Dopravci Železnice

Berlín, Vídeň, Bratislava, Krakov, Vratislav. Leo Express oznámil velké plány na vlakovou expanzi

Jednotka Stadler Flirt dopravce Leo Express. Foto: Leo Express
Jednotka Stadler Flirt dopravce Leo Express. Foto: Leo Express

Společnost Leo Express Global chce od prosince výrazně expandovat s železničními spoji z Česka do zahraničí. Už v dubnu má vyjet do polského Krakova s přímým spojem z Prahy, od prosince pak otevřít šest dalších mezinárodních linek.

Vyplývá to z oznámení, které firma poslala Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI) a je zveřejněné na úřední desce. Není přitom úplně jasné, s čím chce společnost jezdit. Podle zákona musí nově dopravci oznamovat nové linky mimo závazek veřejné služby nejprve ÚPDI. Oznámení není nijak závazné, je ale povinným prvním krokem. Následovat musí přidělení kapacity od SŽDC.

V oznámení Leo Express upřesnil start nové linky z Prahy do polského Krakova, o které mluví už od loňského roku. Má začít jezdit 1. dubna zatím třikrát týdně, od 1. srpna pak denně. Z Prahy má vlak odjíždět v 16:10, v Krakově je ve 23:10. Do Prahy se z Polska vrací ve 4:44 s příjezdem do Prahy v 11.39. Od prosince pak chce jezdit dvakrát denně.

Zatímco o lince do Krakova se mluví dlouho, další linky jsou překvapením. Jde o celkem šestici nových linek, které mají začít 9. prosince, kdy vstoupí v platnost nový jízdní řád. Šestkrát denně má Leo Express jezdit z Prahy do Berlína, vrhne se také na spojení do Bratislavy a Vídně. V tomto případě půjde o čtyři nové trasy. Třikrát denně mají vlaky jezdit přes Brno, třikrát denně chce Leo Express jezdit přes Olomouc.

Úplně novou linkou má být spojení Prahy a polské Vratislavi, kam chce firma posílat vlaky o víkendech. Součástí oznámení je i navýšení frekvencí na stávajících linkách: z Prahy do Košic třikrát denně, z Prahy do Karviné osmkrát denně a z Prahy do Starého Města u Uherského Hradiště pětkrát denně.

Leo Express o mezinárodní expanzi mluví dlouho, kvůli ní si objednal i nové vlaky u čínského výrobce CRRC. Nové jednotky, které mají být vyrobené dopravci na míru, se ale stále ještě nevyrábějí. Loni na podzim se v rámci organizačních změn přejmenoval na Leo Express Global. Na dotazy redakce Zdopravy.cz během pátku neodpověděl.

Nové linky, které chce začít jezdit Leo Express:

Praha – Krakov: od 1. dubna 3x týdně, od 1. 8. denně, od 9.12 dvakrát denně

Praha – Berlín: od 9.12. 6x denně

Praha – Brno – Vídeň: od 9.12. 3x denně

Praha – Brno – Bratislava: od 9.12. 3x denně

Praha – Olomouc – Bratislava: od 9.12. 3x denně

Praha – Olomouc – Vídeň: od 9.12. 3x denně

Praha – Vratislav od 9. 12. 2x denně pouze víkendy

 

Štítky

20 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Každý „šturm“ na štátny moloch je pozitívny, lebo nebyť konkurencie tak sa veci nehnú dopredu (ako by to bolo v CZ a SK) alebo za „mastné ceny“ (D)
    K aktuálnym trasám – je to skôr asi želanie ako reálna možnosť. Ale uvítal by som ich

  • Jestli správně chápu, tak toto ohlášení ÚPDI je nezávazné, tedy logicky se vyplatí ohlásit nejvyšší množství linek, i když s nimi moc reálně nepočítají.

  • Já bych viděl přínos v linkách Praha-OLOMOUC-BRATISLAVA a hlavně Praha-OLOMOUC-VÍDEŇ. A to díky přímému spojení střední a východní Moravy s Bratislavou a Vídní. Ač je to k neuvěření, třeba Olomouc nemá přímé vlakové spojení s Vídní ani Bratislavou. Zatímco do Bratislavy alespoň dobře vycházejí přestupy v Břeclavi, dostat se vlakem z Olomouce do Vídně je velmi problematické. Stačí se mrknout co radí IDOS. Jako nejlepší spoj se jeví cesta v 7.32 hod. vlakem Rx 883 Slovácký expres a přestup v Přerově na IC 101 Moravia. Celá cesta dlouhá 212 km trvá 2 hodiny a 17 minut. Přičemž cestujíci riskuje 7-minutový přestup v Přerově. Jinak nic moc. Je libo zajížďka do České Třebové, nebo dva přestupy? V každém případě to znamená minimálně hodinu cestování navíc (pokud neujede přípoj).

    Samozřejmě z hlediska přetíženého úseku Praha-Česká Třebová žádný velký přínos nevidím. Snad v tom, že by Hodonín získal přímé spojení s Prahou, Pardubicemi atd.

  • Berlín bych jim přál, protože by se jim uzavřela síť. Ale na Brno by mělo být plno. Tak alespoň dali regiojetu nějaký rozumný čas, že se nejezdí po 5 minutách po sobě.

  • Éééé, byznys plán úplně neplníme, ale máme plnej pytel dobrejch nápadů, koukněte…
    Co za šílence tohle financuje? Má Leo z toho, co dělá dnes, aspoň pozitivní cash flow?

  • Jen bych opravil. Dle Železničního Magazínu se vlaky od CRRC prý vyrábí a prototyp má být v Česku koncem roku (nevím, jak to chtějí stihnout). Ale 6 nových linek… To nemůže chtít splnit. Otevře vážně jen ten Krakov si myslím.

  • To K. S. – jaké ICE máte na mysli? Vyřazené ICE TD? To by si LE dle mého názoru moc nepomohl, Němci ty vlaky nevyradily bezdůvodně 🙂

    To Rado – Souhlasím s problémy s kapacitou, ty tratě jsou už i tak vytížene, ale třeba by to SZDC pohnulu konečně ten problém řešit 😉 K zlepšení situace by vedlo i dlouho očekávané zavedeni ETCS na tranzitních koridorech, aspon by to trochu tem tratim ulehčilo I když to není definitivní řešení problemu.

    Osobně výtam jakoukoliv konkurenci pro DB v dálkové dopravě, Locomore moc nepřesvědčil, navic na trati kde bude rychlost max. 200km/h si myslím že mají dobrou šanci. Pokud se nebude boj odehrávat jen v rozdílných platech pro vlakový personál mezi CZ a D, tak to nebude vůbec špatné.

    • Ano. V tom se shodneme.
      DB potřebují konkurenci jako sůl.
      Každý, kdo by na tamní trh přišel se službami, ala leo nebo regiojet, měl by úspěch.
      Zákon o Mindestlohn se nevztahuje jen na kamioňáky, ale na všechny. Tedy i na stewardy ve vlacích či autobusech.
      Žádný správce sítě, se před velkoústým prohlášením jednoho dopravce nepodělá a nezačne okamžitě šturmovat s modernizací. Ano, může jej to nakopnout. Protože to znamená poptávku.
      Ovšem Leošex chce začít jezdit od 9.12.2018.
      A to je na tom to vtipné.

    • Ten zakon o minimalni mzde se vztahuje jen na pracovniky pracujici pouze na uzemi Nemcka. Pokud ten vlak jede z Prahy do Berlina zadna nemecka minimalni mzda zde neplati. To by musel Leo jezdit do Berlina napr. z Drazdan, pak ano.

    • Pavels.
      Jenže podle toho co bylo i teď v novinách, tak v momentě, kdy překročíte hranice Německa, tak pracujete na území jejich státu, podle jejich podmínek a jejich zákoníku práce. Je tam jen nějaká výjimka pro tranzit, což není tento případ. Přesně by to věděl Peťa Šimral.

      Rado, pěkná rozebírka.
      Osobně bych řekl, že to bude někde uprostřed.
      Zveřejnění na desce je jednou, nikoliv jedinou podmínkou a je možné, že ten rozsah schválně nadhodnotili, aby měli předjednanou kapacitu dopravní cesty a rozsah budou upravovat podle aktuálních možností a poptávky.
      A třeba taky i trochu zamotali hlavu ostatním, co je vlastně jejich prioritou.

  • Tak to je rána do pranice.
    Po velkoústých prohlášeních pana Köhlera, zde máme první hmatatelně – nehmatatelné výsledky.
    To, ruku v ruce se spoustou otázek.
    1. Kapacita jednotlivých úseků
    2. Vlaky – typy vlaků/schválení
    3. Financování
    4. Servis
    5. Proč?

    Ad.1: Tak Praha – Č.Třebová je před klinickou smrtí. Do toho rekonstrukce uzlů Pardubice, Třebová a Brno.
    Slovensko – rekonstrukce Blava – Kůty.
    Německo – stále nedokončená rekonstrukce Dresden – Berlin.
    Kapacita Děčín – Pirna, je také celkem maso.
    Rakousko – Wien – Břeclav = úsek těsně před ohlášenou rekonstrukcí.
    Ad. 2: linka do Krakowa? Ano ta je ujezditelná.
    A zbytek?
    Čínské soupravy: minimálně jeden a půl roku schvalování jen pro provoz u nás a na slovensku.
    Bombardier ani Siemens nemají nyní kapacity.
    I když první zmiňovaný by snad něco našel. Jejich IC 2 je sice jen na 160, ale je gut a víceméně schválený.
    Stadler: pravděpodobně volné výrobní kapacity v Polsku, zcela jistě v Bělorusku.
    Jednotky Flirt a Kiss víceméně schválené.
    Škoda: =velká neznámá
    (NIM Express, Elephant Neo?)
    Caf, Pesa, News = 0
    Model Locomore ( staré wagóny a pronajaté hnací vozidlo) = mám za to, že dostatečný počet vozů není, v současné době, v evropě na trhu.
    Ad 3: financování = tak to by mne opravdu zajímalo, kdo to zalepí.
    Rýsuje se zde možnost tzv. tlačenky přes flixbus.( banky, investiční fondy).
    Ad 4: servis – zajistí dodavatel vlaků. Nebo půjdou do vlastní investice v podobě výstavby svého
    Depa.
    Ad 5: Proč?
    Je Leo expres na prodej?
    Kdo jej koupí?
    Finanční trh je nevyzpytatelný a ano, reálně zde ta možnost existuje.
    Závěr.
    Ten je na každém zvlášť.
    Jen za mne osobně bych chtěl dodat, že přidělení požadované kapacity zcela jistě poškodí jak regionální, tak nákladní dopravu.

    Očekávám faktickou a plodnou diskusi ( ev. zábavnou).
    R.

    • Ad1 A co Vysočina? Možná to cenově uhraje o desetikorunu nejlevněji. Brno každopádně na Dolní, minimálně na dva jízdní řády, možná na furt.

      Ad2 Dnes jsem nějaké vagony patrně k rekonstrukci viděl, ale fakt chce jezdit se stoletým muzeem? 🙂 Model Locomore je myslím možný, ale vagony to budou předělávané a to by mohlo nýt dost maso to složit z toho co se namane. Pokud by zvládl vybílit Evropu tak snad možná. Ale přijde mi že státní dopravci dělají co jde aby odstavené vozy byly co nejrychleji nepoužitelné. Lokomotivy by teoreticky pro linku do Bratislavy mohl… nemohl z Belgičanek jsou vymontovány zdroje pro napájení vlaku. Nejsem si jistý, ale snad by mohly být na prodej staré ICE z Německa.

      Ad3 Možná to půjde právě přes emise akcií, nebo něco takového, peněz je prý na finančním trhu až moc a investoři neví kam je dát pořádně.

      Ad4 Možná že by se na depo mohli domluvit s RJ, pokud by bylo u prahy, obě společnosti budou potřebovat nové zázemí a odstavné nádraží.

      Ad5 Expanzí do Polska straší už dost dlouho.

    • leoš si přečetl tady, že se vyřazují tgv…ale myslím, že bude zase hledat v polsku, když né stadler tak pesa, ta čína se mně jeví jako utopie aspon do roku 2025.
      K té vídni jsem zvědav jak se stlačí cena jízdenky a počítám, že rakušáci to pustí.
      No a státu nezbyde asi začít stavět koridor brno- jihlava-praha, kdy už brno-kojetín-přerov je na papíru a odlehčí tím pádem sever.
      Já myslím, že leoša koupí jančura, nebot jak mu přenechal staré město tak už to bylo podezřelé.

  • Baron Prasil.

    Chtějí to prodat tak před potenciálními kupci předstírají rozvoj.

    • To jako „potenciálním kupcům“ stačí předstíraný rozvoj, nebo si to neumějí ověřit?

    • Tohle neni jednoduche, kazdy investor si tohle proveruje, …

  • U přímého spojení z Prahy do Wroclawi jsem zvědavý, kde všude v ČR bude stavět. Současně spojení Východních Čech a Wroclawi je prachbídné. To je škoda zejména s ohledem na levné letenky z Polska.

    • Na tu Wroclaw jsem také zvědavý a vidím ji jako asi jedinou přínosnou u vedeného seznamu škoda, že je v plánu jen o víkendu. I když uvidíme, co vymyslí ČD a KD, bylo avizováno zlepšení a do konce února by měly být zveřejněny jasnější obrysy plánů.
      Ještě smysl může mít Berlín, hlavně když vhodně doplní současné vlaky ČD – ve špišce a pak v okrajových časech ráno a večer, případně v noci. Také by se nabízelo propojení s linkou na Pardubice a dále.
      Ale uvidíme moc optimistický, že vlaky skutečně vyjedou, nejsem.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora