MHD v Chomutově a Jirkově přišla o dodavatele energií, řeší skokový nárůst cen
Trolejbus Škoda s karosérií Solaris v chomutovské MHD. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
V Chomutově se naplňuje varování Sdružení dopravních podniků, podle kterého mohou rostoucí ceny energií ochromit MHD.
Stejného dodavatele měl i dopravní podnik v Jihlavě…
Těch 6500 za MWh je včetně ceny distribuce a včetně DPH? Jakého dodavatele elektřiny tedy teď mají?
Tak jízdné zdražovat nemůžou. To by tím už vůbec nikdo nejezdil. Už teď je ta nabídka spojů žalostná (vůči ceně).
Buď se dočkáme redukce souběžných linek či se budou posílat na trolejbusové spoje autobusy (to kdysi už probíhalo o víkendech, v rámci úspor a drahoty trolejbusů, ale nevím co bylo na tom pravdy)…anebo se překreslí celá síť mhd, ale to je utopie, to by si naštvali nejčetnější skupinu cestujících – důchodce.
Takže – obchodník neměl nakoupeno dopředu a finančně to neutáhl a poslal zákazníky na ulici a zákonodárci – mlčí. Bojí se zastropovat cenu elektřiny, protože by dostavbu JEDU a JETE (pardon nahrazení starých bloků novými) nezaplatil zákazník. Bohužel tím vyvolají domino efekt a sanování škod (nezaplacené faktury) zaplatí pomocí „jakýchsi dávek“ daňoví poplatníci .
Když zastropujete dodavatelům ceny tak, že budou muset prodávat pod nákupní cenou, tak udělají co? Prostě nebudou dodávat, protože je lepší být na nule, než generovat každým prodejem ztrátu. A když je k prodeji donutíte, tak celkem snadno na státu vysoudí náhradu vzniklé ztráty. Pokud měl stát něco udělat, tak kontrolovat ERÚ, co vlastně dělá a jak kontroluje dodavatele. Třeba by si ERÚ včas všiml, že někteří dodavatelé mají svůj byznys model postavený na předpokladu, že nákupní ceny plynu a elektřiny budou donekonečna stagnovat nebo klesat. A možná by někomu došlo, že takto postavený byznys dříve nebo později musí havarovat… Číst vice »
Nic zvláštního v této republice. Náš podnik někde v moravskoslezském kraji si nezafixoval cenu plynu. Ta náhle skokově vzrostla asi o 27 Kč za kg CNG z nějakých 33-34; Kč na nynějších 59,90. Dostáli jsme zákaz tankovat na vlastní pumpě a tankujeme u konkurence,kde je cena pro normálního zákazníka 38,60 a pro nás,kdo ví. Holt, chybička se vloudila
Jen my máme jednu výhodu. Můžeme si s autobusem jet natankovat CNG tam,kde je levněji. Ovšem oni těžko přepojí dráty k nějakému levnějšímu dodavateli
Kdyby dopravní podnik nenakupoval elektrickou energii od pochybného překupníka, nemusel by teď řešit skokový nárůst ceny.
jo to je pravda, mohl jí mít podstatně dražší už několik let předtím, ale vyhnul by se skokům
zákon o zadávání veřejných zakázek.
přečtěte si.
To by ale v tomto státě manegement DP riskoval trestni stíhání.
Škoda, dovedl bych si představit, že zrovna dopravní podniky by mohly být z větší části skutečně energeticky nezávislé, když by provozovaly vlastní elektrárny – vodní jako základ, solární a větrné jako doplněk. Jenže co by to stálo investičních peněz a komu tím prospějete, nějaké planetě? Raději nakupujme předraženou energii na „trhu“ přes prostředníky v momentě, kdy je největší poptávka a nejmenší výroba…
Koukám, že šoto sny plynule přechází do zelené utopie.
A poradíte kde v Chomutově a Jirkově sehnat nějakou vodní elektrárnu? Myslíte si, že by stačilo obnovit ty tři mlýny v Bezručově údolí?
tak určitě by na hřebenu krušných hor šel celý les větráků…a taková přečerpávačka z povrchu do diry po uhlí 🙂
(obojí s nadsázkou, je to nesmysl aby něco podobného páchal dopravní podnik)
Nevím jestli jsem nenaletěl marketingu, ale mám za to, že v zahraniční má mnoho dopravních podniků, resp. dopravců vlastní elektrárny. Koneckonců v začátcích elektrifikace českých zemí to bylo stejné. Komunál měl vlastní elektrárny i tramvajové provozy.
Na střeše. Ale který provoz z toho pokrývá kolik procent?
Kdo mluvil o střeše? Někdo jiný v jiném vláknu. MVE se na střechách nedělá 😉
Proč je to nesmysl? naopak je to příklad dobrého a prozíravého řešení. Pro své tvrzení nemáte žádný věčný argument, jen nějaké dávno překonané předsudky z ranných devadesátých let. PMDP (Plzeň) MVE provozují chcete jim to snad zakázat? Nebo jim nařídit, aby to předali nějakému podnikateli.
Druhá věc je, zda by to bylo realizovatelné v Chomutově.
neberu to jako předpojatost, veřejné není automaticky špatné. jen nemyslím, že rozvíjení vlastních produkčních kapacit je něco, čím by se měl dopravní podnik zabývat.
jasně, pokud by město mělo nějakou vlastní spalovnu, teplárnu aj, pak to dává smysl. jinak to je recept na průšvih
Green deal je drahá záležitost.
Green deal je .z………t největší !
a bude hůř
Tak a teď kdo tyhlety greendýláky volil?
Komínek to je ten radní pro dopravu na kraji?
Bývalý.
ano, bývalý.
Oběma děkuji za odpověď
Jestli si někdo myslel, že se zdražování energií bude týkat jen domácností tak se spletl. Tohle se dalo očekávat. Je třeba si říci, že závislost na el. energii je špatná. Měla by VŽDY existovat varianta náhradní a to bez ohledu na to, zda je či není „zelená“.
Jakože každý dopravní podnik si bude za každý trolejbus a tramvaj držet ještě jeden autobus, co kdyby zrovna zdražila elektřina.
Přesně tak. Když ne kus za kus, tak alespoň takový počet, aby doprava nemusela být přerušena zcela, ale jen omezena.
Vzhledem k tomu, že pořizovací cena kloubového autobusu je cca 7 až 8 milionů, taková záloha by byla sakra drahá sranda.
To by bylo hodně drahé 😃
Minimálně na střechách vlastních objektů mohou provozovat FVE. Je ovšem pohodlnější sát peníze navíc z veřejného rozpočtu.
Já nevím, ale osobně příznivcem panelů na střeše moc nejsem. Nevím co je na tom pravdy, ale v případě požáru se taková nemovitost prý nedá dost dobře hasit.
Do vyhledavače stačí zadat „požár panely na střeše“ a pročíst co vyjede 😉
„Při rádné instalaci a pravidelné údržbě je fotovoltaika naprosto bezpečná technologie.“ https://www.hzscr.cz/clanek/prakticka-doporuceni-pro-bezpecnost-a-pozarni-prevenci-stresnich-fve.aspx
Děkuji za odkaz. Místa je tu dost, tak proč to sem nedat celé?
„Při rádné instalaci a pravidelné údržbě je fotovoltaika naprosto bezpečná technologie, je ale také dobře vědět, jak se zachovat, když v budově se solární elektrárnou vznikne požár.
Každý majitel FVE nebo pracovník odborné instalační firmy by měl dbát na protipožární bezpečnost od úplného začátku projektování střešní elektrárny, přes její instalaci, k provozu a údržbě FVE.“
Zdroj tentýž.
Což je ve spotřebě takového DP jak plivnutí do moře.
vždyť je to technicky nesmysl, ty solary by nezjistiliy elektřinu ani pro provoz tech budov na kterých stojí.
Vím, něco by to stálo, ale je to to samé jako když máte „ekologický „kotel na tuhá paliva. S kotlem na tuhá paliva bylo možné dříve topit i bez elektriky. A dnes? Pokud je kotel vybaven elektrickým podavačem a řídící elektronikou je nutné mít elektrickou centrálu se spalovacím motorem a kanystr s benzínem. Stejně tak kotle plynové, které vyžadují připojení k elektrické síti.
A ti lepší tam mají UPS s baterií a klid..
To ano, ale taková centrála je k nezaplacení. Třeba pro provoz lednice. Takový výpadek elektriky na 24 hodin v době kdy nemrzne je rovněž problém.
Ale jen na hodinu, dvě tri, pět, co budou dělat pri blackoutu den, dva , tri, pět. Záleží jestli prijde v létě pri +20nebo v zime -15C.
Ekonomicky naprosto nereálné..
Možná. Ale příkladem budiž ropná krize v Německu . Tehdy se parní lokomotivy hromadně předělávaly na spalování mazutu a když přišla krize tyto byly odstaveny a nahrazeny dosud nepřestavěnými lokomotivami na uhlí.
přestavíme autobusy na dřevoplyn
Na tom je založená obnovitelná energetika že máte za tyhle zdroje 100% zálohy v jiných zdrojích. Proto je green deal tak drahý.
Jednak Lumius nebyl distributor ale dodavatel, kromě toho o blížícím se krachu nasvědčovala už delší dobu informace na jejich stránkách, že nepřijímají nové zákazníky.
No a co? Tu informaci tam měli zhruba v době kdy už krachovala i Bohemka a nové zákazníky nebral skoro nikdo, maximálně za ceny podobné těm co mají teď
Mohli se zcela vyhnout nejhoršímu režimu DPI a nedělat teď „překvapené“.
Odběratel – soukromá osoba nebo soukromá firma možná.
U subjektu veřejné správy ale vnímám větší smluvní vázanost, zejména jestli na dodavatele energií proběhlo nějaké výběrové/poptávkové řízení, tzn. nebylo by možné „jen tak“ (dokud to smluvní dodavatel sám neskončil) přejít k jinému dodavateli.
Jo, takže mohli už v říjnu rovnou skočit z 1300 na 6500 aby se teď vyhnuli jednomu měsíci v režimu DPI. No, to se vyplatí!
Me by osobne zajimalo, co si myslite ze meli delat lepe / jinak?
Ono hospodarit s verejnymi financemi ma zkratka svoje pravidla.
Megawatthodina se značí MWh.
Když on asi někdo na základce ve Fyzice chyběl 🙂