Milion jízdenek za měsíc. Zájem o jednoduché placení v Brně rychle roste
Výrazně klesá poptávka po klasických papírových jízdenkách.
Dva roky mají cestující v brněnské MHD možnost nakupovat jízdenky jen přiložením bezkontaktní platební karty k terminálu ve vozidle. Data o využití této služby ukazují trvalý nárůst zájmu o tuto službu. V průměru ji denně využije kolem 25 tisíc cestujících. Za dva roky už Dopravní podnik města Brna takto prodal jízdenky v hodnotě přes 250 milionů korun.
DPMB službu zavedl pod označením Pípni a jeď. Jde o službu na stejném principu, jaký je například v Ostravě: stačí přiložit kartu při nástupu do vozidla a jeho opuštění a systém pak za celý den automaticky spočítá jízdné.
Aktuálně je 47 procent prodaných jednorázových jízdenek zakoupeno kartou přímo ve voze. „Je patrné, že si cestující na novinku velmi rychle zvykli. Pípni a jeď! využívá stále víc z nich. Rekord padl 29. června 2022, kdy lidé v Brně provedli 45 264 pípnutí. Z počátečních 205 tisíc transakcí za měsíc červenec 2020, jsme se v červnu 2022 dostali na 1 057 000,“ uvedl Miloš Havránek, generální ředitel DPMB.
S nárůstem zájmu o pípání poklesl prodej jízdenek z ostatních kanálů. Největší propad je u SMS jízdenek a jízdenek z jízdenkových automatů. Pokles je u obou kategorií zhruba na polovinu, tedy na podíl přibližně 15 procent. „Menší zájem o papírové jízdenky je patrný. Aktuálně je však stále využívá přes 30 procent cestujících. Postupně tak dojde k jejich pozvolnému snižování,“ vysvětlil Vít Prýgl, vedoucí tarifního odboru DPMB. Jednorázové jízdenky aktuálně využívá 30 procent cestujících, 70 procent upřednostňuje předplatní jízdenky, tzv. šalinkarty. Ty jsou od letošního roku vydávány pouze elektronicky.