1,3 milionu za jedno místo. Stavba P+R parkoviště Opatov se po zásahu ÚOHS komplikuje
V tendru se musí hledat nový dodavatel. Experti upozorňují na diskutabilní poměr přínosů a nákladů.
Nedlouho poté, co Praha oznámila, že přehodnotí výstavbu nových P+R parkovišť, zrušila magistrátní rada výběr dodavatele na jeden z největších těchto projektů na Opatově.
„K veřejné zakázce se nad rámec přijatých usnesení nemůžeme a nebudeme vyjadřovat,“ uvedl k tendru pro Zdopravy.cz mluvčí magistrátu Vít Hofman.
Výběrové řízení na stavbu se 495 parkovacími místy provázely komplikace již delší dobu. Cena měla být 660 milionů korun, tedy přibližně 1 330 000 korun za jedno místo.
Výběr dodavatele původně schválila rada už loni v listopadu, hotovo mělo být za rok a půl. Rozhodnutí však kritizovaly strany z koalice Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL), které po vítězných volbách požadovaly, aby byl dodavatel vybrán až jejich radou.
Město tak sice určilo vítěze veřejné soutěže, kterým se stalo sdružení stavebních firem BAK, Metrostav DIZ a Geosan, vzápětí však dorazila námitka, která tvrdila, že vítěz doložil nepravdivé technické kvalifikace a další hodnotící údaje.
Námitku podalo sdružení firem Gardenline, Yucon CZ a Adifex, které se tendru rovněž účastnilo. Vítězné sdružení podle něj uvedlo nepravdivé údaje v kritériu kvalifikace členů týmu, který měl na stavbě pracovat.
Praha zrušila výběr firem pro stavbu parkovacího domu na Opatově
Magistrát uvedl, že se ve lhůtě pro vypořádání od vítěze tendru nepodařilo získat potřebné doplňující informace a následně vyřadil sdružení ze soutěže. Nicméně rozhodnutí o vítězi musel zrušit až ÚOHS. Ten tak učinil koncem srpna. Praha nejprve podala rozklad, poté však jeho krok potvrdila zrušením výběru dodavatele ještě před nabytím právní moci.
Tendr ovšem dle vydaného usnesení dál pokračuje. Výsledky nového posouzení a hodnocení nabídek ke schválení a následnému rozhodnutí má rada dostat do 11. prosince.
Střecha jako park
Stavba má vzniknout při východní straně Chilské ulice u sjezdu z dálnice D1 a stanice metra Opatov. Ze 495 míst bude 10 vyhrazeno pro osoby těžce pohybově postižené, 43 stání bude pro vozidla na CNG a LPG. V domě bude také možné odstavit 32 jízdních kol, u vyhrazených stání pro elektromobily budou dobíjecí stanice.
Součástí stavby bude i park zaujímající plochu bývalého izolačního valu. V části, která bezprostředně přiléhá k západní části sousedního Domu s pečovatelskou službou Šalounova, má vzniknout klidový kout s posezením.
Následně se terén zvedne až do výše parkovacího domu, kde bude vytvořena pobytová zelená střecha. Spodní a horní úroveň parku bude propojena trojicí betonových schodišť a bezbariérově dvěma rampami. Důvodem vzniku celého projektu je podle města nedostatečný počet parkovacích míst typu P+R v této lokalitě.
Priority jsou jinde
Rozšiřování P+R parkovacích domů měl pražský magistrát dosud mezi prioritami. Rada města však minulý týden upozornila, že na všechny stavby na seznamu nebudou ani v následujících 20 letech peníze a jejich přínos by se měl znovu posoudit. Projekty tak čeká nová prioritizace a právě P+R jsou ohroženy nejvíce.
Jsou drahá a jejich přínos malý. Praha přehodnotí stavby nových P+R parkovišť
Magistrátní úředníci totiž upozorňují na diskutabilní poměr přínosů a finančních nákladů. Podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba vyjde jedno takové parkovací místo až na 900 tisíc korun. Chce proto usilovat o to, aby parkoviště vznikala u železničních stanic mimo Prahu.
Na Černém mostě Praha předloni dokončila stavbu P+R parkovacího domu pro 886 aut za zhruba půl miliardy korun. Loni zahájila stavbu dalšího u stanice metra B Nové Butovice, ten má nabídnout 400 stání a vyjít na 293 milionů korun. Další dům magistrát plánuje například na Zličíně.