šachovnicový a hromada -ových křičet nebudou, ale Vám podobní hýkat ano! Proboha, mějte vizi. Buď v budoucnu budete mít SJT (stranou dávám negativa), nebo se dopracuje trh do stavu letecké dopravy. Nikde nikdo nekvičí, že když chci letět tam a tam, kupuju si letenku tak a tak!
Nojo, jenže kolikrát za měsíc si asi běžný cestující z té naší kotliny kupuje letenku ? Proto nevadí, že člověk věnuje nějaký ten čas na přípravu před cestou.
U vlaku je očekávání zcela jiné, protože se jedná o veřejnou dopravu pro každodenní využití. Takže koupím lístek z A do B, sednu do vlaku ve správném směru a jedu… víc neřeším.
Kdo jezdí pravidelně, tomu stačí udělat si „předletovou přípravu“ jenom jednou.
Pojmem veřejná doprava pro každodenní využití jsem nemyslel něco konkrétního, jako třeba to pravidelné dojíždění, ale na typ dopravy, který je lehce použitelný pro každého, asi jako jiné věci každodenní potřeby. Když jdu v restauraci na WC, tak také nepořebuji číst návod k mýdlu, abych si mohl umýt ruce. Dělat „předletovou přípravu“ prostě znamená, že je něco hodně špatně.
Jenže ten lístek vám nebude platit na žádnou návaznou dopravu (jinou než železniční). A pokud po koupi lístku zjistíte, že vám stejným směrem jede autobus, který je rychlejší, prázdnější, popřípadě zastavuje blíže cíle vaší cesty, tak vám na něj stejně ten váš „jeden lístek“ nebude platit. A nebýt toho, že některé kraje dokopávají ČD k účasti na integraci, tak by naši modrokněžníci ignorovali dopravní systém i nadále.
Sklidem nechť to mají ČD, já bych prosil aby vlaky ČD měly služby obdobně alespoň Relaxu a Businessu od RJ. To že některá sedadla mají červený potah mi jako důvod platit vyšší cenu nepřipadá. Služby v 1 třídě ČD nejsou nic moc. V tomto je ČD 250 let za opicema.