Minimum zpoždění. Dopravci pochválili Správu železnic, jak zvládá výluku na koridoru
Zpoždění dosahuje podle dopravců většinou jednotky minut.
V únoru zahájené stavební práce na koridoru mezi Drahotušemi a Lipníkem nad Bečvou nepřinesly zatím žádné zásadní komplikace v provozu. Velmi dobře organizovaný provoz přiměl osobní dopravce dokonce k dosud nevídanému kroku: veřejné pochvale Správy železnic.
„Děkujeme Správě železnic za minimalizaci dopadů výluky Lipník nad Bečvou – Drahotuše na cestující. Zejména díky nasazení dispečerů a samozřejmě i všech ostatních zaměstnanců zatím dochází k minimálním zpožděním dálkových vlaků. To je důležité pro udržení důvěry cestujících,“ uvedl Svaz osobních dopravců SVOD Bohemia na sociální síti X.
Podle jeho ředitele Petra Moravce průzkum mezi členy po více než měsíci ukázal, že na trati nenastávají žádné komplikace a zpoždění v tomto úseku dosahuje většinou maximálně jednotek minut. „Velmi oceňuji, jak se Správa železnic k této výluce postavila. Jde o jedno z nejvytíženějších míst na české železnici a je dobře, že mu zejména zaměstnanci CDP Přerov věnují takovou pozornost,“ dodal Moravec.
SVOD Bohemia byl od počátku kritikem výluky, kdy je z koridoru na tři roky prakticky jednokolejka. Odklonová trasa totiž neexistuje. Dobré zkušenosti mají i nákladní dopravci, které dispečeři zbytečně nezastavují a nechají projet v rámci plynulosti i před vlaky osobní dopravy.
Odpor dopravců byl marný. Začíná výluka na koridoru, většinu regionálních spojů nahradí autobusy
Tři roky prací
Oprava a s ní spojené výluky vyvolaly v uplynulých měsících nebývalý odpor mezi dopravci. V protestech se spojili osobní i nákladní dopravci, plány mimo jiné napadli u Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI). Ten ale jejich námitky odmítl. Dopravci výluku považují za bezohlednou a opravu za nikoliv nezbytnou. Naopak za Správu železnic se postavil ministr dopravy Martin Kupka, podle kterého rekonstrukce nesnese odkladu.
Zakázku za 2,1 miliardy korun získalo sdružení firem Eurovia CS, Chládek a Tintěra Pardubice, GJW Praha a Elektrizace železnic Praha. Opravy potrvají tři roky, z velké části bude provoz dálkových a nákladních vlaků redukován na jednu kolej, regionální vlaky budou nahrazeny autobusy.
Předmětem projektu je rekonstrukce 5,9 kilometru trati v rozsahu železničního svršku a spodku, vybraných mostů a propustků, zabezpečovacího zařízení a trakčního vedení. Součástí stavby bude rovněž zřízení nové trvalé odbočky Jezernice, která rozdělí stávající mezistaniční úsek.