MHD v Chomutově a Jirkově přišla o dodavatele energií, řeší skokový nárůst cen

Trolejbus Škoda s karosérií Solaris v chomutovské MHD. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTrolejbus Škoda s karosérií Solaris v chomutovské MHD. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

V Chomutově se naplňuje varování Sdružení dopravních podniků, podle kterého mohou rostoucí ceny energií ochromit MHD.

56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vojtěch

Stejného dodavatele měl i dopravní podnik v Jihlavě…

Tomáš H

Těch 6500 za MWh je včetně ceny distribuce a včetně DPH? Jakého dodavatele elektřiny tedy teď mají?

Michal M

Tak jízdné zdražovat nemůžou. To by tím už vůbec nikdo nejezdil. Už teď je ta nabídka spojů žalostná (vůči ceně).

Buď se dočkáme redukce souběžných linek či se budou posílat na trolejbusové spoje autobusy (to kdysi už probíhalo o víkendech, v rámci úspor a drahoty trolejbusů, ale nevím co bylo na tom pravdy)…anebo se překreslí celá síť mhd, ale to je utopie, to by si naštvali nejčetnější skupinu cestujících – důchodce.

medvěd

Takže – obchodník neměl nakoupeno dopředu a finančně to neutáhl a poslal zákazníky na ulici a zákonodárci – mlčí. Bojí se zastropovat cenu elektřiny, protože by dostavbu JEDU a JETE (pardon nahrazení starých bloků novými) nezaplatil zákazník. Bohužel tím vyvolají domino efekt a sanování škod (nezaplacené faktury) zaplatí pomocí „jakýchsi dávek“ daňoví poplatníci .

Surio Mario

Když zastropujete dodavatelům ceny tak, že budou muset prodávat pod nákupní cenou, tak udělají co? Prostě nebudou dodávat, protože je lepší být na nule, než generovat každým prodejem ztrátu. A když je k prodeji donutíte, tak celkem snadno na státu vysoudí náhradu vzniklé ztráty. Pokud měl stát něco udělat, tak kontrolovat ERÚ, co vlastně dělá a jak kontroluje dodavatele. Třeba by si ERÚ včas všiml, že někteří dodavatelé mají svůj byznys model postavený na předpokladu, že nákupní ceny plynu a elektřiny budou donekonečna stagnovat nebo klesat. A možná by někomu došlo, že takto postavený byznys dříve nebo později musí havarovat… Číst vice »

Kevis

Nic zvláštního v této republice. Náš podnik někde v moravskoslezském kraji si nezafixoval cenu plynu. Ta náhle skokově vzrostla asi o 27 Kč za kg CNG z nějakých 33-34; Kč na nynějších 59,90. Dostáli jsme zákaz tankovat na vlastní pumpě a tankujeme u konkurence,kde je cena pro normálního zákazníka 38,60 a pro nás,kdo ví. Holt, chybička se vloudila

Kevis

Jen my máme jednu výhodu. Můžeme si s autobusem jet natankovat CNG tam,kde je levněji. Ovšem oni těžko přepojí dráty k nějakému levnějšímu dodavateli

Ondra K.

Kdyby dopravní podnik nenakupoval elektrickou energii od pochybného překupníka, nemusel by teď řešit skokový nárůst ceny.

ABC

jo to je pravda, mohl jí mít podstatně dražší už několik let předtím, ale vyhnul by se skokům

Gwann

zákon o zadávání veřejných zakázek.

přečtěte si.

percula

To by ale v tomto státě manegement DP riskoval trestni stíhání.

Milan alias Skeptik

Škoda, dovedl bych si představit, že zrovna dopravní podniky by mohly být z větší části skutečně energeticky nezávislé, když by provozovaly vlastní elektrárny – vodní jako základ, solární a větrné jako doplněk. Jenže co by to stálo investičních peněz a komu tím prospějete, nějaké planetě? Raději nakupujme předraženou energii na „trhu“ přes prostředníky v momentě, kdy je největší poptávka a nejmenší výroba…

Pražák

Koukám, že šoto sny plynule přechází do zelené utopie.

Alibaba

A poradíte kde v Chomutově a Jirkově sehnat nějakou vodní elektrárnu? Myslíte si, že by stačilo obnovit ty tři mlýny v Bezručově údolí?

Gwann

tak určitě by na hřebenu krušných hor šel celý les větráků…a taková přečerpávačka z povrchu do diry po uhlí 🙂

(obojí s nadsázkou, je to nesmysl aby něco podobného páchal dopravní podnik)

Gejza

Nevím jestli jsem nenaletěl marketingu, ale mám za to, že v zahraniční má mnoho dopravních podniků, resp. dopravců vlastní elektrárny. Koneckonců v začátcích elektrifikace českých zemí to bylo stejné. Komunál měl vlastní elektrárny i tramvajové provozy.

Pája

Na střeše. Ale který provoz z toho pokrývá kolik procent?

kakov

Kdo mluvil o střeše? Někdo jiný v jiném vláknu. MVE se na střechách nedělá 😉

kakov

Proč je to nesmysl? naopak je to příklad dobrého a prozíravého řešení. Pro své tvrzení nemáte žádný věčný argument, jen nějaké dávno překonané předsudky z ranných devadesátých let. PMDP (Plzeň) MVE provozují chcete jim to snad zakázat? Nebo jim nařídit, aby to předali nějakému podnikateli.

Druhá věc je, zda by to bylo realizovatelné v Chomutově.

Gwann

neberu to jako předpojatost, veřejné není automaticky špatné. jen nemyslím, že rozvíjení vlastních produkčních kapacit je něco, čím by se měl dopravní podnik zabývat.

jasně, pokud by město mělo nějakou vlastní spalovnu, teplárnu aj, pak to dává smysl. jinak to je recept na průšvih

Pavel

Green deal je drahá záležitost.

Tomáš679.2

Green deal je .z………t největší !

ABC

a bude hůř

Alibaba

Tak a teď kdo tyhlety greendýláky volil?

kakov

Komínek to je ten radní pro dopravu na kraji?

Kubrt

Bývalý.

Jan Sůra

ano, bývalý.

kakov

Oběma děkuji za odpověď

Tomáš679.2

Jestli si někdo myslel, že se zdražování energií bude týkat jen domácností tak se spletl. Tohle se dalo očekávat. Je třeba si říci, že závislost na el. energii je špatná. Měla by VŽDY existovat varianta náhradní a to bez ohledu na to, zda je či není „zelená“.

Ares

Jakože každý dopravní podnik si bude za každý trolejbus a tramvaj držet ještě jeden autobus, co kdyby zrovna zdražila elektřina.

Tomáš679.2

Přesně tak. Když ne kus za kus, tak alespoň takový počet, aby doprava nemusela být přerušena zcela, ale jen omezena.

Ondra K.

Vzhledem k tomu, že pořizovací cena kloubového autobusu je cca 7 až 8 milionů, taková záloha by byla sakra drahá sranda.

Pája

To by bylo hodně drahé 😃

Roman Čadek

Minimálně na střechách vlastních objektů mohou provozovat FVE. Je ovšem pohodlnější sát peníze navíc z veřejného rozpočtu.

Tomáš679.2

Já nevím, ale osobně příznivcem panelů na střeše moc nejsem. Nevím co je na tom pravdy, ale v případě požáru se taková nemovitost prý nedá dost dobře hasit.

Tomáš679.2

Do vyhledavače stačí zadat „požár panely na střeše“ a pročíst co vyjede 😉

Roman Čadek

„Při rádné instalaci a pravidelné údržbě je fotovoltaika naprosto bezpečná technologie.“ https://www.hzscr.cz/clanek/prakticka-doporuceni-pro-bezpecnost-a-pozarni-prevenci-stresnich-fve.aspx

Tomáš679.2

Děkuji za odkaz. Místa je tu dost, tak proč to sem nedat celé?
„Při rádné instalaci a pravidelné údržbě je fotovoltaika naprosto bezpečná technologie, je ale také dobře vědět, jak se zachovat, když v budově se solární elektrárnou vznikne požár.
Každý majitel FVE nebo pracovník odborné instalační firmy by měl dbát na protipožární bezpečnost od úplného začátku projektování střešní elektrárny, přes její instalaci, k provozu a údržbě FVE.“

Zdroj tentýž.

Pražák

Což je ve spotřebě takového DP jak plivnutí do moře.

percula

vždyť je to technicky nesmysl, ty solary by nezjistiliy elektřinu ani pro provoz tech budov na kterých stojí.

Tomáš679.2

Vím, něco by to stálo, ale je to to samé jako když máte „ekologický „kotel na tuhá paliva. S kotlem na tuhá paliva bylo možné dříve topit i bez elektriky. A dnes? Pokud je kotel vybaven elektrickým podavačem a řídící elektronikou je nutné mít elektrickou centrálu se spalovacím motorem a kanystr s benzínem. Stejně tak kotle plynové, které vyžadují připojení k elektrické síti.

PvvS

A ti lepší tam mají UPS s baterií a klid..

Tomáš679.2

To ano, ale taková centrála je k nezaplacení. Třeba pro provoz lednice. Takový výpadek elektriky na 24 hodin v době kdy nemrzne je rovněž problém.

percula

Ale jen na hodinu, dvě tri, pět, co budou dělat pri blackoutu den, dva , tri, pět. Záleží jestli prijde v létě pri +20nebo v zime -15C.

Ares

Ekonomicky naprosto nereálné..

Tomáš679.2

Možná. Ale příkladem budiž ropná krize v Německu . Tehdy se parní lokomotivy hromadně předělávaly na spalování mazutu a když přišla krize tyto byly odstaveny a nahrazeny dosud nepřestavěnými lokomotivami na uhlí.

Gwann

přestavíme autobusy na dřevoplyn

Rudolf Tuček

Na tom je založená obnovitelná energetika že máte za tyhle zdroje 100% zálohy v jiných zdrojích. Proto je green deal tak drahý.

Roman Čadek

Jednak Lumius nebyl distributor ale dodavatel, kromě toho o blížícím se krachu nasvědčovala už delší dobu informace na jejich stránkách, že nepřijímají nové zákazníky.

ABC

No a co? Tu informaci tam měli zhruba v době kdy už krachovala i Bohemka a nové zákazníky nebral skoro nikdo, maximálně za ceny podobné těm co mají teď

Roman Čadek

Mohli se zcela vyhnout nejhoršímu režimu DPI a nedělat teď „překvapené“.

xyz

Odběratel – soukromá osoba nebo soukromá firma možná.

U subjektu veřejné správy ale vnímám větší smluvní vázanost, zejména jestli na dodavatele energií proběhlo nějaké výběrové/poptávkové řízení, tzn. nebylo by možné „jen tak“ (dokud to smluvní dodavatel sám neskončil) přejít k jinému dodavateli.

ABC

Jo, takže mohli už v říjnu rovnou skočit z 1300 na 6500 aby se teď vyhnuli jednomu měsíci v režimu DPI. No, to se vyplatí!

Zyx

Me by osobne zajimalo, co si myslite ze meli delat lepe / jinak?

Ono hospodarit s verejnymi financemi ma zkratka svoje pravidla.

lakes1

Megawatthodina se značí MWh.

Ten z Olomouce

Když on asi někdo na základce ve Fyzice chyběl 🙂