MHD v ohrožení. Zdražování energií zvýší dopravním podnikům náklady až o stamiliony
Trolejbus Škoda 32Tr ve vozovně DPMP. Foto: Dopravní podnik města Pardubic.
Pro dopravní podniky existují jen tři cesty: zvýšení jízdného, omezení výkonů, nebo navýšení plateb od města.
Hlavně, že se Morys chlubil, že ušetřil za tisk papírových jízdenek pár miliónů, teď ať se ukáže jak to odmanažeruje.
Jednoduché. Odnesou to řidiči. Misto zvyšování platů a odměn se jim to sebere a jede se dál.
😛
tak odpovídalo by to přemýšlení manažerů mnoha firem. bohužel tento postup obvykle vede k exodu zaměstnanců. což ve chvíli, kdyz uz ted jich nemají dost…je dost pitomý napad
Existuje ještě čtvrtá, v článku neuvedená cesta. Přestat nakupovat nesmysly.
Myslite odmitnout platit vypalne zvane emisni povolenky?
Výpadek produkce energie hrozil už minulou zimu. Letos se ho němci nejspíš dočkají. Samozřejmě nebude na vině energiewende zakazující provoz stabilních zdrojů elektřiny ve prospěch vypouštění CO2 z tepelných elektráren. Samozřejmě nebude na vině ideologije požadující decentralizované zdroje a zrušení ohyzdné přenosové soustavy, která na následující straně téhož manifestu požaduje posílení přenosové soustavy. Na vině budou státy, které energiwende nemají a elektřina jim nevypadla. Na vině budou také vědci, že ještě nevymysleli technologie, které zelení naslibovali.
Ta levná zelená energie teď Němcům sakra podraží, protože redispečink…
Energie z jaderných a uhelných elektráren, která se do Německa dostane přez zelené kopečky u nich bude také zelená?
Nájde sa riešenie. Kam by ľudia chodili, dobre im je doma😂. Návrh pre Brusel.. Ľudia ktorých práca sa dá vykonávať homeoffice budú motivovaný pracovať doma, napr. E-povolenka bude super aplikácia, každý ju bude musieť mať (samozrejme so zapnutou polohou). Bežný zamestnanec officu bude mať 3 jazdy do miesta zamestnania mesačne. (samozrejme si za ne zaplatí), nezakazuje sa pohyb, len každá neschválená cesta bude za iné ceny. Napr. 500kč za 100 minutový lístok. A fabriky povinne zvozy, inak klasika povolený počet ciest podľa pracovných dní v mesiaci. A na trasu do a z práce. Alza doručuje aj cez víkendy. Režim neumrie.… Číst vice »
s těmito pokusy vytočit okolí jděte k šípku…respektive se přesuňte někam hodně daleko.
Cieľom nieje nikoho pohoršiť. Naopak pousmiať sa. Snáď nevadí že si niekto robí srandu so súčasnej situácie. Irónia príspevku je jasná. Nie sme na stránkach .gov
To co jste napsal není k pousmání jako ironie, ale k pláči ….
Čeká nás ještě mnoho slz. Ale i to Německo se už podařilo v letech 1918 a 1945 porazit.
Pláč znamená, že to vnímáme jako nepříjemně blízko realitě.
ja jen mám strach aby to někdo nevzal jako popis nějakého nápadu…a tak se to nesirilo. protoze nic není tak blbe, aby se tomu nedalo verit
Dnes konspirační teorie, zítra realita… 😇
Orwell?
Jenom MHD? Bude toho víc – počkejte až ODS dosadí své ministry a osekají sociální výhody. Jen přesunou náklady na jiné ministerstvo.
další prudič.
můžeme si půjčovat bez jakýchkoliv mezí, že?
nejste náhodou v exekuci? ten způsob uvažování by tomu odpovídal.
reálně se prospořit k prosperitě dá dost těžko. ale furt by to bylo daleko lepší než utrácet bez rozmyslu za pitomosti. půjčené peníze.
A co nekrmit nadnárodní koncerny?
Například ty co vyrábějí solární panely nebo superpevné vrtule do větrníků?
Jestli je to podobně………. https://www.odbory.info/obsah/5/sef-vyrobce-polovodicu-intel-cipu-je-dost-ale-automobilky-je/329158 ………..tak nás tahaj za nos !
Upřímně jsem na to klikal s krajní nedůvěrou a taky je to dost offtopic, nicméně, díky za zajímavý článek, který z vlastní zkušenosti mohu potvrdit. Ať jsme konkrétní, vybíral jsem Toyotu, nakonec koupil Opel (takže PSA) a obojí je plné staré elektroniky. U Toyoty mě to nehorázně zklamalo, čekal jsem hightech (asi naivně ve stylu Playstation haha), u PSA to beru jako cena/výkon, tam je to víc spotřební zboží. Automobilky tu elektroniku velmi podcenily až na pár výjimek typu Tesly (ne, výžně nejsem jejich fanatický fanoušek, jen se mi tam některá řešení včetně elektroniky líbí).
Kromě řídících jednotek jde o „chipy“, které jsou pouze logickými obvody s pevným algoritmem…a architektura současných aut není uzpůsobena na „Intel“ ani HW, ani SW…. Osobně doufám, že vývojáři v automotive už začali minimálně se specifikacemi…
Intel chipů je dostatek? Ty se ale v autech nepoužívají. Podobně vám bude k ničemu dostek 40W žárovek, když potřebujete sodíkové výbojky do veřejného osvětlení.
Já bych zrušila aspoň částečně MHD v menších městech. Dopoledne tím jezdí akorát důchodci do Kauflandu.
Tak já bych zrušil rovnou důchodce!
Já zase ty mladé a krásné
a já bych zrušil Věrku.
Tak jim to zrušte a oni sednou do aut. I ti, co za volantem (velmi rozumně) roky neseděli. Protože nebudou mít jinou možnost. A to si pište, že styl jízdy části z nich bude odpovídat tomu, co předvádí s nákupním vozíkem… To se máme na ulicích na co těšit. Tohle je totiž jeden z průšvihů infrastruktury silně upřednostňující IAD. Že když to jinak, než autem zkrátka nejde, sednou za volant i ti, kdo by neměli. Kteří by při rozumnější infrastruktuře a službách za volant vůbec nemuseli…
A do jiných obchodů nejezdí důchodci nejezdí …
Zřejmě jste patologicky posedlá Kauflandem – zřejmě jinam nechodíte …
Co bys chtěla, nikoho nezajímá. Uvědom si funkci MHD v širších souvislostech a neplácej takové nesmysly.
A co zrušit auta?
Koukám jenom jediná cesta neexistuje – interní úspory v organizacích dopravních podniků. 🙂 ( Hlavně molochy typu PMDP, kde jenom ředitelů napočítáte…)
Existuje, ale je hodně nepohodlná a je jen pro odvážné, neboť je spojena s riziky který průměrný Český občan nechce nést !
Myslím, že ČR chybí jaderné bloky coby stabilní zdroj nezávislý na ročním období. A teď mínusáři do mně….
Čistě teoreticky máte pravdu, ale pro naši spotřebu stačí to, co již máme. Vyrobí se ročně více elektrické energie, než se spotřebuje. Jenže… Kvůli EU se musí energie prodávat do EU, nesmíme si ji nechat. To znamená, že si vlastně kupujeme vlastní vyrobenou elektřinu. Temelín, který vlastní ČEZ ji vlastně všechnu musí prodat a zároveň ji kupuje pro nás…
Tedy při eventuálním oddělení Česka od evropské sítě by ceny u nás klesly a ve zbytku Evropy stouply? Vážně, to asi dává logiku.
Nevím jak vy, ale zákazníci Bohemia Energy si tu dovezenou elektřinu kupovali dobrovolně a ještě si rochňali, jak je levná. No tak teď si ten levný dovoz nechali exportéři pro sebe.
Elektrickou energii si nelze nechat. Co se vyrobí, to se musí v ten samý okamžik spotřebovat.
1) Fyzikálně – akumulátory byly vynalezeny. Přečerpávací elektrárna.
2) Tržně – na burze se obchoduje s energií (Wh), ne s výkonem (W). To vede ke spoustě paradoxů, ale prakticky to funguje.
PVE by bylo potřeba tak 10 dalších, aby ta akumulace vydržela déle než na denní špičku. Za měsíc je nepostavíte. Za měsíc ani neseženete milion akumulátorů z Tesly. A stejně by to nestačilo, když je nebude čím nabíjet.
Ad 1) To je jako byste řekl, že letu na Proximu Ceantauri nic nebrání. Ohňostrojové rakety již byly vynalezeny.
Pražská energetika / EON (další) si kupují EE, která dosud nebyla vyrobena … stejně tak se kupuje plyn / ropa, dosud nevytěžené …
Já jsem to pochopil tak, že se bude posílat do domácností, a ne někam do jiných států EU.
my nemusíme prodávat do EU. jen nesmíme zakazovat prodávat do EU vyjma krizových/vyjímečných situací (např. nestabilita vlastní sítě).
inu, volný pohyb zboží a služeb.
nebo si myslíte, že se zadrátovanou hranicí a přestřiženými dráty nám bude líp?
myslím, že jsme si to užili dost a netřeba tu tristní zkušenost zažít znova.
ale joudů, kteří za vším vidí cizáka, co je ožebračuje, máme vždy dost. hlavně smrádek a teploučko zaprděné kotlinky, že.,…
To není o zákazu.
Pokud ČEZ (jakýkoli výrobce) má vyprodánu kapacitu pro tuzemský trh, bude prodávat jen přebytky nebo bude prodávat v noci, kdy má přebytek i když zastaví VE, resp. doplní vodou zásobník vody Dlouhé stráně (reverz turbín) nebo výrazně zvýší cenu.
Dlouhé stráně jsou operativní zdroj s náběhem a nafázováním do dvou minut od spuštění … řízeny jsou dálkově … podobně fungují ostatní VE.
ale jakmile nemůžeme zakazovat, musíme se smířit s tím že german za elektřinu z temelína dá víc než venca z neumetel. takže buď venca nabídne stejne/vic…nebo má smolika.
ale prostě tak to je, trh neokecame
PS: dlouhé stráně jsou super. ale potřebujeme stovky dlouhých stráni…nebo dlouhé stráně s kapacitou orlíku v horní i spodní nádrži, aby to k něčemu reálné bylo.
Stačilo by co máme, pokud by se všechno z ropy a plynu nepřevádělo na elektřinu a pokud by nebylo nutné nahradit staré Dukovany.
Jádro je prý oproti OZE strašně drahé. Jistý mudrc ale v jednom komentáři na serveru oenergetice.cz přišel na řešení:
„Ať ČEZ (…) začne prodávat EE z JE jako investici s dodáním po roce 2035 za 100€/MWh. Na zvláštní úročený účet, atp., určitě by se to dalo vhodně ošetřit pro možné eventuality.“
Vidina tučných dividend by mohla nalákat mnoho soukromých investorů.
Jaderná elektrárna je stale řešení ze století páry a ještě s horší účinností na turbíně než v uhelné elektrárně.
A?
a FVE, co vyrábí hlavně v létě, jistě vyřeší nedostatek energie v zimě v noci, že….
Oni měli v 19. století jaderné reaktory? Ale jo, místo 130 tun uranu za 5 roků spálíme 5-8 milonů tun uhlí, to je efektivnější.
Nic vám nebrání vymyslet něco jiného a Nobelova cena vás nemine …pokud si dáte řešení patentovat, vnuci vašich vnuků nebudou muset nic dělat a budou žít z renty …
Kontrolní otázka Kefalín: když takovej megawattovej nebo větší JE zdroj vypadne, třeba kvůli „banální“ závadě na nejaderný části (kterejch měl třeba Temelín první roky provozu kvanta), za jak dlouho ten reaktor odstavíte, banalitu opravíte a reaktor znovu najede? Tolik ke stabilitě a spolehlivosti JE zdrojů a tomu, jak nás spasej. A druhá: jakej je průměrnej koeficient na prodloužení stavby a nárůst nákladů u JE v posledních desítkách let? Jo, nechat ty stávající dojet do konce životnosti jako součást mixu, jsem jednoznačně pro. Uvažovat o stavbě novejch jako malým doplnění mixu s vědomím, že to bude velmi, velmi drahej zdroj? OK,… Číst vice »
Jo vypadlo mi tam samozrejme 1000.
“ za jak dlouho ten reaktor odstavíte, banalitu opravíte a reaktor znovu najede? Tolik ke stabilitě a spolehlivosti JE zdrojů a tomu, jak nás spasej.“
Honem rychle to jděte říct francouzům jak jsou desítky let blbí, že měli v jádru přes 80% výroby. Blackouty každý den že… Ohh wait…
Nejsou oni násobně větší? Což znamená, že výpadek jedný dvou těch jaderek nepocítí síť tolik, jako u nás… Plus předpokládám, že měli a maj rychle startovatelný zálohy. Který příznivci jádra tak hrozně vyčítaj obnovitelnejm zdrojům, ale JE je potřebujou taky, i když z trochu jiných důvodů…
JE potřebují ideálně pár vodních, nebo plynových elektráren. OZE jako nestabilní zdroj je jim k ničemu.
Přesně tak, jak píšu, JE potřebují (stejně jako OZE) zálohování zdrojem, který jde kdykoli rychle nastartovat a pružně řídit…. Plus pokud mají mít velký podíl na výrobě, potřebují i akumulaci pro doby, kdy je spotřeba velmi nízká…
OZE mají tendenci až moc kolísat, jádro být až moc stabilní (těžkopádné) a vzhledem k velikosti jednotlivých bloků nadělat v síti pěknou paseku při výpadku jediného bloku. Obojí potřebuje doplnit spolehlivými a lépe řiditelnými záložními a špičkovými zdroji…
„Plus pokud mají mít velký podíl na výrobě, potřebují i akumulaci pro doby, kdy je spotřeba velmi nízká… “ 😀 ale prdlačky, i jaderky jdou regulovat. A pro akumulaci jsou ve francii i tady přečerpávačky. Stačí se podívat na denní grafy výroby ve francii, než tu začnete psát takové bludy. Dlouhé stráně a Dalešice zvládnou výpadek jednoho bloku Temelína na několik hodin. Tzn dostatek času na rozjetí studených záloh, kdy tyto zálohy se využijí minimýlně. Ne jako u OZE, kdy se to mění každou chvíli a je třeba držet teplé zálohy. “ vzhledem k velikosti jednotlivých bloků nadělat v síti… Číst vice »
Chybička se vloudí …
Nicméně bloky JE „jedou“ nezávisle na sobě, společná je akorát rozvodna a výstupy do přenosového vedení … V podstatě každý blok je samostatná JE …
Samozřejmě, ale i ten jeden blok je v případě JE tak velký, že jeho nečekaný výpadek je pro síť rána. A kdyby se to sešlo tak, že jeden blok Temelína bude zrovna v plánované odstávce a druhý v té chvíli ve špičce nečekaně vypadne pro poruchu, je to při jejich poměru k naší síti (pokud bych počítal jen izolovanou ČR) na nutnou výměnu spodního prádla všech zaměstnanců ČEPS, kteří by v té době byli ve službě.
Jenže ČR není „ostrov“ jako Texas. Mámě přeshraniční kapacitu několik GW
https://oenergetice.cz/prenos-elektriny/silny-vitr-zpusobil-poruchu-vedeni-vvn-jihu-cech-provoz-prenosove-soustavy-bezpecnost-temelina-ohrozeny-nebyly
JE sice může mít odstávky. ale jede i v noci a v zimě. na rozdíl od FVE. dokud nevyřešíte akumulaci energie v režimu léto-zima, tak jsou FVE zdroje pro kočku
Minimálně část tý vyšší spotřeby v zimě (a současnýho snížení produkce FVE) by mohly pokrýt kogenerační zdroje, stavěný především na vytápění, s podružnou výrobou elektřiny.
Je možný, že to nebude stačit a nějakou část z JE budeme stejně potřebovat. Ale je dobrý myslet na to, že JE je a bude sakra drahej zdroj. Proto říkám, využijme ty dnes už výrazně levnější zdroje na maximum a pokud spočítáme, že nám ani to nebude v budoucnu stačit, doplňme je JE podle potřeby. Naopak je to dnes ekonomická sebevražda.
kogenerace je fajn. jen se tam pálí to fuj fuj uhlí a fuj plyn. stepky a odpadů je málo, nestačí.
navíc kogenerace minimálně u velkých zdrojů vyžaduje rozsáhlé a drahé rozvody tepla, málem i s povinností odebírat.
malé zdroje jsou možné jen jako blokové kotelny – ale tam je to skoro vždy fuj plyn.
a na venkově to bez plynu či uhlí či dřeva v každé chalupe nejde skoro vůbec, prostě rozvod tepla po vsi je dost drahá sranda.
tudíž kogenerace vyřeší jen malou část problemu.
Jo, je to ideálně štěpka nebo v horším případě plyn, ale zas to nejede zdaleka celej rok. A jsou tam poměrně velký pokroky co do miniaturizace (tedy minimální velikosti zařízení, kdy se to vyplatí). Neříkám, že to bude ideální řešení všude, to zdaleka ne, ale je to technologie, která by při větším nasazení tam, kam se hodí, mohla k řešení problému přispět a ten objem nutný akumulace aspoň snížit. Stejně jako „organizační“ věci typu soustředění energeticky nejnáročnějších akcí do léta, pokud to jde, atd. Nevyužívat tyhle relativně snadný možnosti zmírnění problému jen proto, že samy o sobě nestačej je podle… Číst vice »
četl jsem rozhovor s kýmsi z ostravského hejtmanstvi. nejspíš to byl zde nesnaseny objednatel sukafonu de luxe, pan Unucka.
a ten psal…ze teplárenstvi v kraji žere tuším 3 mio tun černého uhlí ročně. odpadu mají za 300tis tun. a veškerý roční přírůstek biomasy v kraji je cca stejně (matně si vzpomínám, najdete si celý rozhovor, bylo to dost poučné). takže to pro ně bez plynu nemá řešení…
a to je jen debilni topení. nemluvíme o elektrine pro průmysl a dopravu…
Drahej / levnej, ale stabilní. Za bezvětří, za tmy … Růst cen EE znamená paradoxně lepší návratnost investice ….
Za bezvětří, za tmy, v době, kdy je EE přebytek a přenosáci zoufale hledaj, kam by se dala ještě trocha uložit…
A proto se produkce plánuje na průměr, ne na špičky.
Pro síť je mnohem bezpečnější řešit přebytek elektřiny – lze odpojit. Než řešit nedostatek, kdy není kde brát.
Jasně, nahradíme Temelín fotovoltaikou a místo 40 mld Kč půjde na OZE 200 miliard Kč ročně. Bude to levnější než postavit JE za 3x více.
Jo a koeficient využitelnosti 22 % u VE a 11 % u fotovoltaiky indikuje velmi vysokou spolehlivost dodávek, což JE s koef. využití okolo 85 % nedokáže.
A hlavně když je v ČR největší spotřeba – zima, FVE vyrobí nejméně, jaderky nejvíce (byť rozdíl u jaderek je malý)
Vidíte, když se mají budovat nové, vytvoří se virtuální realita ruského a čínského nepřítele …
Nic nového, přes listopadem byl nepřítelem americký imperialista a jeho přisluhovači v NATO.
Jak ovšem vypadá zlý americký imperialista, nevěděl nikdo …
Stejně tak nikdo neví, jak vypadá čínský / ruský nepřítel … ale čínská (MADE in CHINA) spotřební elektronika nikomu nevadí …. ani těm, co mají plná ústa čínského nebezpečí …
tak měl jsem tu čest jak s ruským arogantem tak čínským. a ani v jednom případě nelze pravidelný kontakt a obchodní styky jakkoliv doporučit…
Řešení existuje – za naftu spotřebovanou ve vozidlech MHD bude vratka potřební daně PHM – minimálně v tom objemu, který ze spotřební daně dostává SFDI.
Důvod – SFDI nepřispívá na údržbu pozemních komunikací ve vlastnictví obce, tudíž část spotřební daně zaplacené v podstatě vlastníkem DP nebo „dofinancovatalem“ DP končí ve finanční kapse státu / SFDI a tatáž obec musí ze svého zajišťovat opravy pozemních komunikací po nichž „naftová“ vozidla MHD jezdí …
No uvidíme co udělá nová vláda. Zatím doteď vypadala „podpora MHD“ tak, že se zavádělo jízdné zdarma pro různé sociálně slabší voličské skupiny.
Závidíš?
Jaký „objem“ výběru spotřební daně z paliv putuje do SFDI?
Nějakých „daňových řešení“ můžeme vymyslet nejméně 88, ale vždy to bude jen přelévání problému mezi jednotlivými kapitolami rozpočtu, nikoliv skutečné řešení.
Celá spotřební daň z paliv plus peníze z mýta jdou do SFDI a je to 20% příjmu SFDI. zdroj výroční zpráva SFDI 2019.
Asi čteme každý jiný materiál ….
V rozpočtech SFDI je tabulka předpokládaných přijmů https://www.sfdi.cz/rozpocet/rozpocet-sfdi/,
tam je řádek : převody podílu z výnosů spotřební daně – čili jen část, nikoli vše ….
A spotřeba paliva v MHD stoupne nevídaným způsobem. Kauzu LTO jste dozajista zažil, tak se to jenom zopakuje.
Kauza LTO spočívala ve fixlování s celním sazebníkem … Malujete čerta na zeď … Jaká je průměrná spotřeba paliva na jeden ujetý kilometr se dá snadno spočítat podle objemu ujetých km a nakoupené / zaplacené nafty za uplynulé roky …
První obětí GD bude MHD. To nevymyslíš 🙂
Lidé obecně neslyší na varovné zprávy tolik jako na skutečnost, že jejich dodavatel energie zkrachuje a jinde jim nabídnou dvojnásobnou cenu. Tudíž až pozdě, příliš pozdě.
Dodavatel energie zkrachoval hlavně kvůli tomu, že fungujeme na extrémně propojeném energetickém trhu, kde tito dodavatelé nakupovali energie někde v Tramtaristánu a uměle tlačili ceny evropské výroby dolů. Holt když pak spadne jedna karta (Čína a Rusko začne pochtívat více pro sebe), tak se zbortí celý domeček.
To jsou důsledky toho, že každý slyšel na krátkodobé „levno“ slibované od prodejců slané vody. Kriticky domýšlet, co bude za 5-10 let? To byste chtěl od běžnýho človíčka moc….
Akorát že spadla karta jménem USA a Norsko 🤔
Čína nám energie neprodává a Rusko navýšilo dodávky o 10%. 🤔
dodavatel energie zkrachoval kvůli tomu, že spekuloval na pokles ceny energie.
klientům dodával za fix a z velké části nakupoval za float.
což fungovalo dokud ceny energie klesaly. jak začaly růst, tak game over.
to, že ten trh je propojený a došlo k nečekaným problémů, je až druhá příčina. první a hlavní je to, že to byl chamtivý grázl. a teď ti, co mu naletěli a spoléhali na jeho solidnost, mají smolíka.
Lidi jsou jak děti, dokud si lidi na ta horká kamna nesáhnou, tak neuvěří, že pálí.
Green deal, další strašák vypuštěný na Aeronetu pro lidi, co neumí ani slovo anglicky. Už za podělaný život nemůžou migranti, Greta, homosexuálové, fašisti z Ukrajiny?
To, že vítr, slunce a déšť jsou dost nepravidelné a nevypočitatelné zdroje energie, by platilo, i kdyby si Navalnyj a Putin vystřídali místa.
Když už tak hovoříme o jazykových znalostech, umíte německy? Bavil jste se někdy s tamními příznivci Zelených? Převážně děcka z dobře zajištěných rodin, zvyklá na to, že elektrika v zásuvce a jídlo v ledničce prostě jsou, a že jejich cenu není potřeba řešit.
Podobná vrstva tvoří páteř strany Zelených i u nás, ale jelikož jsme výrazně chudší země než SRN, stačí to jen na 1 % ve volbách.
A to má být argument k současnému zdražování, že výroba energie z větru je riskantní? Copak letos málo foukalo, byl nějaký negativní výkyv ve Slunci nebo tak?
A nerozumím tomu, proč sem taháte vaši zkušenost s Němci. Ano, občas jsou docela „mimo realitu“ a žijí ve svém sluníčkovém světě, ale jaksi jim tam hospodářství pořád šlape líp jak nám. V podstatě si nás „kupí všecky“. Takže asi spíš něco děláme blbě my.
Ano, letos byl skutečně podprůměrný rok, co se větru týče. Největší efekt to mělo v Británii, kde jim vypadla produkce šestiny veškeré elektřiny ročně. Oni mají na tom Severním moři těch větrníků docela dost.
Samozřejmě to částečně doháněli plynem, co jim taky zbývalo. Takže to přispělo k celkovému nedostatku plynu na světovém trhu.
Západní část Německa je dědičkou dlouhých staletí úspěšného kapitalismu, ale uvidíme, co s tím udělá to sluníčkaření u mládeže. Velký prubířský kámen bude přístup k jaderné energii v rámci celé EU. Hodně států by ji chtělo podporovat, ale Němci tomu zatím kladou tuhý odpor.
Ano. Tento rok menej fukalo a svietilo.
Nemecko za 1. polrok 2021 vyrobilo vo veternych elektrarnach o 1/4 menej a FVE panely vyrobili o 1/10 menej ako v 1.polroku 2020.
Namiesto toho slapali uholne elektrarne, ktore vyrobili v 1. polroku 2021 o 1/3 viacej ako v 1.polroku 2020.
To Německé hospodářství šlape také díky nám.
Nebýt východoevropských zemí a jejich pracovníků, tak by se slavné SRN dávno zhroutilo. Za tyto nízké ceny by jim ty svařence a jiné komponenty nikdo nedělal a Němec přece nebude svařovat na to je přece “ moc dobrý“.
A naše hospodářství šlape díky Ukrajincům, italské díky Rumunům, rumunské díky Moldavanům, ruské díky Tadžikům, americké díky Mexičanům. Plyne z toho něco pro tuto debatu? Myslím, že ne.
Plyne ,že staré země EU nemají lidské zdroje ochotné pracovat a jsou závislé na těch východoevropských.
my je nemáme taky, a přitom většina národa piští hrůzou z migrantů. takže bychom měli hodně mlčet a šoupat nohama.
jsme světová špička v pokrytectví.
není migrant jako migrant
to máte pravdu. ale nesnášíme je jako národ celkové. pro spoustu cehunu je i moravak a slovák povl. jako moravak v praze…to vidím dost často.
a oblíbené…ukacka…a další…
fakt jsme dost xenofobní společnost. třeba spousta bank lidí s ruskym/vychodnim přízvukem na pobočku nezamestna…
Týjo, jaktože se Německé hospodářství nezhroutilo před pádem železné opony. Jako mohlo fungovat?
Protože před 30 lety byla zcela jiná situace, globalismus se teprve rozvíjel, Čína byla slabá. Tehdy NSR dokázalo své drahé produkty ve světě prodat, pak ale přišla Čína a její masová levná výroba. Německo ztratilo velkou část průmyslu, který se přesunul do Asie. Německo a vůbec celá Evropa přišla o trhy, které obsadily Asijské země. Dnes aby bylo SRN cenově konkurenceschopné musí mít co nejlevnější vstupy, tzn. musí využívat levné subdodávky, jinak by skončilo jako Velká Británie.
Ještě pro doplnění: firmy v NSR v r. 1989 hojně využívaly levné práce Turků a Jugoslávců, jenom ne v takovém ohromném množství jako dnes.
Ano zrovna letos foukalo na Baltu málo,k tomu si přidejte letošní odstavení 3 jaderek v DE zbytek příští rok,prostě energetický trh je v EU rozkolísaný,ideologie tvrdě válcuje fyzikální zákony/viz myšlenka jednoho euposlance zrušit Kirchhofovy zákony/
Prostě EU v rozkladu.
nikoliv v rozkladu, jakkoliv by jistě v Moskvě měli jistě radost. akorát se něco nepovedlo.
teď víme co (chybějící akumulace, nedostatečné záložní kapacity aj.) a můžeme se snažit to opravit.
to v Rusku už pomalu ani nemají chudí co jíst. ale stále je Voloďa bůh…
jasně, simsalabim, opraveno….
simsalabim to nebude.
jen s jiným režimem ani nepřiznáme že je problém. bylo by dokonce trestné říct, že je málo elektřiny…
Až na to, že němci si nestabilitu OZE zálohují dovozem. Bez něj by dávno byli potmě. Stabilita a výkon vůči spotřebě v Německu je krásně vidět třebas tady : https://www.agora-energiewende.de/en/service/recent-electricity-data/chart/power_generation/22.06.2021/23.07.2021/today/ .
Vy ten Green Deal velmi zjedušujete a vybíráte si z něj pouze vítr a slunce. Má tam patřit i to jádro, v tom souhlasí většina odborníků, dnes už i většina zelených sdružení. Green Deal znamená nejen se zbavit toho nejvíc znečišťujícího uhlí, ale obecně mít spotřebu energií šetrnější, efektivnější a udržitelnou. Ono totiž prolamovat limity těžby a pomalu stavět drahé jaderky nás stejně nevytrhnou v dlouhodobém horizontu. Problém je taky v emisních povolenkách, tedy že zvyšování jejich ceny nebylo pevně dané a dovlilo trhu ujet mimo dlouhodobý trend. Princip je správný, má se platit za negativní externality jakými je zátěž… Číst vice »
Zrovna jádro je hůře obnovitelný zdroj než uhlí, takže jak udržitelnou?
Přesně! Zelení získali v posledních volbách v Mnichově, kde jsou nejvyšší příjmy, hodně přes 20% hlasů, zato v Bavorském lese, kde je krásná příroda a lišky tam dávají dobrou noc, jen kolem 5% a v Passau asi 10% hlasů. https://bundestagswahl2021.bayern.de/
V těchto podmínkách (stále dražší el. energie) zahajovat stavby dalších tram. tratí , trasy D metra, trolejbusových linek zejména v Praze mi přijde hodně nezodpovědné. Stálo by za to přehodnotit plány elektrifikace dopravy popř. je odložit na vhodnější dobu až bude zajištěna cenově dostupná trakční elektřina v nejbližších letech.
Vy znáte ceny energií v době dokončení staveb tramvajových tratí nebo metra? Navíc, ty infrastrukturní projekty jsou plánovány na desítky let provozu, zahodit je jen proto že teď lokálně máme energie dražší, to je blbost.
Navíc, podobně jak roste elektřina, tak roste i plyn a ropa. Varianta „místo elektřiny dáme diesely či CNG“ vás nevyjde moc levněji (plus ta ekologie, že).
El. energie bude v EU už jenom dražší, za to dám ruku do ohně. Stačí se podívat na energetickou bilanci, na množství nově zahajovaných staveb energetických zdrojů, na plány EU na zavírání uhelných elektráren a DE na zavíraní jaderných elektráren a smělé plány elektrifikace nejen dopravy ale i průmyslu a pak máte naprosto jasno. Elektřina v EU za těchto podmínek nebude nikdy levnější. Uveďte prosím nějaký příklad z EU kdy elektřina výrazně trvale zlevnila ?
Nezbude nic jiného, než stavět „kapesní“ JE produkující EE pro provoz MHD … Každá linka METRA bude mít v depu svoji JE, každá vozovna svoji JE … samozřejmě „TO“ bude propojitelné …
„Kapesní“ jaderný reaktor mají lodě, ponorky, tak baterii malých „kapesních“ reaktorů / elektráren budou mít DP …
U nás jsme takovou elektrárnu měli jmenovala Jaslovske Bohunice, vyrábět elektřinu v malé jaderné elektrárně je ekonomicky horší než ve velké protože požadavky na bezpečnost budou pořád stejné.
Není důvod si myslet, že když nějak poroste cena elektřiny, ostatní zdroje energie na to nebudou reagovat.
Samozřejmě, že budou. Musí být každému jasné, že zvýšené náklady (každého z nás) na energie vyvolá vlny šetření na zbytných výdajích. Vlivem zdražení vstupů nejen dopravy ale i výroby dojde ke zdražení všeho zboží a služeb.
Logicky pak klesne poptávka po zboží a službách a dojde k poklesu dopravy, hovořím zejména o EU.
Taky to soucasne zvyseni ceny elektriny je jen z duvodu nedostatku plynu a jeho ceny.
Elektrinu si muze spousta lidi alespon castecne resit sama, plyn a naftu/benzin tezko.
Jak si obyvatel paneláku může řešit elektriku sám?
Leda, že by si koupil rotoped a dynamem poháněl ledničku nebo mikrovlnku?
Provozovat metro D, byť s dražší elektrickou energií, vyjde dopravní podnik na víc peněz, než platit ten konvoj kloubových autobusů a jejich řidičů, které se sjíždějí na Zálesí a soukají se ve štrůdlu na Kačerov?
Jenže v té krtčí dráze stačí jeden „řidič“, pokud tam vůbec bude, zatímco na každém kloubáku musíte mít jednoho šoféra ….
Krtkova dráha nepotřebuje bezpečnostní přestávku, i krtkovi řidiči mají na konečných ostré – nehumánní obraty > běžte se podívat jak přecházejí na konečné, než jim dvojice objížděčů přestaví soupravu. Na silnici mají řidiči (i tram) dlouhé pobyty (nejen na BP) na konečných ….
Právě tyto počáteční finanční rozvahy před každou investiční akcí DPP postrádám ! Možná bychom se divili který způsob dopravy by vyšel jako nejekonomičtější.
Jako třeba koňka? Žere to seno a trávu, dýchá to vzduch a sere to hnojivo. 🙂
Se stejnou logikou, jen opačně se v Praze zrušily trolejbusové tratě, protože levnější autobusy je nahradí a levná ropa ze SSSR k nám poteče ropovodem Družba na věčné časy…
Vzal jste mi to z úst 😀
Fajn, elektrické tramvaje nahradí koňka.
Otázka do pranice – kolik koní je třeba k utažení jedné T3.
Na prvním koníku bude sedět jezdec „řídící“ jízdu, vozidla budou jezdit s otevřenými dveřmi …. řidiči tram, kteří nebudou moci být přeškolení na jezdce – prostě na koníka nevylezou budou dávat „jezdci“ píšťalkou souhlas k odjezdu ….
Akorát je třeba najít tratě, kde není stoupání / spád, koňský pohon by na mírném stoupání vozidlo mohl utáhnout, ale na spádu, bez vozidlové brzdy by TO jaksi nefungovalo ….
Ironie je sice hezký postoj , ale zde jde o peníze nás všech.
Jelikož se změnily podmínky, je tedy potřebné přehodnotit projekty podle aktuálního vývoje jinak hrozí, že si zaděláme na veliké budoucí provozní výdaje.
PS: V GB aktuálně nahrazují elektrické mašiny těmi dieselovými (článek z minulého týdne).
Průšvih je ale kde vzít energii pro koně městské trávníky to nezachrání a jsou potřeba další lidi a koně na zajištění krmiva.
Koně až doslouží tak se ještě dají prodat do Kosteleckých uzenin; nulové poplatky za recyklaci odpadu.
Europarlament (včetně českých europoslanců) i vláda ČR odsouhlasili emisní povolenky. V důsledku toho zdražily energie a všichni jsou překvapeni. Zaplatí to města, obce a tedy vlastně občané ze svých daní.
To máte pravdu, ale většině obyvatelstva tohle prostě nevysvětlíte.
Ve skutecnosti muze rust cen povolenek za minimalni cast tohoto zdrazovani. Drtiva vetsina je rust cen ropy a plynu…
U nás se elektřina z ropy nevyrábí vůbec a z plynu jen trochu.
ČR není energetický ostrov.
https://app.electricitymap.org/zone/CZ
Asi tak.
Celosvetove je nedostatek uhli … .
až na to, že hnědé uhlí se na světovém trhu prakticky neobchoduje. takže to není hnáno změnou ceny suroviny (alespoň u nás), ale povolenkama, které rostou kvůli tomu, že nefouká a míň svítí.
Minusovat zde můžou lidi jak chtějí, ale zkuste si najít grafy srovnávající změny absolutních cen povolenek a změny cen energií – povolenky za zdražování můžou fakt jen z malé části.
jj, nepsal bych to, kdyby to nebyla pravda. A dokonce, jakkoli to vypadá na první pohled paradoxně, můžou ty povolenky dopad toho růstu cen zdrojů trochu tlumit. Viz Evropa vs USA a ceny benzínu, když stoupne cena ropy na dvojnásobek. V USA, kde jsou daně z paliv minimální, v důsledku toho stoupne cena benzínu taky skoro dvojnásobně, v Evropě, kde půlku ceny paliv (zjednodušeně a zprůměrovaně) tvoří spotřební daně, naroste na dvojnásobek jen ta „surovinová“ složka ceny a celková cena tím pádem jen o půlku… Celková cena je díky tomu samozřejmě vyšší (což je podle mě vzhledem k externalitám z… Číst vice »
ano, vysoké daně jsou vlastně pro naši ochranu 🙂
Ne spotřební daň z paliv je na místě kvůli jejich externalitám.
Že zároveň tlumí výkyvy je vedlejší účinek, kterej sice je příznivej, ale její existenci pochopitelně neospravedlňuje (např. protože stejného efektu by se dalo jinými prostředky dosáhnout daleko levněji)…
Energie zdrazuji v dusledku cenove valky vychodnich despocii vuci zapadnimu svetu. Cina zkousi podojit Evropu a Ameriku co to jde a udelat z nas sve vazaly. Cina zvysila svou zivotni uroven a uz ji nestaci vyrabet soucastky za misku ryze. Omezenim dodavek cehokoliv tak dosahne jednak krachu zbyvajicich velkych evropských hracu, tak navyseni cen.
https://www.forum24.cz/proc-v-celem-svete-prudce-vzrostla-cena-plynu-a-uhli
Pečlivě vyvážený systém snadno naruší výkyvy počasí nebo technické problémy ….
no to je překvapení co
https://neviditelnypes.lidovky.cz/ekonomika/evropa-nekrolog-za-bohemian-energy.A211013_191634_p_ekonomika_wag
Veskere chovani samosprav v poslednich dvou letech v Cesku vede k hromadnym uprkum cestujicich do aut.
Covid snizil prepravni vykony? Omezte spoje a znovu je uz nezavadejte. Malo ridicu? Omezeni spoju! Draha elektrina a plyn. Omlouvame se cestujicim, ale tramvaj vyjede jen jednou denne, prosim zustante s nami.
A to nekteri cynikove s mizernou predvidatelnosti na zacatku 2020 basnili, jak covid bude mit pozitivni vliv na dopravni zatez ve mestech… ani houby.
Hrubý nesouhlas. Dopr.podniky sice snižovaly přepravní výkony, ale o dost _méně_, než kolik jim ubývalo pasažérů. Protože chtěly zachovat dopr.obslužnost a chtěly menší riziko nákazy v MHD.
Důvod, proč lidé přesedli do aut a zčásti v nich zůstali, je spíše pohodlnost a obavy z rizika z nákazy v MHD (dost přehnané obavy, nicméně).
Už jen výrokem „DP snižovaly výkony“ dáváte najevo svou neznalost. Výkony řídí a platí objednatel – samosprávy. DP jsou jen služebníci, kteří, když to bude potřeba, nebudou jezdit vůbec. Snížení výkonů v kritické době, kdy se lidé MUSÍ spolehnout na MHD, kdy jsou jejich vazby na práci a školu a rodinu zranitelnější, je jasná cesta ke konci MHD. O to víc, pokud se lidé bojí přecpaných autobusů (takže „logicky“ – když se nám snížila narvanost, tak snížíme počet spojů, abychom narvanost zachovali) No a co, že jezdilo 50 % cestujících? Představte si, že přijdete na zastávku a zjistíte, že váš… Číst vice »
Kde se během covidu omezovala IAD, aby MHD měla prostor?
Vídeň např. Nebo Paříž
Nějaký konkrétnější popis těch opatření by nebyl?
psali to vlevo dole….
DPP řekne, že to jezdit nebude protože má nemocné řidiče. Ukažte mi dopravce, který je s tramvajemi nahradí.
Když mají města miliony na pořádání různých pseudokulturních akcí, kde je spotřeba energií značná, určitě se najde v rozpočtu dost peněz na provoz MHD, kterè je daleko užitečnější a potřebnější.
2000 W pro ozvučení by utáhlo … skůtr?
To není jen o těch watech
Ze by opet prisla doba, kdy si budou dopravni podniky stavit vlastni elektrarny? 😉
Ono jaký druh elektrárny by měly DP stavit?
Jádro ? – realizace 10-15 let + drahé + nebezpečné pro veřejnost
Uhlí ? – CO2 zakázáno zní z EU
Plyn ? – CO2 + závislost na Rusku
Solár ? – malé výkony – obrovská plocha panelů
Vítr ? – nespolehlivé + infrazvuk tj. jen daleko od obydlí?
Takže elektriku z čeho ?
Predevsim uhli. To je tu jeste v tom nasem bananistanu mame. Nebo drevoplyn. Sice ani kurovcove drevo uz „neni“, protoze vsechno bylo odvezeno do US a Ciny, ale urcite jsou po lesich jeste vetvicky. Ty by mohli sbirat nezamestnani, duchodci a studenti v ramci Nove akce Z. Samozrejme zadarmo 😀
Ony i ten solár je dost nespolehlivý, stačí pár dní inverzního počasí a produkce jde do kytek.
V siti se nehraje na dny, ale na minuty.
Mašinko, veřejnost ho vnímá jako nebezpečné, zeptejte se zastupitelů obcí, (kde stát zvažuje trvalé uložiště jaderného odpadu) co na to říkají jejich obyvatelé? Ono pro JE je u nás skoro každý, ale poblíž ji nechce mít nikdo.
A přepracování paliva? BN800 už existuje, SuperFénix ve Francii také pracoval dlouhé roky.
Solární, místa na střechách vozoven je dost. A třeba do Malešic ke spalovně by se vešlo i pár větrných. A také by města měly více zainvestovat do biometanu z ČOV a odpadů, když mají plynové busy.
Doufám, že nejakého … nenapadne šetřit na topení. Linka do Otrokovic s tím má zkušenosti celá desetiletí. Jeden pan H… dokonce vyrobil už za ČSSR měřiče spotřeby energie s tím, že „lidi stejně jedou 2 zastávky“ .Třičtvrtě hodiny ve vymrzlých trolejbusech bylo něco, na co dodnes s „láskou“ vzpomínám. Moje záda taky. Od té doby jsem hodně citlivý na to, čím kam jedu a auto s vyhřívanými sedadly je v tomhle o level víš – tak opatrně.
Kdyby jen měřit – řidiči podle spotřeby energie měli prémie. Brzdili zásadně vzduchem bez EDB, topilo se jen v kabince a „vítěz tabulky“ řídil v kožichu a kožešinové čepici. 🙈👊👎
Ono to nemusí byt jen v zimě v některých městech kde jezdi trolejbus s pomocným spalovacím motorem a sledovali spotřebu elektřiny a nafty ne, tak někteří řidiči když přijeli pod trolej tak jeli ještě jednu zastávku na naftu.
To je teda názor 😀
Jednu zastávku na naftu (respektive se zapnutým prvním stupněm dieselagregátu) se pod dráty jezdí proto, aby agregát ještě chvíli běžel bez zátěže a fungovalo mu větrání. Pokud to řidič nedělá, tak riskuje, že mu to příští kolo vyhodí chybu a nepojede nikam.
Napsal jste to za mně, díky 🙂
ukazuje se že auto opět zvítězí
Jste jeste dneska nevidel totem zadny benzinky, ze?
Vlastne ja zapomnel, vam je to jedno, vy berete vzdycky za 500…
Upřímně ? Vlastně mě cena za litr začne zajímat, až si u pokladny na pumpě řeknou za plnou nádrž více jak 2500 Kč.
Byly krize kdy stál litr ke 40 korunám a to byly ještě poloviční průměrný platy. To by litr musel dnes stát minimálně 50, aby si to cestování začali lidi hromadněji rozmýšlet. A upřímně, spíš si člověk ušetří víkendový výlet než denní dojížďku, na kterou je zvyklý.
Máte pravdu, proto se nabízí zvednout spotřební daň na paliva a z výnosů dotovat MHD. V Německu stojí benzin přes 40 Kč.
Až budu mít 2x takový plat za stejnou práci (jako v Říši), tak ať ten benzín stojí klidně 45-50…
Som z toho volaký zmätenný, tak jste pravicový kapitalista nebo ne? Pokud jste, pak jistě víte, že jste se měl líp učit a měl byste víc peněz (vtip 😀 )
😀
Já jsem spíš pro liberálnější cestu. Nic by se nemělo přehnaně zatěžovat spotřební daní. Ale zároveň by také neměly být určité způsoby dopravy nadměrně upřednostňované a dotované z našich peněz (a jiných hmotných i nehmotných zdrojů). Ať si každý uživatel IAD reálně pocítí náklady na jízdu ve svém autě. Třeba satelitním výběrem mýta. Nebo platbou za veřejná parkovací místa.
A ještě by to chtělo, aby každý chodec reálně pocítil náklady na svou chůzi po chodnících. Třeba satelitním výběrem mýta. Nebo platbou za veřejné přechody.
To je blbost,co? Ale naprosto liberální dle vašich fantazií.
Náklady spojené s chodníky a jejich opotřebování chůzí je naprosto minimální oproti nákladům na infrastrukturu pro auta.
Takže místo spotřební daně vymyslíme další drahý systém, který bude fungovat vedle spotřební daně a danit totéž – ujeté kilometry. Sláva!
PS: z garáže se také platí daň z nemovitosti, dokonce vyšší než kdyby to byla stodola s žebřňákem.
Spotřební daň z PHM zdaleka neodpovídá nákladům na infrastrukturu a nákladům na napravení externalit spojených s provozem spalovacích motorů (hluk, znečištění, atd.)
Aby si to cestování rozmysleli. To určitě ekonomice pomůže, když si lidi rozmyslí cestování za prací a budou sedět doma … na dávkách. Většina lidí totiž jezdí do práce a ne na výlet.