Vážný systémový problém, říká o miliardových fakturách za pozemky pod kolejemi nový ministr dopravy

Hlavním nádraží v Praze. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraHlavním nádraží v Praze. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Vypadá to tak, jako by stát měl různé údy a nebyl schopen sladit jejich pohyby současně, aby dávaly smysl, uvedl Martin Kupka.

185 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vašek

České dráhy platí SŽ za použití dopravní cesty, nechť tedy platí za pozemky, na nichž vlastně podniká.

Petr Kůžel

Je pozoruhodné, že se tomu pan ministr diví. Je přece logické, že když České dráhy musí platit Správě železnic poplatek za použití kolejí, tak zároveň mají nárok na poplatek za používání svého pozemku, který leží pod těmito kolejemi. Celý tento nesmysl vznikl tím, že se po našem vstupu do EU oddělilo provozování drážní dopravy od provozování drážní dopravní cesty. Takže teď máme státní podnik Správa železnic, který nechce platit za užívání pozemku patřícího akciové společnosti České dráhy, kde ovšem majitelem 100% akcií je český stát. To by ovšem ministr dopravy měl vědět.

Pražák

Nikoliv, tento nesmysl vznikl tím, že se při oddělování správce infrastruktury od dopravce (zcela správném) nepřevedly i ty pozemky. A to jen proto, aby mohl stát dosypávat dopravci peníze nad standardních pravidel.

VýpravčíXY

A kdopak byl tenkrát u vlády ? Havlíček a Babiš a celé ANO to tedy určitě nebylo.

Luboš Beneš

Kdyby bylo rozdělení provedeno správně, tak tenhle problém neřešíme. Tyto majetky ČD dávno neměly mít.

Cyklista

Ale z jistých důvodů stále mají. Všichni na SŽ i ČD už od rozdělení ví, že je mnoho majetku, který byl rozdělen „špatně“, ale nikdo z nich to nechce napravit naráz a systémově. Protože jde o miliardy do ČD. Vše se potáhne ještě spoustu let a stále se budou nacházet další a další „pochybení“….

LKB

Rok 2018 a pozdeji chapu. Protoze promlceci doba je 3 roky, nechapu rok 2017, za ktery lze namitnout namitku promlceni. A soud by ji asi uznal a priznal castku za 3x 365/366 dni pred podanim zaloby, tj. „plovouci casove useky“, nikoli cele roky. Takze je mozna obtiz i v casti roku 2018.

Martin

Toto rozdeleni majetku jsem nikdy nechapal. Predpokladam, ze od sameho zacatku bylo vytvoreni prostoru pro budouci financni podporu pro CD a pak jde tedy od sameho zacatku o podvod. Davno by tento podnik byl vykonkurovan a spousta teplych mistecek by zanikla.

Axel

Tipnu si, že snahou bylo, aby lokálky ještě dostaly poslední šanci. Neboť kdyby pozemky si stát vzal už v roce 2003, tak pasažérská ČD by mohla mít menší motivaci se snažit sehnat cestující na lokálkách… Plán to nebyl tak úplně marný viz transformace vagonků 810 na RegioNovy Ale ta poslední šance pro lokálky by se už měla ukončit a mělo by se rozhodovat dle faktů… přestat udržovat ty železniční tratě, kde zájem solventních cestujících není… Lokálky, které se neprobudili za 15 let polévání živou holt se neprobudí běhen roku či dvou, tož když zombie, tak zombie. Se s tím smiřte… Číst vice »

Výkolejka

To neni možné protože by bylo protizákonné chtit od cestujících pri nastupu do vlaku, aby předložili vypis z účtu jako důkaz ze jsou dostatečně solventní : – D

Axel

Falešný argument. V normálních NEDOTOVANÝCH druzích dopravy – autíčková (spolujízda), taxíková to funguje v pohodě.

Akorát u vláčkové dopravy že by byl problém? Spíše bych si tipnul na lenost u některých, neboť jsou příliš navyklí na dotační cecek, takže jim vyhovuje vozit prázdný vzduch, nikoliv cestující…

Loni např. v pasažérské ČD 80% sedaček vozilo vzduch.

PvvS

Kde se při nástupu do taxíku předkládá výpis ?

Axel

Na takové nesmysl se ptejte pana Výkolejky, který ve snaze PŘEŘVAT fakta, napsal takové blbosti… cituji pana Výkolejku: „aby předložili vypis z účtu“ … Já žádné ptákoviny o výpisu z účtu nenapsal, takže zkuste vyměnit optika abyste se příště dotázal autora. A aby se už neptal jinde.

Přece solventní pasažér se pozná snadno. Např. nedělá lumpárničky, aby mohl jezdit regionálními vláčky na jižní Moravě, za 37 kaček měsíčně (bez DPH). Takový skrblivý/agresivní pasažér není solventní.

PvvS

Takže, aby solventní cestující dokázal, že je solventní, tak by si měl koupit ideálně vlastní lokálku s vlakama ? Nebo jaký je důvod toho , aby nevyužil jízdné tak jak všichni ostatní ? Kdo je bohatší, tak nemusí být rozhazovačný. to je jen ve vašich snech..

Gargy

Tak zrušíme i MHD ve městech a autobusy protože je to vše dotovane a vlastně i zbytek

xyz

Zpětně vzato si myslím, že málokdo si v tom roce 2002 (když rozhodoval o způsobu rozdělení) myslel, že ČD přijdou o provozování osobní dopravy na tolika tratích + vůbec že přijde tolik neČD dopravců (osobních i nákladních). Pokud by se tak nestalo, pak by to teoreticky bylo víc jedno, že „výpravčí patří jednomu z dopravců, když po kolejích stejně jezdí jen ten jeden dopravce“.

Plus ale asi i vliv jistých zájmových organizací (které ostatně kopaly i do různých plánů provádět nabídková či poptávková řízení atpod.).

Leinad

Nejen myslel, i to chtěl.
Rozdělení ČD-SŽDC nebylo pro umožnění konkurence.

Jiří Kocurek

Oficiálně ano. Neoficiálně se dělalo všecko pro udržení monopolu i za cenu poklesu přeprav po železnici.

Xapadlo

Mluvčí Správy železnic říká, že nedisponuje alokovanými finančními prostředky na úhradu zmíněných faktur. Jinými slovy říká, že kdyby finančními prostředky Správa disponovala, faktury by uhradila. Když ale finance nejsou, tak Správě nezbývá, než rozporovat. Nejprve u ČD, pak u řádných soudů, správních soudů a nakonec třeba i u Evropské komise. Kdyby ale „zdroje byly“, tak by bylo po problému. Jedna státní kapsa by je dala druhé státníkapse. To je fakt bizár!! Takto se hospodaří s penězi, které jsou „všech“.

Axel

Spíše bych si tipnul, že v SŽDC předpokládají, že majitel ČD rozhodne o snížení 20 miliardového základního kapitálu ČD a peníze ze sníženého základního kapitálu si vezme formou pozemků.

Gwann

kdyby to MD provedlo, tak je rating CD v kýblu. a asi zesplatnene dluhopisy. za tohle se bude muset zaplatit. jen je otázka kolik.

Axel

Nebo koupit jen část a)= kupovat pozemky jen pro tratě, které jsou fakt skutečně nezbytně potřeba = odhaduji že cca 30 až 40% železničních tratí je potřeba. b) Dalších 10 až 30% železničních tratí jsou ve stavu zombie (např. Mochov nebo Čejč-Hodonín). c) Zbytek železničních trat je s otazníkem. S velkým otazníkem. Na rozhodnutí co touto třetí skupinou tratí totiž zabere spoustu času na rozhodování v regionech… Což je velký problém, neboť chybí těch 8 proflákaných let, co „Faltýnek pozdravuje“ na Ministerstvu dopravy Tj. to co nekoupí stát, tak ať si nechá pasažérská ČD. Odmontovat státní koleje. A pozemky pod… Číst vice »

xyz

Ne tak docela – jedna státní kapsa (státní rozpočet, který by do Dobré správy musel tyto peníze nasměrovat) by je vložila do společnosti, ve které by ty peníze zůstaly (tzn. nemohly by být vyvedeny např. do té samé státní kapsy).

V tom je ten rozdíl (a z mého pohledu vlastně tím hůř – že peníze ze skutečné státní kapsy půjdou do majetku obchodní společnosti, a to za pronájem něčeho, co té obchodní společnosti nemělo vůbec kdy patřit).

Kulhánek

Dost dobře nechápu, jak je možné vystavit za pronájem za rok 2017 fakturu v roce 2021. Tohle, když udělá normální plátce DPH (firma nebo živnostník), tak má hned kontrolu z FÚ a pokutu za včasné neodvedení DPH…
Co na to zákony o DPH a dani z příjmu. Asi bude někde chyba☹️👎🏻

xyz

A nejen zásada daňová, ale i zásada účetní.

Dle zásad účetnictví, měly by výnosy i náklady být účtovány do hospodářského období (čímž je u naprosté většiny firem včetně ČD kalendářní rok), se kterým tzv. časově a věcně souvisejí.

Tzn. teď by zpětně měli otevřít účetní knihy roku 2017 a zaúčtovat do nich tržby za pronájem (byť s tím, že pohledávka za něj vznikne až fakturací z roku 2021). 🙂

Gwann

dohadnou položku může mít zauctovanou. zda se z ní musí platit DPH nevím, ale předpokládám, že ne.

a pak ji precizuje vyúčtováním.

audit to může vzít s tím, že se to odhadne, bo se čeká na soudní posudek.

Axel

Možná jsem se přehlednul, ale mám pocit že požadované miliardy „nájemného za pozemky“ ČD neuvedly ve výročkách. A je zvláštní že by takové obrovské částky unikly auditorovi účetní závěrky/výročky

… nebo někdo ty miliardy vidí uvedeny ve výročkách ČD?

xyz

Povinnost přiznat DPH vzniká fakturací, nikoliv dohadnou položkou, tzn. skutečně ne.

Ale každopádně by muselo platit, že v tom roce 2017 už tedy odhadovali… nebo dohadovali… :-), že o pár let později něco takového vyfakturují. 🙂

Gwann

jasne, je možné, že nic neodhadovali a kde nic tu nic…vzalo se pár mld. samozřejmě mohl by to být problém…i v trestní rovině. ale neřekl bych, že do tohoto někdo z MF bude chtít rýpat…ono tam bude celkem dost másla na hlavě na vícero místech. docela se těším, co na to pan Kupka, protože se jasne vyjádřil, že chce vědět, kdo za tenhle šlendrián může. osobně bych to viděl tak, že subalterni úředníci CD řvali, ať se s pozemky něco dělá…a na SZ si někdo myl ruce…ja nic, čekám na EK/notifikaci. a GR CD měli politický úkol…maul halten… ale to… Číst vice »

Bohumil Pokorný

Celá restrukturalizace železnice v ČR byla realizována nepochopitelně zcela obráceně,než bylo logické.České dráhy měly zůstat jako správce infrastruktury a jen nezbytný majetek dopravce měl být vyčleněn.Bohužel tento rozumný názor byl tvrdě umlčen a na této chybné transformaci se podílely postupně všechny vlády včetně spolustraníků současného ministra,který se zřejmě v situaci moc neorientuje,neboť oba podniky nazývá státními organizacemi.Za ty prostředky,co byly proplaceny poradenským firmám,advokátním kancelářím a geodetům mohlo být např. již dávno nakoupeno několik nových souprav nebo cokoliv jiného,co by učinilo českou železnici modernější.

Daniel Jablonecký

To tady říkám opakovaně, že podnik, který má dráhu v názvu a přitom žádnou dráhu nespravuje je nesmysl. Obvykle za to dostávám hodně mínusů, tak uvidíme, jak to bude dneska 😁

asdfg

ČD ale dráhy mají. Minimálně depa jsou vlečky a nevim jaký status má ONJ.

JirkaK

lanovka na Ještěd je taky dráha

Daniel Jablonecký

Tak chytat za slovíčka se tady snad nebudeme, ne? České dráhy zcela jistě nemají svůj název podle toho, že spravují koleje v depu a případně na ONJ.

Paja

Vy jste komik.
Cituji vás: „To tady říkám opakovaně, že podnik, který má dráhu v názvu a přitom žádnou dráhu nespravuje je nesmysl“
a pak:
„Tak chytat za slovíčka se tady snad nebudeme, ne“

Tak je to tedy o tom slovíčku „dráha“ (a budeme se chytat za slovíčka) nebo ne?

Miky

Je to naopak, pane Pokorny, dopravce by v ramci liberalizovaneho trhu nemel vlastnit vubec zadnou infrastrukturu. Krome vozidel a zazemi. Prave ono rozdeleni, kdy CD zustal i majetek, ktery mel byt preveden na SZDC, je zdrojem nynejsich problemu. Jako diskuter mohu napsat, ze takove rozdeleni nebylo jen spatne, byl to zamer, aby mohl probehnout „dosyp“ do statem vlastnene a.s., jenz by jinak byl naprosto jasnou verejnou podporou. Takto byl (zamerne) vytvoren sedy prostor pro stinove dotovani CD a.s. Dodavatele a distributori energii jsou rovnez institucionalne oddeleni a napriklad podobne „dosypy“ mezi napr. CEZ prodej a CEZ distribuce nejsou mozne. Je… Číst vice »

Bohumil Pokorný

Pane Miky,nerozuměl jste mi.Původně existovaly jen České dráhy.Ty měly zůstat jako státní organizace pod tímto názvem.A z těchto původních ČD měl být vyčleněn dopravce pod nějakým jiným názvem.Ti,kteří to navrhovali,byli rázně umlčeni.Takže se shodujeme.A v tom vyčleněném majetku správně neměla být ani přebytečná vozidla ani již tehdy nevyužívaná depa,ty mohl stát v soutěži prodat tehdy vznikajícím nestátním dopravcům a nemuselo docházet k nechutnému získávání u nás schválených řad vozidel ze Slovenska a Bulharska.privátnimi dopravci,zatímco ČD je šrotovaly.

Miky

Tak to se shodneme 100%.

Krysa350

Asi pošlu manželce nějaké drobné z jednoho našeho společného účtu na ten náš druhý, vylepším tím trochu její hospodaření.

Jiří Kocurek

V tom je ten zakopaný pes. Veřejné prostředky a soukromé prostředky nelze zaměňovat.

Miky

Pokud mate jen jednu manzelku, pak ok. Ale pokud jich mate jako spravny muslim vice, tak bych pred tim varoval. Mel byste je mit vsechny stejne rad.

Axel

To je nesmyslný příklad. Neboť v ČR lze být legálně vdaná/ženatý/registrovaný/registrovaná pouze s jednou osobou.

Karl vB.

Když nic jiného, tak se tím vylepší obrat na účtu, což může být (pokud to budete dělat pravidelné) později bráno jako pozitivní faktor v případě schvalování žádosti o půjčku.

Zbyněk

Principiálně proti ČD nic nemám, ale pokud EU žádala rozdělení provozní části dopravce a infrastruktury, neměly dopravci zůstat žádné jiné pozemky než pod budovou sídla a popř. prostorem depa. Nechápu, že dopravci zůstaly pozemky nejen pod kolejemi SŽDC (dnes SŽ), ale i v okolí nádraží a nadále je čile pronajímá. To je neférová výhoda vzniklá (doufejme jen) něčím omylem oproti ostatním dopravcům, a je absolutně nečestné a neetické, že tyto pozemky ČD nepřevede na SŽ či stát okamžitě a bezplatně. Podle mne by to mělo být zřizovatelem provedeno automaticky a po ČD požadovat vrácení nájemného. Jen tak může být rovná… Číst vice »

Bém

Zbyněk Stanjura? Co tady děláte?

Zbyněk

Ne

Gwann

no a takový RJ zase neferove vydělává na autobusech a letenkach

Gwann

a Leoš na pastikach

Lech Malý

… a Leoš paštikárnu?

Lech Malý

RJ dostal bezplatně od státu nějaké autobusy?

Lada

naprostý souhlas

Pája

Aniž bych se jakkoliv zastával minulé vlády, tak od té současné jsem čekal víc než tupé škrty mezd ve veřejném sektoru a uplakánky – to my ne, to předchůdce. Na to nepotřebuje ČR platit drahou vládu, to umí děti ve školní družině.

rozinka

Co je špatného na škrtech mezd přeplacených a zbytečných úředníků? V předlužené a krachující firmě (v takovém stavu zůstala po Ano bude líp ČR) také nedostanete přidáno.

MartinS.

Průměrný plat státem placených zaměstnanců je vyšší než průměrná mzda zaměstnanců v soukromé sféře. To je velmi nezdravý poměr. Přitom ta soukromá sféra vydělává daněmi státu na to, aby mohl své zaměstnance platit. Soukromá sféra nemá až na výjimky na to, aby zaměstnacům masivně přidávala, proč by to tedy měl dělat stát? A je to jen jeden z prvních škrtů, o kterém muselo být rozhodnuto před začátkem roku. Ty další se budou dělat v době rozpočtového provizoria.
Prostě když jede stát na dluh, nemůže rozdávat pořád víc a víc peněz… kdo by je splácel?

Zbyněk L.

Chyba je i na straně soukromého sektoru, který neinvestuje do znalostí, neumí využít znalosti ke zvýšení efektivity pracovní síly. Tím nemůže zvyšovat mzdy a musí dovážet levnou málo produktivní pracovní sílu ze zahraničí viz montovny. A když se objeví podnik s efektivnějším využitím pracovní síly např. Škoda auto, ostatní v okolí brečí, že nemohou sehnat pracovní sílu.

Gwann

no, opět slušný blábol. hlavně ten hejt o neinvesticích do znalostí. jaké super znalosti musí mít uklízečka, zedník či servírka, to fakt nevím…no a právě tihle lidi mnohde chybí.

PS; produktivita služeb se měří reálné přes cenu. takže až bude stát pivo dvojnásobek, bude dvojnásobná produktivita…

Milda

Však ona většina těch státních úředníků bere hluboko pod tím průměrem se nebojte. A co teprve školník, kuchařka ve škole, hasiči? I to jsou zaměstnanci státu. Jo a mimochodem zaměstnanci SŽ a ČD nejsou státní, ale zaměstnanci státního podniku.

xyz

Totéž ale platí i pro toho školníka nebo kuchařku ve škole, protože i ty školy mají svoji právní subjektivitu.

Gwann

jo, jo, taky jsme se dozvěděli, že nedostaneme ani dorovnani inflace…ale stát na to na dluh má. presne tahle logika mne fascinuje

Jiří Kocurek

Za Babiše přibylo 50.000 státních úředníků. Znáte ten vtip o jednoveslici s osmi kormidelníky?

Zbyněk L.

50000 nových úředníků je nesmysl. Uvažující člověk by věř max. informaci 50000 státních zaměstnanců (tzn. od uklízeček přes úředníky po vojáky).

***** Petr

Většina je čistokrevných omako . Vojáků a uklízeček?? Lhaní si do kapsy nebo vystřízlivění ? Ty data navíc poskytl sám takže není ani moc o čem

Dan Žatecký

Už rozdělení samotných ČD na osobní a nákladní ČD cargo je problém. Dále liberaliace železnice umožňující invazi dalších a dalších dopravců na železnici přizpívá k chaosu při cestování, tak i v otázce majetkoprávního vyrovnání.

xyz

Majetkoprávní vyrovnání mohlo být provedeno najednou (takovým rozdělením, kdy by správci infrastruktury ihned připadly pozemky/budovy/pracovníci související s infrastrukturou a ne že se to pak bude vícekrát přeprodávat zpět).

Rozdělení na osobní vs. nákladní dopravu je u jakékoliv firmy logické mj. z hlediska rozdílných potřeb a ukazatelů.

Jiří Kocurek

Aneb jak železniční fanoušek posla náklad na silnici. Nevezlo ho ČD Cargo.

Broněk

Děkuji novému panu ministrovi za vyjádření, myslel jsem si totiž, že je to jen obyčejný problém, ale on je to díky bohu vážný systémový problém.
Nejdůležitější ovšem je fakt, že takovou věc považujeme za problém a ne za čechistánský standart.

tkw

Já v tom vidím schopnost vedení ČD zajistit jednoduše peníze na jejich prémie a umělé vylepšení hospodaření. Je to jen oddálení problémů, kdy se budou muset ČD začít transformovat v moderní firmu a začít fungovat jako řádný hospodář.

Axel

Mám naději, že pasažerská ČD se přestane zabývat výhradně sama sebou (zašívárny typu zvýšení parních lokotek o dvouciferný počet kousků). A že 100% pozornosti zaměří na SLUŽBU pasažérům

… viz příklad normálního, lidského chování od jednoho pasažérského nádražáka (dámy):
„do práce jezdím na koloběžce, i když posledně už mi byla docela zima“
… Škoda, že v rozhovou chybí kam tato dáma (nick „Štíplístková“) svoji koloběžku dává, až nastoupí do vagonku (zvlášť, když venku bylo po dešti = ve vagonku chybí něco kam dát odkapat deštník nebo mokrou koloběžku)
https://zdopravy.cz/vlakvedouci-a-byvala-letuska-jsem-na-lidi-hodna-ale-nemam-rada-podvodniky-100172/

tompat

V čem Vám vadí ČD Nostalgie?

Axel

Parní lokotky ČD za minulých cca 25 let najely zhruba konstantní počet vlakových kilometrů. Přestože došlo k výraznému počtu parních lokotek v ČD… Prostě neprůhledné hospodaření. To mi vadí. A nejsem sám, kdo si myslí, že pasažéřská ČD švindluje a to za účelem aby ze ziskových linek VYSÁVALA kačky na nesmyslné TRVALÉ požírače peněz = na zašívárny. … viz názor tehdejšího hejtmana v Plzeňském kraji na dotované krajské vláčky ČD… jde o kraj, kde odhalili švindlování u autobusků… DOTAZ: Mluvíte o nepřehledném účtování slev v dopravě. Jak se to projevuje? HEJTMAN: S dopravci jsme měli domluveny výše kompenzačních plateb od… Číst vice »

Axel

sorry, vypadlo slovo, tož oprava:
Přestože došlo k výraznému NAVÝŠENÍ počtu parních lokotek v ČD…

Karel JIRÁSEK

Žádné lokotky neexistují. Jsou lokomotivy (jako hnací vozidla) elektrické, motorové nebo parní trakce.

Axel

Čeho přesně chcete dosáhnout tím, že jste takto zareagoval? Díky.

tompat

Máte špatné informace, parní lokomotivy postupně ubývají a z hlediska rozpočtu ČD je to zanedbatelná položka.

Axel

Vycházím mj. z údajů ve výročních zprávách ČD. Kdybych toto své tvrzení neměl podloženo, tak bych to netvrdil

Pane/Panít ompat…Z čeho vychází Vaše tvrzení? Prosím o zdroj….Dík.

Petr

Nesliboval jste, že už se tady nebudete vyjadřovat?
Takže nejenom, že o tématu nic nevíte, ale ještě jste lhář…

Axel

Jestliže tvrdíte, že mé tvrzení o nárustu parních lokotek není pravda, tak tím tvrdíte, že oficiální dokumenty firmy ČD nejsou pravdivé.

Račte se přesvědčit sám https://www.ceskedrahy.cz/pro-investory/financni-zpravy/vyrocni-zpravy/-26610/

johnny cash

Černá díra na prachy..

Gargy

Jaké parní lokotky zase ? Ty skončily v roce 1980 u ČSD.kolobezku dává do kolárky kde jinde. Ve vlaku jsou držáky na kola ..

Axel

Vycházím mj. z výročních zpráv. Jinak bych se neodvážil tvrdit, že o dvouciferné číslo narostl počet parních lokotek u ČD.

A když v 2021 pasažérská ČD prodávala do Národního muzea několik několik desítek kousků, tak NTM si nekoupilo ani jednu, jedinou parní lokotku od ČD. A to už je co říct, když ani muzeum už nechce parní lokotky… viz seznam prodávané techniky do NTM https://zdopravy.cz/podepsano-muzeum-koupilo-od-drah-66-historickych-vozidel-nejstarsi-je-cisterna-83529/

Výkolejka

Genialni logika…CD zachrani kdyz budiu zamestnanci jezdit do prace na koloběžce : – D

Axel

ČD zachrání, když budou sloužit pasažérům. Neboť jich mají velmi málo = 80% sedaček vagonků ČD loni vzduch…. Tj. pamatovat i na službu pro cestující s koloběžkou

Výkolejka

Zase nemáte pravdu …

Axel

Využití sedaček vagoncích ČD v roce 2020 bylo 20,8%…. str.7 výročky firmy ČD a.s.

Pro srovnání – využití sedaček v 2010 ve vagoncích ČD bylo 23%….

Jan

To bude průměrné využití. Musíte mít kapacitu na pokrytí spičkových spojů ve špičkových časech a kromě toho zajistit objednanou dopravní obslužnost, takže je logické že v jinou dobu a na okrajích linek budou jezdit s prázdnými sedadly. To je stejně ať se jedná o vlak, autobus, tramvaj nebo letadlo. Platí se za komplexní dopravní síť dostupnou 3/4 dne, někde i 24 hodin denně. ČD prostě není čistě komerční dopravce, který si vyzobe jen nejvytíženější a nejziskovější úseky a zbytek nechá bez obsloužení. A člověk, který chce jet později večer třeba z Ostravy do Prahy tak má smůlu.

Axel

Vy popisujete, že dotace ze společné kapsy do pasažerských vláčků, jsou proto, že vláčky jsou nenahraditelné.

A to právě není pravda.

Viz víc než zdvojnásobení počtu autíček v ČR… čili hlas lidu zní jasně: vláčky nepotřebujeme, nechceme je dotovat. Zejména ty lokálkové a některé rychíkové jako např. R11 přes Vysočinu.

Vy pasažerští nádražáci poznáte jesti p Vaše služby je zájem. Stačí stávkovat…

Tož bych se dost divil, kdyby těch 6 milionů autíček v ČR s kapacitou 20 až 30 milionů sedaček nedokázalo na krátkou vzdálenost odvézt 10 milionů obyvatel ČR

patology_chef

Ne že bych se chtěl pana ministra et ministra nějak zastávat, ale předmětný problém nezavinil jeho předchůdce nýbrž předpředpředpředpředpředpředpředpředpředpředpředpředchůdce, jestli počítám dobře. Prostě to je tak, jak to způsobili Šimonovský s Řebíčkem.

Axel

A já bych se pánů od Faltýnka nezastával (Feranec, Robert Fiala od Okamury atd.)… Já je kritizuji, že výsledky jejich práce vypovídají, že zjednodušeně řečeno jsou to LEMPLI LÍNÍ, KTEŘÍ SE ŠTÍTÍ PRÁCE / ŚTÍTÍ SE UDĚLAT ROZHODNUTÍ DLE REALITY,. Měli 8 let na to, aby rozdělili železniční tratě na určitě perspektivní a na zombie železniční tratě (např. Čejč-Hodonín). U tratí s nejistou perspektivou (např. Veselí n. Moravou-Vrbovce) měli sehnat údaje a poté ať tamní krajší a tamní komunální politici rozhodnou jestli peníze spotřebované na tamní železnici si přejí dál investovat do udržení železnice nebo jestli ty peníze radši spotřebují… Číst vice »

Jiří Kocurek

Vy netušíte, jak obrovský odpor se zvednul, když v roce 1997 spolek obcí převzal do správy torzo železniční tratě zničené povodní v údolí Desné.
Když se teď prodávala jedna lokálka, tak se opět zvedl odpor volající po rozorání silnic a vlna nenávisti vůči místním, kteří jezdí autobusem na opačnou stranu, než vede trať.

Axel

Když jedu vláčkem, tak vesměs potkávám normálně uvažující pasažérské nádražáky. Tož stačí, když si přestanou „lhát do vlastní kapsy“… Že je třeba aktivně získat spoustu solventních cestujících, neboť za 5 až 7 let už většina tržeb do kasičky pasažerských nádražáků z ČD nebo z GWTR už nebude ze společné kapsy, neboť ubývá počet výdelečně činných kteří plní společnou kapsu. Tož stačí, že pasažerští nádražáci se probudi do NORMÁLNÍ reality. Je NORMÁLNÍ se PŘEDEM připravit na hubené časy… Na jaře zasadit, aby na podzim bylo co sklidit.V létě chystat palivové dříví na zimu. Noe a jeho rodina stavěli loďku na ubytko… Číst vice »

Leinad

Jo když obce zprovoznily trať, kterou modrogumy nechtěly. Mělo se to nechat rozpadnout

Miroslav Zikmund

Tvrdé oddělení provozu od dopravní cesty vytvořilo vztah, který snese drsné označení třídní antagonismus.
Německo to vyřešilo holdingovým uspořádáním, což nebrání tomu, aby na DB Netz nešmejdila množina konkurentů dopravce DB, jak v osobní, tak nákladní dopravě … Potřeby provozu a INFRA jsou koordinovány, podobně ve Švýcarsku není bráněno vstupu dalších dopravců ….
Jenže v tuzemsku se jelo podle iluze – ohromíme Evropu …tak jako v případě první předsednictví EU > Evropě to osladíme ….

Axel

Promiňte, ale když ohledně Německa používate PŘÍTOMNÝ čas, tak nemáte pravdu.

V Německu je velmi, velmi, velmi silný tlak na reformu DB právě v její dvojroli: jako dopravce a zároveň jako provozovatele kolejí.
https://www.zeit.de/news/2021-12/02/ampel-parteien-bahn-soll-sich-auf-kerngeschaeft-fokussieren?

xyz

Navíc, v Německu nejsou DB Netz zdaleka jediným provozovatelem dráhy. „Větší než malé“ procento tratí tam je ve správě jiných subjektů (včetně některých vedlejších tratí s pravidelným provozem).

Viz i mapa https://geovdbn.deutschebahn.com/isr (odkaz míří na mapu s tratěmi ve správě DB Netz, ale lze navolit možnost „Alle Strecken“, čímž se zobrazí i tratě jsoucí ve správě jiných subjektů).

Jiří Kocurek

„na DB Netz nešmejdila množina konkurentů“

Jakože Metrans má v Německu utrum, šlus, raus!

xyz

Ehm… – Ačkoliv už dávno nebyli „stejnou firmou“, tak až do sklonku roku 2019 prodávali výpravčí SŽDC jízdenky ČD. – Pracovníci SŽDC dosud mají (jakkoliv to je z logiky věci nesmyslné) nárok na zaměstnanecké (!) výhody ČD. – Daly by se najít i další případy, např. nějaké to zastavování vlaků ČD na nějakém neveřejném zastavovacím místě (i z roku 2021 si vybavuji např. odb. Jeneček) s hlášením, že jde o „zastavení pro služební účely“ (přitom jde o službu pracovníka subjektu, který nemá s ČD nic společného). A dále – v situaci, kdy roste počet (resp. tržní podíl) neČD dopravců, by… Číst vice »

Jiří Kocurek

Mám za to, že předpřed…chůdce byl pod silným tlakem, aby se to udělalo tak, jak chce Dráha, a nijak jinak. A rozdělit to museli, jinak žádné dotace z EU, ale naopak sankce.

patology_chef

S tím se dá do jisté míry souhlasit. Ostatně dodnes nevíme, za koho v té době kopal Josef Bazala 😉

Broněk

Šimonovský byl prvotřídní diletant a ignorant, viz kauza Pendolino ti neznalí ať si najdou reportáž pořadu Střepiny z roku 2006 je to na YouTube. Holt lidovec, něco jako ten pan Chroust.
Naštěstí mají nyní lidovci jen ta méně důležitá ministerstva takže škody budou minimální.

xyz

Jestliže ta transformace byla na bedrech Šimonovského coby člena Špidlovy vlády, pak to znamená, že na celou transformaci měl jen 5,5 měsíce, a to od okamžiku jmenování ministrem do „dne D“ (15. 7. 2002 – 1. 1. 2003).

Už to samo o sobě je dost krátký čas na to, o jak zásadní změnu jde.

Axel

Zásadním faktorem bylo, že Šimonovský „zdědil“ na Ministerstvu dopravy spoustu lidí od sociálních demokratů, které nesměl, opakuji NESMĚL nahradit za poctivé a pracovité… těch skandálů sociálních demokratů na Ministerstvu dopravy za Šimonovského nebylo málo https://www.novinky.cz/domaci/clanek/policie-se-kvuli-korupci-zajima-i-o-namestka-ministra-dopravy-40115011

Bohouš

…Vypadá to tak, jako by stát měl různé údy… Má jich skutečně velké množství. Většinou jednoho typu.

Petr

Špinavá politika a obohacování vládních úředníků a menedzeru tak to zde funguje a zlaté padáky a aby se ušetřilo zrušíme lokálky propustime zaměstnance a menecment přesunem na jiné funkce a všechno funguje dal pán Borecký je toho důkazem zrušit lokálky bes náhradní dopravy a tam kde byl velkej odpor proti rušení dát pár spojů denně hlavně že se ušetří a kde je ekologie asi nemuseli hlavou ale peněženkou co ušetří to si přidá na platu a odměnach ale ekologie je mu u prdele celá Evropa prosazuje ekologickou dopravu a obnovuje tratě protože přemístí ekologicky a logický

Axel

Souhlasím. Je to škandál. Že Borecký si dovolil nebýt v koalici s Okamurou s Akcí Nespokojených Občanů (Faltýnek pozdravuje)…. Kdyby pan Okamura nebo Faltýnek dostali šanci prosazovat své dobré, poctivé a upřímné myšlenky, tak by zavedli pořádek !!!

A beztak za chyby z roku 2003 může ten zlochuch Borecký, který tehdy, jako 30 letý si dovolil živit se jakousi právničinou u telefonní firmy GTS
https://www.starostove-nezavisli.cz/volby/archiv/parlamentni-volby-2017/stredocesky-kraj/borecky-petr

Jak říkám. Je to škandál. Škoda, že pan Okamura nedostal 105% hlasů ve volbách. On už by pořádek udělal

(ironie)

Miroslav Zikmund

Škadál jsou vaše infantilní bláboly …

Jiří Kocurek

Jasně, autobusový motor z roku 1963 v 810 je ekologičtější než jakékoliv silniční vozidlo včetně trolejbusu.

Radek

Kolik 810 má dneska ještě původní motor?

Gargy

Žádná

Bedřich

Uklidni se ty agresivní vláčkoholiku naftovej motorák není ekologickej ani náhodou a zbytek jsou taky bláboly.
Dle stylu psaní odhaduju že je ti 15 a cloumá se tebou puberta najdi si radši holku to pomůže.

Alibaba

Viděl bych to nějak ve stylu „zákon dal, zákon vzal“. Zákonodárci by měli schválit zpětný převod pozemků státu.

Druhá varianta je dát nějakou akcii ČD (od MF) SŽ (k MD) a SŽ by mělo inkasovat dividendy v ceně pronájmů pozemků.

dejf

Amen, prostě o tu částku nájemného snížit dosyp a čau. Oni se tak chovat musí, aby byli před zákonem jako řádní hospodáři, v tomhle fakt neházejte ten problém na současné vedení ČD. Prostě zparchantělý dělení infrastruktury, kdy se SŽbezDC nepředvedly pozemky spolu s platnými zákony vytvořili tuhle pakárnu.

Bohouš

Kdo byl u koryta, když se to dokonalé rozdělení upeklo?

dejf

No spíš bych si položil otázku v čí prospěch? Má cargo stejný „problém“? Že by k tomu vedla prostá neschopnost se mi nějak blbě věří.

Miroslav Zikmund

Když, tak vytvořit německý model holdingového uspořádání, ČD Cargo i ČD a.s. sebrat kolejová vozidla + personál, vytvořit ČD Trakce poskytující hnací vozidla + personál jak osobní, tak nákladní dopravě. Nejenže se ušetří, ale zvýší se produktivita ve využívání hnacích vozidel elektrické trakce ….

xyz

To se eventuálně může i dnes. Zápůjčky od Carga do rukou „matky“ se několikrát konaly (ba i nejen od Carga, ale výjimečně i od soukromých společností – viz KDS do Železné Rudy).

Forma rozdělení ČD v tom není překážkou.

xyz

To to letí… Nezapomenu, jak se v tom roce 2008 oficiálně tvrdilo, že těch 12 mld. Kč, co ČD „za pozemky“ dostanou, je určeno na pořízení nových vozidel. Doslova se rok s rokem sešel (tehdy) a skoro kde nic tu nic s tím, že pokud by objednatelé chtěli nová vozidla, tak si musejí řádně připlatit (resp. jedině že by se zvládly podojit eurofondy, pak by to bylo s menším či téměř žádným připlacením). A samozřejmě taky nutno vzpomenout, které že zájmové organizace protlačily už před těmi skoro 20 lety to, že SŽDC bude jen takovou „skořápkou“, zatímco skoro všechno bude… Číst vice »

xyz

Plusmínus ano.

Za 12 mld. se jich dal pořídit slušný počet.

(A pokud případně ne, pak by to tehdy celé bylo ještě podivnější – argumentovat něčím, co by bylo mimoběžné.)

Axel

V roce 2011 ČD koupila od PESA 31 RegioSharků za 2 miliardy = 65 milionků za 1 dieslvagonek. Dnes RegioShark2 je dodáván firmě ČD za 90 milionků kousek = cca 750 tisíc kaček na jednu sedačku bez DPH. Což vychází dráž než elektrovagnek Elf.eu od Pesy (fy RGJ prý kupuje 7 elektrovagonků za částku něco přes půl miliardy = sedačka v elektrovagonku Elf stojí cca 500 tisíc kaček) BTW: Stejně si myslím, že ideální tehdejší investicí tehdy dělal RGJ. Jeho „pojízdné vetešnictví“ cca 300 vagonků funguje. A to přestože zhruba 15% nekoupených vagonků už nebo ještě nefunguje v RGJ (jídelní… Číst vice »

Miroslav Zikmund

Nesmyslná terminologie …

Jan

Samozřejmě, že RJ udělal ideální investici. Vyzobal si nejziskovější linky a až teď teď hlásí na státem placenou dopravní obslužnost, kde má zaručený (ale menší) zisk. Nasazoval kde co, ojeté, s nefungující klimatizací a záchody, se zaměstnanci, se kterými zechází tak, že mu po pár měsícíh utečou. Ale umí to dobře prodat, je to nově natřené, cestující dostane plastovou lahev a kelímek kávy z automatu, psychologicky si to vyhnodnotí jako výhodnou nabídku, i když v realitě jde o korunové položky.

petr

Mašinko, Dvouvozový Panter přibližně 115 mega, Shark 90 mega, To vychází nějakých 120 souprav. Kde jsou?

Apollo 17

No tehdy ČD koupily 33 Sharků,36 Stadlerů,asi 40 Ešusů, okolo 30 Panterů.Všechno nové,tak to nebylo v roce 2008, ale v dalších 3-4letech.

noerf

To je právě jeden z problémů ČD. Regiojet kupuje vagóny Astra za 25 – 30 milionů Kč, ČD vagóny Siemens -Škoda ta 50 milionů Kč na linky do Chebu, za 60 milionů Kč do Hamburku.
Podobně jako elektrické Pesy pro Regiojet versus dieslové Pesy pro ČD. V těch nákupech je hodně velký rozdíl.

Gargy

Astra je přestavěný starý vůz.siemens vagón je novy

Axel

6x vagonků ASTRA opravdu není zbrusu nových
https://zdopravy.cz/regiojet-nakoupil-dalsi-vozy-v-italii-prestavi-je-v-rumunsku-2685/

Dalších 14x vagonků ASTRA prý dle RGJ jsou zbrusu nové (ale nebylo by to poprvé, kdy pan Jančura mystifikoval)… Požádám Vás tedy, pane Gargy o zdroj Vašeho tvrzení. Díky.

Gajda

Ty nákupy jsou jedna věc, komerční aktivity dopravce věc druhá. Dřív byl problém dojet Pendolinem z Prahy do Olomouce do 500, dnes to jde za necelý 300 až do Košic. Tam je jasný, že to nemá šanci skončit ani na černý nule a dělá se to jen pro ego a neztracení pozice na trhu. Problém je, že se tam lejou peníze, který ale nikde nejsou.

pivko19

Tak jen doufám, aby se opět neměnil generální ředitel ČD, byla by to velká škoda.

Jan

proč
co tento generální ředitel dokázal dobrého?

pivko19

Například to, že 80% zaměstnanců ČD dělají úplně hovno a pokud v tom budou dál pokračovat tak jednou přijde den, kdy do té práce nemusí chodit vůbec. Podívejte se kde bylo ČD Cargo před jeho příchodem a kde je dnes. Lepší manažer nikdy ve vedení nebyl. Poslední kdo udělal velké věci byl Žaluda !

pivko19

Na úvod jsem zapomněl napsat, že konečně pojmenoval věci tak jak jsou: https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/3305579-ceske-drahy-propousteji-o-misto-prijde-az-40-procent-ridicich-pracovniku

Dodo

Až na to, že žádná redukce o 40% nenastala…

Kosmik

Vyhodil důchodce a pár referentek co nyní chybějí.Nyni odešla další část do pryč ,dobrovolně.

Označník

Vskutku, daří se to převelice, vzpomeňme na různé Hurajčíky nebo přesouvání nebeského Václava. Dál to PR tlachání snad ani nemá smysl komentovat.

Petr

Promiňte, ale jste mimo..
Jako že strojvedoucí dělají úplný prd? Jen těch je ve firmě cca 25 procent…
A to nepočítám další profese, které dělají víc, než to co jste řekl…
S Bednarikem souhlas.

Miroslav Zikmund

Žaluda byl největším škůdcem, včetně jeho „zlatého padáku“.
K nejlepším GŘ patřil ing. Rudolf Mládek, toho ovšem smetla stávka …

Gajda

Jj, Žaluda udělal tak velký věci, že to co chtěj teď ČD po SŽDC by nemuselo stačit na to, co se za to jeho ředitelování bude muset zaplatit.

Miroslav Zikmund

Tento GŘ nemá skrupule pojmenovat věci správným jménem ….

Kosmik

No to se snad změní v řádech dnů. Přece si tam ODS nenechá ANO? A i v ODS musí být hodně lidí co platem 500 000 nepohrdnou.

Pavel

Na železnici jsem pracoval v letech 1966 až 2005 a můžu tak porovnávat systémy řízení za dob ČSD se současným paskvilem. ČSD byl jednolitý celek, který měl pod sebou všechny servisní organizace, například TSS, MTH, ŽOS, ZSŽ, SaZ dílny, Železniční stavitelství, Drahstav atd, atd. Po roce 1989 se těchto organizací dráha nesmyslně zbavila, privatizovala je a následně si musela jejich služby draze nakupovat. A rozparcelování železnice byl další nesmyslný čin, který stál spousty finančních prostředků. Kdyby se sečetly všechny náklady vynaložané na reorganizaci na dráze od roku 1989, tak za tuto sumu bychom dnes jezdili po zlatých kolejnicích. Důsledkem parcelování… Číst vice »

Oldřich Sládek

Pracuji na železnici od roku 1982 v různých funkcích od hradláře, přes výpravčího, obchodníka na železnici až po moje nynější angažmá v ŽESNAD.CZ a dovoluji si tvrdit, že takhle jednoduché, jak to píšete, to fakt není. Jednak EU železniční balíčky a jednak, a hlavně, zapomínáte všichni nostalgici, že nastal rozvoj trhu a nikdo nemá železniční povinnost. Máme jednotný dopravní trh. Nemáme samostatný trh železniční, silniční nebo ponorek. Pokud by se totiž nevložili tržní prvky do systému, dráha by dnes živořila na okraji zájmu jak v nákladní, tak v osobní dopravě. Což ale neznamená, že se neudělali a i nadále nedělají… Číst vice »

Ludva

Na železnici v různých profesích pracuji ještě déle než vy. Od roku 1978 doposud, tak také opravdu mohu porovnávat. Pan Pavel má naprostou pravdu. Rozdělení železnice, tak, jak proběhlo u nás je hodně drahý nesmysl. Zaštiťovat se nařízeními EU a trhem je také liché. Nebo podle vás vše co nařídí EU je správné a dobré? Podívejte se na ty nesmysly, co vydávají. To někdy rozum zůstává stát. A trh ? Podívejte se jak dopadla energetika, když se zcela odevzdala trhu. Kdyby se tak nestalo, dnes jsme mohli mít o jeden obrovský problém méně. Že to veliký problém je potvrdili i… Číst vice »

***** Petr

Tak za jednotného fungování ČSD to opravdu nefungovalo a dodnes sklízíte co jste v té době zasely. Řádně oddělit svršek od dopravce je základ a jestli tu bude ČD za dvacet let je úplně irelevantní. Celistvost osobní dopravy zajišťují MD a kraje v objednávce , zda vysoutěží kdokoli je za splnění podmínek soutěže úplně jedno. Ani za monarchie to nefungovalo líp jak dnes. Místo režijek ti dá ČD one ticket na rok a bude klid? To se musíš obrátit na zaměstnavatele , už to nikdy nebude mimosystémová modrá armáda. A vidím že diskutující Sládek O je zpět. Skončil ban nebo… Číst vice »

Oldřich Sládek

Asi si mě s někým pletete.

***** Petr

Určitě ne. Ty moudra cca dva měsíce zpět byli hluboká. Dráha není ostrov a je třeba ji prezentovat ven a ne jen starým gardám dovnitř „systému“. Trochu rozhled a ať se daří.

Miroslav Zikmund

Ten rozhled zjevně chybí vám ….

Josef Jan Zdeněk

Prosím pěkně – ta druhá věta (o moudrech) je v jakém jazyce?

***** Petr

Kolega android a moje špatná kontrola. Ta a byla, ok. Význam je neměnný a snad jednoznačný . 😜

Miroslav Zikmund

Četl jste původní zákon 9/1993 Sb. Tak byly provozní náklady odděleny od nákladů na infrastrukturu … K tomu, aby železnice fungovala spolehlivě v zájmu cestujících, zákazníků v nákladní dopravě, podnikatelů – dopravců – v nákladní i osobní dopravě nepotřebujete tvrdé oddělení provozu od INFRA, kdy si INFRA dělá jako samostatný státem zřízení subjekt – správce – co je pro ní výhodné, bez ohledu na zájmy dopravců a jejich zákazníků – cestujících. Konkrétním příkladem je SVÉVOLNÉ zkrácení délky nástupiště v Duchcově, kam se nevejde dlouhá léta tam jezdící „dlouhý“ pětivozové rychlík … Naopak INFRA musí koordinovat své zájmy se zájmy dopravců… Číst vice »

Oldřich Sládek

Mýlíte se. Promiňte, ale mícháte dohromady věci, které spolu vůbec, ale vůbec nesouvisí. Já píšu o jednotném dopravním trhu, vy ho zamněňujete za jednotný železniční,který ale neexistuje. Pořád máme státního a jednotného manažera infrastruktury a v nákladní dopravě máme dva dominantní dopravce, kteří mají dohromady 2/3 trhu a jsou aktivní I v zahraničí, máme v ŽESNAD.CZ řadu šikovných menších dopravců a hlavně – opravdu není tady povinnost firem přepravovat po železnici. Kdyby nenastal trh, dráha by skutečně živořila. Vše dobré do Nového roku 🙂

Axel

ad „opravdu není tady povinnost…“ Přesně tak. Díky za odvahu panu O. Sládek. Neboť celé to řečnění pana Pavel totiž záměrně zamlčuje realitu. A je oslavným vzpomínáním na poměry, které už nikdo nechce znovu prožívat. Ani StBáci a tehdejší papaláši. Zejména nikdo nechce návrat do otroctví monopolu, neboť „moc korumpuje, absolutní moc korumpuje absolutně! V 1989 bylo jedno autíčko na zhruba 4 až 4,5 obyvatele (autíčka nižší třídy jako užovky či moskviče atd. měly nižší životnost než dnešní). A průměrný věk dožití u pánů zhruba 68 let a dam 75,4 roku V 2019 bylo jedno autíčko na zhruba 1,8 obyvatele.… Číst vice »

Miroslav Zikmund

Autíček v hračkářství byl dostatek … co vy víte o StB a její informovanosti o tom, co se děje v tehdejším právně do 1.7.1989 „neexistujícím“ podniku zvaném ČSD …

Amper77

jasně, angličák sis koupil na každém rohu…

Kiko

ZAJÍMAVOST
Ve svazcích StB je jedna osoba s krycím jménem Axel…

Axel

Tož to nevím. Ten nick pochází ze seriálu (hraje to Damien Lewis) https://www.csfd.cz/film/404475-miliardy/prehled/

Akorát je problém, když jsem si vybral ten nick, tak jsem viděl jen pár dílů, kde ta postava hrála drzého, odvážného chlapíka který měl úspěch, neboť nebyl myšlenkově líný a nebál se vydat novou cestou.

Jenže pak v dalších dílech se ukázalo, že scénárista do této postavy vtělil i nepoctivost…. tož to odmítám. A proto jsem jen část první řady, zbytek už vidět nechci.

noerf

Záleží na úhlu pohledu. Díky možnosti zvolit si dodavatele mám dlouhodobě levnější elektřinu stejně jako několik dalších statisíců odběratelů. To že, některá firma zkrachuje je normální. Ti, kteří měli smlouvy s Bohemia energy deset let ušetřily poměrně dost peněz, což jim pokrylo ty několika měsíční zvýšené ceny u dodavatele poslední instance. Jinak ty ceny půjdou nahoru všem dle fixace. Stejně jako železnice, všimněte si, že díky liberalizaci trhu máte spojení bez objednávky MD (nezávisle na státu) za dobrou cenu na několika trasách v ČR i do zahraničí. Když objednatelé soutěžily provoz na některých tratích (souborech tratí), tak dostali nižší cenu… Číst vice »

ABC

Z EU můžeme vystoupit, nikoli si vybírat co se nám líbí a co ne

Axel

Fascinuje mě, když šotouš navrhuje, aby ČR nebyla součástí EU = aby se ČR odřízla od svého okolí neboť všude okolo jsou země v EU. Je podobně inteligentní jako když cigaretovým zapalovačem se člověk posvítí do hrdla kanystru na množství benzínu -:) Pro zajímavost – jak intenzivní je používání vláčků v zemích dlouhá leta propojených v rámci. Zatímco v zemích, dříve spojených do jednoho státu, nyní samostatné státy, vláčková doprava silně skomíru (resp. umřela) Srovnání vláčků v 2019 v ČR a v BeNeLuxu Využití 1 km průměrné tratě denně : CZ 39 (pasažérských) 11 (nákladních vláčků) BE 66 10 NL… Číst vice »

Daniel Jablonecký

Což ale nechceme, protože tak pitomí nejsme, abychom z EU vystupovali.

Martin

Ano volný trh. Produktivní soutež nazorů, způsobů, prístupů. Opak v jádru monopolnich, totalitnich narizeni statni moci. At uz vlady CR, nebo EU.

Zivoreni evropskych zeleznic je dusledkem myslenky strategicke odvetvy v rukou statu.

V rukou statu znamena monopol. A monopol znamena stagnace. Neni duvod inovovat, vymyslet nove veci, atd.

Proto silnicni nakladni doprava valcuje zeleznice. Protoze zeleznice sou myslenkove a technologicky nekde v 50. letech minuleho stoleti.

Miroslav Zikmund

A co tak místo „českého experimentu“ – Evropě ukážeme, jak se to má správně udělat (byl jsem svědkem těchto velkoústých prohlášení) > strategická vize MD pod vedení PhDr. Stráského v první polovině roku 1993, kdy byl v období 1.4.1993 – 30.6.1993 rovněž zmocněncem vlády pro řízení ČD > před „velkým třeskem“ k 1.7.1993 > přechod na divizionální řízení … zkusit švýcarský nebo německý model, kdy na kolejích šmejdí množina dopravců, jak v osobní dopravě, tak té nákladní. Ke spokojenosti podnikatelů v dopravě, občanů, samosprávných celků, státu …. Podle názoru ministerské částí domu „Na nábřeží“ ovšem pro aplikaci švýcarských / německých… Číst vice »

Daniel Jablonecký

Pane Zikmunde, při vší úctě, máme skoro čtvrtinu 21. století. Nechte to 20. století už spát.

Aleš

Jenže tehdy byla koženka červenější / zelenější, pražce hnědší / šedivější, kolejnice lesklejší, nádraží a vagóny špinavější, a hlavně režijka univerzálnější.

xyz

Jo, a vlaky byly delší (co na tom, že o to méně jich jezdilo), s nižším jízdným (co na tom, že při souběžně výrazně nižších příjmech + bez započítání drahého rychlíkového příplatku) atd. 🙂

petr

souhlasím!binec a každý na svém písečku.to už není dráha…

xyz

Tak jistě – stačilo, aby ta reorganizace proběhla najednou, tzn. jednoznačné rozdělení infrastruktury od dopravce.

Jenže „někdo“ měl zájem na opaku, vlivem čehož těch postupných reorganizací vzniklo tolik.

Tom Matoo

„organizací dráha nesmyslně zbavila, privatizovala je a následně si musela jejich služby draze nakupovat.“ Vzdycky me fascinuje jak si vsichni mysli, ze pokud je to in-house, ze to je zadarmo. Ty lidi neberou mzdy? Technika nepotrebuje obnovovat? Produktivita byla jaka?

Jiří Kocurek

Ale vojákům ZVS se mzdy opravdu neplatily. Dva roky v kuse robotovat.

Bedřich

Jirko makalo se hlavně v přijímači a těch pár měsíců po něm. Jakmile si byl mazák tak už si nemusel dělat skoro nic a měls pohodu.
Nebo to u vás na útvaru bylo jinak?

Karl vB.

Pane Pavle, předmětem popisovaného problému je, že v minulosti došlo k nedůslednému rozdělení ČD na infra a dopravu (o důvodech lze spekulovat) a tyto hříchy minulosti, za ministrů dopravy z ČSSD a KDU-ČSL, nás teď dostihly. Byl jsem platícím uživatelem železnice zhruba ve stejné době, jako jste vy na dráze pracoval (1966-2000), takže to zas vidím z té druhé strany – jako“ zákazník“, který měl jen dvě možnosti: ber to, co je, nebo, když se ti to nelíbí, tak nech být a seď doma na zadku… Porovnejte si laskavě, za kolik prodávaly jízdenky do Ostravy ČD, jako monopolní dopravce a… Číst vice »

Matros

Rozdělení ČSD byla bolševická zlodějna, která musí být potrestána. Je to stejné, jako např. Poldy, OKD aj., nepromlčené. Nikde v Evropě k tomu nedošlo a ještě dlouho nedojde. Viz třeba Francie.

xyz

A co např. Slovensko (tedy jedna ze dvou zemích, kterých se týkalo rozdělení ČSD)? Nebo Belgie?

P. S. Poldi dojela na nekonkurenceschopnost a neefektivitu.

Miroslav Zikmund

Slovensko – jejich vláda a ministerstvo dopravy aplikovalo model předložený české vládě (Václav Klaus) v roce 1995; vláda model bez podrobného zdůvodnění odmítla … firma, kterou založil – po vynuceném odchodu od ČD – garant toho modelu restrukturalizace (odnesl si materiály na disketách 3,5″) se pak s tímto projektem přihlásila do soutěže a vyhrála …
V Belgii žádná konkurence v osobní dopravě není, pokud nepočítáme THALYS a EUROSTAR, nákladka tam je oddělena, INFRABEL taky …
Ale dopravci a INFRABEL si nejdou po krku …

Jiří Kocurek

V Rakousku se taky dělila ÖBB na Infrastruktur a provoz. Ale jeden rozdíl by se našel, v Rakousku po válce neznárodnili všecko včetně hospod.

Miroslav Zikmund

Jenže ne tak idiotsky jako u tuzemsku a navíc idiotská forma vytvoření ČD Cargo a.s. s vlastními lokomotivami …, místo modelu rakouského – osobní / nákladní doprava / trakce ….

Axel

tvl… prosím pěkně, to jste požil nějaký mimořádně silný makový vývar? Nebo něco omamějšího?

P.S. Souhlasím, že prodej OKD včetně bytů byla hloupost (podobně jako byla hloupost prodávat Třinecké železárny také včetně bytů).
Ale to řekněte prosím tehdejším komunálním politikům z Karviné, Bohumína, Havířovat atd. kteří prodali akcie OKD ve vlastnictví tamním měst.

Idioti !

Namísto peněz za akcie OKD prodávané tehdejších ředitelům OKD (Koláček, Otava,…) měli tamní komunální politici požadovat prodej bytů do městského vlastnictví (a pak ty byty případně rozprodat tamním obyvatelům = nikoliv přímo nájemníkům, ale tamním obyvatelům kteří skutečně bydleli v oněch městech).
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/ceska-ekonomika/miliardari-z-okd-poprve-pred-soudem-vsichni-mlci/r~i:article:626245/

noerf

A kolik ŽOS, TSS a dalších přežilo od revoluce. Naopak zde máme firmy, které vznikly nově a nabízejí služby.
Koukněte se, kolik zaměstnanců měl Drahstav, jaké byli jeho služby a kolik zaměstnanců mají dodavatelské firmy dříve pro Regionální správu majetku ČD, nyní pro Správu budov SŽ.

Gargy

Systémy hahaha.draha se vůbec neměla rozdělit..szdc to je stát ve státě, jejich neschopnost je až neuvěřitelná.viz vyluky rekonstrukce…atd atd.to už by vydalo na několik románu.

noerf

Rozdělení vyžaduje eu železniční balíček. Pravda je trochu jinde, zatímco PPF dokázala rozdělit svou firmu O2 na infrastrukturní část a obchodní část ukázkově a hodnota obou roste.
Český stát rozdělil původní ČD, tak že infrastrukturní část vše odkupuje od dopravce. Tim došlo k poškození infrastrukturní části, která místo investic do rozvoje odkupuje od dopravce majetek, který ji měl připadnout při dělení. A zvýhodňuje dopravce pravidelnými mnohamiliardovými injekcemi, které jdou částečně do obnovy vlaků a částečně jsou projedeny.

***** Petr

To nelze nepodepsat. Je to jen podpora agónie osobní ČD , kterým to ještě přihřívá polívčičku poukazováním na ještě horší vedení a hospodaření SŽ .

Miroslav Zikmund

Jenže to rozdělení lze – dle balíčku – udělat různými způsoby a ne modelem Leninova VŘSR s nevratnými škodami …

doprden

Jen pro zajímavost pro info :
Ing. Libor Lochman, Ph. D. (CER)
Rozdělení české železnice bylo důsledkem tlaku ze strany EK

Evropská legislativa nikdy nepožadovala a zdá se, že ani požadovat nebude striktní oddělení správce železniční infrastruktury od dopravce. Vznik Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a její oddělení od Českých drah tak byly pouze důsledkem tlaku Evropské komise na tehdejší kandidátské země

Axel

To si nemyslím. Neboť šlo o snahu, aby Poláci nezískali velký časový náskok. Rozdělení PKP proběhlo v 2001… a udělali to zgruntu neboť oddělili PKP IC od regionální vláčkové dopravy Polregio.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Polskie_Koleje_Pa%C5%84stwowe
A současně poláci se snažili přilákat nové dopravce. Viz v roce 2004 polský dopravce Koleje Mazowieckie, který z větší části vlastní středopolský Mazovský kraj. A zvali taky zahraniční dopravce viz viz Arriva RP z 2006

Jiří Kocurek

A víte jak vzniklad ta neschopná SŽDC? Vydělením pracovníků jednotné dráhy. Kdyby se SŽDC nevydělila, tak by ti neschopní pravobníci zůstali v jednotné dráze a byli by neschopní tam.

Miroslav Zikmund

INFRA byla „samostatná“ zákonem 9/1993 Sb., dále pak od 1.7.1993 jako „Divize infrastruktury“ oddělená od provozu, ale pod jednotným vedením firmy …