Ministerská komise podpořila velké stěhování brněnského nádraží, na tahu je vláda
Brno, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Centrální komise ministerstva dopravy, jejíž souhlas je nutný pro každý velký dopravní projekt, se dnes na ostře sledovaném jednání přiklonila
Naprostá katastrofa-myslím přesun nádraží mimo střed města.To je největší devize železniční dopravy-nádraží v centru jako nyní v Brně a před nádražím přestup na tramvaje nebo trolejbusy do všech možných okrajových lokalit Brna.To není jen železnice a „nové nádraží“-totálně překopat se bude muset celá MHD v Brně.Hrůza a katastrofa pro dojíždějící studenty,důchodce a ostatní pracující na úřady,školy,zdravotnická zařízení ap.Zřejmě také pánové zapomněli na nákladní dopravu,kudy ji povedou,mi není vůbec jasné….
Ťok je skutečný komik. Co prohlásil nedávno? „Předpokládám, že s přesunem nádraží souvisí i dokonalé spojení s městskou hromadnou dopravou. Nestrašme Brňany, že odsun nádraží znamená vystupovat z vlaku někde v polích. Rád bych, a už jsem to i navrhoval, aby severojižní železniční diametr byl součástí investice do nádraží.
Zdroj: https://brno.idnes.cz/nadrazi-brno-ministr-dopravy-dan-tok-rozhovor-fq3-/brno-zpravy.aspx?c=A180217_383780_brno-zpravy_krut“
Je zřejmé, že o věci ví houby. A to má tuhle záležitost v gesci. Co asi zbytek vlády v demísi? Vědí úplné prd. Což je fuk, protože je stejně všechny řídí Andrej.
Tady si ještě přisadil, to, co navrhují odsunovači, nemá s „organickým rozvojem“ vůbec nic společného.
No nevěřím vlastním očím.Tak z původních cca 23 miliard tento projekt za několik let narostl na 50 mld?Nechci zmiňovat jiné projekty v republice,kam by tyto peníze měly jít,ale musím poznamenat,že většinu této investice by si mělo Brno uhradit samo.Né vysávat státní rozpočet na úkor ostatních obcí v ČR.Tato suma je za tuto záležitost fakt obludná.Tím nechci v žádném případě brzdit rozvoj Brna.Ale toto fakt ne. Když tady srovnám alespoň jeden, před dvěma dny zveřejněný rozpočet, pro stavbu kanálu Dunaj-Odra-Labe,tak jestli má stát cca 12 brněnských nádraží,tak pojďme radši kopat ten kanál.No peníze v kanále tak jako tak.Ale ten říční bude… Číst vice »
zastánci přesunu budou argumentovat, že 50 mld je za celý uzel… nj, jenže které město v ČR má ten komfort, že by mělo zrekonstruovaný celý uzel? Myslím velká města typu Praha, Ostrava… Snad komplet hotovo budou mít v Plzni, akorát že za cenu dejme tomu 10 mld.? Vím, je to uzel menší, ale je skutečně nutné v Brně vše rekonstruovat?
Re To: Ano, v Brně je třeba rekonstruovat celý uzel. Protože se s jen malou nadsázkou desítky let jen flikovaly drobné opravy a čekalo se, kde nové nádraží bude.
Nedokážu hodnotit cenu, ale opravy nutné jsou. Jestli jinde (OVA) se to neděje, stěžujte si tamním politikům. Btw. Praha má aspoň Nové spojení. Brno nic..
(tento argument platí pro ODSunutou variantu i Petrov, mimochodem)
No, sice to dopadlo, jak to dopadlo, okleštěnou TESku nám teda slíbili, i když se nesměl ŽESNAD.CZ ani omylem pojmenovat, leč ani zdaleka si nemyslím, že je úplně všemu konec. Nevydáme zatím žádné prohlášení, protože ještě na něco čekáme.
Díky moc za Vaši snahu!!
Divím se, že ještě nikoho nenapadlo přestěhovat Brno k nádraží 😀
Nejhorší rozhodnutí v dějinách Brna. Naštěstí bez důsledků, neboť soudní tahanice, které bezpochyby začnou, nebudou mít v tomto století konec.
Důležité je, aby před každými volbami padlo nějaké „rozhodnutí“. Volby se blíží, ANO ukázalo, že maká a že si může dělat co chce. Hlasování na zastupitelstvu města Brna pro přesun s diametrem, bez kterého MHD po odsunu nemůže fungovat, je jen cár papíru, protože Brno na diametr nemá a stát nedá. To všechno teď musí zakrýt PR kampaň, ve které se každý zúčastnění prohlásí za vítěze.
Technicko-ekonomická studie to celé přibrzdí do voleb a pak se bude rozhodovat znovu, protože před každými volbami musí padnout nějaké „rozhodnutí“. Jsme tam, kde jsme byli, jen o něco později.
MartinM, BoH:
Pro nádr. Petrov je to řešeno variantou B1f, která se dá začít stavět beze změny ÚP od Šlapanic a po zpracování nového ÚP ke konci r. 2022 pak dotáhnout kapacitní napojení modernizované přerovky až na hl.n.
(Variantu Řeka nelze uvažovat, protože je v rozporu s veřejnými zájmy – viz výše).
Dal bych Vám palec nahoru, ale nevím jak 🙂
BoH: (Y)
Už asi nemá cenu o tom diskutovat, můžeme jen doufat, že nebudou peníze :-D. Ale do Brna jsem také nějaký čas dojížděl a ani nevíte, jak jim závidím, že mají nádraží v centru (9 min chůze na nám. Svobody), že na autobusové nádraží je to také coby dup (navíc se po cestě člověk může občerstvit, či něco koupit v obchodním centru), a že hned u nádraží jsou tramvaje, kterými se dá dostat v Brně „kamkoliv“… Takže jak už se tu mnohokrát psalo, z pohledu cestujících vítězí jednoznačně varianta Petrov. A měli by se hledat způsoby, jak to provést na tomto… Číst vice »
Když to necháte u Petrova, tak si ti správní lidé nenamažou kapsy. A když si nemamažou kapsy, tak taky může jednomu rychle skončit slibná politická kariéra…
Takže kapříci připluli? No je tomu štěstíčku jít naproti.
Nakonec, máme co jsme si zvolili.
Dobrý den pánové. Jsem naturalizovaný Brňák a vlakem jezdím 4 týdně a k tomu projektuji dopravní a podzemní stavby. Z pohledu mého je varianta pod Petrovem jako vlhký sen každého z mé branže od projektanta po realizátora. Z realizovatelné to je. Stačí se podívat jak se rozšiřovala hlavní nádraží v Zurichu. Kde pod současnou historickou stanicí udělali nové nástupiště a to včetně 13 km dlouhého tunelu, který jde pod historickým jádrem města. Poloha u řeky mi taky nevadí, protože si myslím, že cca 900 m dál od stávajícího centra je dnes prdlajz vzdálenost. Sám jsem pěšky docházel na Dolní nádraží… Číst vice »
Pánové v CK MD s neuvědomují, že vybrali něco, co je v rozporu s veřejnými zájmy: 1) protože u var. Řeka nejdou udělat severně od nádraží – na rozdíl od var. Petrov – potřebná mimoúrovňová křížení, Řeka tak nemá potřebnou rezervu propustnosti pro dlouhodobý časový horizont (poloha nádraží v uzlu se přeci určuje na věky a nikoli podle bůhvíjak napočítaných údajů jen pro několik málo let dopředu), a taky je známo, že počet vlaků byl v SP uměle snížen v rozporu s Generelem dopravy JMK, aby to vyšlo), 2) Řeka proti Petrovu významně zvyšuje investiční a provozní náklady města na… Číst vice »
Je jen škoda, že největší odborníci chodí jen do diskusí. Už jste zkoušel se ucházet o zaměstnání na MD, SŽDC nebo u některé z projekčních firem? Určitě vás vezmou, takového odborníka si utéct nenechají.
Jde o to, že se nerozhodovalo podle výhodnosti pro dopravu. Pro většinu politikú je dúležitější „rozvoj“ města. Naivně si myslí, že když vlakem nejezdí tak je to neovlivní.
Je to developersko-politický lobbing, o cestující a dopravu jde až v poslední řadě.
MartinM:
Jsem projektant v.v. a na rozpor s veřejnými zájmy jsem odpovědné osoby písemně upozornil.
Re. MartinM Pražák má naprostou pravdu. Pouze s úrovňovým křížením a stále vzrůstající intenzitou provozu to nikdo nevyjezdí. Vlastně ano, vyjezdí. Pokud intenzitu zakonzervují na současné úrovni. A budou se modlit aby Jančura už žádné spoje taky nepřidával. S nákladní dopravou se nepočítá vůbec, max. na současné úrovni. Toto sami potvrdili. Že by tedy byl Brňenský uzel pro transitující nákladní dopravu průjezdný 100 km/ h aby se tam dlouho nemotal. To je naprostá sci-fi. Akorát si s tou nákladkou zadělávají na problém ala Vídeň. Ad. Profíci. Nejlepší projektanti, technici ale i stavebníci, pracují v zahraničí. Na projektech dálnic i vrt… Číst vice »
Ani jedna z těch věcí co jste uvedl není moc vymahatelná a spíše se podobá věštění z křišťálové koule. 1) Zcela ignorujete MÚK v Maloměřicích, jediný problém je prozatím s jízdou na nákladní nádraží a seřazovačku, ale to záleží od toho jestli nahoru mají vést 4 koleje, nebo 2+2. Pokud si to nádraží rozdělíme na několik běžných provozních částí, tak krajní N-tice nástupišť může být určena pro Slatinu a ev. VRT a na druhé straně na Střelice, severojižní směr bude obsazovat třeba střed stanice. Nebo pokud to bude 2+2, tak si tím můžete nádraží rozpůlit, i když pořád je myslím… Číst vice »
ijkmů, IJKM ? K.S.: Účelově ignorujete, co jsem napsal: 1) u var. Řeka nejdou udělat severně od nádraží – na rozdíl od var. Petrov – potřebná mimoúrovňová křížení, Řeka tak nemá potřebnou rezervu propustnosti pro dlouhodobý časový horizont … To je rozpor s důležitými a nezpochybnitelnými veřejnými zájmy, které lze i v našem těžkopádném právním systému nakonec vynutit. O umístění uvedených MÚK se projektanti Řeky dlouho snažili a nakonec to vzdali. Vy asi nejste stavař ani urbanista, abyste pochopil, o co jde, když jste s klidem napsal: Pokud se mimoúrovňově přetáhne VRT na stranu u Plotní … MÚK v Maloměřicích… Číst vice »
Pražák: 1)VRT se má tahat různě, existuje i varianta s tunelem, to by neměl být větší problém, vzhledem k tomu že se jedná o vjezd do nádraží, tak by snad nižší rychlost v úseku Heršpice – Dolní nevadila pokud by se muselo jít horem s menším poloměrem. 2) Napsal jsem to že SŽDC je odpovědná ministerstvu dopravy, tedy je v rozhodování bude zajímat kolik jim ten přesun ušetří nákladů, jestli Brnu vzrostou jim může být poněkud jedno. Co se týče MÚK, tak ani ve variantě Petrov nejsou pořádně vidět a není mi jasné co kam na severu chcete ještě více… Číst vice »
K.S. soudně vymahatelné je cokoliv a u dopravních staveb zvlášť, to je prostě notorieta, viz jakákoliv dálnice. Varianta řeka nemá a nebude mít vyřešenou návaznost MHD a kdyby snad někdy ano, tak rozhodně ne rozpočtově, protože přidané vozokm bude muset prostě někdo zaplatit a vy, Vokřál, Ťok, Babiš ani chytrolíni z brněnské ODS to nebudete. Souhlasím s komentáři k náspům, část tratí ale na zazděných viaduktech je. A lze postavit další. Jestli si myslíte, že si developeři nechají případně uvolněné pozemky pod tratěmi ujít a že na nich budou slibované promenády, asi neznáte dobře brněnské reálie 🙂
Re. K.S.
Vážený kolego, mimoúrovňové křížení a přesmyky jsou a budou pro provoz uzlů důležité.
Příměstské vlaky (s-bahn) má městem projíždět, nikoliv končit. Nejlépe osy již- sever, východ – západ. Pokud se počítá s tím, že např. vlak od Rosic třeba do Slavkova bude na novém hl.n. končit, vyvolá tím potřebu více vlaků, větší přestupní prostory atd. Tedy mnohem vyšší provozní náklady. Proto říkám, že projekt tak jak je dnes prezentován je paskvil.
K.S.: 1) VRT Praha – RS Vranovice je frekventovaný a navíc mezinárodní tah dvou panevropských koridorů. Je nesmysl, aby v něm byla úvrať, kterou Vy hloupě obhajujete, když pořád dokola píšete o variantě A. Potřebné přesmyky mezi severním zhlavím Řeky a Svitavou/resp. trianglem prostě nejdou udělat. Na severu je třeba stávající přesmyk doplnit tak, aby zmizely všechny kolizní trasy – tj. i pro stav, kdy bude 3. kolej na Blansko a Č. Třebovou. 2) Já jsem o SŽDC nepsal, vaše „odpovědi“ jdou nadále mimo. 4) Přestavba ŽUB musí vycházet ze současného stavu, Vaše „uzel v Brně potřebuje kompletně předělat“ je… Číst vice »
Smutný den pro dojíždějící občany. Nezbývá než doufat, že to Babiš utne.
Když to babišovi poskoci na městě a ministerstvu schválili?
Celkem by mne zajímalo, jak to dopadne s podmínkou Brna na severojižní diametr? Ten je pro Brno dle schváleného usnesení nutný pro souhlas s variantou Řeka (a bez SJKD by doprava v Brně padla dost na hubu, po odsunu nádraží).
Bude? Zároveň s nádražím?
nebude stejně nic, 50 giga (reálně 70?) nikdo dohromady nedá
To:
Jenže 50 giga je za kompletní přestavbu, představte si že najedou metodu např. per partes, nebo se udělá redukovaná verze a podobně. Například rezignujete na přestavbu dalších stanic a předěláte jenom Dolní, nebo do Židenic necháte zcela neoptimálně 2 koleje, pokud to bude vyhovovat nějaké metrice, nebo se vykašlete na řešení VRT, napojení Slatiny „provizorně“ bude po jedné koleji, napojení na Břeclav se získá nějakým stočením kolejí z Heršpic (vleze se to?) atp. Způsoby, pokud budou chtít je přesunout a udělat to levně, najdou, to se bojte.
No doufejme, že to nakonec vyšumí. V době, kdy se léta vyhodnocují a odkládí potřebnější investice, např. elektrifikace tratí a doslova se škudlí na obnově vozového parku, považuji tuto, developerskými lobbisty protlačenou, vymyšlenost za zcela absurdní. A ke všemu i na úkor veřejné dopravní obslužnosti.
Tak rekonstrukce ŽUB je nejpotřebnější drážní investice v ČR, ta jen tak nevyšumí.
MartinM: Chcete mi tvrdit, že tato investice, která akorát nasere lidi, je například důležitější, než modernizace trati Přerov – Brno. Schválně bych o tom nechal hlasovat, co je pro cestující zásadnější :/
Milan: Na rozhodování o tratích máte nějaké metriky a různě se s nimi čaruje aby to vyšlo, vzhledem k tomu že máme asi metr kolejí na obyvatele a jednu z nejhustších sítí tak je třeba postupovat nějak racionálně a ne po šotoušsku opravovat lokálky, drátovat kde co kde jede jeden vlak za hodinu a podobně. Vozidla do diskuse o nádraží nepatří, dráha není unitární a je to záležitostí dopravce, a peníze by se v jeho zdrojích jistě našly a v dostatečném objemu. Státní firmy nebývají vzorem efektivity takže jistě by se zdroje našly. BoH: Ano, uzel v Brně je velmi… Číst vice »
Boh: Tak je zajímavý, že argumentujete zrovna stavbou Brno-Přerov, protože ta bez ŽUBu je skoro zbytečná a všechny vlaky by se začali štosovat před Brnem.
MartinM: A na to jste prosím Vás přišel jak? Samozřejmě, že by se spojení v Brně muselo také řešit, ale to nemá s polohou nádraží absolutně nic společné.
Nebude ani omylem. SJKD byl do usnesení prosazen zelináři, aby se to dalo případně odstřelit u soudu. Na rozhodnutí vlády to žádný vliv nemá. Těm, kteří přesun do polí prosazují, je nějaká doprava v Brně naprosto lhostejná.