Miliardový nákup vlaků pro jižní Moravu: Kraj osloví šest evropských výrobců
InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy
Velká soutěž Jihomoravského kraje, ze které vzejde dodavatel 37 nových elektrických vlaků, pokročila do druhého kola. Krajští radní dnes schválili
Jestli je tady někde v diskusi jistý „Filip“, tak bych jej rád požádal o vyjádření k druhému odstavci. Viz. náš spor o způsobu vyřazení Stádlera u kapacitních tramvají v Ov. Tady si kraj dal tu práci a obrátil se na všechny výrobce s vyjasněním požadavků, také tu jsou evropské dotace a veřejné peníze…
Ostravské výběrko bylo od začátku jinak koncipované, proto i jiný průběh.
Mě by jen docela zajímalo, kam si JmK ten svůj majetek „ustájí“, N.B. pokud si třeba vybere dopravce, který žádné vlastní zázemí nemá (a vlastně to ani dopravce nemusí zajímat, když ta vozidla bude jen „obsluhovat“): mají to už nějak ti krajští úředničtí „dopravní odborníci“ vůbec aspoň teoreticky promyšleno?
Zbytečné obavy, toto všechno se dá zasmluvnit. A samozřejmě, do soutěže na provoz půjdou i ČD se svým skvělým zázemím, tedy obavy nejsou na místě. Nakonec, třeba smlouva na 30 let a 37 vlaků bude zajímavá i pro nějakého investora, uvidíme.
Nikdo předem ČD nezaručí, že kontrakt získají, a svá zařízení budou umět využít i jinak, než aby je „kraji“ poskytly, pokud nevyhrají. A to, že smlouva může být zajímavá i pro nějakého investora, rozhodně neřeší počáteční stav, protože vybudování adekvátních zařízení nějakou dobu trvá.
Odhadem: 37 vlaků, turnus 32, potřeba fírů 120, potřeba průvodčích 120, dílna 20 lidí. Umíte si představit managera ČD, který řekne „vážení, je tady soutěž, jde o práci pro 250 lidí a využití pro maloměřické depo, ale já nevím, jestli to vyhrajeme, tak vás radši preventivně pošlu jezdit do Prahy, tam je málo lidí a volarský tam taky jezděj, no a v depu můžeme pěstovat žampióny, stará je v kaufu kupuje za 30 takovou malou krabičku, to by byl kšeft.“ Těžko, že. ČD udělají maximum pro to, aby v té soutěži uspěly a svým zázemím mají obrovské šance, že opravdu… Číst vice »
Tak minimálně průvodčí už mohou směřovat jinam:-)
Teda jestli to maximum budou dělat jako vždy, tedy obstrukcema a napadáním všech kolem, tak ty žampióny nejsou tak blbej nápad…
Holt se inspirovali u žlutogum.
My vám rozumíme, §1 člověka nepustí ani v důchodu…
No neříkejte. Takže 49 let staré jednotky 560 vážně jednoho dne doslouží? Já vím, že to muselo přijít, každej tam jednou musíme, ale prostě si to nepřipouštíte a hlavně, nečekal jsem, že to přijde tak brzy. ;-( 😀 …Mám nostalgickou slzu na krajíčku. Na tom vlaku vyrostl můj otec jako dítě, já jako dítě a náš mladej, kterýmu je teď 6 měsíců je ještě taky stihne.
Konečně rozumný přístup, žádný dopravce je pak nebude moct držet pod krkem.
Brrrrrrno No , no….
To není město, to je diagnóza, tam si vždycky všechno dělal po svým úplně jinak než všichni ostatní a ( většinou) z toho vyleze úplná kravina …
Prostě Morava…
Je to zajímavé a však proč si pak Jihomoravský kraj nevytvoří zrovna i vlastního dopravce? Teď dopravce nebude vůbec nic potřeba zařizovat, zázemí nic a kdo bude platit zaškolení strojvedoucích na tyto stroje? Což v případě soutěží akorát ponese zvýšené náklady, když každých x let budou muset zaškolit nové strojvedoucí když vyhraje jiná společnost.
Kraj nechce být dopravce. Bude vlastnit vlaky, které bude pronajímat dopravci, který zase bude dělat to co je jeho práce. O strojvedoucí, přeškolování atp. se starat nebude, to není jeho job.
Takže kraj bude mít vozidla, ale řekne, že dopravce si vyškolí strojvedoucí na vlastní náklady? Pěkná pitomost, i když věřím, že u nás se najdou dopravci, kteří po tom rádi skočí.
a což takhle rovnou koupit všechny pekárny,masny,mlékárny….autoservisy či banky ?….tihle Babišovci mají v těch makovicích fakt nasráno !!!…..a nejradši by pod Agrofert znárodnili celou republiku…a tupci..kreténi a bezmozci tomu tleskají
Vše pod jednu firmu fakt ne, ale – než aby si dopravci vše vždy po čase přeprodávali, přesouvali, předělávali anebo v horším případě hromadně odstavovali do kopřiv, určitou logiku to má. Kraj veškerou činnost s vozy přidělí různým dodavatelům, což naopak rozbíjí monopoly, a bude naopak moci přímo ovlivňovat požadované parametry vozů.
Došly prášky?
Podobný obchodní model vypsal před časem i Rhein-Ruhr-Express. Vlaky vlastní výrobce, který je po celou dobu životnosti na své náklady i udržuje, zadavatel platí výrobci za ujetý km s cestujícími (mínus pokuty, mj. za nepřistavení jednotky, poruchy za provozu apod.), dopravce se najímal tuším na 10 let.
Jestli to je nebo není vhodný obchodní model, ukáže čas. Na druhou stranu – pokud výrobce něco při výrobě zanedbá, nemá mnoho možností, jak to v údržbě hodit na provozovatele….
Je to relativní. Na jednu stranu jednotky po splacení dopravci nezůstanou. Což může být nevýhoda. Na druhou stranu dopravce může jít i do časově omezených kontraktů a nemusí se starat co pak se specifickými jednotkami, které těžko hledají uplatnění jinde. Dopravce má o starost méně. Dnes jsou leasingy běžné i v letectví a asi to má něco do sebe.
Tak ty jednotky se neplatí, platí se dodaná služba a platí ji zadavatel dopravy (zde JMK), dopravce „jen“ jezdí. Vlaky stále patří výrobci. V případě RRX sice byla opce na koupi těch jednotek po 30 letech za pevnou cenu (s podmínkou, že následující 2 roky nesmí být naplánovaná vyvazovačka či něco většího), nicméně mi to přišlo jen jako pojistka pro případ, že se za těch 30 let nepodaří vysoutěžit nové vlaky. Dopravce se soutěží tuším na 10 let s tím, že vlastník musí vlaky upravit dle požadavků dopravce (nátěr, grafika informáku, možná i polstrování sedaček). Na druhou stranu – po… Číst vice »
No tak v případě,že 80 procent kupní ceny zaplatí EU,je to výhodné.Jiná situace by byla v případě,že by si těch 6,7 miliardy musel zacvakat kraj sám.Jiné kraje si budou nové jednotky platit samy formou zvýšené dotace dopravci za provoz nových vozidel.
„Zaplatí EU…“ No, nebude to celé platit JMK, ale naprosto upřímně si nejsem jist, zda (obecně, nesoudím tento tendr!!!) financování přes EU je ve finále vždy taková výhra a jestli by nebylo (i pro JMK) naopak celé EU dotace zrušit. Neboť – pokud se v žádosti o dotaci něco blbě nastaví, tak na tom JMK může prodělat kalhoty. je také otázka, co s výší oné dotace udělá brexit…
Jihomoravským přístupem se chtěli inspirovat v kraji Olomouckém… Tak jak to vlastně je, tři Panteři nejsou nic moc a další elektrifikace má začít již toto léto.
Inspirace je hezká věc,ale dotace 5,5 miliardy z EU půjde jen do Jihočeského kraje a tím vyschne.Ostatní kraje (Severomoravský si uloupne něco na PULL-PUSS,Plzeňský na Pantery) si to zaplatí celé.
Vážený Apollo17,
proč neustále píšete o Jihočeském kraji?? ten také něco podobného zadává??
Děkuji za upozornění.Má to být Jihomoravský kraj.Jihočeský vypsal výděrové řízení na dopravce.
„PULL-PUSS“
PIL -> PISS 🙂
Snad už z S2ky zmizí starý panťáky. Na S3 jsou potřeba kvalitní vozy, jelikož je to jedna z páteřních linek.
OK, Škoda. Dál?
a co S4? Zas nic…
Na S4 (tedy úsek Brno – Zastávka; jiný úsek stejně elektrizován nebude ani za těch pár let) se mohou přesunout Panteři, kteří dosud jezdí na S2. Jinou věcí je, že po dokončení brněnského odsunutého nádraží se linka S2 má upravit (dle dlouhodobě platné koncepce JMD) do trasy Letovice/Boskovice – Brno – Zastávka. 🙂
Proč tohle nudělal i zlínský kraj?
a Jaký by to mělo význam, když se plánuje v dohledné době elektrifikace jen zlínky?
kraj by vlastnil motorový i elektrické.
nemusel se teď handrkovat ohledně sharků. Aby brno se nespojilo s jančurou, pesa by jim dala množstevní slevu.
Snad vitez se nebude jmenovat Skoda Transportation. Doufejme, ze cestujici na jizni morave vyzkousi neco jineho, nez jednotky typu Panter.
No, asi takhle, to zadání je hodně Panter friendly
proč myslíte?
Počet sedaček na soupravu, procento nízké podlahy…, to všechno jakoby inspirováno Pantery, dodací lhůta také nic velkorysého, takže plus pro již schválené. Třeba.
ČD bude stavět v Brně nové depo. Má být určeno k opravám a údržbě souprav. A s kterema soupravama má ČD zkušenosti? Jen se Škodovkou. Samozřejmě, že mechanici by i zahraniční techniku zvládli. Ale oni nerozhodují. To jen management ČD je se Škodovkou jedna ruka, jedna duše, někdy jedno tělo. 😉 Křišťálová koule. Vyhraje Škoda Regiopanter. Škodovka aby nemusela stavět vlastní zázemí, tak si najme volnou kapacitu ČD Servis. A jednotky se budou udržovat tam. Dopravce. Patrně ČD. Jelikož již udržují Pantery jak svoje, tak krajské pro Škodovku. Alternativa. Bylo by možné, že vyhraje Jančura a ČD pak budou dělat… Číst vice »
Tak upřímně, dodávky lokomotiv pro osobku i cargo ukazují, že zas tak jedna ruka, jedna duše a jedno tělo ČD s Škoda nebudou.
To ještě nevíš co dovede novej direktor a heho podržtašky. S lokomotivou, si to Škodovka echtovně zavařila. Nevím zda ji má ještě vůbec v nabídce. Pokud by ČD ohlásili, ze bodou kupovat další mašiny 380, tak půlka fírů a cely depo dá výpověď. Nehledě na to, že by to udělalo průvan v podnikové kase. Přece jenom 200 mega za kus, je trocha privela. Ne? Ale urcitě by se našlo pár jedinců, co by si při tom namastile kapse. A pár nacionalistů by přes to vsechno, hékalo blahem. Možná by kluci z Metransu potom vypsali sázky, kdo uvidí první 380 s… Číst vice »
„Pokud by ČD ohlásili, ze bodou kupovat další mašiny 380, tak půlka fírů a cely depo dá výpověď.“
Člověče,kam na takové hlody chodíte?To vás inspiruje Baron Prášil? 🙂
Kdepak 😉 Inspirací pro mne jsi jen a jen Ty a depo Děčín. 😉 😉
To jsem rád.Ale trochu s tím tlacháním brzdi.
Skoč si na Kreport a přečti si, jak tam „tupci od uhláků“ „hýkají blahem“ nad Vektronem. V podstatě podobně – pokud by měli jezdit jen na Vektronech, tak půlka depa dává výpověď.
A cena… to jako že ČD si zase uzavřou smlouvu tak hloupě, aby mohly platit penále? Cena je 120 M, zbytek je penále za blbost ČD. A případná další série už podstatně levněji, protože vývoj je už zaplacený.
Nesmíš věřit všemu, co se na fírcimře povídá.
Obávám se, že nové 380 ČD už kupovat nemohou, ani kdyby chtěli. Pokud mě paměť nešálí, tak by musely být schváleny znovu, ale podle nových TSI. Takže pokud ČD budou od ŠTRN kupovat další lokomotivy, budou jiné.
Jestli ŠTRN něco chystá, to netuším…
IGCT: No poptali pravděpodobně Škodu Transportation, polskou Pesu, Stadler, Siemens, Bombardier a Talgo, že by poptávali Čínany je nepravděpodobné.
A elektrické jednotky do ČR dodá možná Pesa pro Regiojet, jinak nikdo elektrické jednotky MIMO Škodu zatím do ČR nedodal. Pak záleží, jak by byl zajištěný servis.
> nikdo elektrické jednotky MIMO Škodu zatím do ČR nedodal
Meanwhile, LE jezdí už 7. rok nebo kolik to je s v podstatě regionální EMU od Stadlera.
Konečně, velcí výrobci jako siemens, alstom nebo stadler dodali už stovky kusů svých různých rodin EMU v různých variantách a nikdy jim příliš nevadilo prodat jich třeba jen 10, natož 40, to už je pěkná objednávka.
Kraj seznam finalistů nezveřejnil, podle Hanáka jsou ale všichni ze států Evropské unie. Takže Stadler asi nepostoupil do druhého kola.
Stadler Pankow, Stadler Polska….😀 není jen Bussnang.
Dodavatelem může být třeba Stadler Pankow, Stadler Polska nebo Stadler Praha aj., to jsou všechno firmy z EU.
není někde na netu webkamera před brněnským krajem? jaký auta tam stála.
Jako nápad dobré, ale jeden nejmenovaný výrobce přijel na KÚ tramvají (a řekl bych, že ostatní na tom byli stejně).
Ne teda že by z XXXX vedla tramvaj až do Brna, ale pánové bydleli v hotelu, kde i parkovali.
Jak můžeš na KÚ v Brně přijet tramvají? Dyť je to nesmysl. V Brně jezdí šaliny.
To máte pravdu, pekelně jsem se zmýlil.
Tož dám eště jeden škopek a pojedu šalinou do hokny.
Otázka je, jestli pan Hanák rozlišuje mezi EU, EHP a (pravda složitým) systémem smluv mezi EU a Švýcarskem. Vůbec bych se nedivil, kdyby v té šestici Stadler Bussnang byl napřímo.
Škoda Regiopanter. Postupem času nám ta jednotka evolučně dospívá a je čím dál lepší. Ale i tak si myslím, že na 30-ti leté záruce (servisu), neboli provozuschopnosti Škodovka prodělá kalhoty.
A jestli ještě budou muset disponovat náhradníma soupravama oni a nikoliv dopravce, to bude zajímavé.
Na druhou stranu, cokoliv co vzejde z výběrového řízení , bude lepší než to co je tam včil.
No je pravda, že si nedovedu představit Regiopanter, jak jezdí za 30 let. Ty 560ky jsou jiná story, ale ty taky nedělali v Plzni, žeano. Ty se opravují po Moravsku kladivem.
A co by tam nefungovalo za 30 let?Skříň je z hliníku-nezrezne,podvozky ocelové-vydrží 60 let-viz Hektoři,Bobiny.Motory asynchronní-jednodušší,než v Esech,celý pneumatický systém od světového výrobce Knorr,trafo od Siemensu…
Sedadla,měniče,sběrače,řídící systém se v průběhu životnosti mění a modernizuje.Podobné Ešusy už jezdí 20 let a ještě nejméně 20 let budou jezdit.