Milion jízdenek za měsíc. Zájem o jednoduché placení v Brně rychle roste

Tramvaj s terminálem pro bezkontaktní odbavení v brněnské MHD. Foto: DPMBTramvaj s terminálem pro bezkontaktní odbavení v brněnské MHD. Foto: DPMB

Výrazně klesá poptávka po klasických papírových jízdenkách.

56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jakub M.

Dobrý den. A bude článek se statistikami o této službě i z Ústí nad Labem, kde tato možnost nákupu jízdenek také funguje jít několik let? Velice by mě to zajímalo. Děkuji.

Petr

Můžete mi, jako občasnému návštěvníkovi Brna, poradit, co je to ta „univerzální jízdenka“ zmiňovaná v komentářích níže? Díky.

Petr Novák

https://content.idsjmk.cz/cenik/Univerzalni.pdf
Záleží, jak často do Brna jezdíte. Pokud dost na to, abyste projel osm brněnských jízdenek (případně v kombinaci s mimobrněnskými ekvivalentně míň), pak se vám vyplatí. Pokud ne, není to jízdenka pro vás.

Ibragim z Bastru

Po té, co mě tahle věc nauctovala kromě toho co jsem chtěl i jinou jízdenku, kterou jsem nechtěl a na DPMB se se mnou odmítli bavit o refundaci tak jezdím výhradně na papírové jízdenky. Jestli je zruší uplne, tak jsem naštěstí v takové situaci, že se bez nich obejdu a nebudu jejich služby využívat vůbec.

Ivan

Tak u nás to mají nejjednodušší bezďáci, kteří blbosti neřeší a jezdí načerno. Když je revizor z jednoho spoje vyrazí, jedou jiným, stejně nikam nespěchají…

Aaabbb

Zatímco v Praze si sice mohu jízdenku kartou koupit, ale pořád musím žmoulat ten kus papíru, místo aby jízdenka byla v klidu na kartě…

MaT

Tak nemusíte, můžete v ruce žmoulat mobil s aplikací… 🙂 A předplatní jízdenky (třeba ten roční kupón, ale asi to jde i u tříměsíčních a měsíčních a možná i kratších) může být právě navázaný na platební kartu a prokazujete se tou kartou. Ale uznávám, ta možnost pípnout se kartou i pro jednorázové jízdné (nebo s tím zastropováním na cenu celodenního lístku, to považuji za k cestujícím největší vstřícnost) je třeba pro občasné návštěvníky a turisty úplně ideální a v Praze by se to mělo zavést co nejdříve taky, když těch turistů je tu tolik… On je ale asi problém v… Číst vice »

Pavel

Z vlastní zkušenosti vím, že dopravní podnik má peníze z každé platby kartou v průměru do 2 kalendářních dnů na svém účtu, což o SMSkových, natož papírových jízdenkách nejde říct. Ale pražský dopravní podnik asi může řešit cash flow velkoryse 😉

XYYY

Firma jsoucí finančně závislá na tom, aby měla směšnou částku za jízdenku do dvou dnů na účtu není zrovna příliš věrohodná firma …

Pavel

To je váš názor, já ho nesdílím. Nejde o 1 ale o 35000 jízdenek/den, při průměrné ceně 25 Kč/ks to je 875 tis. den, při splatnosti 14 dnů pak máte provozní financování na 12,25 mil. Kč. Jasně erární firmy to neřeší, jim stačí zdůvodnit požadavek na navýšení dotací. Efektivní soukromé firmy ale fungují jinak a kapitálem neplýtvají.

Air Traveller

proc? jizdenku v praze muzete koupit z mobilni aplikave a mit jimv mobilni aplikaci.

v pripade, ze si kupujete predplatni jizdenku, tak ani nepotrebujete tu aplikaci a jizdenka muze byt spojená s vasi banovkni kartou

Marian Kechlibar

Třeba proto, že se vám ten smartphone může během jednoho dne pobíhání po městě vybít, kdežto karta nikoliv?

Ivan

Nejdříve si zjistěte, jak to funguje,než něco napíšete. Jízdenky přes aplikaci jsou velmi pohodlné, jediná nevýhoda je nutnost aktivace 2 minuty předem, nebo v určitý čas. Jinak to funguje dobře a aplikace i poradí, jakou jízdenku si koupit. Což v některých případech, například pro cestě za Prahu není úplně jednoduché kvůli systému pásem.

Petr Novák

Když se lidi nechají dobrovolně okrádat, je to jejich věc. Pro cestování po Brně je ve většině případů mnohem výhodnější buď univerzálka, nebo Poseidon, kde 45 minut (které pro většinu jízd po Brně bohatě stačí) zaplatíte 19,50 a nemusíte řešit žádné odpípávání při výstupu, pípání při přestupu, odmítnutou kartu (zrovna nedávno mi jeden známý říkal, jak mu byla po přestupu odmítnutá karta, kterou předtím bez problémů zaplatil, takže musel zaplatit jinou kartou a jedna cca. půlhodinová jízda ho tak stála 50 Kč, což se vyplatí) a podobné chuťovky. A to pohodlí, o kterém někteří mluví, kdy nemusí řešit tarif, je… Číst vice »

TheBearspook

Jednou se mi podařilo pípnout jinou kartu, protože se mi posunuly v Google pay. Cena jízdného byla v pořádku a na druhé kartě mi to strhlo 1 Kč, daň za blbost.

roman

V Ostravě překvapivě žádný s těchto problému které popisujete nemáme.

Petr Novák

Jistě, protože tam žádná levnější varianta, než pípání neexistuje. Na lidi, kteří pípat nechtějí, nebo nemůžou, se tam prostě nemyslí. Ti pro ostravský systém prostě neexistují. *pořádný kus ironie 😛 *

A mimochode, zcela bez ironie, odmítnutou kartu jsem v Ostravě zažil. Slečna si toho nevšimla a jak na potvoru přišel revizor. Samozřejmě, že slečna to neukecala a dostala za nefunkční systém pokutu.

Mimochodem, už KODIS vyřešil to, že pípací jízdenky neplatí mimo DPO, nebo mu to je pořád fuk?

Halamus

Pípací ODISka platí i v celé síti ODIS..
Kreditní jízdenka platí jen ve vozech DPO. Proč tomu tak je, netuším.

Aleš

Umí Poseidon stopnout platby, pokud se dosáhne denního limitu ? Univerzálka to rozhodně neumí a pořád musíte chodit někam do trafiky si kupovat novou.
Na první otázku mi můžete odpovědět, že je vám to jedno, protože přeci vždy předem víte, kam budete během dne jezdit. Ale jsou lidi, kteří nejsou tak chytří a pro ně je ten 24hod. strop hodně výhodný.

Petr Novák

No, já chodím pro univerzálku na nádraží, na které bych ve většině případů stejně musel 😉 V trafice jsem jízdenku nekupoval ani nepamatuji LOL
A ne, Poseidon zastropovat jízdné bohužel neumí, i když by bylo fajn, kdyby to uměl, stejně, jako by to třeba mohl umět Můj vlak/Eshop ČD. Ale bohužel, asi by to bylo moc složité.
A ano, jsou jistě lidé, kteří nevědí, kolik toho za den projedou a těm se pípání, díky stropu, asi vyplatí. To vám klidně přiznám, tuto výhodu pípání. Otázka je, kolik takových lidí reálně bude.

M19

No vidíte, takže nikdo nikoho neokrádá, jak jste tvrdil. Jen pomlouváte jako obvykle.

O. M.

To závisí na tom, kolik turistů bude po Brně jezdit emhádou. Pro ně je to ideální varianta – pokud ten tarif pochopí. Dost jsem nad tím terminálem hloubal, než jsem zjistil, že zlevněná čtvrthodinová vlastně neexistuje.

jerry

Bezkontaktní placení je výborná věc. V Plzni funguje už 7 let.

Kamui

Musí se pípat pokaždé po nástupu znova, nebo se dá rovnou zakoupit třeba 24 hodinová jízdenka? Mně se takhle jednou povedlo jet v Ostravě tramvají kousek na černo, prptpže jsem právě na nutnost pípnout pokaždé zapoměl. Na tohle bych si kusel zvyknout.

Zdeněk

Jízdenka na 24 se dá zakoupit rovnou.

HonzaH

Bavil jsem se o tom s revizorem a pry kdyz clovek pipne jednou a neodpipne se pri vystupu, tak ma automaticky hodinovou jizdenku a je jedno, v jakem zrovna je voze. Takze pipam posledni dobou jenom pri zacatku delsi cesty.

Samo

Máte dve možnosti:
1. Pípať si každú cestu a systém sám zvolí najvhodnejšie cestovné.
2. Priamo si zvoliť typ lístka a v takom prípade už po dobu jeho platnosti pípať znovu nemusíte. Takto si viete zakúpiť jednorazové lístky (napr. pre cestu do regiónu, kde prvá možnosť nefunguje) aj predplatné lístky od 24 hodín do 5 dní.

babilon

Systém provádí vyúčtování někdy v noci za posledních 24 hodin. Pokud mi naúčtuje 24hoidnovou jízdenku, umí ji převést do druhého dne?

Ivan

Obávám se, že nikoliv.

Petr Novák

Pokud je mi známo, tak pokud dostane 24 hodinovou jízdenku proto, že jste překročil v jeden den jednorázovým pípáním 90 Kč, pak ne, tato jízdenka se nepřevádí do druhého dne. Ale 24 hodinová jízdenka koupená (vyťukaná) přímo na terminálu by měla platit opravdu těch 24 hodin.

Tomáš

Ano v Ostravě umí.

Halamus

V Ostravě umí, ale zatím jsem to nevyužil.

robert

Taky to využívám, ale dost mi vadí, že se mi nástup a výstup někdy podaří až na 4. Pokus. V Ostravě mi to funguje napoprvé.

lsp

„Aktuálně je 47 procent prodaných jednorázových jízdenek koupí kartou přímo ve voze.“ –
Že by ta věta byla formulována pěkně, se zrovna říct nedá.

Pink

Prostě a jednoduše, autor neumí psát, umí jen pípat.

Paolo

Nedivím se stejný systém má Ostrava i Bratislava,je to hodně uživatelský chutné,žádné úchylné hledání typu jízdenek,žádná tištěná jízdenka a jestli potřebuješ doklad vytiskněte z webu.

Samo

Zrovna v BA je to prúser a nepoužíva to skoro nikto lebo je to vo väčšine situácií drahšie ako bežné lístky.

Ostrava je veľmi fajn, najradšej mám ale brnenský systém kde je okrem jednoduchej možnosti pípania sa dostupná aj kúpa konkrétneho typu lístka, ktorý je potom možné použiť aj u iných dopravcov (napr. na cesty do regiónu, alebo vlakom po meste).

Paolo

Je zapotřebí říct i bod B Samo M….je to drahsi ale y delší platnosti…takže to co píšeš není celkem ok.

Samo

Podľa toho s čím to porovnávame. Ten kartový systém má kopu obmedzení, najvýraznejším z nich je že zadarmo je len jeden prestup. To znamená že používať Kartuj sa oplatí len ľuďom čo cestujú viac ako 30 minút, s najviac jedným prestupom pričom tento prestup je do 45 minút od nástupu. Pre všetkých ostatných je ten systém drahší ako papierové lístky, alebo lístky z appky.

Twix

Cože, on existuje kartový systém co uživatele MHD penalizuje za to, že musejí vícekrát přestupovat? Proč to vůbec někdo vymyslel?

Halamus

Zlatá Ostrava, do 45 minut neomezené přestupy a stačí pípat jen nástupy.

MildaIV

Já třeba jezdím v Brně na univerzální jízdenku, protože vyjde levněji. Nejčastěji jezdím cca 25minut a to přijde na 19,5 kč. Kartou za 25kč.

Paja

No ani bych neřekl. Ten systém s dvojím pípáním není moc user friendly. Hlavně kvůli tomu že člověk celkem dost zdržuje výstup. A když si chce koupit krátkou jízdenku rovnou a neřešit pípání pří výstupu musí přesně nechutně hledat v menu. V tomhle mi přijde lepší systém Vyberu jízdenku – Pípnu(koupím)

Ivan

„člověk celkem dost zdržuje výstup“
To ovšem není systémem, ale konkrétními lidmi, pokud si pípají až ve chvíli (nebo pár sekund předtím), kdy vystupují.

Ivan

Co se mínusářům nezdá?

Ivan

Jo, jo – další mínus místo odpovědi, to asi bude nějaký yntelygent.

Tomáš

Já si v OV odpipnu výstup hned po zavření dveří z předchozí zastávky.
Přepravní kontrola s tím nemá problém.

roman

Protože výstup si v ově nemusíte odpipavat.

Halamus

Pokud by přepravní kontrola odpínání neviděla, tak nevím. Ale mnohokrát po mne nechtěli kartu, protože viděli slyšeli), jak jsem si po nástupu pípnul, jsou to holt pozorní profíci.

Honza

Přiznávám, že jsem žil v představě, že se má pipat až těsně před výstupem.

Leinad

Lepší si pípnout dopředu a jet poslední stanici načerno?
Za jízdy se jednou rukou držet, druhou držet bágl, třetí rukou pípat?

Samo

Pípať pri výstupe treba len ak človek cestuje 15 minút bez prestupu. To je výrazná menšina ľudí, nemám pocit že by to zdržovalo. Plus odpípnut sa dá aj kúsok pred zastávkou.

Paja

A co je ten „kousek“? Pak se dohadovat s revizorem … Není v přepravních podmínkách že se pípá při výstupu?

Halamus

V Ostravě je krátká nepřestupní jízdenka 10 minut a při výstupu odpípává minimum lidí. Dříve takových bylo více, ale to proto, spousta lidí nevěděla, že jim stačí pípat jen nástup.

Halamus

Hledání typu jízdenek je třeba, pokud cestuje dítě nebo dospělý se spolucestujícími, případně se psem. Sice nepoužívám, ale je vidět, že kdo do nedělá poprvé, tak to naťuká během chvilky.