Miliardová proměna trati na hranice má zpoždění, od nového grafikonu hrozí omezený provoz

Modernizace stanice Hrádek nad Nisou, stav 20.11. 2025. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czModernizace stanice Hrádek nad Nisou, stav 20.11. 2025. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Práce potrvají ještě příští rok kvůli komplikacím s podchodem, plynem i nádražní budovou.

Už od konce září měly podle původních plánů jezdit mezi Libercem a Hrádkem nad Nisou po pěti měsících výluky vlaky. Správa železnic termín zprovoznění trati několikrát posunula a ani teď není jasné, zda se podaří plně provoz obnovit ke změně jízdního řádu 14. prosince.

„K obnovení provozu má dojít 14. prosince, ale bohužel pravděpodobně v omezeném režimu. V Hrádku nebude ještě možné křižovat, proto řešíme nahrazení některých spojů autobusy,“ řekl tento týden na výboru dopravy zastupitelstva Libereckého kraje ředitel krajského koordinátora dopravy Korid LK Otto Pospíšil.

Mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda potvrdil, že stavba je zpožděná. Jde zejména o problém s budováním nového podchodu. „Zde kvůli odlišné geotechnické situaci stavební práce v úvodní části výstavby omezoval silný přítok podzemní vody a kromě toho byla v této lokalitě nalezena také nepředpokládaná kanalizace napříč kolejištěm, která se musela přeložit,“ uvedl Gavenda.

O tom, zda bude část vlaků muset být nahrazena autobusy se má rozhodnout ještě tento týden. Jisté ale je, že 14. prosince nečeká cestující nové zázemí. „Náhradní autobusová doprava skončí se zahájením železničního provozu. Omezení zůstane v Hrádku nad Nisou, a to hlavně v podobě provizorního přístupu na nástupiště a v nemožnosti křižování vlaků, která potrvá do jara,“ dodal Gavenda.

Provizorní přístup má být podle informací deníku Zdopravy.cz z opačné strany nádraží, kudy se k vlakům nikdy nechodilo. Reálně tak může nastat situace, kdy si řada lidí bude zkracovat cestu k vlaku přes kolejiště. Dopravcem na trati je společnosti Die Länderbahn, která zatím nemá o situaci po 14. prosinci dostatek informací.

Výluková blamáž Správy železnic podél Nisy. Poláci už kopou, v Česku znovu soutěží

Problém s plynem i nádražní budovou

Podchod není jediným problémem na stavbě. Při rekonstrukci přejezdu prováděla společnost GasNet přeložku plynovodu, která ale nabrala výrazné zpoždění a na několik týdnů stavbu zablokovala. „Toto zpoždění je i důvodem, proč se v letošním roce nepodaří dokončit rekonstrukci Liberecké ulice a zpevněných ploch v okolí výstupu z podchodu,“ dodal Gavenda.

V podstatně horším stavu, než se předpokládalo, byla také nádražní budova. „Rozsah rekonstrukce tak bylo nutné navýšit, což se propsalo i do jejího trvání,“ podotkl Gavenda.

Celá stavba začala již loni v září, od dubna běží výluka. Součástí zakázky za 1,238 miliardy korun je také modernizace stanice Chrastava, samostatně proběhla prostá rekonstrukce trati mezi Chrastavou a Hrádkem. Zakázku za 1,238 miliardy korun získala Skanska. „Děláme vše pro to, aby byly obě stanice připraveny na rozsah provozu dle nového grafikonu,“ říká projektový manažer Skanska Jan Mitlöhner.

Vzhůru k rekordním útratám. Začala proměna dvou maloměstských nádraží, cena přesahuje miliardu a čtvrt

Díky dokončení opravy navazujícího polského úseku peážní tratě mají od nového grafikonu vlaky mezi Libercem a Žitavou zrychlit, dojde k lepšímu napojení na německou železniční síť.

Vlaky na mezinárodní trati z Liberce se přiblíží době jízdy auta, zlepší se přípoje do Berlína

Tagy 089 Správa železnic trať 089 Trať 089 Liberec - Varnsdorf
Žádné komentáře