MHD ve Zlíně zdražuje, základní jízdenka o šest korun

Trolejbus DSZO. Pramen: DSZOTrolejbus DSZO. Pramen: DSZO

Dosud platné jízdenky lze využít do 30. listopadu.

Dopravní společnost Zlín – Otrokovice (DSZO) navýší od 1. září ceny jízdného. Důvodem jsou podle firmy dlouhodobě narůstající náklady na provoz, vliv na rozhodnutí upravit ceník měla také zvýšená inflace. I přes navýšení cen zůstane DSZO nadále nejvýhodnějším způsobem motorové přepravy po Zlíně a Otrokovicích, tvrdí dopravce.

„Situace dospěla k tomu, že i my musíme zdražit. To, co už mnohem dříve udělali jiní dopravci, ale také výrobci či poskytovatelé služeb, čeká nyní nás. Rád bych ale podotknul, že jde o první zdražení od roku 2012 a že i po úpravě cen nebude cestování s námi nijak významnou položkou v rodinných rozpočtech,“ sdělil ředitel DSZO Josef Kocháň.

Základní jízdenka bude ode dneška stát 18 korun, tedy o šest korun více než doposud, nově ale bude přestupná a její platnost se prodlouží z 20 na 30 minut. Podobné změny a úpravy jsou i u časových kupónů. Kompletní ceník platný od 1. září zájemci naleznou na webových stránkách dopravce. Již zakoupené jízdenky mohou cestující využít do 30. listopadu.

Cestující, kteří mají nakoupené časové kupóny s délkou platnosti přesahující 31. srpen, se nemusí v souvislosti se změnami cen jízdného o jejich využití obávat. „Budou na ně moci jezdit až do konce jejich platnosti. Co se týká jednotlivých jízdenek pořízených před změnou cen, na ty bude možné cestovat až do konce listopadu tohoto roku. Platit přestanou 1. prosince a nebude možné je ani vrátit či vyměnit s doplatkem za nové jízdenky,“ upozornil Josef Kocháň.

Předplatné pasy ušetří peníze vybraným skupinám cestujících

Od září zavádí DSZO také několik novinek, které mají zvýhodnit jízdy hned několika skupinám cestujících. Nárok na tzv. Junior pas budou mít nově i děti ve věku od šesti let až do ukončení povinné školní docházky, až dosud se tato sleva týkala pouze školáků.

Další novinkou je zavedení tzv. Junior pasu Student, který je určený pro studující ve věku do 26 let, jenž mají trvalé bydliště v některé ze smluvních obcí DSZO, tedy v současnosti ve Zlíně nebo v Otrokovicích. Cena tohoto jízdního dokladu s platností na 12 měsíců s počátkem od 1. září bude pro žadatele 600 korun, zbytek částky za něj dopravci uhradí město či obec, se kterou má DSZO smlouvu a kde má žadatel trvalé bydliště.

Nový je i tzv. Mateřský pas určený pro rodiče, kteří pobírají od státu rodičovský příspěvek, a to nejdéle do tří let věku dítěte, i v tomto případě se na jeho uhrazení budou společně podílet cestující a město či obec, které jsou je smluvním partnerem DSZO.

Ve Zlíně a Otrokovicích půjde od příštího roku platit jízdné kartou

Změny se dotknou také seniorského S-pasu, na nějž budou mít nově nárok již lidé ve věku od 65 let, a to bez nutnosti předkládat doklad o pobírání starobního důchodu nebo mít trvalé bydliště ve smluvní obci DSZO.

Pro seniory téměř dvakrát vyšší cena

Sjednotí se tedy nabídka, která byla dosud zvlášť pro seniory do 70 a nad 70 let. Cena jízdného bude vyšší, celoroční neomezené cestování vyjde na 600 Kč (dosud 330 Kč). „Každá úprava cen směrem nahoru je nepříjemná. Jsme přesvědčení o tom, že naše nabídka je nadále velmi výhodná a vůči seniorům vstřícná,“ konstatoval Kocháň s tím, že jde o první úpravy cen S-pasů od roku 2001.

Ode dneška budou cestovat s DSZO podle nových pravidel také invalidé 3. stupně. Stejně jako senioři budou moci využívat výhodný S-pas, tedy jezdit MHD za cca 1,6 Kč denně bez jakéhokoliv omezení. Po 31. srpnu nebudou mít nově povinnost zakoupit si k tomuto časovému kupónu zlevněné základní jízdné.

V souvislosti se změnami cen jízdného spustila DSZO informační kampaň pro cestující, k vidění je ve vozech MHD, na zastávkách, ale i třeba na nově založeném facebookovém profilu s názvem DSZO – oficiální profil. Jejím prostřednictvím chce upozornit zejména na pokračující výhodnost cestování v MHD, a také pomoci individuálním tazatelům zorientovat se ve změnách.

„V případě zájmu také poradíme, jaké časové kupóny budou pro konkrétní cestující nejvýhodnější. Rádi ale odpovíme na každý dotaz týkající se MHD. Lidí, které přepravujeme, si velice vážíme a věříme, že důvody, které nás donutily zvýšit jízdné, pochopí a že nám i nadále zachovají přízeň,“ vzkázal Josef Kocháň.

Zlín shání dva autobusy, mají překlenout zpožděné dodávky trolejbusů

DSZO hledá partnery mezi okolními obcemi i firmami

Dopravce, který přepraví v každém roce cca 30 milionů cestujících, nabízí obcím v regionu, aby se staly jeho smluvními partnery. To jim umožní zlevnit cestování MHD po Zlíně a Otrokovicích pro své občany.

„Mnoho samospráv hledá způsoby, jak svým občanům zatraktivnit bydlení. Podpora cestování MHD po Zlíně a Otrokovicích může být jedním z nich. Stačí, když se daná obec či město stane naším smluvním partnerem a začne se podílet na úhradě ročních nákladů spojených s cestováním svých obyvatel s naší dopravní společností,“ řekl Kocháň.

Smluvní partnerství s DSZO musí schválit obecní či městské zastupitelstvo svým hlasováním. „Podporu vyplývající z tohoto vztahu lze uplatnit pouze na občany s trvalým pobytem v dané obci či městě, kteří mohou využívat tzv. Junior pas, Junior pas Student nebo Mateřský pas,“ dodal Kocháň.

DSZO rovněž nabízí firmám, organizacím a dalším zaměstnavatelům z regionu benefit pro zaměstnance v podobě příspěvku na cestování MHD. Dopravce je připraven nastavit smluvní spolupráci s dle možností a požadavků jednotlivých firem.

„Obecně platí, že v dnešní době se pracovníci hledají opravdu obtížně a zaměstnavatelé hledají způsoby, jak je přilákat. Příspěvek na cestování MHD ve Zlíně a Otrokovicích je vyzkoušený a atraktivní benefit, který zaměstnanci opravdu oceňují. Jsme připraveni o něm jednat s dalšími firmami a společnostmi,“ prohlásil Kocháň.

Tagy Dopravní společnost Zlín - Otrokovice DSZO jízné Otrokovice zdražení jízdného zdražení MHD Zlín
26 komentářů