Ministerstvo dopravy navýšilo objem peněz na historická vozidla, rozdělí 5 milionů korun

Lokomotiva 556.0304 v Jaroměři. Foto: Muzeum Výtopna JaroměřLokomotiva 556.0304 v Jaroměři. Foto: Muzeum Výtopna Jaroměř

Stát hradí žadatelům až 80 % uznatelných nákladů.

22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin Toman

5 milionů je v tomto případě jako když se prdne do tunelu.

Martin1

Kde ovsem brat, kdyz se musi vyplacet ze statniho neproplacene evropske dotace do Agrofertu nebo Schillerova nutne musi v dobe krize vyplacet nekolika vernym odmeny ve vysi 11 mil. korun?

Bmo

To je mááálo! Proč to není alespoň 50 mil.?!

pohledem realisty

Bohužel to sice není mnoho, ale aspoň něco: také by to mohla být pouhá nula – je to přece pouhý příspěvek, ta vozidla ministerstvu nepatří.

Karel

Opravdu je to směšná částka, vždyť oprava kotle lokomotivy při dnešních cenách
je caa 2 -4 mil. korun. V kontrastu s tím je zpráva zhruba 4 měs. stará, kde se uvádí, že ministerstvo zahraničí neadresně poslalo 10 milionů korun na „podporu běloruským
demonstrantů“. O nějaké koncepční práci vlády nelze vůbec hovořit.

Kubrt

Péče o historická vozidla není starost MD, takže i nějakých vyškrábnutých pár mega by ze strany spolků mělo být bráno s povděkem, protože by to taky mohla (a měla) být nula.

Martin

S takovou sem ty Japonce nepřilákají. Tomášek to fakt nezachrání…

milan

Pokud by ta suma byla 50 000 000kč, pak by dalo uvažovat o tom, že stát má zájem o historické dědictví. Toto není směšné, to je další kopanec do tváře od koblihářů.
Mimochodem v tichosti a bez větší publicity a třeba starosti další komické instituce NTM byla zlikvidována stěžejní lokomotiva 729.501.

Jiří Kocurek

Zapomínáte, že Ministertvo kultury také přispívá. Nejen Ministerstvo dopravy.

Rychlým pohledem NTM a TMB dostávají asi 2 až 3 % z 6miliarového rozpočtu, to je 120-180 mil. Kč.
https://www.mkcr.cz/doc/dokumenty_file/schvaleny-rozpocet-2019-kapitolni-sesit-714.pdf

Petr

Tak byste měl volit Piráty, třeba pustí do těch lokomotiv a vagónů squatery, aby je zvelebili.

zizkovskej
Petr Šimral

Toto považuji za zcela směšné…

Na opravu každé kapličky dovedeme z dotací přidělit více peněz než na kompletní roční program historie na železnici mimo NTM 🙁

David

Takhle asi budou drahsi i ti úředníci co to rozdělují a nebo si vzájemně připomínkují nějaký vnitřní předpis kolem tě dotace.

pohledem realisty

Možná je to tím, že ve skutečnosti vlastně žádný „kompletní roční program historie na železnici mimo NTM“ v ČR ani neexistuje – a je otázkou, zda vůbec existuje aspoň někdo, kdo by snad byl schopen a ochoten něco takového v současné situaci vytvořit (nebo aspoň vytvoření něčeho takového zorganizovat): zatím je to (a dosud i téměř vždy bylo) spíše jen tak, že kdo si co urve, to má.

Gwann

ano, 5mio/rok je tak na oprasovani exponátů…absolutně srandovní castka

vemm

Nenaříkejte! Na každý spolek se dostane! Vždyť objem financí navýšili!!!
Od 29. 5. 2021 zhruba do poloviny prosince bude Ministerstvo nedopravy rozhodovat, který spolek dostane podporu jen 20%, a který až 80%. Oznámení spolkům o přidělené podpoře bude zřejmě rozesláno v pondělí 20. prosince, s podmínkou následného proúčtování maximálně do týdne!
Každý spolek tak bude podpořen, každý obdrží alespoň částečný příspěvek na jednu plechovku barvy…

Erik Ziak

Je niečo podobrné aj pre historické vozidlá verejnej dopravy? Aby mohli čerpať aj mestské podniky prostriedky na opravu histroičákov…

SaulGoodman

Já bych byl teda radši, kdyby to čerpalo asi tak Národní technické muzeum, a tím to končilo. Veterány mám rád, nechť nějaký reprezentativní vzorek udržujeme za daně v NTM, ale nejsem si jist, že jsme tak bohatý stát, abychom financovali každému dopravnímu podniku a spolku přátel Karos a šukafonů jejich, jakkoliv třeba hezké, sbírky.

Gwann

5 mio za rok…mno, správa pražského hradu sama o sobě ma 100x větší rozpočet (nebo alespoň běžně měla…)

to vidíte jako zásadní problém státního rozpočtu?

realistický odhad

Železnice je v de facto přímé gesci MD ČR, takže tam je pochopitelné, že se ministerstvo bude aspoň trochu podílet na presentaci její historie i nějakou drobnou finanční pomocí, pokud je ta činnost zajišťována převážně dobrovolnou činností. Silniční a městskou dopravu ovšem MD ČR řídí v podstatě jen metodicky a na úrovni legislativní a ani její provoz přímo nefinancuje, takže lze těžko očekávat, že by i presentaci historie těchto dopravních oborů podporovalo i jinak než metodicky a legislativně.

Kubrt

A kdo má v „přímé gesci“ (nevím, co to je) silniční, městskou, vodní, leteckou dopravu? Pro všechny vytváří MD právní rámec a prostřednictvím „svého“ SFDI financuje dopravní infrastrukturu. Objednávání rychlíků je jediná věc, co má železnice a MD společného víc, než ostatní druhy dopravy.
Kulturní dědictví řeší Ministerstvo kultury, to má za tímto účelem zřízená NTM a TMB.

realistický odhad

Většinově v rozporu nejsme, i když vaše tvrzení, že „objednávání rychlíků je jediná věc, co má železnice a MD společného víc, než ostatní druhy dopravy“, ani zdaleka neplatí: na rozdíl od většiny železničních institucí MD ČR rozhodně není zřizovatelem třeba městských dopravních podniků ani provozovatelů silniční autobusové dopravy (původně ostatně i vzniklo jako Ministerstvo železnic ČSR), takže k podpoře železniční historie (včetně té finanční) má logicky blíže než k finanční podpoře historie neželezničních druhů veřejné dopravy. To samozřejmě neznamená, že by nemohlo či nesmělo podporovat i historii těchto jiných druhů VHD, ale prioritou to zjevně není a v současné situaci… Číst vice »