Ministerstvo nechce nové linky Leo Expressu, poprvé o nich rozhodne regulátor

Souprava Stadler Flirt dopravce Leo Express. Foto: Jan SůraSouprava Stadler Flirt dopravce Leo Express. Foto: Jan Sůra

Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI) čeká po roce činnosti velká premiéra v podobě klíčového rozhodnutí. Úřad má poprvé

Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI) čeká po roce činnosti velká premiéra v podobě klíčového rozhodnutí. Úřad má poprvé provést takzvaný test hospodářské vyváženosti, ve kterém má rozhodnout, zda na nové trasy může vyjet společnost Leo Express. Ta v únoru drážnímu regulátorovi oznámila, že chce spustit nové linky z Prahy do Berlína, Vídně či Bratislavy.

Na regulátora se s žádostí o provedení testu obrátilo ministerstvo dopravy. Test má ukázat, zda vstup nového hráče neohrozí příliš provoz dopravce jezdícího v závazku veřejné služby, tedy v tomto případě Českých drah. Jinými slovy, aby stát nemusel kvůli úbytku cestujících ve vlacích Českých drah platit za jejich prokazatelnou ztrátu více než dosud.

Jsme přesvědčeni, že nové služby společnosti Leo Express by měly významný negativní dopad na závazky veřejné služby,“ řekla Lenka Rezková z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Ministerstvo argumentuje tím, že podle evropského práva se hospodářská vyváženost smlouvy o veřejných službách považuje za ohroženou, pokud má navrhovaná nová služba podstatný negativní dopad na ziskovost služeb provozovaných na základě smlouvy o veřejných službách a/nebo na čisté náklady vzniklé příslušnému orgánu, který udělil smlouvu o veřejných službách. „Domníváme se, že v posuzovaných případech může dojít k oběma typům narušení,“ dodala Rezková.

Smlouvy na provoz dálkových vlaků mezi ministerstvem dopravy a Českými drahami na trasách, kam chce vyjet Leo Express bez závazku, skončí příští rok v prosinci. „Po skončení účinnosti smluv ale stát předpokládá uzavření smluv nových, je proto třeba vycházet z toho, že by následně veškerou ztrátou vzniklou z nových služeb nesl stát, protože je předpoklad, že dopravci zahrnou nižší výnosy do výchozích finančních modelů,“ dodala Rezková. Stát chce mít proto jasno i před tím, než začne zadávat zakázky na provoz dálkových vlaků po roce 2019.

Variantou je ještě zrušit objednávku vlaků z Prahy na státní hranici s Německem u vlaků do Berlína a na státní hranici s Rakouskem a Slovenskem u vlaků do Vídně a Bratislavy. Stát ale už dříve naznačil, že s něčím takovým nepočítá. Jedinou trasou, kde stát zrušil svoji objednávku, je Praha – Ostrava.

Předseda ÚPDI Pavel Kodym potvrdil, že žádost ministerstva dopravy obdržel. Podle něj by mohlo k rozhodnutí dojít do června. České dráhy, kterých se konkurence bude týkat, nechtěly situaci komentovat.

Test hospodářské vyváženosti požadovaly dráhy už dříve. V roce 2016 se jím snažily zabránit vstupu RegioJetu na trasu Praha- Brno. Česko ale doplatilo na skutečnost, že nemělo zřízeného regulátora a případ neměl podle zákona kdo řešit, RegioJet tak mohl v klidu vyjet.

Celé řízení má ale ještě jednu velkou neznámou: chystanou výplatu kompenzací za nově nařízené slevy pro studenty do 26 let a cestující nad 65 let. Ty na některých linkách mohou způsobit, že po započtení kompenzací (dosud jsou zahrnuty slevy v celkové úhradě) budou pro dopravce ziskové a naopak by měly státu peníze vracet.

Tagy České dráhy LEO Express Ministerstvo dopravy test hospodářské vyváženosti ÚPDI
54 komentářů